dimona schreef:Nu doe jij hetzelfde als Ned in MO: je vertaalt een voor jou bekende situatie naar een ander land.
...Wel leuk om de wereldverbeteraar uit te willen hangen, maar het gaat toch wel wat ver om je eigen vlees en bloed daarbij in de strijd te gooien.
ned in MO schreef:Hoe vaak ik wel niet in een bus of en trein heb gezeten in mijn leven waar bijna niemand in zit? Erg goed voor het milieu allemaal.
Daarbij moet je wel erg milieu bewust zijn wil je in weer en wind op het openbaar vervoer wachten. Ik kan mij de tijden op de stations nog herinneren waar ik mij stond te verkleumen en/of nat te worden.
DejaVu schreef:Ze stimuleren het in ieder geval niet. Ik moest van de week naar Vlissingen en ik dacht "ey er gaat een directe trein naar Vlissingen misschien wel leuk". Kosten? 40 euro pp! Ben lekker met de auto gegaan.
nogmaals: ik had het echt op niemand persoonlijk, ik kan best begrijpen dat het in sommige situaties logischer of veiliger is om de auto te nemen. Mijn punt is dat we misschien teveel te gemakkelijk ervan uit gaan dat de auto altijd de snelste, veiligste, makkelijkste manier is om ons te veplaatsen terwijl dat misschien helemaal niet zo is. Ik denk dat heel veel mensen voor heel kleine afstanden automatisch de auto nemen zonder er bij stil te staan dat de fiets misschien even snel is, je nergens in de file moet staan en bovendien geen parkeerprobleem hebt.
Ik kan heel goed begrijpen dat DejaVu liever de auto neemt dan 40€ te betalen voor een treinticket. Mijn man zijn 'baas' heeft een bedrijfswagen omdat hij kaderlid is terwijl hun kantoor in het centrum van Brussel supermakkelijk te bereiken is met openbaar vervoer. Die man staat elke dag 1u - 1,5u in de file terwijl hij er veel sneller met de trein zou zijn... En hij is echt niet de enige. Waarom moeten bedrijven in zulke situaties belastingsvoordeel krijgen?
Ik wil auto's niet gaan verbieden ofzo maar ik vind wél dat we met z'n allen - vooral in dichtbevolkte gebieden zoals NL en VL - veel bewuster moeten omspringen met mobiliteit in het algemeen. Aan het tempo dat er nu auto's bijkomen, is het toch niet meer houdbaar. Los van het ecologische aspect, komen er aan dit tempo veel te veel auto's bij en sta je uren in de file. In steden kan je niet meer parkeren of je betaalt je er blauw voor. Maar om dat te doen, moet je eigenlijk op alle vlakken tegelijk gaan werken: niet enkel (zware vervuilende) auto's belasten, maar zorgen voor een goed, betaalbaar en betrouwbaar openbaar vervoer. Anders gaan kijken naar woon-werkverkeer, mensen meer thuis laten werken (waar dat kan), bereikbaarheid van industrieterreinen verbeteren, etc., meer investeren in verkeersveiligheid in de omgeving van scholen, alle andere alternatieve vormen van vervoer aantrekkelijker maken dan de auto.
ik denk dat als we daarop inzetten en een goeie oplossing voor hebben, de meeste mensen dan ook minder problemen zullen hebben met autoliefhebbers die dan eens met hun dikke bakken voor het plezier gaan rijden.