Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Taxes(BTW) en fooien op restaurant

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
Coyote
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 32
Contacteer:

Re: Taxes op restaurant

Bericht door Coyote »

dimona schreef:Nou, dat moet je ook weer nuanceren, want de reakties zijn natuurlijk vooral afkomstig van mensen die ertegen ageren. De bulk die gewoon tipt zonder te morren, is waarschijnlijk zwaar ondervertegenwoordigd.
Nou, dat valt natuurlijk ook wel weer wat mee. Ik lees hele verschillende reacties. Van mensen die ruim tippen tot mensen die weinig tippen. Van mensen die het systeem prima vinden maar ook van mensen die het systeem anders zouden willen zien (bijv. vast percentage of hoger loon).

Wat mij vooral opvalt in de reacties is dat de gemiddelde Amerikaan helemaal niet zo anders over het systeem denkt dan in dit topic. Ik kreeg hier de indruk dat als je er anders over dacht dit helemaal tegen de gedachte van de Amerikaan indruist maar in de praktijk blijkt dat dus reuze mee te vallen.

Roland
Since 1982: 32 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
DejaVu
Amerika-expert

Bericht door DejaVu »

Ik lees dat er op NLse menukaarten in kleine lettertjes zou staan "bedieningsgeld 18% inbegrepen". Nou ik heb een aantal menukaarten bekeken en opgezocht. Van de 10 kaarten heb ik dat 1 keer gelezen maar dan "bedieningsgeld inbegrepen". Volgens mij hoef je dat niet eens te publiceren want in Europa ga je er gewoon vanuit dat het personeel "normaal" wordt betaald.

Bij deze mijn bijdrage. Ik verwacht wel fooi, per pm kunt u mijn banknummer ontvangen.
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

Coyote schreef:Nou, dat valt natuurlijk ook wel weer wat mee. Ik lees hele verschillende reacties. Van mensen die ruim tippen tot mensen die weinig tippen. Van mensen die het systeem prima vinden maar ook van mensen die het systeem anders zouden willen zien (bijv. vast percentage of hoger loon).

Wat mij vooral opvalt in de reacties is dat de gemiddelde Amerikaan helemaal niet zo anders over het systeem denkt dan in dit topic. Ik kreeg hier de indruk dat als je er anders over dacht dit helemaal tegen de gedachte van de Amerikaan indruist maar in de praktijk blijkt dat dus reuze mee te vallen.
Ja, je hoort in de reacties ook andere geluiden, maar nogmaals: ik denk niet dat je er klakkeloos van uit mag gaan dat je hiermee nu een beeld hebt van de gemiddelde Amerikaan. Als ik een artikel zou schrijven over de jongste miskleun van Romney, dan zouden er waarschijnlijk bovengemiddeld veel reakties komen van Obama-aanhangers die dat aangrijpen om te keer gaan tegen Romney. Dat geeft geen representatief beeld van de stemverdeling. Vaak komen gelijkgestemde reakties trouwens ook in golven: dan staat er eerst een hele groep mensen op om "anti" te reageren, wat dan weer tot gevolg heeft dat er een tweede groep mensen begint te reageren die "pro" is. Wat "het algemeen heersende idee" is, is sterk afhankelijk van het moment waarop je in zo'n discussie valt.
Coyote
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 32
Contacteer:

Bericht door Coyote »

dimona schreef:Ja, je hoort in de reacties ook andere geluiden, maar nogmaals: ik denk niet dat je er klakkeloos van uit mag gaan dat je hiermee nu een beeld hebt van de gemiddelde Amerikaan.
Ik zou niet weten waarom niet. Zoals ik hierboven al aangaf zijn de reacties op het artikel heel divers. Absoluut niet het beeld dat hier geschapen werd dat het 'not done' was anders over het systeem van tippen te denken of om ook maar 'anders' te tippen. De praktijk wijst nu wel uit dat er wel degelijk heel verschillend over gedacht wordt en ook dat er heel verschillend getipt wordt.

Roland
Since 1982: 32 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

Coyote schreef:Zoals ik hierboven al aangaf zijn de reacties op het artikel heel divers. Absoluut niet het beeld dat hier geschapen werd dat het 'not done' was anders over het systeem van tippen te denken of om ook maar 'anders' te tippen. De praktijk wijst nu wel uit dat er wel degelijk heel verschillend over gedacht wordt en ook dat er heel verschillend getipt wordt.
Ja, kijk, dat bedoel ik nou: toen ik gisteravond begon te lezen, was het overgrote deel van de reakties afkomstig van mensen die relatief laag tipten en zich verzetten tegen een verhoging van de gangbare percentages. Blijkbaar is dat nu (12 uur later) alweer anders.
Ziva
Amerika-expert

Bericht door Ziva »

Even voor de duidelijkheid, nergens in de wet staat dat je verplicht bent om fooi te geven. Als je dus ergens wilt gaan eten en wilt afrekenen zonder fooi te geven ben je niet strafbaar. Je wordt dan misschien als asociaal gezien maar dat is wat anders. Dus komt alsjeblieft niet aan met "dan kun je de rekening niet betalen" want dat is dus onzin. De rekening is wat er op de bon staat en alles wat je extra betaald is fooi. Behalve als je met een groep gaat eten want dan zit de fooi er automatisch bij en is dat dus wel onderdeel van de rekening.

En met mijn opmerking over gas/licht bedoeld ik dus niet dat het dan logisch is dat iemand buiten de deur moet eten. Ik bedoelde te zeggen dat veel Amerikanen nog liever de schone schijn ophouden door "deftig buiten de deur te gaan eten" en hun geld daaraan te spenderen dan dat ze gezichtsverlies lijden omdat ze datzelfde geld moeten spenderen aan het voorkomen van het afsluiten van gas/licht. Er heerst hier een tendens om vooral te laten zien hoe goed je het hebt en vooral niet toe te geven dat je het misschien financieel heel slecht hebt. Behalve als je rock bottom bent gegaan, dan hou je zonder morren je handen op.

Verder blijf ik bij wat ik al eerder heb gezegd, mensen mogen zelf beslissen wat ze met hun geld doen en ik vind dat je dat maar gewoon te respecteren hebt. Als je een groot gezin hebt met 4 kinderen en je kunt je niet veel permitteren en je gaat bij wijze van luxe een keer uit eten dan tikt een fooi van 20% vrij hard aan. Lekker makkelijk om dan te zeggen "dan moeten ze maar niet uiteten gaan". Mogen ze dat misschien zelf beslissen? Zeker in Amerika kun je hele dagen vullen met je geld uitgeven aan goede doelen en moet je soms nog opletten dat je niet onbedoeld geeft ook nog (even pinnen bij bijvoorbeeld de dierenwinkel en voor je het weet druk je per ongeluk op de knop "1 dollar voor het dierenasiel") maar uiteindelijk is het geld van jou zelf en ben je daar zelf de baas over. Ik word zelf soms een beetje iebelig van al die goede doelen. Prima als je overal aan mee wilt doen omdat je bulkt van het geld of graag wilt laten zien hoe gul je bent maar respecteer dan ook dat er mensen zijn die het niet kunnen missen of die er niet aan mee willen doen.
guinevere
Amerika-expert

Bericht door guinevere »

Uit eten gaan zonder te tippen (bar slechte service daargelaten) vind ik echt not done. Wij geven altijd 20%, bij slechte service 10-15%, pas als het echt niet door de beugel kan tippen we niet ... en dat is in mijn 10 jaar hier pas 1-2x gebeurd. In mijn ogen is dit gewoon onderdeel van je aanpassen aan de cultuur van het land. Uit eten gaan is geen recht, dus als je je geen tip kan veroorloven dan ga je gewoon minder of goedkoper uit eten.
Afbeelding
lovely_laura
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 4

Bericht door lovely_laura »

Eigenlijk zouden ze gewoon een vast bedrag ofzo moet bedenken voor goede service in plaats van percentage over de eindrekening.
Dan weet je altijd wat je maximaal kwijt bent aan goede service. In Nederland kijk ik eigenlijk nooit naar het eindbedrag om de fooi te bepalen maar heb ik voor lunch of avondeten meestal een vast bedrag wat ik geef voor goede service
Als wij met zijn 4ren uit eten gaan en we nemen alle 4 een kipfiletje met cola of we nemen alle 4 een steak met wijn. De service blijft hetzelfde maar de fooi verdubbeld zich. En je kan dan wel zeggen als je geen steak en wijn kan betalen moet je het niet bestellen maar ik heb er geen probleem mee om meer te betalen voor eten wat ik lekkerder vind maar om er nu ook meer voor te fooien vind ik echt onzin.
(meestal rond ik het wel zo af dat het een mooi eindbedrag is)
Gr. Laura
Njit
Amerika-expert
Partner van: SpaceAce
Aantal x V.S. bezocht: 11
Contacteer:

Bericht door Njit »

lovely_laura schreef:Eigenlijk zouden ze gewoon een vast bedrag ofzo moet bedenken voor goede service in plaats van percentage over de eindrekening.
En hier ben ik het dan wel weer mee eens.. Heb ook wel eens gegeten in een erg luxe restaurant. Aan fooi komt er dan een bedrag bij waar je normaal gesproken ook van kan eten..
Homepage met al onze reis- en fotoverslagen bij elkaar: https://kloenies.nl/
ned in MO
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door ned in MO »

Dat is niet helemaal waar Njit. In de dure restaurants hebben de obers vaak minder tafels, de tafel gaat minder vaak over de kop etc, dus ook minder mogelijkheden om geld te verdienen op een avond. Daarom zei ik ook eerder dat ik bij gewone restaurants vaak werk met een vast bedrag aan tip maar in een echt luxe restaurant die tip gewoon anders (lees meer) is.

Daarbij wil ik ook nog zeggen dat bijv mijn schoonouders het oberende personeel gewoon normaal salaris betaalde met daarboven de tip (dit in Amerika, niet in Nederland). Misschien dat dat wel meer gebeurt?
Ik moet trouwens wel zeggen dat mijn tip hoeveelheid ook wel eens afhankelijk is van hoe een persoon er uitziet. Bijvoorbeeld tattoos, stukken staal door het gezicht, kaugom kauwend,, afgepulkte nagellak etc. Ik kom om lekker te eten, niet om mijn eetlust te laten bederven. Als je lelijk bent kan je daar niks aan doen maar als je je lelijk maakt naar de klant toe dan kun je beter een telefoonbaantje nemen. Stinkend naar sigarettenrook is ook een big no no. Ik snap soms ook niet wat voor soort personeel er soms wordt aangenomen in bepaalde zaken.
Laatst gewijzigd door ned in MO op 20 sep 2012, 18:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Ziva
Amerika-expert

Bericht door Ziva »

Nou inderdaad, dat zou inderdaad wel een goeie zijn denk ik. De handelingen blijven namelijk hetzelfde alleen omdat het eten nu eenmaal duurder is zou je dan ook meer moeten tippen? En uit eten gaan is inderdaad geen recht net zoals tippen geen plicht is. En wat voor de een "not done is, is voor de ander wel acceptabel" dus dat is ook een vrij zinloze discussie.

Bovendien denk ik ook wel dat er een enorm verschil is tussen mensen die tippen wanneer ze op vakantie zijn en mensen die tippen wanneer ze ergens wonen. Op vakantie heb je toch meestal meer uit te geven en ga je iets anders uit eten dan wanneer je bijna dagelijks uit eten gaat. Ik kom vaker bij dezelfde gelegenheden dan iemand die er op vakantie langs gaat dus weet ondertussen wel wat ik mag verwachten en tip daar dus ook naar. En bovendien, zeg nou zelf, in Amerika uit eten gaan is wel even iets anders dan in Nederland uit eten gaan. In Amerika is het veelal zitten, bestellen, hoppa eten, hoppa weer weg en tafel schoon voor de volgende. In Nederland is uit eten veel meer een sociaal gebeuren waarbij mensen langer tafelen.

Los daarvan denk ik dat juist omdat de tips in Amerika hoger zijn de lonen juist daarom in veel gevallen zo laag kunnen blijven. Dus wie help je ermee, behalve die aardige ober help je ook die uitbater want die kan z'n lonen lekker laag houden want de mensen tippen het verschil toch wel bij.

Maar goed, agree to disagree is ook prima toch? :)
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Mmm, ik heb liever gelijk plus een fooitje. Maar als de keuze is dat beduidend minder mensen ergens komen eten - en de tent failliet gaaat, tov. mensen blijven naar restaurants gaan maar bezuinigen iets op de fooien, dan is de keuze snel gemaakt denk ik.
Je hebt ook gelijk dat het verschil maakt of je heel regelmatig uit eten gaat met de hele familie, dan wel een hoogste enkele keer - met zijn tweetjes.

Mbt. de donaties die gevraagd worden bij afrekening, ja begint me ook wel eens te irriteren, vooral als het in de ene na de andere winkel is. Maar dan bedenk ik dat het makkelijker is te weigeren dan in Ned. waar we de kollekte-weken hadden en je regelmatig naar de deur mocht rennen (ik woonde in A'dam drie-hoog).
En nu we het er toch over hebben: collega's die voor hun kids chocola etc. verkopen, buren en vage kennissen die met hun kids langskomen en dan moet je iets duurs en volslagen onbruikbaars uitzoeken uit een catalogus. Het 'goede' doel is dan vaak een uitstapje met de band of de cheerleader club. Moeders en kinderen die voor de supermarts staan met watdanook voor een of ander doel. Girl-scout cookies akties ! Carwashes voor een goed doel ! Vuurwerk vouchers, ik kocht er drie voor $ 10 elk en liet ze de voucher houden - geen vuurwerk in mijn territoir - maar geen idee waar het voor was....het met de HighSchool om de hoek....hoop ik....
Inderdaad het gebedel houdt niet op - en dan hebben we ook nog de echte bedelaars hier.

Maar ik blijf van mening dat je gewoon moet zeggen 'ik doe wat ik me kan permitteren' en niet een song-and-dance geven dat bepaalde inkomens in de US hoger zouden moeten zijn en dat je dus derhalve en daarom. Sommige dingen zijn historisch gegroeid en zullen niet snel veranderen, zelfs niet met Ned. bemoeienis.
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

guinevere schreef: Wij geven altijd 20%, bij slechte service 10-15%, pas als het echt niet door de beugel kan tippen we niet
Slechte service= slechte service. Als ik maar gematigd presteer op mijn werk krijg ik ook geen bonus. (mag ik zelfs blij zijn dat ik mijn job nog kan houden). Dus ofwel doe je goed je best en krijg je van mij een tip, maar als ik dingen op te merken heb aan iets waar jij als bedienend personeel verantwoordelijk voor bent (dus niet wanneer mijn steak zwart gebakken is terwijl ik blue vroeg, want dat stuur ik gewoon site presto terug naar de keuken), dan krijg je van mij geen tip. Hoogstens zal ik van de $54,23 een $55 maken.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
DejaVu
Amerika-expert

Bericht door DejaVu »

Precies, als ze aan komen lopen en gooien zo dat bord op tafel en lopen weer weg... :?
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Kastelke, slecht voorbeeld ! Howie H. bezorgde CityBank een verlies van 16 miljard, hij verdiende - vooral dankzij bonus - 25 miljoen dat jaar en mocht het hele bedrag houden. Idem Ken Lewis van BofA, die wel zijn baan kwijtraakte maar bij mijn weten niet zijn inkomsten toen hij vlak voor de klap CountryWide overnam. Jamie Dimon (JP Morgan) heeft ook niet ingeleverd wat hij verdiende toen hij de "London whale" niet opmerkte. En zo kan ik nog doorgaan.
(bron: WSJ en schrijver Martin Smith).
DejaVu
Amerika-expert

Bericht door DejaVu »

Damn...Kastelke is een CEO van een bank? Zit ze hier een beetje te klagen over 20% fooi... :roll:
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Oortjes, het ene sluit het andere niet uit. En aangezien het hier ging over het systeem van tippen gaat, heb ik daar mijn mening over gegeven, en niet mijn mening over onetisch gedrag/wildplassers/kindermoordenaars/verzekeringsmakelaars/anti islamitische filmpjes/...
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
guinevere
Amerika-expert

Bericht door guinevere »

Hangt er dus vanaf hoe slecht de service is. Ik werk zelf als verpleegkundige en als ik kijk hoe vaak het voor de "klant" lijkt alsof ik mijn werk niet goed doe terwijl dat aan anderen te wijten is ... Ik heb het gevoel dat dat in de service industrie net zo is; degene die het meeste/eind-contact met de klant heeft vangt alle klappen op. Je weet niet wat er zich achter de schermen allemaal afspeelt en in hoeverre jouw waiter daarvoor verantwoordelijk is. Dus zolang iemand de moeite neemt en zonder zuur gezicht rondloopt dan krijg je van mij gewoon een fooi.
Afbeelding
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Mijn principe is dat ik niet het loon betaal, wel de service. En 'gewoon maar' niet met een zuur gezicht rondlopen reken ik niet als 'service'.

Was ik daar vroeger minder 'streng' in, toen ik nog gewoon de toerist was, ben ik daar toch wel in veranderd door hier haast dagdagelijks mee geconfronteerd te worden. Al moet ik zeggen dat het zelden het geval is dat ik niet tip hoor. Ik denk dat ik in 95% v.d. gevallen wel tip. De mensen zijn gewoon vriendelijk.
Elke
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Zie, dat is het dus, wij hebben zelden dat we geen prettige bediening of snelle bediening of correcte bediening hebben. En als ik vaker bij een restaurant kom en mensen daar beter leer kennen is dat eerder een reden om meer te tippen, dan minder. Maar goed, ik denk hier duidelijk heel anders over dan anderen, misschien omdat ik heel wat mensen in het restaurantwezen ken en zelf ook in de service industrie heb gewerkt en weet hoeveel aandacht daar met training aan wordt gegeven.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer