Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Niet te vergeten in de eerste weken/maanden na aankomst

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
LittlePhoenix
Amerika-expert

Re: Niet te vergeten in de eerste weken/maanden na aankomst

Bericht door LittlePhoenix »

Wauw, Dimona, dat vindt ik toch echt niet mis! Twee keer per jaar naar Nederland zou ik echt super vinden. Ben in de 4 jaar dat we hier wonen maar 1 weekje terug geweest en dat was voor een sterfbed/begravenis.

En verhuizen naar een huis wat je nog nooit gezien hebt is niet echt schokkend. Gaan wij volgende week ook weer doen, dit keer naar een staat waar ik nog nooit geweest ben. De eerste keer dat we 'blindelings' verhuisden had ik tenminste de basis al eens gezien toen we 2 dagen daar waren om formulieren enz. te ondertekenen en met housing te praten. M'n man is toen een maand eerder vertrokken en heeft ons appartment gevonden. Dit keer is hij 2 maanden eerder vertrokken en heb ik online een huis gevonden wat hij heeft gehuurd. Heb dit keer dus meer inspraak gehad :)

Gespreid bedje zal bijna niet gebeuren maar ik ben wel altijd een beetje jaloers als mensen de tickets naar Nederland van de werkgever krijgen. En zelf veel moeten regelen hebben wij ook meegemaakt. Bij 1 verhuizing kwamen we er pas maanden later achter dat we een sponsor hadden die ons had moeten opvangen en met de eerste dagen had moeten helpen. Alles toendertijd zelf gedaan en maanden later kwam m'n man er toevallig achter dat een collega hem daarmee had moeten helpen.
Gast

Bericht door Gast »

Ik denk dat de tijd van gespreide bedjes ook wel geweest is. Wat ik hoor is het nog wel het geval bij enkele (zeer) grote bedrijven en overheid.

Ik weet niet of het uitmaakt welk visum je hebt. Bij ons (E2 employee) is de verhuizing vergoed. Evenals een week op verkenning. Ziektekosten en bepaalde verzekeringen worden voor een bepaalde periode vergoed. Daarna zelf doen. We wonen hier niet gratis, Pensioen moeten we zelf regelen of via werkgever hier. Als we naar NL willen (heb die behoefte nog niet gehad) moeten we dat zelf betalen. De werkgever heeft het voor onze situatie erg netjes geregeld vind ik.

Het maakt ook verschil of je voor een paar jaar gaat of met de bedoeling om te blijven (zoals in onze situatie). Je kunt niet alles over een kam scheren, elke situatie is anders. In beginsel is uitzending via werkgever van tijdelijke aard, je gaat na een bepaalde periode weer terug naar NL. Het lijkt me logisch dat daar iets tegenover staat. En mocht je geluk hebben dat de werkgever je permanent wil houden, dan volgt voor de meesten een lange weg van onzekerheid.
DixieChick
Amerika-expert

Bericht door DixieChick »

Hihi - verhuizen naar een huis dat je nog nooit gezien hebt herken ik ook. Onze huidige huis is het eerste huis in een lange tijd dat we zelf bekeken hebben voordat we erin trokken (maar het is dan ook een koophuis). En dan kon alleen omdat we eerst een jaar gehuurd hadden in een huurhuis dat we na een online zoektocht gehuurd hadden (vanuit een huis dat manlief had uitgezocht voordat ik introk, en zo kan ik nog wel even doorgaan).
This is Guy Smiley, reporting live! from the inside of his car!
Southern Tales
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

LittlePhoenix schreef:Wauw, Dimona, dat vindt ik toch echt niet mis! Twee keer per jaar naar Nederland zou ik echt super vinden. Ben in de 4 jaar dat we hier wonen maar 1 weekje terug geweest en dat was voor een sterfbed/begravenis.
Ik klaag ook zeker niet, maar zoals gezegd: uiteindelijk ben ik sinds onze verhuizing vorig jaar juli ook pas 1 week in Nederland geweest. Fijn dat we de mogelijkheid krijgen (en voor 6 personen zelf tickets kopen doe je ook niet voor ieder wissewasje) maar in de praktijk ziet het er dan toch weer net wat anders uit. Een (één) fact finding trip mét kinderen behoorde ook tot het pakket, maar wat ga je in vredesnaam voor facts vinden met 4 kinderen op sleeptouw? Die trip hebben we dus ook maar gelaten voor wat het was.

Oveigens, ik vind verhuizen naar een huis wat je nog niet gezien hebt óók niet schokkend; het is bij ons ook bij de voorlaatste verhuizing zo gegaan. Het was bedoeld als reaktie op de Brit in het relaas van Oortjes.

Bedrijf huurt het huis, ja, ok, maar uiteindelijk wordt het toch ingehouden van je salaris. Idem dito met de lease-auto en de ziektekostenverzekering. Belastingvoordelen heb je verder ook niet, omdat het netto salaris wordt teruggerekend naar Nederlands netto-salaris. Dit jaar kreeg de man na zijn jaarlijkse salarisverhoging uiteindelijk minder salaris dan vorig jaar als gevolg van koerswisselingen.

Nogmaals: wij hebben het goed en ik zal de laatste zijn om te klagen, maar ik kom wel in opstand tegen de vooroordelen die er bestaan tav riante expatregelingen. Die dagen zijn echt wel voorbij en ik vind dat eigenlijk wel prima. Het belangrijkste voor mij is dat het bedrijf de helpende hand biedt als we een keer echt in de problemen komen door onvoorziene omstandigheden (sterfgevallen, ziekte, dat soort dingen) en dát zie ik dan ook als veruit het belangrijkste voorrecht dat we als expats genieten.
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Voor mensen die op L1 gaan geldt natuurlijk dat ze vaker terug naar huis gaan dan de H1B visum houders. Vaak is de periode in de US een voorwaarde om verder carriere te maken, heb ik begrepen. Dan is het logisch dat L1 visa houders perks krijgen zodat ze niet teveel moeten inleveren vanwege hun US avontuur.
Wij kwamen hier op H1B, daar was de baan, regel het verder zelf maar, zoek alles zelf maar uit, draai zelf maar voor de kosten op. Ik realiseerde me na een paar jaar dat we eigenlijk niet terug konden, huizenprijzen in Ned. behoorlijk gestegen, de verhuizing retour duur, enz.
Ik vertel dit niet om te klagen, maar om aan te geven dat voor potentiele 'terugkeerders' toch financiele ea. maatregelen getroffen moeten worden omdat anders het enthousiasme voor een posting snel zal verdwijnen. Dat L1 visa houders tickets kunnen krijgen om nu en dan terug naar Ned. te gaan, idem dito. Je moet binding met Ned. en met familie en kennissen kunnen houden als je op termijn terug gaat, lijkt me zo.
LittlePhoenix
Amerika-expert

@Dimona, mijn reactie was niet aanvallend bedoelt. Weet niet zeker of het verkeerd overgekomen is? Ben wel blij voor jullie dat het bedrijf kan/wil helpen in noodgevallen. Dat hadden/hebben wij helaas niet. Toen we in Duitsland woonden zijn er veel fouten gemaakt waardoor m'n man bijv. niet naar z'n moeder kon toen zij heel ernstig ziek was. We hebben toen vreselijk in de stress gezeten of hij naar de begravenis zou kunnen als ze het niet zou halen. Gelukkig heeft ze het overleefd en was het een orkaan in een glas water. Maar zoals in mijn geval, ik ben de buitenlandse partner en er was geen enkele regeling of hulp toen ik hals over kop naar Nederland moest. M'n man heeft toen een week vrij genomen maar dat was een heel gedoe om dat zo snel te regelen. Was zelfs zo erg dat een vriendin aan het uitzoeken was of zij vrij kon nemen van haar werk om mijn kinderen op te vangen en dat terwijl zij haar inkomen echt hard nodig heeft dus wij hadden haar dan moeten betalen. Anyway, kan me heel goed voorstellen dat dat het belangrijkste is voor jullie. Zelf een huis zoeken enz. dat lukt wel met een beetje praktische en avontuurlijke instelling.

@Oortjes, wij konden na 2 jaar in Duitsland eigenlijk ook echt niet meer terug naar Nederland. Niet dat m'n man dat wilde omdat m'n schoonmoeder toen erg ziek was en we naar Amerika wilden verhuizen maar toch, vond het heel moeilijk om te beseffen dat teruggaan ontzettend moeilijk zou zijn. Nu ook, m'n man heeft kanker en stel dat ik terug naar Nederland zou willen als hij het niet overleeft...zou echt niet weten hoe ik dat moet doen.
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

LittlePhoenix schreef:@Dimona, mijn reactie was niet aanvallend bedoelt. Weet niet zeker of het verkeerd overgekomen is?
Nee hoor, gewoon een normale wisseling van gedachten wat mij betreft; ik zag het niet als kritiek oid en ik had ook niet de intentie om zelf vervelend over te komen :)
LittlePhoenix
Amerika-expert

Gelukkig maar want toen ik het nog eens overlas was het wat harder dan ik bedoelde en het kan soms moeilijk zijn om goed over te komen via een forum.
usjunkie
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 26
Contacteer:

Bericht door usjunkie »

Beste allen,

Metgesprijd bedje bedoel ik uit ervaring: (meestal) verhuising geregeld, huisvesting geregeld via werkgever, lacale HR waar je heen kan voor vragen, verhuisvergoeding, visa aanvraag etc etc was zeker niet mijn intentie om iemand hier mee op de kast te jaagen maar mijn vraag ging echt over mensen die zonder gegarandeerd werk huisvesting etc naar Amerika zijn gegaan en eigelijk bij aankomst bij 0 zijn begonnen.
cincijansen schreef:Usjunkie, wat is de reden dat je gaat emigreren? Ik kan het niet zo snel terugvinden. Waar ga je naar toe?
Waar wij heen gaan weten wij nog niet zeker…. Dant klinkt raar omdat wij over ongeveer 3 maanden zullen vertreken maar dat ligt een beetje aan of ik vanuit hier iets van werk zou kunnen regelen, ziet er niet goed uit maar heb nog wat leads open staan.
Wel hebben wij onze voorkeur maar ook weten wij dat als het daar niet zou lukken c.q. werk we mogelijk naar een andere staat zouden moeten gaan. Wij vinden Colorado (zoals meerdere op dit forum :thumbup:) een leuke plek maar is zeker niet goedkoop. ook totaal anders maar mooi is Main waar wij wel naar toe zouden willen gaan. Maar komt meer op werk aan dus kan daar op dit moment niet weel over zeggen... :cry: Eigelijk gaan wij min of meer op de bonnevoie, nou ook weer niet echt en zijn er al echt meer dan een jaar aan het voorbereiden.

Ik heb self ook nog wel wat tips voor mensen die ook naar Amerika gaan imigreren:

• Als jij je SS number krijgt duurt het Min 30 dagen voor dit in het publick systeem is geupdate zo dat je online een bank rekening kan openen. Zelf ondervonden bij Bank of America het kan wel als je zelf naar de bank gaat maar ja dat is wel ver weg ……

• Ga je met kinderen denk er over na als je naar de west cost moet om per cruise liner te gaan (kost minder dan vliegen en je kan onbeperkt bagage mee brengen)

Maar zou graag nog wat meer ervaringen van de eerste maanden van mensen willen hebben waar zij tegenaan zijn gelopen en wat je een ander zou willen besparen.

Over de AWO questie bij ik nu ook bijgesproken, weten jullie wel dat je je werk credits van Nederland kan overlaten schrijven naar de SS, dus als je 10 jaar in Nederland hebt gewerkt en je bent op zijn minst LPR kan je dit laten over zetten........
I love cruise vacations !!
matchbox
Amerika-ontdekker

Bericht door matchbox »

usjunkie schreef: Waar wij heen gaan weten wij nog niet zeker…. Dant klinkt raar omdat wij over ongeveer 3 maanden zullen vertreken maar dat ligt een beetje aan of ik vanuit hier iets van werk zou kunnen regelen, ziet er niet goed uit maar heb nog wat leads open staan.
Wel hebben wij onze voorkeur maar ook weten wij dat als het daar niet zou lukken c.q. werk we mogelijk naar een andere staat zouden moeten gaan.
Klinkt vooral heel bekend :)
Zo hadden wij ook een droombestemming in gedachten, Californië, meer bepaald de Bay Area. En ook een back-upplan omdat het daar zo duur is. Twee maanden voor ons vertrek, wisten we ook nog niet naar waar we zouden gaan. Maar een kleine maand geleden heb ik werk gevonden en zo kunnen we binnen vijf weken toch naar onze droombestemming vertrekken.
Ik vond het altijd een beetje raar en vervelend dat ik niet kon antwoorden als mensen vroegen naar waar we dan precies gaan verhuizen, maar ben wel heel blij dat we het zo gedaan hebben.
OscarG
Amerikakenner

Bericht door OscarG »

usjunkie schreef: Over de AWO questie bij ik nu ook bijgesproken, weten jullie wel dat je je werk credits van Nederland kan overlaten schrijven naar de SS, dus als je 10 jaar in Nederland hebt gewerkt en je bent op zijn minst LPR kan je dit laten over zetten........
Daar was ik niet van op de hoogte! Hoe gaat dat precies in zijn werk? Welke papieren moet je waar vandaan halen in NL?
Twenty years from now, you will be more disappointed by the things you did not do than by the things you did. So, throw off the bowlines. Sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover. ~Mark Twain
LittlePhoenix
Amerika-expert

Lol, dan krijg je vast heel veel opmerkingen van mensen die er niets van snappen. Zomaar in het diepe springen is niet gebruikelijk. Ik zat laatst met 2 Nederlanders te praten over onze komende verhuizing en ze vonden het zo ontzettend vreemd dat we ergens gaan wonen zonder er eerst goed rondgekeken te hebben. Tja, zo gaat het soms eh?
usjunkie
Amerika-ontdekker
Contacteer:

Bericht door usjunkie »

OscarG schreef:
usjunkie schreef: Over de AWO questie bij ik nu ook bijgesproken, weten jullie wel dat je je werk credits van Nederland kan overlaten schrijven naar de SS, dus als je 10 jaar in Nederland hebt gewerkt en je bent op zijn minst LPR kan je dit laten over zetten........
Daar was ik niet van op de hoogte! Hoe gaat dat precies in zijn werk? Welke papieren moet je waar vandaan halen in NL?
Nou in Nederland niets kan het in Amerika laten doen,

If you are among the growing number of Americans who spend part of their career working outside the U.S., you may wonder what effect this will have on your Social Security taxes and benefits. Fortunately, the United States has concluded Social Security agreements with a number of other countries that help you avoid double taxation while working abroad and also help protect your future benefit rights.

Your work overseas may help you to qualify for U.S. benefits if it was covered under a foreign Social Security system.

One of the main purposes of the international agreements is to help people who have worked in both the United States and the other country, but who have not worked long enough in one country or the other to qualify for Social Security benefits. Under the agreement, we can count your work credits in the other country if this will help you qualify for U.S. benefits. However, if you already have enough credit under U.S. Social Security to qualify for a benefit, we will not count your credits in the other country.

If we have to count your foreign work credits, you will receive a partial U.S. benefit that is related to the length of time you worked under U.S. Social Security.

Although we may count your work credits in the other country, your credits are not actually transferred from that country to the United States. They remain on your record in the other country. It is therefore possible for you to qualify for a separate benefit payment from both countries.

For more information about the agreements, including details about specific agreements in force, read "International Agreements."

Dit is voor Nederlander ingegaan op 1 Nov 1990....

Hier is het na te lezen : http://www.socialsecurity.gov/retire2/i ... l.htm#a0=0
Ziva
Amerika-expert

Bericht door Ziva »

Misschien gekke vraag maar op welk visum vertrek je dan usjunkie?
usjunkie
Amerika-ontdekker
Contacteer:

Bericht door usjunkie »

Ziva schreef:Misschien gekke vraag maar op welk visum vertrek je dan usjunkie?
Ja Dat is een lang verhaal maar ik zal het kort houden.... heb zelf US passport nu..... wist niet dat ik daar recht op had de afgelopen 34 jaar :shock: had ook nooit gedacht dat ik er recht op zou hebben..... heb ik ook nooit geweten tot ik vorig jaar zelf ben getrouwd en het ter spraken kwam.......

Buiten dat ik een paspoort en SS nummer heb ben ik net zo een migrant als de rest.... heb er nooit gewoond, en ook geen Fam meer dus het is net zo een sprong in het diepe als voor 1 van jullie. Wel heb ik altijd naar Amerika willen gaan maar heb dat rond mijn 23st uit mijn hoofd gezet na navraag te hebben gedaan bij het consulaat waar zij melden dat mij moeder voor mijn 18de had moeten doen nu is dat weer anders dus had er recht op :shock: .... en omdat ik het te moeilijk vond om al het papierwerk te doen wat bij een green card horde tendertijd.Heb zelfs nog aan de green card loterij mee gedaan maar was niet door...... :blink: Wel heb ik van uit Amerika op Amerikaanse cruise schepen gewerkt en heel vaak naar Amerika op vakantie geweest... blijkbaar trok het toch.

Eigenlijk maakt het hebben van een paspoort het moeilijker dan je denkt kan mij niet verschuilen achter dat ik nieuw ben en het niet weet want net zo als in Nederland is iedereen geacht de wet te kennen.....

Ook heb ik geen Credit score en geen goede werk historie of netwerk in Amerika. Dus zoals ik al zij beginnen bij AF.
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Voor zover ik weet, kun je alleen je tijd in Nederland latn meetellen als je in aanmerking wilt komen voor een Amerikaanse uitkering ivm invaliditeit of zo (Disability).

AOW blijft gewoon in Nederland staan (tenzij je zelf bijbetaalt, dan loopt de opbouw door). Je neemt dan een paar maanden voor je 65e contact op met de sociale verzkeringsbank (http://www.svb.nl) afdeling buitenland en die kunnen je dan precies vertellen wat je moet doen om je AOW uitkering te krijgen (2 procent voor ieder jaar na je 15e dat je officieel in Nederland bent ingeschreven geweest), ze zoeken ook keurig voor je uit waar je recht op hebt.

Amerikaanse AOW (social security) krijg je pas als je 10 jaar (40 kwartalen) belasting en sociale lasten hebt betaald in de VS. Ik ben bezig met die Amerikaanse aanvraag en werd opgebeld door SSA om te vragen hoe het zat met mijn AOW rechten in Nederland. Ik kon vertellen dat ik daar gewoon recht op had en dat ik met m'n 66e (januari 2013) mijn volledige Amerikaanse pensioensleeftijd heb en dat ik (ruim) meer dan 10 jaar betaald heb. Na je volledige pensioentijd trekken ze in de VS andere inkomsten (werk en/of AOW) niet meer van de uitkering af en ik krijg dus m'n hele social security (maar moet wel belasting betalen over social security + AOW + inkomsten).
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

usjunkie schreef: heb zelf US passport nu..... wist niet dat ik daar recht op had de afgelopen 34 jaar :shock: had ook nooit gedacht dat ik er recht op zou hebben..... heb ik ook nooit geweten tot ik vorig jaar zelf ben getrouwd en het ter spraken kwam.......
Je bent dus met een Amerikaanse gehuwd die jou gaat sponsoren?
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
SemJes
Amerika-expert

Bericht door SemJes »

kastelke schreef: Je bent dus met een Amerikaanse gehuwd die jou gaat sponsoren?
Ik denk dat de moeder van USjunkie een Amerikaanse is:
usjunkie schreef:na navraag te hebben gedaan bij het consulaat waar zij melden dat mij moeder voor mijn 18de had moeten doen nu is dat weer anders dus had er recht op
usjunkie
Amerika-ontdekker
Contacteer:

Bericht door usjunkie »

SemJes schreef:
kastelke schreef: Je bent dus met een Amerikaanse gehuwd die jou gaat sponsoren?
Ik denk dat de moeder van USjunkie een Amerikaanse is:
usjunkie schreef:na navraag te hebben gedaan bij het consulaat waar zij melden dat mij moeder voor mijn 18de had moeten doen nu is dat weer anders dus had er recht op
Nee mijn vrouw is Nederlandse, nee ik sponsor haar eigenlijk :lol:

mijn moeder was van Amerikaanse vader Nederlandse moeder.
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Ik dacht altijd dat je ofwel al een job moest hebben in de US vooraleer je je huwelijkspartner kon sponsoren. Of dat je ginder iemand moest hebben die financieel borg voor je gaat staan.
Maar jij zegt dat je al over 3 maanden vertrekt, geen job hebt, en dat je geen familie hebt ginder. Hoe heb je dan het visum van je vrouw geregeld gekregen?
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer