Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Nederlanders en een SUV

Hier kun je alles bedicussiëren over vervoer in en naar Amerika: vliegtickets, auto- en camperhuur, en openbaar vervoer.
dimona
Amerika-expert

Re: Nederlanders en een SUV

Bericht door dimona »

kaap koraal schreef:Lees hier toch veel over onbetaalbaar in NL enzo maar het is gewoon ook prioriteiten stellen of een SUV of iedere week je geld naar de horeca brengen/veel roken/drinken/dure sportschool/ te duur gaan wonen/dichterbij je werk gaan wonen enz enz. Het kan dus wel als je maar wilt ! :D
Ja, en veel mensen zouden op zich wel willen, alleen niet voor die prijs. Daar is toch helemaal niks mis mee? De meeste mensen hebben naast een SUV-wens ook nog wel andere hobbies, die blijkbaar hoger staan op de prioriteitenlijst. Ieder zijn keus.

Onbetaalbaar vind ik overigens nog wel wat anders dan "het er niet voor over hebben", wat ik uit veel reakties proef.
Sandy
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 5

Bericht door Sandy »

Voor ons echt onbetaalbaar, zelfs als ik mijn dure opleiding ervoor zou laten en mijn kinderen in lompen steek ;)
Sandy
yarrah
Amerika-expert

Bericht door yarrah »

En zo duur hoef een SUV/terreinwagen ook niet te zijn. Mijn x-trail was niet nieuw gekocht (dat snap al helemaal niet, waarom een nieuwe kopen? Als je dief van de portomonee wilt zijn, moet je vooral dat doen) hij doet 1 op 10 en belastingen is 180 per kwartaal (dacht ik). Trek makkelijk 2 ton. En in de winter hoef ik niet bang te zijn om vast te zitten met zijn 4x4.

Al met al een Volvo is duurder :-).
Go T@bbing!!!!

Laatste reisverslag canada:
http://www.rwndbr.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
nieuwenoord
Amerika-expert
Partner van: Albert
Aantal x V.S. bezocht: 11
Contacteer:

Bericht door nieuwenoord »

Ik denk dat NedinMo jouw X-trail zeker geen vette SUV zal vinden. Zo' n Grand Cherokee als wij hebben is ook een dinky toy waarschijnlijk.

Het hele topic doet me een beetje denken aan het liedje van Een Nederlandse Amerikaan die je al van verre ziet staan. Nederland zit nu eenmaal heel anders in elkaar dan Amerika. Alle argumenten van kleine parkeerplaatsen tot hoge wegenbelasting deren sommige SUV-liefhebbers niet, maar het blijven meestal grote slurpbakken. In Nederland zijn ze gewoon minder de standaard dan in Amerika.

De Nederlander op vakantie in Amerika trekt meestal rond en sleept dus inderdaad veel bagage de hele dag mee in de auto wil graag ook eens een dirt road rijden en wil bovenal het echte Amerika-gevoel beleven. Dus huur je in de vakantie een vette SUV, net als Mark in Europa een Europeese wagen heeft gehuurd.

Een mens past zich vaak toch graag enigszins aan aan de omgeving, wij nemen hier ook Spaanse gewoonten over die ons aanspreken, in andere dingen blijven we erg Nederlands. Maar wij hebben wel een gevleugeld gezegde inmiddels: ' het is niet raar, alleen anders'. En zo is het ook met de Amerikaanse SUV ten opzichte van de auto die Jan (ook een beetje boven) Modaal in Nederland rijdt, want autorijden in Nderland is vaak een hele hap uit het maandelijkse budget van een gezin.
LeenG
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 2

Bericht door LeenG »

dimona schreef:Ja, en veel mensen zouden op zich wel willen, alleen niet voor die prijs.
wat eigenlijk op zich een mooi bewijs is dat milieu-taksen wel werken: die mensen rijden u waarschijnlijk rond met kleinere of zuidigere auto's met minder CO- uitstoot = beter voor het milieu
:thumbup:
nieuwenoord
Amerika-expert
Contacteer:

Er rojden in Nederland niet voor niks zoveel van die kleine autootjes rond, natuurlijk werken die belastingen. Ik vind het alleen wel heel erg dat er ook zoveel belasting zit op brandstof, want veel mensen hebben die auto echt nodig voor hun werk, om nog maar niet te spreken over de transportbedrijven.
DejaVu
Amerika-expert

Bericht door DejaVu »

Belastingen werken altijd, maak een pakje tabak 250 euro en niemand rookt meer. ;)
Katja
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 12
Contacteer:

Bericht door Katja »

Alles heeft een omslagpunt waarbij de kosten niet meer opwegen tegen het plezier of gemak. Je kunt geld toch maar één keer uitgeven.
Ik merk zelf ook dat ik tegenwoordig minder hard rijd omdat de boetes een stuk hoger zijn geworden.
DejaVu
Amerika-expert

Bericht door DejaVu »

nieuwenoord schreef:Ik vind het alleen wel heel erg dat er ook zoveel belasting zit op brandstof, want veel mensen hebben die auto echt nodig voor hun werk, om nog maar niet te spreken over de transportbedrijven.
Ja en het erge is dus dat er geen alternatief is. Zoals ik al zei een retourtje DH-Vlissingen is 40 euro. Iets anders, stel je hebt geen OV-chipkaart en je wilt met de tram/metro/bus gaan en je blijft binnen 1 zone. Voor dat chip gebeuren kostte dat 1,60 euro maar ik ging laatst van de dealer terug naar huis met de tram en tegenwoordig(systeem is er al een tijdje, maar zovaak ga ik niet met de tram ;) ) betaal je per 30 minuten...ik moest voor 30 minuten 2,50 betalen...het is een klein bedrag maar als je het in verhouding bekijkt....bij het oude systeem was je kaartje van 1,60 2 uur geldig. :blink:

edit: volgens mij bestaan er tegenwoordig geen zones meer. Ter vergelijking in Berlijn kan je voor 2,40 heel Berlijn rond gedurende 2 uur.
bello
Amerikakenner

Bericht door bello »

Wij rijden een tien jaar oude Peugeot 106 om de volgende redenen: cash betaald (als je moet lenen, kun je het je niet veroorloven), geen angst voor beschadigingen, supergoedkope wegenbelasting en verzekeringen, makkelijk parkeren, weinig kilometers omdat we ervoor gekozen hebben te kunnen fietsen naar ons werk (we lopen het zelfs tegenwoordig) en alle voorzieningen als parken, winkels, theaters en school binnen een straal van een kilometer.

Het zijn maar net de keuzes die je maakt en de dingen waaraan je belang hecht. Wij vinden tijd als gezin doorbrengen op onze lievelingsplekken op de wereld véél belangrijker dan een groot huis met dito inrichting en dikke bak voor de deur.

Heerlijk om dan op vakantie een enkele keer in een Cadillac Escalade te kunnen reizen. Om hem daarna opgelucht weer in te leveren. :D
2004: Rondje ZW 2005: NYC 2006/07: Hong Kong, Australië 2008: NYC, Toronto 2009/2010: LA, NYC 2010/11: NYC 2011: NYC, Toronto 2012: NYC 2012: Hong Kong, China, Macau 2012/13: Washington DC 2013: Las Vegas, DV, Yosemite, San Francisco 2015: Toronto, Vancouver, Seattle 2016/17: China, Hong Kong, Thailand
bello
Amerikakenner

Bericht door bello »

@ DejaVu Een chipkaart is zo geregeld, in tegenstelling tot een rijbewijs. Voor 60 euro per jaar heb je bovendien een voordeelurenkaart, waarmee je in het weekend en doordeweeks na 9 uur 's ochtends met 40% korting reist. Je mag dan nog drie mensen meenemen ook, voor dat tarief.

Als je voor je werk met het openbaar vervoer reist, krijg je bijna altijd je kosten vergoed van je werkgever. Als je alleen privé reist met het openbaar vervoer en je kiest ervoor om geen auto te hebben, ben je met de uitgespaarde afschrijving, verzekeringen, onderhoud, wegenbelastingen en parkeerkosten al snel best goedkoop uit met de trein. (Maar met een kind is een auto toch wel heel fijn voor ons)

Tussen steden nemen we altijd de trein (met korting), naar kleinere plaatsen of voor een weekend weg de auto en binnen de stad de fiets of bij slecht weer openbaar vervoer. Of als we heel lui zijn de auto :oops:

PS Kosten in stads- en streekvervoer gaan tegenwoordig per kilometer: "Met de OV-chipkaart betaalt u een vast basistarief en de kilometers die u werkelijk reist. Deze worden tot op 100 meter nauwkeurig afgerond." Er zijn ook eenmalige kaarten: voor 2,70 euro kun je in Amsterdam een uur vrij reizen. Goedkoper dan de 5 euro per uur die het parkeren er kost 8)
2004: Rondje ZW 2005: NYC 2006/07: Hong Kong, Australië 2008: NYC, Toronto 2009/2010: LA, NYC 2010/11: NYC 2011: NYC, Toronto 2012: NYC 2012: Hong Kong, China, Macau 2012/13: Washington DC 2013: Las Vegas, DV, Yosemite, San Francisco 2015: Toronto, Vancouver, Seattle 2016/17: China, Hong Kong, Thailand
DejaVu
Amerika-expert

Bericht door DejaVu »

Kijk dat weet ik allemaal niet, ik kijk gewoon bij de tarieven op de NS machines/website. Je hebt wel eens van die buien dat je liever met de trein gaat en dan kijk je naar het tarief en is die bui ineens weg :lol:
nieuwenoord
Amerika-expert
Contacteer:

Als je voor je werk met het openbaar vervoer reist, krijg je bijna altijd je kosten vergoed van je werkgever.
Dat is te makkelijk. Ook dat geld moet worden opgebracht, je zal als bedrijf maar een aantal servicewagenw hebben lopen bijvoorbeeld. Daar moer toch brandstof in, nietwaar? Je kan moeilijk je monteurs met de trein op stap sturen.
le-nnart
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 4

Bericht door le-nnart »

Nederland is qua autobezit gewoon een idioot land.

In Nederland moet je in ieder dorp betalen om te parkeren, benzine kost dik 1,75 per liter.
Rij je in een grote auto dan wordt je meteen bestempelt als milieu-hufter.

In amerika rijdt iedereen in een grote auto, benzine gaat weg voor tussen de 3,90-5,20 per gallon en parkeren is zowat overal gratis. Enkel in de echt grote steden is het betaald.

Wat mij in amerika wel verbaast zijn de prijzen van het OV.

In Miami kan ik met de bus van het vliegveld naar Miami Beach voor $2,3, terwijl om van NewArk naar Manhatten te komen betaal je iets van $15 voor de trein. Een goedkoop alternatief is mij iig niet bekend.
2009: NYC
2010: NYC, Washington DC, Miami
2011: Miami
2012: CA, AZ, NV, UT
2015: Denver - Seattle
Sandy
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 5

Bericht door Sandy »

nieuwenoord schreef:Ik denk dat NedinMo jouw X-trail zeker geen vette SUV zal vinden. Zo' n Grand Cherokee als wij hebben is ook een dinky toy waarschijnlijk.
:offtopic: Hey rijden jullie weer een Grand Cherokee?
Sandy
nieuwenoord
Amerika-expert
Contacteer:

Ja, Sandy, maar inmiddels al weer dik twee jaar hoor. We hebben onze Chrysler 300C destijds ingeruild voor een Grand Cherokee omdat de Chrysler veel te laag was voor de vele dirt roads hier. We konden amper ons eigen erf op komen. Bovendien hebben we met de Jeep wel 6 aanhangers (dik 2 ton per keer) verhuisgoederen meegenomen, we hebben onze hele verhuis zelf gedaan.

Inmiddels heeft de Jeep dik 220.000 kilometers gedraaid. Hij is achterin niet zo ruim, zeker omdat Albert erg groot is en we hebben weinig plaats voor passagiers. We krijgen veel familie en vrienden over uit Nederland en hebben er daarom een 7 persoons bus bij, een Mercedes Viano Trend. Daar zijn we in september pas mee naar Nederland geweest, hij is veel zuiniger dan de Jeep.

Maar ja, het blijven grote auto´s allebei om te parkeren. Hier in Spanje zijn ook vrij veel grote parkeerplaatsen, maar in het stadscentrum van Murcia, waar ik af en toe naar school ga, is het echt nog heel oud en klein en dan is de Jeep groot hoor. Maar ja, de bus is nog veel groter :-)
groennom
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 17

Bericht door groennom »

ned in MO schreef:Als ik het onderwerp lees waarin staat welke auto's jullie als Nederlanders nou huren zie ik eigenlijk 90% van de tijd SUV staan en als het dan enigszins mogelijk is het liefst een zo groot mogelijke.
In Nederland wordt men in kleine spaardieseltjes etc gestopt omdat het zo leuk is voor de bijtelling en goed voor het milieu :roll: ?

Wat mij opvalt is dat er ook veel nederlanders in Amerika een villa huren terwijl ze in Nederland in een klein huisje wonen 8) .....
jerbia
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 12

Bericht door jerbia »

Hoe weet jij dat die Nederlanders in een klein huisje wonen? :roll:
Groetjes Bianca

USA: 1995, 1997, 1999, 2001, 2006, 2007, 2008, 2009, 2011, 2012, 2014, 2018, 2020
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

DejaVu schreef:Kijk dat weet ik allemaal niet, ik kijk gewoon bij de tarieven op de NS machines/website. Je hebt wel eens van die buien dat je liever met de trein gaat en dan kijk je naar het tarief en is die bui ineens weg :lol:
Maar ja, datzelfde geldt voor de niet-autobezitter die wel eens zo'n bui heeft dat hij liever met de auto gaat. Ik denk dat die bui ook snel over is als hij tegelijkertijd een voordeelurenkaart in zijn portemonnee heeft zitten :D
Ziva
Amerika-expert

Bericht door Ziva »

Je moet natuurlijk ook de noodzaak van auto's in Amerika tov Nederland in je achterhoofd houden. In Amerika heb je een auto gewoon echt nodig daar waar je in Nederland vaak wel een alternatief kunt vinden. En als je een auto nodig hebt, dan kun je maar beter een comfortabele auto hebben nietwaar? Voor veel Amerikanen is een auto zowat een tweede huis (dat zie je dan ook regelmatig aan de smerigheid binnen in de auto's zelf, man man man... ik blijf me daaroverover verbazen) en brengen ze er heel wat uren in door.

Ik vind autorijden hier wel leuker dan in Nederland omdat het relaxter is maar teglijkertijd ook wel saaier in bepaald opzicht (niet het uitzicht hoor, dat is geweldig natuurlijk). Maar saai in de zin van, er gebeurt weinig, je wordt lui. Tel daarbij op dat ik een automaat rijden sowieso saai vind. ik mis soms mijn VW polootje echt wel en zou hem ook best wel graag hierheen halen ware het niet dat het de kosten niet waard is en het volgens mij best gevaarlijk zou zijn dat ding hier te rijden haha. We hebben een tijd geleden samen een Ford Mustang erbij gekocht met schakelbak omdat ik het mistte om te schakelen. Dat vind ik dan ook heerlijk om in die auto te doen want dan heb ik echt het gevoel dat ik weer "echt" aan het rijden ben.

In dat opzicht snap ik wel dat Nederlanders zo graag een SUV huren als ze hier op vakantie zijn.
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer