Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Nederlanders en een SUV

Hier kun je alles bedicussiëren over vervoer in en naar Amerika: vliegtickets, auto- en camperhuur, en openbaar vervoer.
LeenG
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Nederlanders en een SUV

Bericht door LeenG »

ik sluit mij aan bij Dimona hierboven en bovendien was mijn opmerking helemaal geen persoonlijk verwijt naar NedinMo of iemand anders.
ned in MO schreef:School is hier twee mijl vandaan maar doordat het wegennet niet is aangepast voor fietsers is de rit voor kinderen levensgevaarlijk.
da's een argumentd at je hier ook vaak hoort en ik vind het een beetje een kromme redenering: mensen vinden het te gevaarlijk door de vele auto's, dus gaan ze zelf ook maar met de auto.... euh, als die allemaal al eens met de fiets gaan, zijn er al de helft minder auto's. Het zijn ook vaak zij die dan voor gevaarlijk situaties zorgen door bv op de stoep te parkeren.
Nogmaals, dit is een opmerking in het algemeen, geen verwijt naar jou toe want ik weet niet hoe de situatie bij jou er uit ziet. Ik woon zelf in de buurt van een lagere school, midden in een echt woonwijk, en het is hier echt wel veilig om te fietsen. Jammer genoeg is het toch elke morgen file aan de schoolpoort.
ned in MO schreef:Iemand die dagelijks 150km woon werkverkeer doet of vertegenwoordiger is stoot veel meer uit met zijn spaardiesel
iemand die met het openbaar vervoer gaat, heeft nog minder uitstoot :wink:
kaap koraal
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 18

Bericht door kaap koraal »

Een topic naar mijn hart ...

Ik vind zeker dat veel Nederlanders een beetje doorslaan met hun zuinigheid en de funfactor vergeten.
Breek me de bek niet open, ik merk de verdieseling van NL aan den lijve als ik met mijn Mustang GT cabrio 4.6 L V8 over de weg rijd en al die roetpluimen !! eruit zie komen.
Ik haat dat echt en zooo slecht voor het milieu en verwekt veel kanker (pas nog onderzoek naar geweest) omdat ze de roetdeeltjes zo klein hebben gemaakt worden ze veel makkelijker ingeademd als met eerdere diesels ,bij de oude diesels dat sloeg veel eerder neer op de grond.
En dan dat geluid dat blijft toch hemeltergend of je in een tractor rijdt !
Ned in Mo hier in NL zijn op dit moment de VW Polo diesel niet aan te slepen en wat denk je van een cabrio met een diesel (MB C Klasse/Audi A4/5) ...hou je dan echt niet van auto's ??
Een hoop mensen vergeten ook de veiligheid van die kleine mormel autootjes ...ik zou er niet mee tussen 2 vrachtwagens geplet worden .. terwijl ze nl veel gebruikt worden om de kids mee naar school te brengen ...doe ze in een veilige grote aub denk ik dan altijd.

Voor mij is auto rijden erg belangrijk , je brengt meerdere jaren van de leven achter het stuur door dus dat moet ook fun zijn voor mij .
Dat betekend veeeel power (360 PK nu :) en V8 sound (met flowmasters voor de kenners) en het liefst cabrio.
Oftewel het mag wat kosten als je je verplaatst van A naar B en niet alleen maar die NL zuinigheid.

Als onze E-2 morgen doorgaat koop ik in USA de 2013 Mustang GT 500 cabrio (670pk !!! voor een lousy 50k euri) en voor mijn vrouw een GMC Acadia / Buick Enclave of Ford Flex.
Zakelijk rij ik ook een Chevy Van met een 6.5 L V8 .. wel een Turbo diesel maar dat is voor de power en ik vind een vrachtwagen mag dan nog wel een diesel hebben (= werkpaard)
En voor de fun nog een Harley Softail en heb in de USA voor vakanties (maar meer voor als onze E-2 morgen goedgekeurt word) nog een Big Dog Bull Dog ..
En mijn vrouw rijdt een Kia soul voor de boodschappen , liever had ik haar in een oldtimer Jeep Wagoneer gekocht maar we hebben nog een peuter van 15 maanden en dat vond ze een beetje tricky als ze dan daarmee langs de weg zou zijn komen te staan. Maaar ik moet wel toegeven dat het parkeren hier ook een beetje onmogelijk word gemaakt hier idd ...wat een kleine K*T plekken en de daar uit voortvloeiende schades ...ggrrrr

Het enige voordeel in NL is alleen nog oldtimers kopen die zijn wegbelasting/slurptax enz vrij.
Want bij mij is het wel zo dat ik op een gegeven moment het de staat niet gun om mij kaal te plukken via mijn hobby ondanks het wel zou kunnen betalen maar het gewoon niet meer wil !! Ik heb ook een proefrit hier gemaakt in de Camaro SS 6,2 Liter V8 (420 PK) maar onze lieve staat rekent naast de slurptax ook nog eens BIJTELLING over diezelfde slurptax ! Ja dan vraag ik je toch ..

Laatste : De regering heeft alleen niet door dat ze zichzelf in de vinger aan het snijden zijn omdat , grote dikke auto's worden steeds minder verkocht dus minder BTW/benzineverkoop/wegenbelasting/bijtelling/slurptax voor de staat. Autodealers gaan failliet aangezien ze alleen nog Polo's,aygo's verkopen waar nauwelijks marge op zit. Mensen op straat en in de uitkering.

En als allerlaatste ...de trend van div oude types MB diesels halen uit Duitsland (vooral in de randstad volgens mij) om maar MB te kunnen rijden maar daar komen rookpluimen uit die je vamuit een vliegtuig kan zien !! Van de weg afhalen dat schroot !! Sorry maak me er echt kwaad over !!! :evil: :evil:
Laatst gewijzigd door kaap koraal op 09 okt 2012, 09:59, 4 keer totaal gewijzigd.
Sandy
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 5

Bericht door Sandy »

CherokeeWarrior schreef:Zelf rij ik in een (eigenlijk best normale) Jeep Cherokee XJ uit 98 en krijg natuurlijk ook commentaar dat ik in deze volgens vele "aso" auto rond rij.... to be honest.... geef ik die mensen allemaal een dikke vinger...
Serieus waarom? Zo groot is een Jeep Cherokee toch niet? (prachtige auto, heeft lang op mijn verlanglijstje gestaan. Ik vind de oudere Jeeps eigenlijk mooier dan de nieuwe).
Sandy
kaap koraal
Amerikakenner

Sandy schreef: Serieus waarom? Zo groot is een Jeep Cherokee toch niet? (prachtige auto, heeft lang op mijn verlanglijstje gestaan. Ik vind de oudere Jeeps eigenlijk mooier dan de nieuwe).
Ben idd ook gek op de woody Jeep Wagoneer of the Cherokee Chief maar dan 70ies of 80ies .. Chevy Suburban ..Ford Bronco ..Scout International .. enz enz :thumbup: :D
DejaVu
Amerika-expert

Bericht door DejaVu »

kaap koraal schreef: Laatste : De regering heeft alleen niet door dat ze zichzelf in de vinger aan het snijden zijn omdat , grote dikke auto's worden steeds minder verkocht dus minder BTW/benzineverkoop/wegenbelasting/bijtelling/slurptax voor de staat. Autodealers gaan failliet aangezien ze alleen nog Polo's,aygo's verkopen waar nauwelijks marge op zit. Mensen op straat en in de uitkering.
Dat in de vinger snijden hebben ze al een oplossing voor ;). Ik hoorde vorige week bij RTLZ Kijker aan zet over elektrische auto's dat ze het 0% tarief willen schrappen. Dat zag je natuurlijk al van 1.000 km aankomen.

Over die autodealers. Ik zie dat je uit Rotterdam komt en daar hebben ze Giva Rotterdam(Jeep, Chrysler). Giva Den Haag is er een paar geleden mee gestopt(samen gegaan met een grote Toyota dealer) omdat het waarschijnlijk niet rendabel was en in hun showroom zit nu een virtual golf simulator. Een verkoper van Giva Rotterdam zei laatst nog dat die niet meer zoveel SUV's verkoopt en of ik misschien interesse had in een Lexus...
Ta2 Gerrit
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 35
Contacteer:

Bericht door Ta2 Gerrit »

Ook wij zijn van de SUV in de US. Soms de mid, een hele tijd de Standard, toen dat nog bijna altijd een Trailblazer was (fijne auto), maar meestal, in Florida, de fullsize (zeker omdat die maar een paar tientjes p/w duurder is dan de std) Het rijdt allemaal prima, en voor ons is de hoge zit een prioriteit.
Met name tijdens de rondreizen is het lekker van je af kijken, zeker voor de passagier(s).
Ik vindt ze gewoon mooi, en, als gezegd, ze rijden super. Dat ze wat meer verbruiken dan een sedan etc., zal me op dat moment een zorg zijn.

In NL rijden we sinds kort een nieuwe KIA Sportage Superpack Aut. en die komt qua comfort mooi in de buurt van de US SUV's, lekker compleet. Wat hij/zij verbruikt weet ik niet, als de tank leeg is gooien we hem weer vol. Mooie hoge instap was een wens (hiervoor een Dodge Caliber, ook mooi, maar minder hoog), net als automaat.
Ook hebben we nog een aantal jaar met veel plezier een Chevy Blazer gehad (de 6 cyl.) maar die werd te oud, en de opvolger (Trailblazer) was hier nauwelijks te krijgen, of onbetaalbaar.

Het liefst had ik zelf een Chevy Avalanche, maar aangezien de eega 95% van de tijd de auto gebruikt (ik werk aan huis), en de parkeerplaatsen bij de AH niet echt berekend zijn op die bakbeesten was de KIA een mooi compromis. Omdat ik 99% van de tijd in de US rijdt was een automaat voor mij een must. En met een beetje pimpen mijnerzijds is het toch een mooi bakkie geworden. Ik rijdt er nu al meer in als ooit in de Dodge.
Onze tweede (mijn) auto is nog iets groter dan een Avalanche, Chrysler T&C uit 1967, met 6.6ltr blok, bijna 6 meter lang, maar die is (mocht hij ooit nog weer op de weg komen) puur voor de fun :mrgreen:
Been There, Done That, Will Probably Do It Again.......Many Times. Onze reissite; DILLIGAF
Afbeelding
2010 "I've been standing on a corner in Winslow Arizona"
LeenG
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 2

Bericht door LeenG »

kaap koraal schreef:.. terwijl ze nl veel gebruikt worden om de kids mee naar school te brengen ...doe ze in een veilige grote aub denk ik dan altijd.
waarom gaan we er automatisch van uit dat onze kinderen veilig zitten in een (grote) auto? Ik zou wel eens de cijfers willen zien van het aantal verkeersongelukken en de gevolgen ervan in het woon-schoolverkeer: worden er werkelijk meer kinderen gewond die te voet of met de fiets gaan dan die in de auto zitten? Hoe meer auto's op de weg, hoe gevaarlijker de situatie voor andere mensen in het verkeer (auto, fiets, te voet,...). door zelf met de auto te rijden, maak je zélf het verkeer gevaarlijker. Bovendien geeft het je een vals gevoel van veiligheid: in je auto kan je net zo goed een verkeersslachtoffer worden.
Sandy
Amerika-expert

Bericht door Sandy »

LeenG schreef:waarom gaan we er automatisch van uit dat onze kinderen veilig zitten in een (grote) auto? Ik zou wel eens de cijfers willen zien van het aantal verkeersongelukken en de gevolgen ervan in het woon-schoolverkeer: worden er werkelijk meer kinderen gewond die te voet of met de fiets gaan dan die in de auto zitten?
Maak je niet zo druk Leen! ;)
Hij spreekt over veiligheid in een grote auto t.o.v. een kleinere auto! Dit illustreert hij nog door te zeggen dat hij liever in een grote auto zit als hij geplet wordt tussen twee vrachtwagens dan een kleine. Kan ik alleen maar beamen.. vriend van ons heeft een vreselijk ongeluk gehad, hij had het waarschijnlijk niet na kunnen vertellen als hij in een klein autootje reed!
kaap koraal schreef: en wat denk je van een cabrio met een diesel (MB C Klasse/Audi A4/5) ...hou je dan echt niet van auto's ??
Volgens mij heb je dan juist goede smaak! Bigger is bij definitie niet mooier!
Ik kan erg genieten van een -bescheiden maatje- Ferrari!! (Ford Mustang mag ook) ;)
Sandy
kaap koraal
Amerikakenner

kaap koraal schreef: en wat denk je van een cabrio met een diesel (MB C Klasse/Audi A4/5) ...hou je dan echt niet van auto's ??
Volgens mij heb je dan juist goede smaak! Bigger is bij definitie niet mooier!
Ik kan erg genieten van een -bescheiden maatje- Ferrari!! (Ford Mustang mag ook) ;)[/quote]

Nee ik bedoelde meer de combi diesel-cabrio ?? In een cabrio hoor je nog meer de geluiden om je heen en daar horen dan ook motor/uitlaat geluiden bij , dus dat moet ook 100% goed zijn vind ik.
Nee de Audi A5 vind ik ook een mooie auto. Vooral de coupe of cabrio dan maar geeen DIESEL. :lol:

P.S. Dat van die kleine auto had jij idd gelijk dat ik dat bedoelde.
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

LeenG schreef:
ned in MO schreef:School is hier twee mijl vandaan maar doordat het wegennet niet is aangepast voor fietsers is de rit voor kinderen levensgevaarlijk.
da's een argumentd at je hier ook vaak hoort en ik vind het een beetje een kromme redenering: mensen vinden het te gevaarlijk door de vele auto's, dus gaan ze zelf ook maar met de auto.... euh, als die allemaal al eens met de fiets gaan, zijn er al de helft minder auto's. Het zijn ook vaak zij die dan voor gevaarlijk situaties zorgen door bv op de stoep te parkeren.
Nu doe jij hetzelfde als Ned in MO: je vertaalt een voor jou bekende situatie naar een ander land. Bij ons ligt de school praktisch aan de overkant van onze wijk. De kinderen gaan met de bus naar school, en ikzelf ga meestal op de fiets als ik op school ga uithelpen. Als ik mijn dochter wegbreng/ophaal naar/van een naschoolse aktiviteit op vrijdag, dan doen we dat ook op de fiets. De andere kinderen willen dan vaak mee, maar ik ga echt niet met meer dan één kind over die doodenge weg. Mijn jongste mag nog achterop, maar dat was het dan ook wel. Het is echt een hele onderneming, die 100 meter langs de grote weg met zwabberende kinderen, waar mensen totaal niet berekend zijn op fietsers. Het is hier nogal heuvelig en mensen rijden standaard 10 mijl te hard (dus 50 ipv 40), dus je moet wel weten waar je je in stort. Op school niets dan verbaasde blikken en veel opmerkingen. Wel leuk om de wereldverbeteraar uit te willen hangen, maar het gaat toch wel wat ver om je eigen vlees en bloed daarbij in de strijd te gooien. Het is dat mijn dochter zo'n fietsliefhebber is en dat ze verder zo weinig fietsmogelijkheden heeft, maar anders zaten we toch echt in de auto.

Gevaarlijke situaties zijn er op school eigenlijk niet door al die auto's, omdat daar bij de inrichting rekening mee is gehouden. Drop-off line voor de school, waardoor kinderen op de stoep voor de school uitstappen en bijvoorbeeld niet over een parkeerterrein hoeven te dwalen.
wiepster
Amerika-expert

Bericht door wiepster »

Ik wil er even aan toevoegen dat de vergelijking tussen Nederland/Belgie en de USA niet op gaat wbt fietsers. Mijn dochter had een fiets om naar highschool te fietsen (1.5 mile), maar we zijn daar op een gegeven moment mee gestopt omdat het idd te gevaarlijk is...geen of amper paden voor de fietsers/wandelaars en auto's/pick-ups die geen raad weten met fietsers op de weg en dan is 1.5 of 2 miles al te lang......
Sandy
Amerika-expert

Bericht door Sandy »

kaap koraal schreef: Nee ik bedoelde meer de combi diesel-cabrio ?? In een cabrio hoor je nog meer de geluiden om je heen en daar horen dan ook motor/uitlaat geluiden bij , dus dat moet ook 100% goed zijn vind ik.
Ah op die fiets ;)
Sandy
LittlePhoenix
Amerika-expert

Bericht door LittlePhoenix »

De school waar m'n zoon van 6 heengaat is op loopafstand maar omdat de Jr.High niet op loopafstand is moet ik hem toch met de auto brengen. Als we m'n dochter hebben afgezet is er helaas geen tijd meer om de baby te voeden en dan naar de elementary school te lopen.
De andere 2 elementary scholen waar m'n dochter op gezeten heeft waren echt absoluut niet met de fiets te doen. Voor de charterschool moesten we over de snelweg en ik ga dus echt niet met 3 kinderen langs de snelweg fietsen! Andere weg was er gewoon niet tenzij je door de velden ging en als je ooit in Utah bent geweest weet je dat velden hier niet van die keurige grasvierkantjes zijn zoals je in Nederland ziet.
De andere elementary school was een walking school (dat betekent dat het te lopen is binnen de wijk) maar vanaf onze wijk moeste we dan een stuk over de snelweg.

Dat ouders gevaarlijke situaties veroorzaken met de auto...ja, dat zie ik hier soms ook terwijl de wegen rond de school toch echt ontworpen zijn voor veel verkeer. Sommige mensen hebben nu eenmaal geen gezond verstand. Maar over het algemeen gaat het gewoon goed omdat ouders en kinderen eraan gewend zijn. Bij de oversteekpunten staat een crossingguard en de kinderen leren vanaf de eerste schooldag dat ze de regels moeten volgen.
Er is 1 Franse moeder die koppig op de fiets blijft komen en zij veroorzaakt veel gevaarlijke situaties maar dat komt omdat ze overal voorrang neemt. Ze gooit zichzelf op haar fiets met aanhanger gewoon het verkeer in en haar kinderen op hun kleine fietsjes gaan er zonder te kijken achteraan. Is eng voor bestuurders want het ene moment fietst ze langs de kant van de weg en het volgende moment rijdt ze zonder waarschuwing voor je auto. Zo af en toe zie je dus auto's vol op de rem gaan omdat zij en haar kinderen er weer eens voorduiken. Dankzij haar hebben fietsende ouders nu dus een heel slechte reputatie.
ned in MO
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door ned in MO »

iemand die met het openbaar vervoer gaat, heeft nog minder uitstoot
Hoe vaak ik wel niet in een bus of en trein heb gezeten in mijn leven waar bijna niemand in zit? Erg goed voor het milieu allemaal.
Daarbij moet je wel erg milieu bewust zijn wil je in weer en wind op het openbaar vervoer wachten. Ik kan mij de tijden op de stations nog herinneren waar ik mij stond te verkleumen en/of nat te worden.
DejaVu
Amerika-expert

Bericht door DejaVu »

Ze stimuleren het in ieder geval niet. Ik moest van de week naar Vlissingen en ik dacht "ey er gaat een directe trein naar Vlissingen misschien wel leuk". Kosten? 40 euro pp! Ben lekker met de auto gegaan.
Jaydee.
Amerikakenner

Bericht door Jaydee. »

DejaVu schreef:Ze stimuleren het in ieder geval niet. Ik moest van de week naar Vlissingen en ik dacht "ey er gaat een directe trein naar Vlissingen misschien wel leuk". Kosten? 40 euro pp! Ben lekker met de auto gegaan.
Inderdaad ja, het OV is in Nederland niet te betalen. Als ze dat goedkoop maken gaat iedereen met het OV en loopt de overheid nogal wat geld mis aan brandstof inkomsten. Die treinen rijden wel, vol of niet.
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

Jaydee84 schreef:Als ze dat goedkoop maken gaat iedereen met het OV en loopt de overheid nogal wat geld mis aan brandstof inkomsten.
Dit soort argumenten gaan wat mij betreft mank. Het is net zoiets als dat de overheid roken niet moet willen ontmoedigen, omdat er dan minder inkomsten in de kas vloeien. De overheid heeft gewoon allerlei diensten en produkten uitgezocht om belasting op te heffen, om het overheidsbudget (mede) mee af te dekken. Als er een bron opdroogt, dan wordt het geld wel weer ergens anders vandaan gehaald. Heb vooral niet de illusie dat we geen belastingen meer hoeven te betalen als we 100% CO2-neutraal door het leven stappen. Die wegen moeten toch wel aangelegd worden en de militairen in Kunduz moeten ook betaald worden. Maar daarom mogen we nog steeds wel streven naar meer duurzaamheid en minder vervuiling.
DejaVu
Amerika-expert

Bericht door DejaVu »

O ja over belastingen gesproken. Vanaf 1 januari 2013 gaat de assurantiebelasting van 9 naar 21 procent dus daar gaat je autoverzekering nog een reden waarom minder mensen geld over houden ;). Dan is alsnog zelf naar Vlissingen rijden goedkoper dan met de trein. :lol:
Jaydee.
Amerikakenner

Bericht door Jaydee. »

Het zou mijn enige uitleg zijn waarom het OV hier zo duur is. Wat nou als iedereen met het OV zou gaan vanaf vandaag?
Hetzelfde voor bekeuringen. Wat nou als iedereen zich vanaf vandaag als een engel zou gedragen in het verkeer?
Of tabak. Ik betaal hier 3x zoveel voor een pakje sigaretten dan in Kroatie. Wat nou als iedereen vandaag nog zou stoppen met roken?

Daar denk ik wel eens aan :P
DejaVu
Amerika-expert

Bericht door DejaVu »

We geen een beetje off-topic maar wat denk je wanneer die gasbel opraakt, heb je een gat van 14 miljard op de begroting ;).
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer