Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Mijn Southwest foto's =)

Voor algemene vragen over de zuidwestelijke staten: Californië, Nevada, Utah, Arizona, Colorado, New Mexico en Texas.
kalaman
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 24
Contacteer:

Re: Mijn Southwest foto's =)

Bericht door kalaman »

ola, nu kan ik je perfect volgen...even niet bij stilgestaan dat jij daar op een laptopscherm bezig bent... :?
Maar geen paniek hoor, Fraa, er zitten, zelfs op een schermpje van een iPhone, schitterende foto's bij...en ongetwijfeld zijn er ook wel wat mensen die graag die "overdreven" bewerkte foto's zien.
Maar ikzelf vind dat altijd ergens jammer. Niet in het minst omdat jij totaal geen Lightroom nodig hebt om met schitterende foto's uit te pakken...straight out of the camera. De "compositie" zegt al heel wat over de fotograaf en die van jou is, volgens mijn bescheiden mening, hééééél goed :thumbup:

Mag ik nog eens vragen waar die eerste foto, met die "gele" :wink: rotsen genomen is?
Fraa
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Bericht door Fraa »

Dat is de Zion Canyon Overlook, een hike/wandeling van ik schat zo'n 25min (trailhead is nét na de tunnel aan de linkerkant, parking is aan de rechterkant). En dat was trouwens 's morgens vroeg, dus de zon verlicht een deel van de canyon, maar het is iets te gelig ja, al valt het hier niet zo hard op, dat ligt ook een beetje aan mijn scherm denk ik =)
Reisblog: thisisfraa.be
kalaman
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kalaman »

Fraa, je gelooft het niet, maar ik herkende het niet en nochtans...we hebben die hike gedaan (dat is toch met dat stukje onder die overhangende rots?)... :?
dan tóch door die gele kleuren :wink: ?
Frans H
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 13
Contacteer:

Bericht door Frans H »

@Fraa: maak je dan geen gebruik van de meervoudige belichtings optie ? Camera op statief meervoudige belichtingsoptie inschakelen, 3 of 5 stuks kiezen en foto's met verschillende + / - opties maken en de camera monteerd die allemaal als 1 ! ( schijnt alleen bij Nikon te kunnen heb ik me laten vertellen ) Gewoon in camera HDR !
Of wil je het gewoon allemaal zelf doen ;-)
Q-BiC
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 8
Contacteer:

Bericht door Q-BiC »

kalaman schreef: Als ik dan de "niet-bewerkte" foto van Horseshoe Bend zie (bedankt voor de vraag DejaVu), dan vind ik het nog zo spijtig dat je die oorspronkelijk prachtige foto's in die mate bewerkt :( . Waarom bvb in godsnaam een gele lucht boven Horseshoe Bend? Of de totaal veranderde kleuren van de Burr Trail? De bedoeling van die gele rotsen op de eerste foto snap ik al helemaal niet (waar is dit overigens?).
De lucht boven Horseshoe Bend wás ook geel. Elke sunset is geel/oranje. Je ziet het alleen niet zo goed omdat de foto wat overbelicht is. Met RAW is het gewoon een kwestie van die info terug naar de voorgrond te brengen. Denk er ook aan dat Fraa waarschijnlijk wel een polarisatiefilter gebruikt bij een aantal foto's. Die satureert de kleuren en verhoogt het contrast, nog zonder bewerking in Lightroom :)

Maar ik vind ook dat Fraa soms iets téveel de kunstmatige toer opgaat. Pas op, ik heb het soms ook moeilijk hoor, als ik met mijn fotoreeksen bezig ben, maar toch probeer ik de foto's natuurgetrouw te houden. En vaak denk ik de dag nadien totaal anders over m'n bewerkte foto's :) Zo van: "wow, hier heb ik toch wat overdreven... " :)

Wat Fraa eigenlijk zou moeten doen, is 2 albums maken, 1 met "gewone" vakantiekiekjes en 1 waar de artistieke waarde centraler staat en dat dan ook op die manier laten beoordelen... :p

Ivm de groene waas bij Lake Powell waar ik het over had. Het viel mij op omdat ik mij Lake Powell zo niet herinner :p Ook Monument Valley heeft er last van zie ik nu. Het zorgt voor een ietwat "vintage" look en daar hou ik niet zo van. Vb:
https://dl.dropbox.com/u/7776728/20121006_D7K_0711.jpg vs http://qbic66.files.wordpress.com/2012/08/img_9920.jpg
https://dl.dropbox.com/u/7776728/20121007_D7K_0023.jpg vs http://qbic66.files.wordpress.com/2012/08/img_9480.jpg
https://dl.dropbox.com/u/7776728/20121007_D7K_0059.jpg vs http://qbic66.files.wordpress.com/2012/ ... werkt1.jpg
kalaman schreef:Niet in het minst omdat jij totaal geen Lightroom nodig hebt om met schitterende foto's uit te pakken...straight out of the camera. De "compositie" zegt al heel wat over de fotograaf en die van jou is, volgens mijn bescheiden mening, hééééél goed :thumbup:
Eens je in RAW schiet, neem je daar geen genoegen meer mee. Hell, eens je Lightroom gebruikt, neem je daar geen genoegen meer mee :)
Ik had foto's online staan op picasa, uit 2009. "Schoon", dacht ik lang, "Zeer tevreden van". Nu ben ik verhuisd naar smugmug en heb ik van de gelegenheid gebruik gemaakt om alle foto's van 2009 eens door Lightroom te draaien, wat ik maar sinds 2011 gebruik, voor ik ze opnieuw uploade naar smugmug. Door het gebruiksgemak van Lightroom heb ik bijna elke foto geretoucheerd.... Ik kon het niet meer over mijn hart krijgen nog die "oude, fletse, lelijke foto's" op mijn site te zetten :p

Ben nu aan een 2010 refresh bezig. Out with the old, in with the new :thumbup: (en da's zelfs nog jpeg, raw kende ik toen ook nog niet)
USA '06: NYC // USA '09: Denver - San Francisco // USA '10: Phoenix - Las Vegas // USA '11: Hawaii
USA '12: Denver - Denver // USA/CND '13: Seattle - Denver // Iceland '14 // USA/CND '16: Seattle - Seattle // USA '18: Denver - Denver
Blog // Photo Album
ina
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 16
Contacteer:

Bericht door ina »

Ik vind ze erg mooi.
kalaman
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kalaman »

Q-BiC schreef: En vaak denk ik de dag nadien totaal anders over m'n bewerkte foto's :) Zo van: "wow, hier heb ik toch wat overdreven... " :)
tiens, dat komt mij precies ook bekend voor... :wink:
karin 49
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 2

Bericht door karin 49 »

Wat een prachtige foto`s heb je gemaakt, als ik ze zie krijg ik steeds meer zin in onze vakantie volgend jaar :D
Ik vind ze super :thumbup:

bye bye Karin
Stan.Gobien
Techmod
Aantal x V.S. bezocht: 10
Contacteer:

Bericht door Stan.Gobien »

Het enthousiasme kan soms bij mij ook wat zorgen voor te ... gelukkig zegt mijn vrouw dan, dat is teveel, het is niet meer echt.

Maar ik vind dat jouw foto's niet echt overdreven zijn. Ik ben wel een fan van vibrance of saturatie iets te verhogen.

Mensen die zeggen dat foto's onbewerkt uit de camera moeten komen, snappen misschien niet dat digitale camera's moeite hebben met dynamisch bereik (d.w.z. licht en donker tegelijk) zoals bij zonsopgang en zonsondergang. Dan ga je inderdaad gaan bracketten of schiet je 1 foto in RAW en met de verschillende EV waarden een multi exposure maken. HDR gaat al rap een nep effect toevoegen.

Ik moet zeggen dat ik met plezier Photoshop Elements gebruik, ik heb lightroom eens getest maar daar zie ik geen begin aan :o lijkt mij zo ingewikkeld. Ik orden mijn foto's in verkenner, niet in een organiser. Misschien moet ik eens een beginners tutorial zoeken voor lightroom.

Ik schoot trouwens vroeger in RAW+JPEG maar nu sinds enkele weken enkel nog RAW.
Sandy
Amerika-expert

Bericht door Sandy »

Stan.Gobien schreef:Mensen die zeggen dat foto's onbewerkt uit de camera moeten komen, snappen misschien niet dat digitale camera's moeite hebben met dynamisch bereik (d.w.z. licht en donker tegelijk) zoals bij zonsopgang en zonsondergang. Dan ga je inderdaad gaan bracketten of schiet je 1 foto in RAW en met de verschillende EV waarden een multi exposure maken. HDR gaat al rap een nep effect toevoegen.
Precies je bent gebonden aan het dynamisch bereik van je camera en ontkomt dan niet aan het zoeken naar fotografische oplossingen.. Sowieso mensen die zeggen dat foto's onbewerkt uit de camera moeten komen, begrijpen waarschijnlijk het verschil niet tussen RAW en Jpeg. Als je fotografeert in jpeg, wordt de photoprocessing al voor je in de camera gedaan. Heeft helemaal niets met fotografie skills te maken. In RAW doe je die photoprocessing zelf! Ik fotografeer liever in RAW en heb liever zelf de controle op photoprocessing. En indien nodig -totaal afhankelijk van je doel- bewerk ik het na in Photoshop!
Stan.Gobien schreef:Ik moet zeggen dat ik met plezier Photoshop Elements gebruik, ik heb lightroom eens getest maar daar zie ik geen begin aan :o lijkt mij zo ingewikkeld. Ik orden mijn foto's in verkenner, niet in een organiser. Misschien moet ik eens een beginners tutorial zoeken voor lightroom.
Zit wat tijd in, maar hier een overzicht met allerlei korte video's van A tot Z over Lightroom.
Lightroom Guide

Hoewel ik -dacht ik- aardig uit de voeten kan met LR, was veel ook nieuw voor me. Of veel wat ik niet gebruikte en in Photoshop deed, wat eigenlijk ook allemaal uitstekend kan in LR. Het is wel gebaseerd op LR3, dus de nieuwe features van LR 4 staan er nog niet bij. LR4 is wel een enorme vooruitgang met het plaatselijk kunnen aanpassen van witbalans en noise-reduction, maar dat gaat waarschijnlijk te veel off topic.

Sorry Fraa :oops: :thumbup:
Sandy
Stan.Gobien
Techmod
Aantal x V.S. bezocht: 10
Contacteer:

Bericht door Stan.Gobien »

Bedankt alvast.
Fraa
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door Fraa »

kalaman schreef:Fraa, je gelooft het niet, maar ik herkende het niet en nochtans...we hebben die hike gedaan (dat is toch met dat stukje onder die overhangende rots?)... :?
dan tóch door die gele kleuren :wink: ?
Ik heb de foto net eens op mijn Nexus bekeken & inderdaad hij is te geel, op het laptop scherm ziet het er vrij correct uit. Zal het thuis nog eens goed moeten bekijken =)
Frans H schreef:@Fraa: maak je dan geen gebruik van de meervoudige belichtings optie ? Camera op statief meervoudige belichtingsoptie inschakelen, 3 of 5 stuks kiezen en foto's met verschillende + / - opties maken en de camera monteerd die allemaal als 1 ! ( schijnt alleen bij Nikon te kunnen heb ik me laten vertellen ) Gewoon in camera HDR !
Of wil je het gewoon allemaal zelf doen ;-)
Overdag schiet ik eigenlijk alleen in bracketing mode, maar ik heb me nog niet met HDR bezig gehouden tijdens de reis. Meestal kies ik de beste uit de reeks & probeer ik die wat op te schroeven. Verder dan dat ga ik trouwens niet, in-camera-HDR's maken enzo boeit me niet zoveel, ik heb liever de aparte frames & prul er nadien zelf wat mee =)

Mijn groot probleem is eigenlijk dat ik altijd wel een mooie foto wil maken, maar vooral de avond/nacht shots me meer boeien. Overdag schiet ik dus gewoon verschillende exposures & retoucheer ik het een klein beetje (beetje contrast, de shadows een beetje omhoog, de saturatie wat omhoog, etc). De avond/nacht shots daar spendeer ik wat meer tijd aan, volgens mij ligt me dat gewoon ook beter :p
kalaman schreef:Niet in het minst omdat jij totaal geen Lightroom nodig hebt om met schitterende foto's uit te pakken...straight out of the camera. De "compositie" zegt al heel wat over de fotograaf en die van jou is, volgens mijn bescheiden mening, hééééél goed :thumbup:
Ik kan trouwens goed begrijpen dat mensen sommige foto's over the top vinden, maar zoals ik al eerder zei heeft dat vaak met enthousiasme te maken. Ook het feit dat ik in 14-bit uncompressed RAW schiet & mijn D7000 een dynamisch bereik van 13 stops heeft, dat zorgt er voor dat je zowat de slechtst belichte foto toch nog kan terug draaien. Vaak ga ik dus ook een beetje teveel uit van dit motto: "Laten we eens zien wat ik uit deze foto kan puren!" :lol: Ik zou het iets minder dramatisch moeten aanpakken, maar als ik dat doe zie ik dan de foto de dag nadien & denk ik: "goh, daar had ik toch nog wat meer vibrance of clarity kunnen gebruiken", terwijl dat eigenlijk al zo is :D

Volgens mij zal ik dat dus ook nooit echt kunnen laten, maar ja ik zal eens zien of ik er rekening mee kan houden ;)
Gerben Steeg
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 11

Bericht door Gerben Steeg »

Fraa schreef:Ik kan trouwens goed begrijpen dat mensen sommige foto's over the top vinden, maar zoals ik al eerder zei heeft dat vaak met enthousiasme te maken.
Gewoon doen :thumbup:
Idd niet helemaal reeel, maar mooie foto's hoor.
Gr, Gerben
DejaVu
Amerika-expert

Bericht door DejaVu »

Fraa schreef:
Afbeelding
Lijkt een beetje op de introductie van het ruimteschip uit Independence Day :lol:

Afbeelding
Q-BiC
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 8
Contacteer:

Bericht door Q-BiC »

Stan.Gobien schreef:Ik moet zeggen dat ik met plezier Photoshop Elements gebruik, ik heb lightroom eens getest maar daar zie ik geen begin aan :o lijkt mij zo ingewikkeld. Ik orden mijn foto's in verkenner, niet in een organiser. Misschien moet ik eens een beginners tutorial zoeken voor lightroom.
LR is eigenlijk zo moeilijk niet hoor. Ik heb nooit echt een tutorial gebruikt, anders dan wat hotkeys leren kennen. Ik vind het gewoon een zeer handige workflow tool van begin tot eind, waar ik vroeger zowel Verkenner, Photoshop & Picasa gebruikte, met mindere resultaten...
- Je trekt al je foto's van je camera binnen in je zelf gedefinieerde mappenstructuur op je schijf (gaat automatisch, bv op datum: 1 submap per reisdag)
- Je past er alvast standaard noise reduction, sharpening, clarity & vibrance op toe en hangt er standaard keywords aan tijdens het importeren. Een paar kliks en een koffietje verder en eigenlijk zijn ze dan al "klaar" om jpeg's van te bakken als je wil.
- Je filtert dan op je gebruikte lenzen en past er automatisch de bijhorende lenscorrecties op toe.
- Dan nog wat meer keywords aan hangen en "smart collections" maken (soort gefilterde views van je hoofdcollectie) gebaseerd op keywords, datums, gebruikte camera's & lenzen of zelfs locaties zijn mogelijk. Bv "steek alle foto's uit Arizona, van 2012, met m'n 18mm lens, met mijzelf erop, in een aparte collectie". Zoiets is in Verkenner natuurlijk niet haalbaar.
- Dan ga je gaan selecteren (met de P van Pick, kan je ook weer op filteren later), panorama-materiaal markeren met kleurtjes bv, en editeren naar believen
- Dan ga je gaan geotaggen (nu ook ingebouwd in Lightroom)
- En tenslotte exporteer je alles naar uploadbare jpeg'jes, klaar :)
USA '06: NYC // USA '09: Denver - San Francisco // USA '10: Phoenix - Las Vegas // USA '11: Hawaii
USA '12: Denver - Denver // USA/CND '13: Seattle - Denver // Iceland '14 // USA/CND '16: Seattle - Seattle // USA '18: Denver - Denver
Blog // Photo Album
annet2009
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 7

Bericht door annet2009 »

Ziet eruit als een hele mooie reis :)

Vroeg me af waar de 9e foto uit de openingspost is genomen? (die met dat kleine bordje op de voorgrond)
Ik wens geen deel uit te maken van een forum waar tips hoe voorwaarden en regels te omzeilen en de boel te belazeren blijkbaar gewoon toegestaan zijn, dus mij zien jullie hier niet meer.
Fraa
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door Fraa »

Arches NP, Park Avenue Viewpoint geloof ik. Maar dat is eigenlijk een vrij slechte foto nu ik hem terug zie. Ik heb nog ergens eentje die beter belicht is denk ik, maar dat is voor later =)
le-nnart
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 4

Bericht door le-nnart »

Q-BiC : ik heb een heel topic gestart voor jouw blogs !

Jij heb ook allerlei filmpjes gemaakt met zo'n gopro toch ?
2009: NYC
2010: NYC, Washington DC, Miami
2011: Miami
2012: CA, AZ, NV, UT
2015: Denver - Seattle
kalaman
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kalaman »

le-nnart schreef: Jij heb ook allerlei filmpjes gemaakt met zo'n gopro toch ?
als je filmpjes wilt zien met de GoPro : op het Youtube kanaal "Sandbox2ofcrysis" van mijn zoon staan er heel wat van onze reizen en ook gemonteerd op zijn RC-Traxxas auto. Met dit " onclick="window.open(this.href);return false; heeft hij in januari de eerste prijs gewonnen (worldwide) uitgaand van Traxxas Amerika...
Er liggen er trouwens nog heel wat te wachten die hij "moet" monteren, zowel van het Zuid Westen als van Alaska.
Onderstaande Vimeo-link vind ik één van de beste die hij gemaakt heeft...
Je kan er ook via onze blog naar kijken.
Jasmino
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 11
Contacteer:

Bericht door Jasmino »

Ik ben een heel groot fan geworden van Lightroom! Ik gebruikte voordien alleen photoshop (en ik ben geen gevorderde gebruiker), en sorteerde inderdaad ook in verkenner of zo. Ik liep echt wel tegen de beperkingen aan van dat alles, en ik wilde ook niet elke foto zo uitgebreid bewerken, dat kostte me teveel tijd. Ik ben me toen gaan verdiepen in Lightroom, maar vond het ook niet echt een gemakkelijk programma. Zelfs met boeken kostte het me wel wat moeite om er een beetje thuis in te raken. Ik heb toen voor mijn verjaardag een cadeaubon gekregen waarmee ik een privé les kon nemen bij iemand. Ik heb toen 2 uurtjes les gehad bij mij thuis achter mijn eigen computer, en dat was echt heel fijn. Echt een aanrader. En eens je eraan begint, zul je heel enthousiast zijn! De workflow wordt een heel stuk efficiënter en overzichtelijker!
"A pessimist sees the difficulty in every opportunity; an optimist sees the opportunity in every difficulty"
Winston Churchill

Hier schrijf ik over wat mij bezighoudt in mijn leven. Lees mee en laat een berichtje achter, leuk!
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer