Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Ziekteverzekering voor 2 jaar in US/NL

Als je een vraag hebt over non-immigratievisa (tijdelijk verblijf in de VS), kun je die hier stellen.
jintro
Amerika-ontdekker

Ziekteverzekering voor 2 jaar in US/NL

Bericht door jintro »

Hoi,

Over een kleine twee weken vertrek ik naar Boulder, CO om daar twee jaar aan de universiteit te gaan werken. Mijn J-1 visa is in orde, reis geboekt, maar een van de dingen die nog moet gebeuren is het zoeken van een zorgverzekering. Zoals hier te lezen is, is de situatie een beetje ingewikkeld: ik vertrek begin oktober, mijn vriendin(/toekomstige vrouw) komt pas in april volgend jaar samen met onze baby (bevalling gebeurt in Nederland).

Voor mezelf twijfel ik nog tussen een verzekering bij een maatschappij in de VS of een expatverzekering bij een bedrijf in Nederland of Belgie (jammer genoeg kan ik geen gebruik maken van de collectieve verzekering van CU Boulder). Op het forum las ik dat de meeste forumleden een expatverzekering nemen voor een tijdelijk verblijf (bv. hier). Aangezien ik af en toe enkele weken in Nederland zal zijn (o.a. voor de bevalling natuurlijk! :D ) lijkt me dit voor mij ook de beste optie. Ik neem aan dat als ik een verzekering neem bij een amerikaanse maatschappij, ik niet automatisch in de rest van de wereld verzekerd ben. Bij een expatverzekering is dit wel het geval, begrijp ik.

Ik zag dat o.a. Expatplus, AON, Achmea worden aangeraden. OOM is voor mij waarschijnlijk geen optie omdat ik niet de Nederlandse nationaliteit heb (woon al wel 10 jaar in Nederland en heb hier een zorgverzekering, dus moet ik nog even navragen). Ik las dat een groot nadeel van de meeste expatverzekering is dat de kosten moeten worden voorgeschoten. Zijn er verzekeringen waarbij dit niet het geval is?

Wat betreft mijn vriendin en toekomstige spruit, zij zullen in 2013 af en toe voor een paar maanden naar de US komen. Is een doorlopende reisverzekering dan voldoende, of is het voor hen ook beter een expatverzekering te nemen? Het is de bedoeling dat ze voor niet al te ernstige dingen in de US behandeld kunnen worden, dus niet dat ze voor het minste teruggevlogen worden naar Nederland (wat met een gewone NL zorgverzekering wel gebeurd, heb ik begrepen).

alvast bedankt voor jullie advies!
Bert
hemmie
Amerika-expert

Re: Ziekteverzekering voor 2 jaar in US/NL

Bericht door hemmie »

Bij Aon en de Goudse hoef je niets voor te schieten, alle rekeningen (op medicijnen na) gaan rechtstreeks naar een kantoor hier in de VS die het verder regelt. Heel erg handig, maar als je hier grotendeels alleen bent en geen grote kosten verwacht zou ik daar niet op selecteren.
Terug in Texas!
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Ik neem aan dat je vriendin dus geen visum heeft, en gewoon een toerist is die telkens max.90 dagen in de US is? (idem voor het kind)
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
jintro
Amerika-ontdekker

Bericht door jintro »

kastelke schreef:Ik neem aan dat je vriendin dus geen visum heeft, en gewoon een toerist is die telkens max.90 dagen in de US is? (idem voor het kind)
Mijn vriendin heeft inderdaad nog geen visum, maar het plan is dat we dit jaar nog trouwen en een J-2 visum aanvragen, zodat zij (en het kind) langer dan 90 dagen kunnen blijven.
LittlePhoenix
Amerika-expert

Bericht door LittlePhoenix »

Geen ervaring met verzekeringen omdat m'n man Tricare heeft en ik dus via hem verzekerd ben maar mijn eerste vraag was waarom jullie baby in Nederland geboren gaat worden en toen las ik dus dat jullie niet getrouwd zijn. Eigenlijk was ik een beetje verbaasd dat julie niet ASAP trouwen om de kleine in Amerika geboren te laten worden. Ik hoor echt regelmatig verhalen over mensen die dat doen. Zo ken ik een Franse moeder van school die zo snel mogelijk naar Utah is gekomen zodat de baby hier geboren kon worden. En meerdere Mexicanen met eenzelfde verhaal. Sorry, beetje oftopic maar het viel me zo op.

