Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

schoolsysteem in amerika

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
dimona
Amerika-expert

Re: schoolsysteem in amerika

Bericht door dimona »

Ik weet niet of er een werkgever in beeld is die eventuele schoolkosten vergoedt, maar je kunt natuurlijk ook kijken naar privescholen die IB programma's aanbieden. Dan wordt je keuze niet beperkt door de grenzen van de schooldistricten.
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Als je maar 1 IB jaar doet, 'telt' dat ook niet, dacht ik. Krijg je geen diploma van.
Die 6 AP vakken (in studiedomeinen die relevant zijn voor zijn vervolgstudie) tellen voor de meeste Belgische universiteiten dus wel als voldoende geschoold. En blijkbaar ook voor de Nederlandse. Al kan het nog wel altijd zo zijn dat de universiteit een ingangsexamen vraagt (in Leuven moest je, ondanks 5 of 6 AP's in science, voor Biologie toch nog een ingangstest afleggen)
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
hemmie
Amerika-expert

Bericht door hemmie »

Lijkt me sowieso erg vervelend om voor 6 vwo terug te verhuizen. Is er dan wel een andere optie dan zowel in de VS als dat laatste jaar in NL een IB school te kieze? Maar dan zit je dus voor beide vast aan een priveschool waarschijnlijk, want zelfs als een schooldistrict een ib school heeft kom je daar niet zo maar op, en is het maar de vraag of jouw zoon die net in de VS komt daarvoor in aanmerking komt. Lijkt me wel iets om met de werkgever te bespreken! Kan hij dan niet beter zijn school in de vs afmaken misschien?
Terug in Texas!
inge67
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door inge67 »

Domme vraag waarschijnlijk, maar wat is IB?

En Sanne, waar in California gaan jullie wonen?
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

International Baccalaureate: http://en.wikipedia.org/wiki/Internatio ... calaureate
Het voordeel van dit systeem is dat het erkent wordt door de meeste universiteiten wereldwijd. Daarmee voorkom je dat je niet toegelaten wordt, of uitgebreide ingangsexamen moet doen omdat men twijfelt aan het niveau van onderwijs dat je in het buitenland genoten hebt.
Als je denkt tijdens je middelbare studies ooit nog eens een keer naar het buitenland te verhuizen bijvoorbeeld (of in het buitenland naar de unif te gaan), dan is dit een heel handig systeem; je kan gewoon instromen in die andere buitenlandse school, want ze geven volgens dezelfde principes les. (nadeel: ze zitten niet bepaald overal om de hoek, dus je zit een beetje vast aan hun locaties.)
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
sanna
Amerika-newbie

Bericht door sanna »

@Dimona: helaas werkgever vergoedt niet de onkosten van een private school, vandaar dat ik gezocht heb naar public schools met IB programma.
@ kastelke: het is het plan om mijn zoon naar de "gewone" highschool te laten gaan en idealiter kan hij daar zijn highschool daar afmaken. Maar aangezien we rekening willen houden met het feit dat we misschien eerder terug naar Nederland komen heb ik kunnen afspreken dat hij dan instromen op IB1 In Maastricht (internationale school) en daar het jaar erop (hopelijk) slagen voor IB2 en zo instromen naar eventuele universiteit o.i.d. (hij moet dan wel minimaal 3 vakken op hoger niveau doen).
@inge67, we zullen in de buurt van Berkeley gaan wonen, liefst omgeving Walnut Creek/Lafayette
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

Ah, UWCM, daar hebben mijn kinderen ook op school gezeten voordat we naar de VS verhuisden :)
sanna
Amerika-newbie

Bericht door sanna »

Dimona:

was je tevreden over het UWCM? Nu ik iemand te pakken heb met ervaring, moet ik even mijn kans grijpen... :)
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

DixieChick schreef:Hou er wel rekening mee dat de school hem misschien niet in de AP klassen wil zetten, als hij niet allemaal 9s en 10en heeft. Klinkt gek, maar in de VS kennen ze het verschil tussen VWO/HAVO/etc niet, en voor hen is een 8 op de HAVO dus beter dan een 7 op het VWO. Ik meen dat een kennis van Petra/VS hier mee te maken heeft gehad toen zij naar Virginia verhuisde. Het is belangrijk om met de school te praten over een eventuele placement test, zodat ze hem op niveau kunnen inschalen (en niet naar die "6" op wiskunde kijken, en denken, nou, dat wordt een gevalletje vocational school, ofzo).
Inderdaad, zij hebben daar heel veel moeite mee gehad. Het is uiteindelijk gelukkig allemaal wel goed gekomen, maar het is zeker handig om uit Nederland al een Engelstalige uitleg van het schoolsysteem mee te nemen, alsmede een uitleg over hoe het puntensysteem werkt. Hier worden cijfers voor AP en Honors klassen ook hoger gewaardeerd in het GPA dan het basisniveau, dus ze kennen zoiets wel, maar niet als aparte scholen, maar binnen de high school per vak.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
inge67
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door inge67 »

@sanne, jammer dat is een eindje van waar wij naartoe gaan (Santa Barbara)
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

sanna schreef:Dimona:

was je tevreden over het UWCM? Nu ik iemand te pakken heb met ervaring, moet ik even mijn kans grijpen... :)
Toen wij vertrokken naar de VS was de oudste net klaar met primary school, dus ik kan over secondary niet veel zeggen. De afgelopen jaren zaten ze in een transitiefase; het eerste jaar was ik erg tevreden, maar toen ze zijn ingetrokken bij de secondary school is het lange tijd een erg rommelige school geweest, met veel gekibbel op managementniveau en onbegrijpelijke besluiten waardoor mijn zoon bijvoorbeeld op 5-jarige leeftijd in drie maanden tijd drie verschillende docenten had. De meeste docenten waren prima, maar wel behoorlijk veel Nederlandse (non native) docenten, wat ik persoonlijk een slechte zaak vind, hoe goed ik die docenten vaak ook vond.

Ze zijn bezig met een mooie nieuwe campus, dus over een paar jaar zit er weer een transitie aan te komen, al zal die dan waarschijnlijk niet zo zeer organisatorisch zijn. Ik kan me wel voorstellen dat ze vanaf dat moment een wat meer onafhankelijke koers gaan varen, omdat ze zich nu nog noodgedwongen moeten aanpassen aan de beperkingen en mogelijkheden van de Nederlandse school waarmee ze onder één dak zitten.

Kortom, in potentie een goede school denk ik, maar dat komt op dit moment niet echt goed uit de verf. De lokatie is op dit moment niet echt prettig, midden tussen bedrijven en woonwagenkamp en alle parkeeroverlast die de buurt door de school ondervindt. Dat was in ieder geval een van de dingen waar ik echt met plezier afscheid van heb genomen.
Laatst gewijzigd door dimona op 09 okt 2012, 17:31, 1 keer totaal gewijzigd.
FlipjeBTiel
Amerika-expert

Bericht door FlipjeBTiel »

sanna schreef:@inge67, we zullen in de buurt van Berkeley gaan wonen, liefst omgeving Walnut Creek/Lafayette
In beide gevallen opletten met de scholen: deze plaatsen zijn opgedeeld in 2 verschillende schooldistricten, met nogal groot verschil in kwaliteit (en welke in welke is zie je direct aan de huizenprijzen :? ).

Gr., Flipje
ninchursanga
Amerika-ontdekker

Bericht door ninchursanga »

Kijk eens op de site van Nuffic, daar staat een .pdf met informatie over het schoolsysteem in de VS (en de vergelijking met het Nederlandse system):
http://www.nuffic.nl/diplomawaardering/landenmodules

Ze hebben ook een handige uitleg (in het engels) over het cijfersysteem in Nederland, wat nogal handig kan zijn om het aan een Amerikaanse school uitteleggen:
http://www.studyinholland.nl/education- ... HrdXhiAqRs

Hier is wat informatie over AP cursussen en toelating tot het hoger onderwijs in NL, van het CollegeBoard (de instantie die de AP examens afneemt):
http://www.collegeboard.com/student/tes ... lands.html

De universiteit Maastricht heeft een .pdf op deze site staan met wat de toelating criteria zijn voor studenten uit verschillende landen, dat geeft ook een goed idee:
http://www.maastrichtuniversity.nl/web/ ... /langid=42

Misschien dat deze links je helpen een wat beter beeld te krijgen welk pad je zoon zou kunnen volgen om straks in NL te kunnen studeren. Hoewel een IB diploma toch wel het gunstigste lijkt.
Als jullie maar tijdelijk in de VS zijn, heb je wel eens aan homeschooling gedacht?
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer