Beroepsmatig ben ik "vrij" veel in Tunesië en ik bekijk één en ander dan ook van uit een ander perspectief dan hetgeen er in de pers komt. Deze fanatici zijn hoe dan ook een absolute minderheid en worden er door het overgrote deel van de moslimbevolking uitgespuwd. Het probleem is echter dat enkel die heethoofden een forum krijgen in de wereldpers waardoor alle moslims gewoon in 1 pot van geweldenaars ondergebracht worden.
Anderzijds is er ook een groot verschil in verdraagzaamheid tussen het grootste deel (jammer dat ik het moet zeggen, maar zo is het nu 1x) van de moslims en wij, westerlingen. Wij mogen in de Arabische landen geen moskee binnengaan terwijl de kerken voor iedereen openstaan, er is maar 1 God en dat is...Allah, bij het binnenkomen van Mekka staat er boven de autosnelweg een groot bord "moslims - non moslims" waarna de weg zich splitst en de "non moslims" weggeleid worden van Mekka. Zie je dit al gebeuren in Rome? Het bord zou er niet al te lang staan..

. In Borgerhout slaan enkele tientallen moslims de halve gemeente aan diggelen, mochten wij dit proberen in een Arabisch land

.
Mijn directrice werkt 48u/week keihard in klimatologische omstandigheden die wij ons niet kunnen voorstellen, maar als ze thuis komt mag ze nog haar huis poetsen en eten klaarmaken, want haar man zit met zijn vrienden op het terras van het café. Over dergelijke zaken heb ik al talloze discussies gevoerd met haar, maar die cultuur zit er zo diep ingebakken dat het nog decennia zal duren vooraleer er een beetje gelijkheid komt. En zij is dan nog bijzonder westers in vergelijking met de meerderheid van het personeel. Ach, ik heb een heel goede verstandhouding met de meeste moslims waarmee ik samenwerk, maar wat er mij vooral verontrust (en ook de meerderheid vd plaatselijke bevolking) is dat ik vroeger enkel oudere mannen zag gekleed in een djellaba terwijl ik nu, bij de aanvang van de lesuren bij de universiteit, tientallen dergelijke jongeren zie mét bovendien de typische "fundamentalistische" baard...en dit zijn niet direct de jongens die voor meer verdraagzaamheid zullen pleiten...
Ander opvallend punt sinds de revolutie : vroeger droeg misschien 10% vh personeel een sjaal (géén sluier), nu 90%...want "de mannen zouden kunnen verleid worden door het lange haar van de vrouw"...tja

, doe dan beter alle mannen een donkere bril aan hé...en voor alle duidelijkheid : ik bén n man.
Conclusie : één en ander wordt door de pers onnodig uitvergroot, anderzijds blijven (worden?) de cultuurverschillen zó groot dat er nog heel wat werk aan de winkel is om de kloof te dichten óf, realistischer, kleiner te maken.