Stan.Gobien schreef:Ik moet zeggen dat ik met plezier Photoshop Elements gebruik, ik heb lightroom eens getest maar daar zie ik geen begin aan

lijkt mij zo ingewikkeld. Ik orden mijn foto's in verkenner, niet in een organiser. Misschien moet ik eens een beginners tutorial zoeken voor lightroom.
LR is eigenlijk zo moeilijk niet hoor. Ik heb nooit echt een tutorial gebruikt, anders dan wat hotkeys leren kennen. Ik vind het gewoon een zeer handige workflow tool van begin tot eind, waar ik vroeger zowel Verkenner, Photoshop & Picasa gebruikte, met mindere resultaten...
- Je trekt al je foto's van je camera binnen in je zelf gedefinieerde mappenstructuur op je schijf (gaat automatisch, bv op datum: 1 submap per reisdag)
- Je past er alvast standaard noise reduction, sharpening, clarity & vibrance op toe en hangt er standaard keywords aan tijdens het importeren. Een paar kliks en een koffietje verder en eigenlijk zijn ze dan al "klaar" om jpeg's van te bakken als je wil.
- Je filtert dan op je gebruikte lenzen en past er automatisch de bijhorende lenscorrecties op toe.
- Dan nog wat meer keywords aan hangen en "smart collections" maken (soort gefilterde views van je hoofdcollectie) gebaseerd op keywords, datums, gebruikte camera's & lenzen of zelfs locaties zijn mogelijk. Bv "steek alle foto's uit Arizona, van 2012, met m'n 18mm lens, met mijzelf erop, in een aparte collectie". Zoiets is in Verkenner natuurlijk niet haalbaar.
- Dan ga je gaan selecteren (met de P van Pick, kan je ook weer op filteren later), panorama-materiaal markeren met kleurtjes bv, en editeren naar believen
- Dan ga je gaan geotaggen (nu ook ingebouwd in Lightroom)
- En tenslotte exporteer je alles naar uploadbare jpeg'jes, klaar