Over een kleine twee weken vertrek ik naar Boulder, CO om daar twee jaar aan de universiteit te gaan werken. Mijn J-1 visa is in orde, reis geboekt, maar een van de dingen die nog moet gebeuren is het zoeken van een zorgverzekering. Zoals hier te lezen is, is de situatie een beetje ingewikkeld: ik vertrek begin oktober, mijn vriendin(/toekomstige vrouw) komt pas in april volgend jaar samen met onze baby (bevalling gebeurt in Nederland).
Voor mezelf twijfel ik nog tussen een verzekering bij een maatschappij in de VS of een expatverzekering bij een bedrijf in Nederland of Belgie (jammer genoeg kan ik geen gebruik maken van de collectieve verzekering van CU Boulder). Op het forum las ik dat de meeste forumleden een expatverzekering nemen voor een tijdelijk verblijf (bv. hier). Aangezien ik af en toe enkele weken in Nederland zal zijn (o.a. voor de bevalling natuurlijk!

Ik zag dat o.a. Expatplus, AON, Achmea worden aangeraden. OOM is voor mij waarschijnlijk geen optie omdat ik niet de Nederlandse nationaliteit heb (woon al wel 10 jaar in Nederland en heb hier een zorgverzekering, dus moet ik nog even navragen). Ik las dat een groot nadeel van de meeste expatverzekering is dat de kosten moeten worden voorgeschoten. Zijn er verzekeringen waarbij dit niet het geval is?
Wat betreft mijn vriendin en toekomstige spruit, zij zullen in 2013 af en toe voor een paar maanden naar de US komen. Is een doorlopende reisverzekering dan voldoende, of is het voor hen ook beter een expatverzekering te nemen? Het is de bedoeling dat ze voor niet al te ernstige dingen in de US behandeld kunnen worden, dus niet dat ze voor het minste teruggevlogen worden naar Nederland (wat met een gewone NL zorgverzekering wel gebeurd, heb ik begrepen).
alvast bedankt voor jullie advies!
Bert