Verder veel succes met alles regelen, de bevalling, huwelijk en hopelijk zijn jullie snel allemaal bij elkaar. Je partner moeten missen is niet makkelijk (mijn man is al naar z'n nieuwe duty station en de kinderen en ik gaan pas half oktober daarheen).
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

In jullie geval zou ik offertes opvragen bij de verzekeringen die je noemt. De premies kunnen enorm verschillen. Ik heb zelf geen verstand van verzekeringen in de V.S., maar het lijkt me een enorme puzzel om uit te zoeken wat in jullie situatie het meest geschikt is en als de baby er straks is, dan wil je natuurlijk absoluut niet voor verrassingen komen te staan.

Wij zijn verzekerd via Achmea. Ze hebben 3 dekkingen: Europa, wereld en VS/Canada (wereld is dus exclusief VS/Canada). Ik schiet alles voor, maar ik heb eerder in Zwitserland gewoond en toen werden de ziekenhuisbevallingen wel rechtstreeks vergoed. Misschien dat ik dat voor poliklinische kosten ook wel zou kunnen regelen, maar ik zit er eigenlijk liever zelf tussen, omdat ik zie dat er teveel mis gaat met de facturering. Ik wil niet het risico lopen dat ik straks ineens niet behandeld wordt, omdat er een factuur niet verstuurd of niet betaald is. Als je zelf wat reserves hebt, zou ik mijn keuze in ieder geval niet af laten hangen van de mogelijkheid om kosten rechtstreeks te laten vergoeden, want bij de echt hoge bedragen die je zelf niet voor kunt schieten, springt de verzekering er heus wel tussen.

Wat betreft je partner (en straks je kind) die jou bezoeken: ik zou gewoon even met de ziektekostenverzekering én met de reisverzekering contact opnemen om zeker te weten of die voldoende dekking bieden in jullie specifieke geval (herhaaldelijk lange periodes in de VS). Een expatverzekering zal waarschijnlijk duurder uitvallen dan wat je nu betaalt en als dat niet nodig is, dan zou ik dat dus niet doen.

Op het moment dat je partner ook een visum heeft, dan zal ze neem ik aan vooral in de VS zijn? In dat geval zullen de verzekeringen die ze nu heeft waarschijnlijk niet meer volstaan, maar het hangt er misschien ook vanaf waar ze dan officieel woont. Nogmaals: bel hiervoor even met de verzekeraars.
LittlePhoenix schreef:Geen ervaring met verzekeringen omdat m'n man Tricare heeft en ik dus via hem verzekerd ben maar mijn eerste vraag was waarom jullie baby in Nederland geboren gaat worden en toen las ik dus dat jullie niet getrouwd zijn. Eigenlijk was ik een beetje verbaasd dat julie niet ASAP trouwen om de kleine in Amerika geboren te laten worden. Ik hoor echt regelmatig verhalen over mensen die dat doen. Zo ken ik een Franse moeder van school die zo snel mogelijk naar Utah is gekomen zodat de baby hier geboren kon worden.
Is dat dan vanwege het Amerikaanse paspoort voor de baby?
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Als ze niet al een bestaande reisverzekering hebben die de US dekt, dan kan de bevalling al niet meer in de US plaats vinden (pre existing condition), tenzij je alles cash willen betalen zonder tussenkomst van een verzekering. Maar dat is wel heel wat geld dat je langs de ramen naar buiten gooit...

Informeer, als je een gewone Nederlandse reisverzekering neemt die US dekt, of ze ook je vrouw/kind dekken indien ze x aantal maanden per jaar in de US doorbrengen. Sommigen zien 6 maanden niet als een REIS... En ze sluiten even vrollijk je verzekering af en incasseren de premie. Maar als ze eens serieus moeten uitbetalen zou je een probleem kunnen hebben.
Een reisverzekering zal ook nooit, als ze iets ernstigs aan de hand hebben, hen in de VS laten verblijven. Wees je er dus van bewust dat je vrouw of kind asap naar Nederland gerepatrieerd gaan worden als je een reisverzekering hebt ipv een expatverzekering.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
jintro
Amerika-ontdekker

Bericht door jintro »

De bevalling zal in Nederland gebeuren omdat mijn vriendin voor haar werk tot midden januari hier moet zijn, daarna is de zwangerschap al te ver om nog te mogen vliegen. Verder lijkt het ons ook aangenamer als het in een vertrouwde omgeving kan gebeuren, als ze een paar weken voor de bevalling naar Boulder zou verhuizen zouden we daar nog een ziekenhuis moeten zoeken, met andere mensen, andere gewoonten, enz. Een Amerikaanse nationaliteit voor het kindje is voor ons ook net per se nodig aangezien we maar voor 2 jaar blijven, onze baby krijgt nu sowieso al een dubbele nationaliteit en een derde erbij maakt alles weer wat ingewikkelder.

Afgaande op de reacties ga ik voor mezelf een expatverzekering aanvragen. Voorschieten van de kosten is niet echt een probleem, zelf ben ik ook al weer 14 jaar bij de dokter geweest hier in Nederland (knock on wood...) en we hebben voldoende financiele reserves. En zoals Dimona schreef kan er inderdaad altijd wat mis gaan bij de administratie als je het niet zelf doet, daar had ik nog helemaal niet aan gedacht (bedankt voor de tip!).

We hebben hier in NL een reisverzekering die die US dekt, ik zal eens navragen wat daar allemaal inbegrepen is. Maar ook voor hen neig ik meer naar een expatverzekering, kost wel meer maar zoals Elke schreef worden ze dan ook niet asap terug naar NL gevlogen. Mijn vriendin blijft tijdens haar verblijf in de US wel gewoon ingeschreven in Nederland, wat betekent dat ze ook een zorgverzekering moet aanhouden (en waarschijnlijk wordt de baby hier ook bij aangemeld). Ik meen ooit ergens gelezen te hebben dat het niet toegestaan is om dubbel verzekerd te zijn, weet iemand of de combinatie zorgverzekering + expatverzekering kan? Ik ga het in ieder geval eens navragen.

bedankt!
bert
jintro
Amerika-ontdekker

Bericht door jintro »

ps: mocht er nog iemand op zoek zijn naar expatverzekeringen, op http://www.expatverzekering.nl/ is een hele hoop te vinden (maar ook weer niet alles).
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Ik denk dat dat gewoon toegestaan is. Je moet dan eerst bij de ene verzekering indienen (zorgverzekering zal dat dan bij jullie zijn), en de kosten die zij niet dekken moet je dan voorleggen aan de extra verzekering. (kan iemand dit bevestigen of ontkennen dat dat in Nederland ook zo werkt?)
Elke
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

jintro schreef:Ik meen ooit ergens gelezen te hebben dat het niet toegestaan is om dubbel verzekerd te zijn, weet iemand of de combinatie zorgverzekering + expatverzekering kan? Ik ga het in ieder geval eens navragen.
Het fijne weet ik er niet van, maar wij waren in Nederland via de werkgever van mijn man verzekerd bij Achmea en de expatverzekering loopt ook via Achmea. Afgaand op de post/mail die ik krijg, is die "normale" ziektekostenverzekering niet echt gecancelled; ik krijg af en toe voor de hele familie nieuwe polisbladen, waar dan een premie van 0 euro op staat. Dat is begonnen toen dat systeem van basisverzekeringen van start ging en wij als expats niet meer in de "normale" verzekering-met-buitenland-aanvulling konden blijven.

Ik zou het inderdaad even navragen; je wilt natuurlijk ook gewoon geen dubbele premies hoeven te betalen. Het lijkt me óf het een óf het ander te zijn. Of het toegestaan is? Geen idee. Maar er zitten wel vaker overlappen in verzekeringen (bijvoorbeeld ziektekosten- en reisverzekering) en die regelen dan onderling via bestaande afspraken wie wat moet betalen. Het lijkt me echter wat lastiger worden als je twee verzekeringen hebt die primair hetzelfde dekken, dus ik kán me voorstellen dat daar een ban op zit. In de GBA staat tegenwoordig ook je ziektekostenverzekering vermeld, dus ergens komt die informatie wel bij elkaar.
jintro
Amerika-ontdekker

Bericht door jintro »

Dubbel verzekerd zijn lijkt inderdaad niet wettelijk verboden te zijn, kost alleen geld natuurlijk:

http://www.verzekerencompleet.nl/nieuws ... verzekerd/
LindaLruiter
Amerika-ontdekker

Bericht door LindaLruiter »

Hallo iedereen,

Op zoek naar info over verzekeren via dit forum vond ik dit draadje. Kon het alleen niet helemaal volgen, en wellicht is mijn vraag niet terecht op deze plaats.
Wij (gezin 3 kids en Pa en Moe) gaan in december de overtocht maken. Hebben gisterochtend onze paspoorten teruggekregen met een mooi visa sticker voor 3 jaar in de paspoorten beplakt! Helemaal blij. Offertes voor het verhuizen worden gemaakt, maar nu het volgende.
Wij hebben een wereld dekkende reisverzekering lopen via interpolis. Het handigste is natuurlijk die door te laten lopen. Deze keert uit bij calamiteiten, (vliegtickets, en ziektekosten buitenland) Maar zou dit ook geldig zijn als je adres in het buitenland is? En zo niet, wat voor soort verzekering zou je hier dan wel voor kunnen gebruiken?
Ik lees hier oa over een 'Expats' verzekering. Is dit een zelfde soort verzekering zoals ik hierboven beschreef?
Alvast bedankt voor jullie input.
gr LLR
choco
Amerikafan

Bericht door choco »

Nee, je reisverzekering zal niet meer geldig zijn als je je uitschrijft uit de GBA. Een expat-verzekering is vaak een pakket dat je zelf samen kan stellen, met o.a. een reisverzekering, ziektekosten, inboedel, etc.
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

choco schreef:Een expat-verzekering is vaak een pakket dat je zelf samen kan stellen, met o.a. een reisverzekering, ziektekosten, inboedel, etc.
De expatverzekeringen die worden genoemd in dit draadje, gaan uitsluitend over ziektekosten. De reden dat daar aparte expatverzekeringen voor bestaan, is dat je zonder inschrijving in GBA niet "normaal" verzekerd kunt zijn. In principe kun je alle andere verzekeringen (behalve autoverzekeringen) volgens mij gewoon bij "normale" verzekeraars onderbrengen, die dan in veel gevallen wel aparte tarieven hanteren.
LindaLruiter
Amerika-ontdekker

Bericht door LindaLruiter »

Waar staat de afkorting GBA voor? Wellicht nog iets om aan mijn 'te doen lijstje' toe te voegen:-)
Gr LLR
bello
Amerikakenner

Bericht door bello »

GBA = Gemeentelijke Basisadministratie. Als je je uit Nederland uitschrijft bij de gemeente (en je al dan niet tijdelijk in Amerika gaat wonen), geldt je Nederlandse ziektekostenverzekering plus wereldreisverzekering niet meer. Je zult dan een lokale verzekeraar moeten zoeken, of een expatverzekering moeten afsluiten.

Overigens hebben Nederlandse reisverzekeringen over het algemeen - ook als ze doorlopend heten - een dekking van maximaal 45-90 aaneengesloten dagen. Er zijn een paar uitzonderingen (Delta Lloyd, Centraal Beheer, Ohra - als ik het me goed herinner), maar ook die zullen je niet op een reisverzekering accepteren als je overduidelijk voor meerdere jaren in het buitenland gaat wónen.
2004: Rondje ZW 2005: NYC 2006/07: Hong Kong, Australië 2008: NYC, Toronto 2009/2010: LA, NYC 2010/11: NYC 2011: NYC, Toronto 2012: NYC 2012: Hong Kong, China, Macau 2012/13: Washington DC 2013: Las Vegas, DV, Yosemite, San Francisco 2015: Toronto, Vancouver, Seattle 2016/17: China, Hong Kong, Thailand
choco
Amerikafan

Bericht door choco »

dimona schreef:De expatverzekeringen die worden genoemd in dit draadje, gaan uitsluitend over ziektekosten. De reden dat daar aparte expatverzekeringen voor bestaan, is dat je zonder inschrijving in GBA niet "normaal" verzekerd kunt zijn. In principe kun je alle andere verzekeringen (behalve autoverzekeringen) volgens mij gewoon bij "normale" verzekeraars onderbrengen, die dan in veel gevallen wel aparte tarieven hanteren.
Bste Dimona, ik woon zelf al weer wat jaren als expat in de VS, dus ik weet waar expat verzekeringen voor dienen :wink: . Bij de Goudse is de ziektekosten een optioneel onderdeel van het expat-pakket. Ik heb dat expat pakket behalve de ziektekosten omdat dat via mijn werk gaat. Reisverzekering kan je zeker niet standaard laten doorlopen (Er zijn blijkbaar wat uitzonderingen zoals Bello zegt). Mijn reisverzekering bij Centraal beheer werd door Centraal beheer opgezegd omdat ik niet meer in de GBA stond. Ik heb dus nu een reisverzekering in mijn expat-pakket zitten.
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

Iedere verzekeringsmaatschappij mag verzekeringspakketen natuurlijk de naam geven die hij wil; mijn punt is dat expats de meeste zaken in Nederland wél kunnen verzekeren onder Nederlandse verzekeringsvoorwaarden, maar dat dat voor ziektekosten sinds de invoering van het basispakket-stelsel (ergens rond 2004) niet meer kan. Om dat probleem op te lossen zijn er speciale ziektekostenverzekeringen ontwikkeld voor expats. Dat verzekeringsmaatschappijen die verzekeringen nu (ook) aanbieden in pakketvorm met nog allerlei andere verzekeringen, kan voordelig zijn voor klanten, maar ik denk dat het belangrijk is om te weten dat er voor die andere verzekeringen veel meer (en misschien goedkopere) opties zijn.
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

choco schreef:Mijn reisverzekering bij Centraal beheer werd door Centraal beheer opgezegd omdat ik niet meer in de GBA stond.
Er bestaat bij mijn weten geen automatische koppeling tussen reisverzekeringsgegevens en de GBA. Dit lijkt me dan ook vooral iets te maken hebben met de verzekeringsvoorwaarden van Centraal Beheer, en niet iets dat is gebaseerd op nationale wetgeving.
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer