Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Nederlanders en een SUV

Hier kun je alles bedicussiëren over vervoer in en naar Amerika: vliegtickets, auto- en camperhuur, en openbaar vervoer.
ned in MO
Amerika-expert
Contacteer:

Re: Nederlanders en een SUV

Bericht door ned in MO »

Haal jij dan 30 mpg met dat ding gemiddeld?
nieuwenoord
Amerika-expert
Partner van: Albert
Aantal x V.S. bezocht: 11
Contacteer:

Bericht door nieuwenoord »

Wij rijden een Jeep Grand Cherokee die ons in Nederland 2500 euro per jaar aan wegenbelasting kostte. Verbruik 1 op 7, ding dong aan de pomp.

Inmiddels hebben we er een Mecerces Viano Trend bij, loopt 1 op 11 ongeveer. Groot verschil hoor, op een rit van 5600 kilometer in twee weken onlangs. Zo'n 7-zitter is erg handig voor ons, we hebben vaak visite over.

En ja, als de Jeep nog in NL zou staan, ging hij er echt uit. Twee van dit soort auto's zijn overdreven luxe, maar nu we per auto 160 euro wegenbelasting betalen per jaar, mag de klimgeit ook blijven.
yarrah
Amerika-expert

Bericht door yarrah »

Ik heb een SUV een Nissan Xtrail we zijn nu op zoek naar een chevrolet starcraft op camperkenteken, omdat het kan! Maar op vakantie huren we een fullsize auto of een (truck) camper.
Go T@bbing!!!!

Laatste reisverslag canada:
http://www.rwndbr.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
bluemoon
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 6

Bericht door bluemoon »

Ik had graag een grote SUV of pickup gehad, maar het bezit van zo`n auto is mij veel te duur.
Let wel, dan heb ik het alleen nog maar over het bezit !, en de vaste kosten daarbij is natuurlijk de wegenbelasting, voor een beetje pickup (2300 kg) betaal je €1600/jaar op benzine, zo`n dikke V8 diesel kost €2700/jaar en op LPG €2400/jaar.
Dit is natuurlijk compleet uit verhouding en gewoon autootje pesten, als voorbeeld: een vrachtwagen tot 30 ton kost maar €288/jaar ! bron: http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... 3_en_hoger

Parkeren maakt mij niks uit, bij mij thuis heb ik plek zat, en bij parkeerterreinen zie je ook vaak genoeg aannemersbusjes staan, die zijn toch ook een stuk groter als een personenauto.
Misschien maar eens een keer een belastingvrije (ouder als 25 jaar) pickup, een Dodge W200 of een Chevy K5 ofzo
Crisis ? What Crisis ?
Lenco1
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 10

Bericht door Lenco1 »

Verschil met Nederland is vooral dat ik hier niet 5000 km met 4 grote koffers rondrijd, en wel op vakantie in de VS. Zelfs in een fullsize sedan gaan de koffers er meestal niet in. En aangezien een SUV goedkoper is dan een minivan om te huren is de keuze snel gemaakt. Veel voor weinig, nooit chagerijnig! :lol:
bluemoon schreef: Dit is natuurlijk compleet uit verhouding en gewoon autootje pesten, als voorbeeld: een vrachtwagen tot 30 ton kost maar €288/jaar ! bron: http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... 3_en_hoger
Een vrachtwagen rijdt gemiddeld 1 op 3, dus daar verdient de belastingdienst ook goed geld aan. En niet te vergeten tol, maut, eurovignet en dergelijke....flinke kosten en weinig opbrengst....Zet daar tegenover een marge van maximaal 1% onder aan de streep en dan doe je het nog goed als transportondernemer, maar dat terzijde. :offtopic:
Afbeelding
MattRob
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 65
Contacteer:

Bericht door MattRob »

Inderdaad, in de US graag een zo groot mogelijke SUV voor ons :mrgreen: ! Tot een half jaar terug reed mijn vrouw een behoorlijke SUV (privé) en ik een kleine snelle auto (zakelijk); dus mijn vrouw en kinderen echt wel in de veilige auto. Maar echt, we vonden het gewoon niet prettig in Nederland; het land is er gewoon niet op gebouwd ! Niet te parkeren bij de AH voor de deur, alle plekken zijn gewoon te klein en we werden gek van de kleine beschadigingen ed. Parkeergarages soms niet in te rijden (hoe vaak we de spiegels gewoon moesten inklappen om naar binnen te kunnen ...). Daarnaast is het in NL toch ook een beetje 'not done' inmiddels, alhoewel het een tijd erg populair is geweest. En, het is al genoeg gezegd, maar zeker prijzig ook; benzineverbruik, verzekeringen, belasting, maar ook alles sluit snel aan zo'n grote zware auto (banden, remblokken, schijven, etc) :mrgreen: !

Inmiddels rijd ik een mooie zuinige BMW 5serie, en die rijdt echt geweldig; doet voor mij qua rij-ervaring niet onder voor een mooie grote SUV, echt een heerlijke auto. Mijn vrouw heeft inmiddels een KIA Sportage, en dat is echt (zeker voor in de US) een kleine SUV. Maar zij is er helemaal happy mee; ik vind hem ook erg mooi, stoer en sportief. En hij rijdt heerlijk. Mijn vrouw vindt hem ook veel praktischer dan de vorige SUV; past veel beter hier in NL :lol: !

Maar in de US huren we weer een grote hoor; hoe vaak we ook tegen elkaar zeggen, dat ze daar van die heerlijke grote parkeerplekken hebben !!
Blog over aankoop villa Florida nov 2017: http://www.mattrob.nl/CaRo/VillaOrlandoNov2017
Al onze USA reizen: http://www.mattrob.nl
ned in MO
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door ned in MO »

Verschil met Nederland is vooral dat ik hier niet 5000 km met 4 grote koffers rondrijd, en wel op vakantie in de VS. Zelfs in een fullsize sedan gaan de koffers er meestal niet in. En aangezien een SUV goedkoper is dan een minivan om te huren is de keuze snel gemaakt. Veel voor weinig, nooit chagerijnig!
Ga je als je in Europa op vakantie gaat naar de nudistencamping dan? :lol: Ken maar weinig ned auto's waar 4 grote koffers inpassen.
Van de zomer met een Peugeot 3008 met 2 volwassenen en twee kinderen naar Z Frankrijk geweest. Met twee grote koffers en wat klein spul.
Het was wat proppen. Waarom sleep je in vredesnaam 4 grote koffers mee?
DejaVu
Amerika-expert

Bericht door DejaVu »

MattRob schreef: Inmiddels rijd ik een mooie zuinige BMW 5serie, en die rijdt echt geweldig; doet voor mij qua rij-ervaring niet onder voor een mooie grote SUV, echt een heerlijke auto.
Inderdaad.

MattRob schreef: Mijn vrouw heeft inmiddels een KIA Sportage, en dat is echt (zeker voor in de US) een kleine SUV. Maar zij is er helemaal happy mee; ik vind hem ook erg mooi, stoer en sportief. En hij rijdt heerlijk. Mijn vrouw vindt hem ook veel praktischer dan de vorige SUV; past veel beter hier in NL :lol: !
Juist ik wist dat ik een (kleine) SUV op de weblog foto's zag 8)
ned in MO
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door ned in MO »

Dat slijten valt nog wel mee hoor Robert Jan. Mijn auto weegt bijna twee keer zoveel als die van mijn vrouw maar de banden en remblokken gaan even lang mee. Ok Banden voor de honda zijn $450 en die van mij kosten $1600 :lol: . Voor de rest is het vrijwel gelijk, ok er gaat een beetje meer olie etc in maar dat kost bijna niks.
Lenco1
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 10

Bericht door Lenco1 »

ned in MO schreef:
Ga je als je in Europa op vakantie gaat naar de nudistencamping dan? :lol: Ken maar weinig ned auto's waar 4 grote koffers inpassen.
Van de zomer met een Peugeot 3008 met 2 volwassenen en twee kinderen naar Z Frankrijk geweest. Met twee grote koffers en wat klein spul.
Het was wat proppen. Waarom sleep je in vredesnaam 4 grote koffers mee?
Haha....nou dat niet, maar ik rij in een Passat Station waar wel het een en ander in kan en daarnaast een dakkoffer op het dak dus ook hier slepen we van alles mee naar (dit jaar althans) Italie. En je kan hier lekker alles in die auto proppen. Als je gaat vliegen is dat iets lastiger. Daarnaast heb ik een vrouw die overal op wil zijn voorbereid, je zal maar eens iets vergeten he! :D En nee, die discussie ga ik niet meer aan :lol:
Afbeelding
MattRob
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 65
Contacteer:

Bericht door MattRob »

ned in MO schreef:Dat slijten valt nog wel mee hoor Robert Jan. Mijn auto weegt bijna twee keer zoveel als die van mijn vrouw maar de banden en remblokken gaan even lang mee.
Dan is het misschien de rijstijl van mijn vrouw :roll: ? Maar dat het snel ging, dat was wel een feit. En inderdaad ook nog een stuk duurder ....
Blog over aankoop villa Florida nov 2017: http://www.mattrob.nl/CaRo/VillaOrlandoNov2017
Al onze USA reizen: http://www.mattrob.nl
LeenG
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 2

Bericht door LeenG »

Heb net even heel snel de 3 pagina's doorgelezen. Mijn bedenkingen:

- hier op het forum zitten volgens mij veel auto-liefhebbers. Als iemand vraagt welke auto ze best huren, wordt er bijna steevast geadviseerd om een SUV- model te nemen, ook al is het iemand die alleen of maar met 2 reist. Wij hebben tijdens onze reis een gewone Toyota Camry gehuurd en ik vond dat voor 2 ongelooflijk ruim en comfortabel. Maar ja, probeer dat maar eens wijs te maken aan sommigen hier op het forum :wink:
Dit jaar waren we op reis in Spanje en hadden we zelfs een Fiat 500 gehuurd maar kregen een upgrade naar een Merc B180 CDi, wel eens leuk maar opnieuw veel te groot voor ons 2 eigenlijk.

- ik ben nogal functioneel ingesteld: ik vind dat je een auto koopt naargelang waarvoor je hem nodig hebt. Het type 'soccermom' dat de kinderen 500m verder naar school brengt met de SUV omdat het "te gevaarlijk" is met de fiets, pfff, ja, dat vind ik asociaal gedrag. Onlangs stond het nog in de krant dat de Vlamingen meestal voor de auto kiezen, ook voor afstanden van <5km en ook al weten ze dat ze slecht kunnen parkeren en/of in de file zullen staan. Belachelijk toch? ik vind dat er op dat vlak wel een mentaliteitswijziging mag komen.
Thuis hadden we op een bepaald moment ook 2 auto's: één van mijn man zijn werk en één van onszelf. Onze eigen auto hebben we na een jaar met 2 auto's verkocht. Ik vond het echt niet nodig voor 2 mensen. wij zijn ook bewust dichtbij een treinstation met goede verbindingen gaan wonen zodat we niet van 2 auto's afhankelijk zijn. Ik vind het dus echt niet erg dat die grote bakken hier zo duur zijn

- het argument dat je toch een vervuilende verplaatsing maakt met het vliegtuig en duizenden km rijdt, dus dat je daar toch ook een vervuiler bent: ja, da's ergens wel waar. Over het algemeen leven wij vrij ecologisch maar zonder reizen zou ik echt niet kunnen leven. Maar ook daarom hoeven wij op reis geen SUV en is een kleinere auto ook meer dan goed genoeg.
ned in MO
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door ned in MO »

gelukkig zit je vervuiling hem dan ook niet in het huren van de auto in de USA. Die zit hem in de vliegreis. Je kunt ook reizen zonder te vliegen. Je kunt ook met een zeilboot eropuit of een fietsvakantie doen. Dat is gewoon naar jezelf toepraten natuurlijk.
Aso omdat je je kind 500m verderop naar school brengt? School is hier twee mijl vandaan maar doordat het wegennet niet is aangepast voor fietsers is de rit voor kinderen levensgevaarlijk. Onze kinderen gaan trouwens met de schoolbus. Iedereen moet doen wat ie zelf wil. Niet met dat vingertje wijzen.
Als ik dan naar mezelf wijs dan heb ik een van de slechtste SUV's die je voor het "milieu" kan hebben (508 gr/km) maar ik werk van huis. Iemand die dagelijks 150km woon werkverkeer doet of vertegenwoordiger is stoot veel meer uit met zijn spaardiesel
Jaydee.
Amerikakenner

Bericht door Jaydee. »

Ik zou ook wel een SUV willen rijden in Nederland hoor. Alleen je betaald je helemaal scheel aan wegenbelasting. Helemaal met een diesel. Dus dan maar wat kleiner rijden, ik doe toch bijna alles op de fiets.
In Amerika heerst een echte auto-cultuur. Daar word alles met de auto gedaan en is ook alles op auto's ingesteld.
De titel kan dan ook beter zijn 'Amerikanen en hun SUV' :wink:
Old Faithful
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 9

Bericht door Old Faithful »

Ik ben van de mid size suv, zowel in Nederland als in Amerika. Vorige keer kregen we in Denver een Chevrolet Suburban mee. Ik was daar toen wel blij mee. Dit jaar was het een Nissan Rogue, een stuk kleiner maar de auto deed het goed.

In Nederland rijd ik een Honda CRV 2.2 turbodiesel. Ik wil een auto met een hoge instap en awd. Dat laatste omdat ik regelmatig op wintersport ga en niet met sneeuwkettingen wil gaan liggen klooien. Vorige keer viel de keuze op een Renault Scenic RX4 en nu dus op de Honda. Momenteel overweeg ik een andere auto te kopen. Misschien wel een kleinere, Opel Mokka bijvoorbeeld. De nieuwe Mazda Cx5 lijkt me echter ook wel iets, vooral omdat de bagageruimte groter is en dat speelt bij wintersport toch wel een rol.
Groet,

Old Faithful
Loek
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Loek »

ned in MO schreef:Ken maar weinig ned auto's waar 4 grote koffers inpassen.
Nou...Ik ben net terug uit Nederland, waar we op een goeie dag vanuit Friesland naar de Randstad reden met 3 personen, 3 koffers en een hond in een Toyota Aygo. En eigenlijk zaten we niet eens zo erg opgevouwen, althans ik die voorin zat :thumbup:

Ik rij overigens in de US ook in een sedan; ik ben eigenlijk ook wel uitgekeken op grote SUVs en pickups. Mijn sedan draai ik moeiteloos in een parkeervak, terwijl ik met de pickup vaak nog een keertje achteruit moest en bijdraaien. En als ik "fun" op de weg wil hebben stap ik op mijn motor en dan heb ik ontzettend veel lol en rijd ook nog eens hardstikke zuinig. Wat wil je nog meer?
CherokeeWarrior
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 50

Bericht door CherokeeWarrior »

Hahaha heerlijk topic en prachtige reacties :-)

Zelf rij ik in een (eigenlijk best normale) Jeep Cherokee XJ uit 98 en krijg natuurlijk ook commentaar dat ik in deze volgens vele "aso" auto rond rij.... to be honest.... geef ik die mensen allemaal een dikke vinger...
De Cherokee is een genot om mee rond te rijden, fijne koffiebekerhouders en genoeg ruimte, en vooral eigenlijk het gevoel dat ik toch een beetje in de States woon :-)
Daar heb ik graag de extra kosten voor over.... if you can't live in the States, you create a mini-america for yourself :-)
sinds 1995 in totaal 62 keer naar de USA gevlogen and more to go...)
Last: Texas (Oct. 2018)
Next: Florida (Feb 2019)
Next: Utah (April 2019)

Love to drive off-road 4x4, Fly in a Piper Cherokee, Ride in a Jeep Cherokee and enjoy the desert..
jerbia
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 12

Bericht door jerbia »

ned in MO schreef:Of gaat de knop om in Nederland en moet men daar maar onder het maaiveld blijven met Aygo's en Alto's?
Ik vind juist dat er, zeker de laatste jaren, ontzettend veel mensen hier in een SUV rijden.
Groetjes Bianca

USA: 1995, 1997, 1999, 2001, 2006, 2007, 2008, 2009, 2011, 2012, 2014, 2018, 2020
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

ned in MO schreef:Aso omdat je je kind 500m verderop naar school brengt? School is hier twee mijl vandaan maar doordat het wegennet niet is aangepast voor fietsers is de rit voor kinderen levensgevaarlijk. Onze kinderen gaan trouwens met de schoolbus. Iedereen moet doen wat ie zelf wil. Niet met dat vingertje wijzen.
Je kunt de VS wat dat betreft echt niet vergelijken met Nederland of België. In Nederland fietst bijna iedereen naar school; daar het is gemanoevreer met SUV's rond schoolpleinen echt onwenselijk en ik snap heel goed dat er mensen in opstand komen als daardoor bij herhaling gevaarlijke situaties ontstaan. Iedereen moet doen wat ie zelf wil, gaat niet altijd op.
Sandy
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 5

Bericht door Sandy »

ned in MO schreef: Of gaat de knop om in Nederland en moet men daar maar onder het maaiveld blijven met Aygo's en Alto's?
LOL wat is er mis met mijn zuinige Alto?
Hiervoor reden we ook een grote auto, Ford Galaxy ... maar ik verkoos in de binnenstad toch vaak de Alto. Puur vanwege het parkeergemak in de kleine parkeergarages enz. NL is veel te pietpeuterig voor die grote bakken! Op de snelweg met een beetje wind, merk je het wel dat je een kleine auto rijdt. Plus voel ik me (met kinderen zeker) veiliger in een grote auto. Ik ben met de Alto 2 jaar geleden in een kettingbotsing terecht gekomen. Gelukkig was ik de voorste auto, achter mij drie dikke Audi's Total Loss. Ik durf er niet aan te denken wat er was gebeurd als ik de eerste auto was die vol was geraakt. Wat betreft smaak vind ik zowel kleine als grote auto's wat hebben!

Ik ben best wel een enorme auto liefhebber.. heb zo mijn verlanglijstje. Maar niet de centen!!
Sandy
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer