Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Verscheurd door emigratiedroom

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Jaydee.
Amerikakenner

Re: Verscheurd door emigratiedroom

Bericht door Jaydee. »

Nouja er zijn uitzonderingen natuurlijk :wink:

Wij doen dit jaar in ieder geval (nog) niet mee. Zolang je er niet (samen) 100% achter staat willen we andere mensen niet in de weg zitten.
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Tuurlijk moet je nu meedoen! Want het duurt nog een hele tijd vooraleer je weet of je wel of niet bij de gelukkigen hoort. En zelfs als je het dan nog niet volledig eens bent, kan je het nog even rekken. Je kan nu meedoen, en pas in 2015 moeten verhuizen... Zou je er tegen die tijd nog steeds niet uit zijn? (en waarschijnlijk win je toch niet :mrgreen: )
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Ziva
Amerika-expert

Bericht door Ziva »

Ik zou ook gewoon meedoen als ik jou was. Klopt wat je zegt dat je er wellicht de kans van anderen mee ontneemt maar er zijn heel veel mensen die meedoen en uiteindelijk dan toch niet gaan. Bovendien wil je wel gaan maar ben je er nog niet klaar voor, dat is wat anders als "voor de lol meedoen".

Dan is mijn 2e vraag... wanneer ben je er wel klaar voor dan? Wanneer is dan wel het juiste moment om huis en haard en alles wat je kent en iedereen die je lief hebt achter je te laten om het grote onbekende tegemoet te treden? Volgens mij is daar werkelijk nooit een goed moment. Maar dat is wel de kern van emigreren, risico's nemen.

Of je nou in een gespreid bed komt of je helemaal van 0 af aan moet beginnen maakt dan niets uit. Iedereen die emigreert moet banden verbreken, dingen beeindigen en komt uiteindelijk in een onbekend land en zal alles zelf opnieuw uit moeten vinden. En het grootste risico is denk ik wel dat je diep ongelukkig kan worden en je helemaal niet thuisvoelt in je land. En dat risico loopt iedereen uiteindelijk. Het probleem is alleen dat je daar alleen achter komt als je al de stap hebt genomen en dus feitelijk al geemigreerd bent ;)

Het heeft denk ik ook wel wat om gewoon mee te doen en als je dan wint dat beschouwen als een soort "teken van boven" dat het tijd is om te gaan voor jullie. Op die manier laat je het lot gewoon afhangen van de computer die random mensen uitkiest :) En wat Elke zegt is waar, stel dat je volgend jaar zou winnen dan kun je het nog aardige tijd rekken voor je daadwerkelijk vertrekt.
Old Faithful
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 9

Bericht door Old Faithful »

guinevere schreef:Ik denk dat er niemand is dat alles op wil geven om te emigreren, slechts dat iedereen andere ideen heeft van wat acceptabel is. Alles je alles opgeeft blijft er immers niks meer over ...
Dat klopt, maar je krijgt er altijd iets voor terug. :wink:
Maar inderdaad, het is een heel persoonlijke keuze, die ieder voor zich moet maken.
Groet,

Old Faithful
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Het is wel gemakkelijker om 'alles' op te geven als je niet veel hebt...Dat realiseerde ik me de afgelopen week nog toen ik een kerel uit India ontmoette die hier nog maar 2 weken is, en ondertussen een cursus Engels volgt van 9am-2.30pm, om dan een nachtshift te gaan doen bij McDonalds om wat centjes te hebben. Hij moet zich met de bus verplaatsen, en woont in de basement bij zijn broer... Toen ik hem vroeg hoe hij dat vol ging houden, zei hij dat dat kon omdat hij nu tenminste perspectief heeft om het beter te hebben, en dat hij dat in Indie totaal niet had.
Zo ontmoette ik ook een vrouw uit Oekraine. Ze werkt hier als personal support worker (verzorgende bij een oude dame). Daar kan je een visum voor krijgen. Ze heeft haar dochters van 15 en 18 achter gelaten, en haar echtgenoot, en doet hier nu zo'n job voor kost en inwoon en een zakcentje. Ze heeft dat jaren gedaan tot ze het recht had om gezinshereniging aan te vragen, een procedure waar ze nu in zit. Ze waren heel arm in Oekraine en ze heeft haar man en dochters al 4 jaar niet gezien (enkel via Skype)...
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Ik dacht dat dat programma gestopt was vanwege misbruik (aan beide kanten) ?
Als jet nog bestaat, hoe lang is de termijn dat je moet werken als verzorgende ? 5 jaar ?
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Je moet hier, dacht ik, 4 jaar zijn met een geldige tijdelijke werkvergunning, en daarvan minstens 50% als life in caregiver gewerkt hebben (ander werk mag je niet doen). Je moet ook inwonen bij de familie/persoon waar je werkt. En je moet kunnen aantonen dat je financieel in kan staan voor je partner/kind dat je over wenst te halen.
Er zijn veel problemen met het programma, en inderdaad ontzettend veel misbruik. Hoe de situatie nu zit, dat weet ik niet, aangezien er het afgelopen half jaar heel veel wijzigingen gebeurde aan heel de immigratie- en tijdelijke werkvergunningen wetgeving, en heel wat programma's stopgezet zijn of enkel nog maar kunnen doorgaan als je een door de overheid goedgekeurd jobaanbod hebt (in combinatie met nog wat andere eisen qua opleiding en werkervaring en talenkennis). Maar er lopen momenteel een aantal rechtszaken die ingespannen zijn door (belangengroepen van) life in caregivers omdat ze in haast slavernij omstandigheden werkten. Het is een systeem met veel haken-en-ogen, en uitbuiting door de werkgever is (was?) heel makkelijk. Je zal dan ook niet typische een Belgische/Nederlandse/Duitse/... persoon vinden, maar wel typisch mensen uit het oostblok, Filippijnen, Afrika, (zuidoost)Azie,... Mensen waarbij dit soort van leven vaak nog net iets beter is dan het leven dat ze in hun thuisland hadden, omdat je tenminste zeker bent van eten en onderdak.
Elke
suebrons
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 12
Contacteer:

Bericht door suebrons »

Ik zou zeggen niet geschoten is altijd mis. Ja de kans op het winnen van de Green Card Loterij is klein, maar als je niet mee doet weet je zeker dat je er niet bij zit.
Wie weet heb je, net als ikzelf en een paar anderen hier op het forum, ook geluk.
Ondertussen gewoon doorgaan met je leven in Nederland alsof er niks aan de hand is. Win je de loterij dan kan je dan verder zien.
Via de DV2007 permanent in de USA (eerst in Los Angeles en nu in Orlando)

Kijk ook eens op mijn weblog:
http://www.sueintheusa-nl.blogspot.com
Willemijn
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 3
Contacteer:

Bericht door Willemijn »

Ik vind het ook vaak erg moeilijk om me alleen maar op mijn toekomst in Nederland te focussen. Ik denk telkens van, wat nou als ik dit jaar gekozen word? Gelukkig ben ik nog jong, deze maand word ik 24 en doe ik voor de vierde keer mee aan de loterij.

Mijn vrienden zeggen wel eens dat ik niet alleen maar in de wolken moet zitten en probeer ook zoveel mogelijk in het hier en nu te leven. Maar toch denk ik vaak aan m’n leven daar en hoe ik daar kan komen. Mijn huidige werkgever zit namelijk ook in USA.
je ne sais quoi...
suebrons
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 12
Contacteer:

Bericht door suebrons »

Misschien kan je in de toekomst via je werkgever naar de USA uitgezonden worden?

Ik weet wat je bedoelt met je niet kunnen focussen. Jarenlang heb ik hezelfde gevoeld...wat kan ik doen om zsm naar de VS te kunnen, misschien kan het via mijn (ook Amerikaanse) werkgever...etc etc. Probleem was dat ik niet vol genoot van mijn leven op dat moment. Ik genoot wel maar Amerika was altijd erg bewust aanwezig. Geef ook je droom niet op, maar laat het niet je leven beheersen, hoe moeilijk het ook is. Het klinkt raar maar ik heb 12 jaar meegdaan aan de green card loterij. De 1e 11 jaar compleet daarop gefocust, waneer komt de brief en was erg geen brieg toch wel erg teleurgesteld ook al wist ik dat de kans klein was. Het laatste jaar was ik zo content met mijn leven op dat moment dat ik die hele loterij vergeten was en nog net op het nippertje me inschreef toen een vriend me aan de loterij herinnerde. Na de inschrijving er verder niet meer aan gedacht of mee bezig gehouden. Laat ik nou net dat laatste jaar winnen...
Via de DV2007 permanent in de USA (eerst in Los Angeles en nu in Orlando)

Kijk ook eens op mijn weblog:
http://www.sueintheusa-nl.blogspot.com
kaap koraal
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 18

Bericht door kaap koraal »

Ik zit nu midden in die droom en ik hoop maar dat hij uit gaat komen (op dit moment ligt de E-2 aanvraag al zo'n 5 weken bij de ambassade) en verwacht ik binnen 4 weken de uitslag.
Verscheurd zal ik zijn als hij afgewezen zal worden , dat zal heeeel pittig en zwaar zijn zeker omdat in mijn vertrek top 3 " het klimaat " staat en dat de herfst hier echt begonnen is en de winter nog moet komen. En in mijn vertrek top 3 staat ook "ruimte " en aangezien ik in Rotterdam woon nuff said.

Ik ben alleen al een tikje verscheurd aangezien ik hier een goed lopend bedrijf achterlaat en maar moet afwachten of mijn bedrijfsleider het allemaal zal kunnen rooien.
Terwijl ik het soort bedrijf nog steeds het leukste vind wat er is en dat terwijl ik er al 22 jaar werk en deze al 34 jaar in de familie is.
Mijn ouders zijn reeds met pensioen dus als ze me missen kunnen ze gewoon het vliegtuig pakken.
Voor de rest van mijn familie en vrienden laat ik mijn droom niet varen ..goede vrienden zijn meer dan welkom en de mindere zullen vanzelf afvallen.
Jaydee.
Amerikakenner

Bericht door Jaydee. »

Nou, heb maar even overlegd thuis en besloten om toch maar mee te doen haha. Duurt immers toch wel een paar jaar voordat je de stap kan maken. Áls je geselecteerd wordt natuurlijk. Spannend hoor!
Ziva
Amerika-expert

Bericht door Ziva »

Haha gelijk hebben jullie toch. Het is sowieso ook wel spannend nietwaar.

Ik heb er over zitten denken om ook mee te doen, gewoon om te kijken of ik weer geselecteerd zou worden maar tegelijkertijd vind ik dat asociaal dus doe ik het maar niet. Wel onwijs jammer dat ze die papieren brief hebben afgeschaft, dat had toch wel wat toen hij ineens op m'n deurmat lag :P
Jaydee.
Amerikakenner

Bericht door Jaydee. »

Goed dat je niet mee doet ;) Geeft een ander weer 0,00001% meer kans. Hoe vaak heb je meegedaan voordat je hem won?
Bandido
Amerika-expert

Bericht door Bandido »

Ziva schreef:Wel onwijs jammer dat ze die papieren brief hebben afgeschaft, dat had toch wel wat toen hij ineens op m'n deurmat lag :P
Even terzijde: maar inderdaad, ik wist niet hoe ik het had toen ik 'm zag! :thumbup:
"Keep Georgia On Your Mind"
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Ziva, bij mijn weten kun je niet meedoen als je permanent resident bent van de US ?
Ziva
Amerika-expert

Bericht door Ziva »

@Jaydee, Ik deed slechts 2 keer mee... onwijze mazzel dus. En nee, ik doe niet mee.. zou erg kinderachtig zijn haha... maar ik vond het wel spannend alhoewel ik me kan voorstellen dat het voor mensen die al erg vaak hebben meegedaan op een x moment onwijs vervelend wordt ja.

@Bandido, Het meest bizarre voor mij was dat ik al voordat ik mijn deur opendeed die avond wist dat die envelop er lag. Ik had er die avond over gesproken met familie en ik zei nog "wie weet ligt die envelop er wel vanavond" en terwijl ik naar huis reed, toch een 45 minuten, werd dat gevoel steeds sterker. Dus deels was het een enorme verassing toen ik hem zag en deels was het geen verassing.. heel vreemd :P

@ oortjes, En nee, ik vermoed ook niet dat ik mee kan doen, wellicht op een vals adres (mijn oude adres ofzo) maar dat zou dan meer zijn om te testen hoe random hun systeem is :P
Amerikanist
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 4

Bericht door Amerikanist »

Ik heb even getwijfeld, maar ga toch weer meedoen. De droom kan ik hoe dan ook niet loslaten, dus dan maar beter dit piepkleine kansje aangrijpen.
inge67
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door inge67 »

@jaydee, mijn man had er eerst ook helemaal geen zin in, maar we hebben de DV 2012 gewonnen en volgend jaar zijn we voorgoed weg. Zo zie je maar...
Wallstreet
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 2

Bericht door Wallstreet »

Heftig topic dit. Heb het helemaal doorgenomen en kan me vinden bij de meeste van de reacties hier.
Ik denk dat als je echt naar Amerika wilt en iedere keer tot het begin van mei zit te wachten om je confirmation number te controleren, of op oktober om
mee te doen, dan denk ik toch dat je echt héél graag weg wil.

Ondertussen, leef je hier niet (of te weinig) en blijf je maar wachten. Ik ervaar hetzelfde. (bv: het uitstellen om een huis te kopen)
De wens om te vertrekken is zo intens zodat ik onbewust misschien te weinig uit het leven hier haal.
Hoe dan ook sta ik niet stil en probeer ik zoveel mogelijk bij te leren en opleidingen te volgen.
Mijn Engels verbeterd elke dag :wink: Dat komt goed van pas voor later.
Ik ben nu 28 dus heb nog wel wat tijd maar stilaan mag er toch beweging komen in de (Amerikaanse droom).

Deze periode is voor mij altijd een periode van: "Zou het me toch lukken?" Na november is alles terug weer normaal en denk ik er niet veel aan.
Dan komt de maand maart en begin je terug hetzelfde gevoel te evenaren als net na je inschrijving.
Iedereen op het forum komt dan ook eens een kijkje nemen in de slowchat en dan zijn we echt vertrokken. :wink:
Nog 60 dagen, 40 dagen, 25 dagen, nog 15 dagen (dan begint de spanning te snijden) en daarna duurt het precies een eeuwigheid.
Dan is het de grootse dag en durf je niet te kijken, "ach ja, 't zal sowieso negatief zijn, ik kijk later wel eens als het een beetje bezonken is".
Daarna toch maar controle doen en constateren dat je er niet bij bent. En we zijn terug vertrokken... :D

Het is een ingrijpende beslissing als wil emigreren, maar ik blijf er zeker in geloven. Ondertussen studeer en werk ik verder en daarna zien we wel.
Btw: Leer ik weer veel van de ervaringen van anderen hier op het forum en over de verschillende procedures. (of lees ik diep terug in oudere berichten) :mrgreen:
Maar ik moet eerlijk bekennen, dat momenteel het gevoel weer héél intens aanwezig is. SPANNEND TOCH DIE DIVERSITY LOTTERY! ! ! :lol:
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer