Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

diplomawaardering

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Plaats reactie
juanita
Amerika-ontdekker

diplomawaardering

Bericht door juanita »

Over niet al te lange tijd vertrek ik naar de VS. heeft er iemand ervaring met diplomawaardering ? In NL is dit niet mogelljk om te doen omdat ze aan een Nederlands diploma geen waarde in het buitenland kunnen toekennen.

Heeft er iemand dit gedaan in de US ? ik ben in bezit van een HBO diploma
Hockey
Amerika-expert

Re: diplomawaardering

Bericht door Hockey »

Heb je al eens de zoekfunctie op het forum gebruikt? Dat leverde mij de volgende resultaten op.
ned in MO
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door ned in MO »

Ik weet niet waar je een diploma in hebt en dat maakt nogal verschil.
Ik heb aan het diploma weinig gehad maar wel veel aan het opleidingsniveau. Daar profiteer ik elke dag van.

Mijn vrouw heeft een HBO diploma (fisiotherapie) dat ze elke dag gebruikt alhoewel je daar nu een masters voor moet hebben. Het inkomen verandert er niet door helaas. Dat moet je zelf doen.
Mijn vrouw is nu bezig om de fisiotherapie te gaan doen (als contractor) voor een bedrijf met 1000 man personeel. :clap:
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Er zijn twee stappen - althans zo ging het in 'mijn' tijd.

Ten eerste in Ned. bij Min. van Onderwijs - destijds in Groningen - je diploma's laten certificeren op echtheid en een paar gewaarmerkte kopieen laten maken. Dit laatste is van belang omdat:
Ten tweede, je de gewaarmerkte kopieen van je diploma's moet opsturen naar een evaluation service in de US, en die geeft dan een verklaring omtrent de waardering naar equivalent in US.
Veel HBO diploma's worden gewaardeerd naar een bachelors degree.

Ik weet niet waarom je dit wilt doen ? Als je je wilt inschrijven aan een universiteit kun je wel stap 1 doen maar moet je met stap 2 wachten, aangezien de meeste onderwijsinstellingen werken met evaluation services die bij hen bekend zijn - zij zullen dus naam/adres van E.S. aan je geven. Je krijgt dan een enveloppe gericht aan die onderwijsinstelling, die je niet zelf mag open maken, maar gesloten moet doorgeven. En ja er zit een kopie van de verklaring bij zodat je weet wat er in de brief staat.
(Nogmaals, zo is het in mijn geval gegaan.)
Laatst gewijzigd door USInsider op 28 sep 2012, 10:33, 1 keer totaal gewijzigd.
juanita
Amerika-ontdekker

Bericht door juanita »

over een paar weken emigreer ik naar de verenigde staten en in de toekomst wil ik graag gaan werken. Of wellicht ook nog een studie doen. Ik ben gaan onderzoeken en heb navraag gedaan maar zover ik had begrepen kan je in Nederland alleen diplomas van buitenlandse opleidingen laten waarderen naar het Nederlands opleidingsniveau.

Ik heb echter bij mijn Nederlandse diploma ook een keurig Engels diploma gekregen waarin staat dat ik een bachelors degree heb. Mischien heb ik mijn vraag ook niet helder genoeg geformuleerd maar ik vroeg me eigenlijk af hoe andere dat gedaan hebben. Heeft het zin om nog een waardering aan te vragen omdat ook alle opleidingen in de VS zoveel van elkaar verschillen.
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

http://www.wes.org/ is over het algemeen heel goed erkent in de US.
Maar afhankelijk van je afstudeerrichting is het niet zinnig om daar zelf al geld aan uit te geven als de werkgever er niet specifiek om vraagt. Voor sommige domeien is het heel belangrijk, voor andere telt je werkervaring veel zwaarder door.
Dus:
* voor een studie: kijk wat het opleidingsinstituut zelf als eis stelt, en volg hun procedure
* voor een job: misschien kan je even hier melden in welke richting je afstudeerde, wat je werkervaring is, en welk soort job je in de US graag wil doen. Dan kunnen we, gebaseerd op onze ervaringen, tips geven of het wel of niet nuttig is om nu al zelf zo'n credential evaluation in gang te zetten.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Amikix
Amerikakenner

Bericht door Amikix »

Voor een baan zou ik nog helemaal niks doen, want het kan ook goed zijn dat je het niet nodig hebt. En dan is het jammer om daar geld en moeite in te steken :-). Ik had in ieder geval genoeg aan mijn Nederlandse diploma met Engelse versie. Daar zat ook nog een hele uitleg bij over het Nederlandse onderwijssysteem, maar ik vraag me serieus af of ze dat ook allemaal doorgelezen hebben.
Ziva
Amerika-expert

Bericht door Ziva »

Ik had ook mijn diploma in zowel Nederlands als Engels en dat vonden ze prima dus ik zou ook geen tijd en moeite steken in het laten waarderen van je diploma tenzij je geen of nauwelijks werkervaring hebt. Ik denk dat in dat geval je diploma een stuk zwaarder zal wegen. In mijn geval waren ze al blij met referenties van Nederlanders in het Engels en die waren voor hen veel belangrijker.
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Als je wilt gaan werken zijn brieven van aanbeveling van oud-docenten, (vroegere) werkgevers enz. minstens even belangrijk. Overleg met 'aanbevelers' wat ze in de brief willen ztten, zodat je er ook echt iets aan hebt. Vertaal de brief dan zelf in het Engels, of laat iemand dat doen als je je niet helemaal zeker voelt, en voeg de vertaling bij de brief.
De meeste instellingen/werkgevers vragen drie aanbevelingsbrieven (referenties).

Op welk visum kom je naar de US ? of ga je met een USC trouwen ?
Laatst gewijzigd door USInsider op 28 sep 2012, 19:16, 1 keer totaal gewijzigd.
juanita
Amerika-ontdekker

Bericht door juanita »

Bedankt voor jullie reakties ! ik ga zeker achter de aanbevelingsbrieven aan.

@ oortjes Ik ga trouwen met een Amerikaan ben bezig met mijn k1 visum al in een vergevorderd stadium :)
DixieChick
Amerika-expert

Bericht door DixieChick »

Ik zou er ook zeker mee wachten. Mijn huidige werkgever wilde wel dat ik mijn diploma bij WES liet waarderen. Ik hoefde daarvoor alleen maar er voor te zorgen dat mijn universiteit mijn diploma plus vertaling in een envelop met stempel op de flap naar hen opstuurde (en dat had nog best wel wat voeten in aarde, maar goed, dat terzijde), en hoefde niks van het NUFFIC of Min van Onderwijs te hebben. Ik werk echter voor een universiteit, en helaas is het in Georgia de laatste jaren blijkbaar nogal eens voorgekomen dat mensen met neppe buitenlandse PhDs aan de bak proberen te komen, vandaar deze eis. Ook de Dept. of Defense vereist een waardering. Maar de meeste andere werkgevers kijken hier, voor zover ik weet, totaal niet naar. Het enige waar je nu eventueel voor zou kunnen zorgen is dat je een goed contact punt bij je oude opleiding hebt. Zo moest er van mij een Engelstalige vakkenlijst bijgesloten worden, en omdat ik de studie-adviseuse van mijn opleiding goed kende, heeft zij mij de lijst laten vertalen, en deze toen naar WES opgestuurd.
This is Guy Smiley, reporting live! from the inside of his car!
Southern Tales
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Dat is een goed punt, een kontakt bij de opleiding die je volgde. Ipv. evaluaties (of naast) kan het ook zijn dat een opleiding je vraagt om een beschrijving van de gevolgde cursussen - het is daarom ook slim als je nog een studiegids ofzo hebt, die te bewaren.

Dixiechick, aangezien TS het had over mogelijk gaan studeren leek me een certificatie plus een aantal gecertificeerde kopieen geen slecht idee. Want alles wat je achteraf in Ned. moet regelen, kost altijd meer tijd, moeite en geld. Het Nuffic werkt voor buitenlanders, dus voor de omgekeerde situatie. Het enige dat ze hebben dat handig kan zijn voor TS is een overzichtje van Ned. opleidingen met vertalingen.
Ik hoede destijds alleen maar de gecertificeerde kopieen op te sturen naar het (door de universiteit aangewezen) evaluatiebureau en was dus niet afhankelijk van de Ned. universiteit/HBO opleiding waar ik had gestudeerd voor het aanleveren van de papieren. (Het zou echter kunnen dat met dergelijke kopieen teveel fraude is gepleegd en dat nu alle evalutieservices om direkt toesturen vragen.)

Werkgevers vragen inderdaad niet om evaluaties van je diploma's, al kan dat per funktie verschillen. Voor hen zijn de referenties belangrijker. Overigens ook opleidingen kunnen vragen om referenties is mijn ervaring.

Ik vroeg naar je visum om zeker te weten dat je mocht studeren zowel als werken. Veel succes met je emigratie en van harte gefeliciteerd met je (aankomende) huwelijk !
delvay
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 12

Bericht door delvay »

Mijn eerste credential evaluation is door Global Education Group uit Tucson, AZ uitgevoerd en volgens hun was mijn Belgische Master of Arts gelijkwaardig met een Amerikaanse Bachelor of Arts. Hogere onderwijsinstanties hebben mij aangemoedigd om een tweede evaluatie uit te voeren omdat die evaluaties altijd vrijblijvend zijn. World Educational Services uit New York, NY hebben mijn opleidingsprogramma, credits en punten opnieuw bekeken en hebben mijn Master of Arts wel gelijkgesteld met de Amerikaanse. Beide evaluatie instanties zijn herkend bij de USCIS (U.S. Citizenship and Immigration Services).
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer