Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Taxes(BTW) en fooien op restaurant

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
lovely_laura
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: Taxes op restaurant

Bericht door lovely_laura »

Ik moet zeggen dat ik ook bijna nooit slechte service heb gehad op mijn vakanties in Amerika. Het enige is dat ze soms juist doordat ze zo afhankelijk zijn van de fooi alles een beetje overhaasten om zovel mogelijk tafel te bedienen. Met kinderen is dat niet zo erg de hebben toch geen geduld maar ik weet nog op de eerste vakantie naar amerika met toen alleen nog mijn man gingen we bij olive garden eten en kregen we alle gerechten zo snel op elkaar dat het ene nog niet eens op was en het volgende gerecht er al stond. Wij voelde ons toen erg gehaast en hadden echt het gevoel dat we door moesten eten zodat ze weer nieuwe mensen kon serveren dus meer fooi kon vangen. (maar wel allemaal met een glimlach hoor)
Njit
Amerika-expert
Partner van: SpaceAce
Aantal x V.S. bezocht: 11
Contacteer:

Bericht door Njit »

En dat is dus weer een kwestie van perceptie. Als jij alles tegelijk besteld gaat men ervan uit dat je haast hebt.
Wil je dat het niet vlak achter elkaar ontvangen dan bestel je eerst je voorgerecht en daarna pas je hoofdgerecht.
Of je geeft aan dat er wat tijd tussen mag zitten. Doen ze verder niet moeilijk over hoor..
Homepage met al onze reis- en fotoverslagen bij elkaar: https://kloenies.nl/
jerbia
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 12

Bericht door jerbia »

N.a.v. dit topic heb ik de afgelopen week tijdens onze vakantie eens goed opgelet in de restaurants. We hebben een aantal keren gezien dat Amerikanen slechts 2 of 3 dollar als fooi achterlieten op de tafel, eenmaal een ouder stel wat zelfs maar 1 dollar achterliet. Wat we ook zagen was een (luidruchtig) gezelschap van 6 volwassenen en 4 kleine kinderen dat in een korte tijd een complete chaos achterliet. De kinderen hadden de gordijnen allemaal van de haakjes gehaald en echt overal lag eten, naast de borden, op de stoelen, maar vooral ook op de grond. Alsof er een bom was ontploft! Toen ze weggingen legden ze een briefje van 5 dollar op tafel... De tafelopruimer heeft zeker 10 minuten op zijn knieën de vloer zitten poetsen. De meeste Amerikanen zullen waarschijnlijk wel 15/20 % tippen, maar het zit duidelijk niet bij iedereen ingebakken.
Groetjes Bianca

USA: 1995, 1997, 1999, 2001, 2006, 2007, 2008, 2009, 2011, 2012, 2014, 2018, 2020
Dutchess
Amerika-expert

Bericht door Dutchess »

Ouders die toelaten dat hun kinderen in een restaurant de gordijnen van de haakjes halen zullen wel meer regels aan hun laars lappen, ongeschreven of niet.

But I get your point! :wink:
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

Ze sparen waarschijnlijk voor nieuwe gordijnen :D

Maar je weet natuurlijk niet wat mensen precies genuttigd hebben; 2 of 3 dollar kan een fatsoenlijke fooi zijn als je alleen maar twee hamburgers en twee cola hebt weggetikt.

En ja, asociale mensen heb je overal, ook in de VS. En ik moet heel eerlijk bekennen dat mijn kinderen - ondanks dat ze zich wel weten te gedragen - ook altijd een slagveld achterlaten, ook thuis trouwens. Netjes eten behoort helaas niet tot hun kernkwaliteiten :oops:
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Zoals altijd schrijven we vanuit onze eigen belevingswereld hier. Florida, en vooral Orlando, is weer heel iets anders dan New York of Washington. In de grote steden in ieder geval is het dus not done om minder dan 15% te tipppen. Misschien is dat anders erbuiten. Het gros van de mensen woont echter in of rond de grote steden.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
jerbia
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 12

Bericht door jerbia »

Even voor de duidelijkheid; wij tippen wel gewoon 20% en ga echt de discussie niet aan of het systeem wel of niet goed is, dat maken de Amerikanen zelf maar uit...
Groetjes Bianca

USA: 1995, 1997, 1999, 2001, 2006, 2007, 2008, 2009, 2011, 2012, 2014, 2018, 2020
Hansi1959
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 20

Bericht door Hansi1959 »

Naar aanleiding van de opmerking van Jerbia van die groep die zo'n troep achterliet en maar $5 tipte; kan het niet zijn dat er door het restaurant al een toeslag was gezet op de rekening? Ik heb verschillende keren op menukaarten in restaurants gezien dat er iets stond over grotere (6 pers en meer) groepen. Er was dan sprake van een automatische service toeslag van iets van 15% op de rekening.
No guts, no glory!
Spanjaard
Amerika-newbie
Aantal x V.S. bezocht: 5

Bericht door Spanjaard »

Ik zie van alles voorbij komen van mensen die iets wel of niet vinden ... ik zou graag een een duidelijk antwoord willen wat de "regel"is :

Fooi berekenen voor de tax of over het totaal incl. tax
Coyote
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 32
Contacteer:

Bericht door Coyote »

Een fooi wordt officieel berekend over het bedrag excl. tax.

Zelf doe ik het gemakshalve over het hele bedrag.

Roland
Since 1982: 32 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
Dutchess
Amerika-expert

Bericht door Dutchess »

En ik heb gemerkt dat restaurants vaak even "gemakkelijk" zijn als ze hun "suggested gratuity" bedragen op de credit card bon zetten - berekend over het gehele bedrag.
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
markro
Moderator
Aantal x V.S. bezocht: 13
Contacteer:

Bericht door markro »

Spanjaard schreef:Ik zie van alles voorbij komen van mensen die iets wel of niet vinden ... ik zou graag een een duidelijk antwoord willen wat de "regel"is :

De website is misschien al eerder genoemd in dit topic: http://tipping.org/tips/us.html
Marco.

Voor onze Amerikareisverslagen: klik hier.
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

Spanjaard schreef:Ik zie van alles voorbij komen van mensen die iets wel of niet vinden ... ik zou graag een een duidelijk antwoord willen wat de "regel"is :

Ik zie de relevantie niet zo. Stel dat je voor 80 dollar uit eten gaat (wat best veel is!) in een staat met 10% tax (waar ik woon is het 6%). Als je 15% fooi wilt geven heb je het dan dus over een verschil van 1,20 dollar tussen tippen vóór en tippen ná tax. Daar ga je toch geen forumdiscussie over beginnen?
martijn76
Amerika-expert

Bericht door martijn76 »

Waarom zou ze die vraag niet mogen stellen? De discussie gaat toch over taxes / fooien bij restaurants? Dat jij het niet de moeite waard vindt, betekent niet dat het voor een ander niet de moeite waard is.
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

Ik probeer één en ander even in perspectief te plaatsen, that's all.
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

"Suggested gratuity" ? Dat heb ik nog niet gezien hier. Het is een idee, maar zou het veel USers niet tegen de haren instrijken ? Het klinkt overigens als een eerste stap richting "included gratuity".
sachasenne
Amerika-expert
Partner van: syce
Aantal x V.S. bezocht: 14
Contacteer:

Bericht door sachasenne »

Deze maand hebben wij op verschillende plaatsen suggested gratuity en included gehad.

Ofwel was het gewoon al bijgerekend aan 18% bv Harley restaurant in Vegas.
Ofwel stonden er drie suggesties : 15,18 of 20%. bv in Escalante en Kanab.

In het Harley restaurant zat aan de tafel naast ons een Duits koppel. Zij kregen de rekening en zeiden : we zullen wel betalen, maar we willen toch zeggen dat we niet akkoord gaan met deze manier van rekenen. Ten eerste vinden we het niet correct dat de tip al op voorhand bepaald is en ten tweede is 18% veel te hoog. Normaal wordt 10% gerekend. De serveerster was er echter niet van onder de indruk ;-) Na het afrekenen sprak de vrouw mij aan en vroeg wat mijn idee hierover was. Ik heb haar duidelijk gemaakt dat 10% een teken was dat de bediening echt slecht was. Er normaal van min. 15% uitgegaan wordt en bij heel goede service 20%. Ik denk dat er toch wel wat toeristen zijn die deze 'geplogendheden' niet kennen.
Groetjes,
Carine
Spanjaard
Amerika-newbie
Aantal x V.S. bezocht: 5

Bericht door Spanjaard »

Coyote schreef:Een fooi wordt officieel berekend over het bedrag excl. tax.

Zelf doe ik het gemakshalve over het hele bedrag.

Roland
Hartelijk dank voor het antwoord , ik heb ook altijd over het totaal bedrag fooi gegeven maar was gewoon erg
benieuwd wat de regels was.
Chi Sin X
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 6

Bericht door Chi Sin X »

Dus samenvattend blijkt elke Amerikaan toch minstens 15 a 20% aan fooi te geven, behalve die ene keer dat het echt echt slecht was. Waarom dat dat niet gewoon al bij in de prijs verrekenen?
Het is toch te belachelijk dat je zoveel extra moeite moet doen (ik wil enkel leuk gaan eten, geen wiskundetesten afleggen), enkel om die ene rotte appel financieel af te kunnen straffen.
Knabbeltje
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 23

Bericht door Knabbeltje »

jerbia schreef:N.a.v. dit topic heb ik de afgelopen week tijdens onze vakantie eens goed opgelet in de restaurants. We hebben een aantal keren gezien dat Amerikanen slechts 2 of 3 dollar als fooi achterlieten op de tafel, eenmaal een ouder stel wat zelfs maar 1 dollar achterliet. Wat we ook zagen was een (luidruchtig) gezelschap van 6 volwassenen en 4 kleine kinderen dat in een korte tijd een complete chaos achterliet. De kinderen hadden de gordijnen allemaal van de haakjes gehaald en echt overal lag eten, naast de borden, op de stoelen, maar vooral ook op de grond. Alsof er een bom was ontploft! Toen ze weggingen legden ze een briefje van 5 dollar op tafel... De tafelopruimer heeft zeker 10 minuten op zijn knieën de vloer zitten poetsen. De meeste Amerikanen zullen waarschijnlijk wel 15/20 % tippen, maar het zit duidelijk niet bij iedereen ingebakken.
Dit is ook mijn ervaring ,het zal ook wel liggen aan het feit waar je ergens verblijft .De ene staat is de andere niet .
Mijn familie en dit zijn dan toch Amerikanen tippen ook heel weinig .Ik heb er al meermaals discussie over gehad dat ze te weinig geven .Als we gaan uiteten , werd onze tip telkens door hen teruggegeven (jaren terug )omdat het teveel was in hun ogen . Mijn grootvader zei me ,dat men 1 dollar per persoon tip geeft en niet meer . Kun je al voorstellen hoe die gekeken heeft ,toen ik perse 18 tot 20% tip neerlegde .Als zij tippen en ze leggen te weinig vullen wij gewoon aan en dit laten ze nu ook toe .
Maar ik heb door hun gedrag uiteraard ook uitgekeken naar wat andere tippen en ja, 1 of 2 dollar wordt er meestal gegeven en ook veel niets zelfs .We hebben diensters al gevraagd hoe het eigenlijk zat en ook zei gaven aan dat dat sommige gewoon niets geven en anderen enkele dollars dus heel het tipgebeuren lijkt nog niet in West Virginia bekend te zijn .
Wij gaan heel veel uiteten in Long Horn Steakhouse en blijkbaar is onze tip dus wel iets uitzonderlijk want we hoeven de deur maar binnen te komen en enkelen personeelsleden wenken al aan van " die wil ik" .Dus moet ik toch wel echt constanteren dat de tip die wij geven uitzonderlijk is maar het is wel leuk mee te maken dat je zo op handen gedragen wordt 'lol' .
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer