Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Nederlanders en een SUV

Hier kun je alles bedicussiëren over vervoer in en naar Amerika: vliegtickets, auto- en camperhuur, en openbaar vervoer.
Jaydee.
Amerikakenner

Re: Nederlanders en een SUV

Bericht door Jaydee. »

DejaVu schreef:We geen een beetje off-topic maar wat denk je wanneer die gasbel opraakt, heb je een gat van 14 miljard op de begroting ;).
Klopt behoorlijk :offtopic: maar dat was wel mijn punt ja :wink:
RNA
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 7
Contacteer:

Bericht door RNA »

Ik vind SUV's heerlijk rijden, maar zou het hier in Nederland niet snel doen:

- Te hoge aanschafwaarde
- Teveel verbruik i.c.m. de hoge benzineprijzen hier
- Teveel belasting
- Lastig voor in de stad, parkeervakken/garages zijn er veelal niet op gebouwd.

Waarom doe ik het in de VS dan wel? Omdat het kan! Het hoort een beetje bij de manier van leven in de VS (vind ik) en geeft mij een uitgelezen kans om heerlijk met een SUV te rijden, voor die korte periode maakt mij de hogere huurprijs niet uit. We zijn immers op vakantie!
Afbeelding WA, NY, NJ, PA, MD, VA, FL, TX, MN, HI + Puerto Rico - nog 40 te gaan

Afbeelding
yarrah
Amerika-expert

Bericht door yarrah »

En dan kopen we ook nog gas in..... blijft raar. Wie het weet mag het zeggen :lol:
Go T@bbing!!!!

Laatste reisverslag canada:
http://www.rwndbr.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

Jaydee84 schreef:Het zou mijn enige uitleg zijn waarom het OV hier zo duur is.
Dat het OV in andere landen veel goedkoper is, komt doordat de overheid daar de boel zwaar subsidieert. In Nederland is geruime tijd geleden afgesproken dat de vervoersmaatschappijen zelfstandig en dus zonder financiële steun van de overheid moet kunnen draaien, en de NS zit daarbij in de onmogelijke situatie dat de overheid wel nog steeds een behoorlijke vinger in de pap heeft, en eist dat ook verliesgevende trajekten overeind moeten blijven. Het is een bedrijf, maar wel eentje dat geen vrije besluiten mag nemen, en het bijkomende effekt daarvan is ook nog eens dat er bij de NS nauwelijks sprake is van resultaatgericht ondernemen.
Staceybeesie
Amerika-expert

Bericht door Staceybeesie »

ned in MO schreef: Het gaat hier om passie voor de SUV. De kosten, wegenbeslastingen, ruimte etc. Dat weten we wel.
Weet je dat echt wel? Denk dat je misschien te lang uit Nederland weg bent om te realiseren dat jouw passie voor een SUV dan ook heel wat minder zou zijn als je in NL zou wonen
Wij rijden hier in SUV's maar in Nederland zouden we dat echt niet kunnen betalen. Dan kan je een passie hebben, maar gaat het net even niet. En begrijpelijk. Je moet prioriteiten stellen. Als je dan de kans hebt om in je vakantie daar in te rijden, waarom niet?
Ik vind dat het nu nogal belerend over komt in dit topic. Alsof de Nederlanders het allemaal verkeerd aanpakken en Amerikanen het allemaal veel beter snappen.
Die voorliefde voor grote auto's kan hier ook zo verkeren. Toen de benzine prijzen hier in Amerika boven de $ 4.00 waren, werden de SUV's ook in grote getalen aan de kant gezet en de verkoop cijfers van de Smartjes rezen de pan uit. Dat was ook de ondergang van de Amerikaanse auto industrie. Het enorme verbruik en hun formaat. De buitenlandse merken namen daardoor de markt over.
Ook in Amerika is die passie lang niet meer zo groot. De Hummer dealer hier met meer dan 50 Hummers in stock is nu al een poosje gesloten en er zit nu een Fiat dealer in die 100 Fiat 500's in stock heeft staan. Nu de Amerikaanse merken ook zuinigere auto's kunnen bieden zien ze weer wat betere verkoopcijfers.
In Amerika is die verschuiving voor mijn gevoel dus ook duidelijk gaande en denk ik ook onomkeerbaar.
Hockey
Amerika-expert

Bericht door Hockey »

Nog niet genoemd in dit topic is dat een SUV in vergelijking met een "koekblik" tijdens een vakantie een paar honder euro meer kost. Soms slechts 200 euro. In Nederland er permanent in rijden kost duizenden euro's meer, waarmee het voor velen dan wel onbetaalbaar is.
Doockles
Amerika-expert
Partner van: Pietro
Aantal x V.S. bezocht: 4

Bericht door Doockles »

Wauw, wat een reacties al op zo'n korte tijd. :lol:

Ik zal ook even een bijdrage doen. Waarom wel in de VS en niet hier. Tja, in de VS kost het ons 400€ (waarbij de SUV trouwens niet zoveel meer kost dan een sedan), in België betalen we ons blauw. De aankoopprijs van een echte SUV is echt hoog. Zeker als het dan eigenlijk vooral een "hebbeding" is. Je kan namelijk met een kleinere wagen evengoed van A naar B rijden. Vorige week had ik het met een collega nog over SUV's. Er stond een Toyota Landcruser op de parking waar hij zelf ook wel mee zou willen rijden. Maar ja dat ding kost minstens 60.000€ en bijvoorbeeld voor hem als leasewagen toch wel buiten categorie. :lol: Om nog maar te zwijgen over de belastingen die je er op zou moeten betalen. En de benzineprijzen.

En ook het maatschappelijk beeld niet vergeten. Als je met een SUV rijdt word je heel snel vies bekeken. Zo van: die vervuiler daar. Dit gebeurt bijvoorbeeld ook bij mensen die o.w.v. werk/hobby echt wel zo'n ding nodig hebben. Je wordt direct in een hoekje geduwd. Ik denk dat daarom ook veel mensen zoiets misschien niet durven kopen.

En als laatste: ik zou heel graag met zo'n ding rijden, maar ik zie mij echt nog niet parkeren in zo'n ondergrondse garage van een supermarkt. :shock: Daar komt je wagen gegarandeerd geblutst uit. Dergelijke dingen zijn echt niet voorzien op grote auto's. Het gevolg is dan ook dat mensen met zo'n auto dan ook vaak 2 plaatsen innemen. Wat dan weer tot ergernis leidt bij de mensen met een kleinere wagen. ;-)
CherokeeWarrior
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 50

Bericht door CherokeeWarrior »

kaap koraal schreef:
Sandy schreef: Serieus waarom? Zo groot is een Jeep Cherokee toch niet? (prachtige auto, heeft lang op mijn verlanglijstje gestaan. Ik vind de oudere Jeeps eigenlijk mooier dan de nieuwe).
Ja old school Jeeps vind ik zelf ook een stuk mooier.... meer robuust en vierkanter.....like a Jeep should be :-)
En idd, ik snap het ook niet helemaal...want echt groot is ie niet vergeleken met andere auto's.... ik denk de de naam gecombineerd met het hoog op de wielen staan..

Ben idd ook gek op de woody Jeep Wagoneer of the Cherokee Chief maar dan 70ies of 80ies .. Chevy Suburban ..Ford Bronco ..Scout International .. enz enz :thumbup: :D
In love with all of em.... :-)
sinds 1995 in totaal 62 keer naar de USA gevlogen and more to go...)
Last: Texas (Oct. 2018)
Next: Florida (Feb 2019)
Next: Utah (April 2019)

Love to drive off-road 4x4, Fly in a Piper Cherokee, Ride in a Jeep Cherokee and enjoy the desert..
kaap koraal
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 18

Bericht door kaap koraal »

Lees hier toch veel over onbetaalbaar in NL enzo maar het is gewoon ook prioriteiten stellen of een SUV of iedere week je geld naar de horeca brengen/veel roken/drinken/dure sportschool/ te duur gaan wonen/dichterbij je werk gaan wonen enz enz. Het kan dus wel als je maar wilt ! :D
DejaVu
Amerika-expert

Bericht door DejaVu »

Hou wel even rekening met het verschil tussen een crossover en een SUV. In Europa zien wij een crossover al als een SUV.
le-nnart
Amerikafan

Bericht door le-nnart »

in Nederland is een SUV dankzij partijen als groenlinks bestempeld als aso-bak, PC hoofd tractor etc etc.

Daarnaast met ruim $8 per gallon zal ook in Amerika het aantal SUV´s dalen. Maargoed, rij met een `standaard` Ford F150 in Nederland en mensen bekrassen je auto.
2009: NYC
2010: NYC, Washington DC, Miami
2011: Miami
2012: CA, AZ, NV, UT
2015: Denver - Seattle
LeenG
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 2

Bericht door LeenG »

dimona schreef:Nu doe jij hetzelfde als Ned in MO: je vertaalt een voor jou bekende situatie naar een ander land.
...Wel leuk om de wereldverbeteraar uit te willen hangen, maar het gaat toch wel wat ver om je eigen vlees en bloed daarbij in de strijd te gooien.
ned in MO schreef:Hoe vaak ik wel niet in een bus of en trein heb gezeten in mijn leven waar bijna niemand in zit? Erg goed voor het milieu allemaal.
Daarbij moet je wel erg milieu bewust zijn wil je in weer en wind op het openbaar vervoer wachten. Ik kan mij de tijden op de stations nog herinneren waar ik mij stond te verkleumen en/of nat te worden.
DejaVu schreef:Ze stimuleren het in ieder geval niet. Ik moest van de week naar Vlissingen en ik dacht "ey er gaat een directe trein naar Vlissingen misschien wel leuk". Kosten? 40 euro pp! Ben lekker met de auto gegaan.
nogmaals: ik had het echt op niemand persoonlijk, ik kan best begrijpen dat het in sommige situaties logischer of veiliger is om de auto te nemen. Mijn punt is dat we misschien teveel te gemakkelijk ervan uit gaan dat de auto altijd de snelste, veiligste, makkelijkste manier is om ons te veplaatsen terwijl dat misschien helemaal niet zo is. Ik denk dat heel veel mensen voor heel kleine afstanden automatisch de auto nemen zonder er bij stil te staan dat de fiets misschien even snel is, je nergens in de file moet staan en bovendien geen parkeerprobleem hebt.
Ik kan heel goed begrijpen dat DejaVu liever de auto neemt dan 40€ te betalen voor een treinticket. Mijn man zijn 'baas' heeft een bedrijfswagen omdat hij kaderlid is terwijl hun kantoor in het centrum van Brussel supermakkelijk te bereiken is met openbaar vervoer. Die man staat elke dag 1u - 1,5u in de file terwijl hij er veel sneller met de trein zou zijn... En hij is echt niet de enige. Waarom moeten bedrijven in zulke situaties belastingsvoordeel krijgen?

Ik wil auto's niet gaan verbieden ofzo maar ik vind wél dat we met z'n allen - vooral in dichtbevolkte gebieden zoals NL en VL - veel bewuster moeten omspringen met mobiliteit in het algemeen. Aan het tempo dat er nu auto's bijkomen, is het toch niet meer houdbaar. Los van het ecologische aspect, komen er aan dit tempo veel te veel auto's bij en sta je uren in de file. In steden kan je niet meer parkeren of je betaalt je er blauw voor. Maar om dat te doen, moet je eigenlijk op alle vlakken tegelijk gaan werken: niet enkel (zware vervuilende) auto's belasten, maar zorgen voor een goed, betaalbaar en betrouwbaar openbaar vervoer. Anders gaan kijken naar woon-werkverkeer, mensen meer thuis laten werken (waar dat kan), bereikbaarheid van industrieterreinen verbeteren, etc., meer investeren in verkeersveiligheid in de omgeving van scholen, alle andere alternatieve vormen van vervoer aantrekkelijker maken dan de auto.

ik denk dat als we daarop inzetten en een goeie oplossing voor hebben, de meeste mensen dan ook minder problemen zullen hebben met autoliefhebbers die dan eens met hun dikke bakken voor het plezier gaan rijden.
LeenG
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 2

Bericht door LeenG »

le-nnart schreef:in Nederland is een SUV dankzij partijen als groenlinks bestempeld als aso-bak, PC hoofd tractor etc etc..
nee hoor, er is al langer onderzoek gedaan naar het verband tussen automerk/type en persoonlijkheid. Keuze van auto vertelt wel wat over wie je bent :wink:
Laten we daar eens een topic over beginnen :lol:
Vito
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 13

Bericht door Vito »

Hier een echte SUV rijder, niet alleen in the States maar ook in Nederland.
En ik kan jullie vertellen: daar word je niet blij van als je aan de tank staat.
Wij hebben een Volkswagen Touareg en ik kon vandaag € 150,- afrekenen bij de kassa. En dan heb ik met een beetje geluk 550 km gereden. Tel daar je wegenbelasting nog bij op en je verzekering en dan weet je wel waarom het geen feestje is om SUV te rijden in Nederland.
Het is dat er een paardentrailer achter moet maar anders zou hier ook een goedkopere auto gestaan hebben.
MattRob
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 65
Contacteer:

Bericht door MattRob »

Doockles schreef:
Tja, in de VS kost het ons 400€ (waarbij de SUV trouwens niet zoveel meer kost dan een sedan), in België betalen we ons blauw. De aankoopprijs van een echte SUV is echt hoog. Zeker als het dan eigenlijk vooral een "hebbeding" is. Je kan namelijk met een kleinere wagen evengoed van A naar B rijden. Vorige week had ik het met een collega nog over SUV's. Er stond een Toyota Landcruser op de parking waar hij zelf ook wel mee zou willen rijden. Maar ja dat ding kost minstens 60.000€ en bijvoorbeeld voor hem als leasewagen toch wel buiten categorie. :lol: Om nog maar te zwijgen over de belastingen die je er op zou moeten betalen. En de benzineprijzen.
Liggen de prijzen in Nederland niet ook nog weer aanzienlijk hoger dan in België ?
Blog over aankoop villa Florida nov 2017: http://www.mattrob.nl/CaRo/VillaOrlandoNov2017
Al onze USA reizen: http://www.mattrob.nl
DejaVu
Amerika-expert

Bericht door DejaVu »

Yup op 20.000 scheelt het 3.000 euro ongeveer.

Dus de Belgen moeten niet zo zeuren 8)
Hans_Belgium
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 18

Bericht door Hans_Belgium »

Wij rijden in de States ook altijd SUV, vinden we eigenlijk comfortabel reizen voor een aanvaardbare prijs.
Hier (België) hebben we ook een SUV, nl. een Ford Kuga 4WD, in deze diesel die niet zwart rookt zoals vroeger het geval was, en het voordeel van die diesel is dat ie heel veel koppel heeft en laag in de toeren heel goed 'trekt'.
Je kan er mee rijden zoals met een veel grotere benzinemotor die dan wel veel meer verbruikt.
Deze zomer had ik een nieuw model Escape 4WD met benzinemotor in Denver en ik heb 8,8 l/100km gemiddeld verbruik over 5100km die ik daar op een ontspannen manier gereden heb.
Hier verbruikt mijn Kuga 6,7 l/100km gemiddeld met het voordeel dat ie beter aan het gas hangt.

En wij vinden het ook plezierig rijden hier met onze SUV.
Doockles
Amerika-expert
Partner van: Pietro

Bericht door Doockles »

MattRob schreef:
Doockles schreef:
Tja, in de VS kost het ons 400€ (waarbij de SUV trouwens niet zoveel meer kost dan een sedan), in België betalen we ons blauw. De aankoopprijs van een echte SUV is echt hoog. Zeker als het dan eigenlijk vooral een "hebbeding" is. Je kan namelijk met een kleinere wagen evengoed van A naar B rijden. Vorige week had ik het met een collega nog over SUV's. Er stond een Toyota Landcruser op de parking waar hij zelf ook wel mee zou willen rijden. Maar ja dat ding kost minstens 60.000€ en bijvoorbeeld voor hem als leasewagen toch wel buiten categorie. :lol: Om nog maar te zwijgen over de belastingen die je er op zou moeten betalen. En de benzineprijzen.
Liggen de prijzen in Nederland niet ook nog weer aanzienlijk hoger dan in België ?
Ik heb er eerlijk gezegd geen idee van. ;-) Maar duur is duur... Of de wagen me nu 60.000 zou kosten of 70.000. :lol: Ik zou dat er nooit kunnen aan geven. Ik zou altijd denken: met dat geld dat ik uitspaar door goedkoper te gaan kan ik weer zoveel keer naar de USA op vakantie. :wink:
jerbia
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 12

Bericht door jerbia »

ned in MO schreef:
Van de zomer met een Peugeot 3008 met 2 volwassenen en twee kinderen naar Z Frankrijk geweest. Met twee grote koffers en wat klein spul.
Het was wat proppen.
Waarom geen vette SUV gehuurd? :mrgreen:
Groetjes Bianca

USA: 1995, 1997, 1999, 2001, 2006, 2007, 2008, 2009, 2011, 2012, 2014, 2018, 2020
DejaVu
Amerika-expert

Bericht door DejaVu »

Wat ik ook vaak heb bij het orienteren(oa obv prijzen) denk ik vaak: het is het niet waard. Daar bedoel ik het volgende mee:

Auto X kost in de USA 40.000 dollar maar in NL 80.000 euro. Dan koop ik dus een auto die eigenlijk 40.000 waard is. Ter vergelijking in NL kost een Fiat 500 15.000 maar in de USA(ik weet dat die minder kost) zou die 40.000 dollar kosten(als je NLse rekenmodel toepast). Een Fiat 500 is geen 40.000 dollar waard, hoe dol je ook op kleine auto's bent.
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer