Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Mijn Southwest foto's =)

Voor algemene vragen over de zuidwestelijke staten: Californië, Nevada, Utah, Arizona, Colorado, New Mexico en Texas.
ina
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 16
Contacteer:

Re: Mijn Southwest foto's =)

Bericht door ina »

Dat lijkt me geweldig een priveles op je eigen computer, zou ik ook wel willen!
Wallstreet
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 2

Bericht door Wallstreet »

Bewerkt of onbewerkt, ik vind ze prachtig! Hier en daar is het bewerken wat te veel, maar zoals je zegt met een ongekalibreerde macbook is het niet eenvoudig, om maar te zwijgen over de grote hoeveelheid tijd die je hebt :thumbup:
nightfoal
Amerikafan

Bericht door nightfoal »

Welke instellingen gebruik je om zo mooie sterrenfoto's te maken?
2009: AZ, NV, CA
2010: WA, OR, CA, NV, AZ, UT
2011: FL, LA, MS, AL, GA, NC, SC
2012: CA, NV, AZ, UT
2013: NV
2015: CA, NV, AZ, NM, TX
2016: NY, NJ, PA, DC, MD, MA, CT
2017: NYC
Fraa
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Bericht door Fraa »

Wallstreet schreef:Bewerkt of onbewerkt, ik vind ze prachtig! Hier en daar is het bewerken wat te veel, maar zoals je zegt met een ongekalibreerde macbook is het niet eenvoudig, om maar te zwijgen over de grote hoeveelheid tijd die je hebt :thumbup:
Ja ik ben al 2 keer in slaap gevallen tijdens het bewerken, meestal doe ik dat in bed voor ik ga slapen & laat ik de foto's uploaden 's nachts. Heel veel tijd steek ik er dus niet in, ik heb ook andere dingen te doen natuurlijk =)
nightfoal schreef:Welke instellingen gebruik je om zo mooie sterrenfoto's te maken?
Goh, voor de melkweg zit ik altijd in dit bereik:

- Diafragma f/2.8
- ISO 3200
- Sluitertijd 30sec

Ten eerst moet je natuurlijk op manueel schieten, want alle automatische functies van je DSLR zullen niet werken. Waar je ook moet op letten is dat je focus juist staat, dus probeer eerst met een zaklamp op een boom te schijnen in de verte & daar op de focussen, nadien zet je je autofocus uit. Je horizon waterpas krijgen doe je best door 3-4 testfoto's te maken & elke keer je camera wat bij te stellen, na een paar foto's staat hij dan meestal wel goed. Ook probeer ik soms de voorgrond een beetje te belichten met mijn zaklamp, anders heb je enkel silhouetten, al is dat soms ook wel leuk natuurlijk. Zet ook alle automatische functies zoals Long Exposure Noise Reduction, High ISO Noise Reduction, etc uit.

Hier zijn nog een paar kiekjes van gisteren:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het is hier nu 12u 's middags, vanmorgen de was gedaan, ontbeten, etc. Maar ik ben wat ziekjes, al een dag of twee. Ik wil heel graag de shuttle op om andere viewpoints te bekijken, maar ik nies hier de hele boel onder :(
Reisblog: thisisfraa.be
Q-BiC
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 8
Contacteer:

Bericht door Q-BiC »

le-nnart schreef:Q-BiC : ik heb een heel topic gestart voor jouw blogs !

Jij heb ook allerlei filmpjes gemaakt met zo'n gopro toch ?
Sinds dit jaar pas ja, maar ik ben nog láng niet toe aan het editeren tot een mooi filmpje :) Het zullen ook m'n eerste stappen in Adobe Premiere Pro worden, en ik ben een perfectionist, so, all in due time :p

Bedoel je dit topic? http://forum.allesamerika.com/viewtopic ... 10&t=43271
USA '06: NYC // USA '09: Denver - San Francisco // USA '10: Phoenix - Las Vegas // USA '11: Hawaii
USA '12: Denver - Denver // USA/CND '13: Seattle - Denver // Iceland '14 // USA/CND '16: Seattle - Seattle // USA '18: Denver - Denver
Blog // Photo Album
le-nnart
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 4

Bericht door le-nnart »

Q-BiC schreef:
le-nnart schreef:Q-BiC : ik heb een heel topic gestart voor jouw blogs !

Jij heb ook allerlei filmpjes gemaakt met zo'n gopro toch ?
Sinds dit jaar pas ja, maar ik ben nog láng niet toe aan het editeren tot een mooi filmpje :) Het zullen ook m'n eerste stappen in Adobe Premiere Pro worden, en ik ben een perfectionist, so, all in due time :p

Bedoel je dit topic? http://forum.allesamerika.com/viewtopic ... 10&t=43271

Yep, jij bent het !

Gaaf dat ik nu eindelijk dat filmpje weer eens kon zien, zeker nu ik daar ook geweest ben :thumbup:
2009: NYC
2010: NYC, Washington DC, Miami
2011: Miami
2012: CA, AZ, NV, UT
2015: Denver - Seattle
Dude
Moderator

Bericht door Dude »

Fraa, waarom neem jij voor de melkweg zo'n laag F getal, is dat de gewoonte ??
Omdat het toch op statief is neem ik voor avondfoto's altijd een hogere F waarde (f8 of hoger)
Is dat voor sterren anders ?
Grts, Bart

You can't milk a cow with your hands in your pants
Doockles
Amerika-expert
Partner van: Pietro

Bericht door Doockles »

Heeft iets te maken met die sterren ja. De 600 regel of zoiets. Er staat wat uitleg in 1 of ander off-topic topic. ;-) Het ging toen wel over de ISO, maar dat hangt natuurlijk ook samen met het diafragma.

Hier even de uitleg:
Fraa schreef:Die sluitertijd, dat hangt samen met je brandpuntsafstand, hoe breder je lens is, hoe langer je sluitertijd kan zijn bij sterren. Dit noemt men de regel van zes honderd: 600 / (brandpuntsafstand * cropfactor) = max sluitertijd voor sterren/melkweg. Ik weet dat mijn 11mm lens niet hoger dan 36sec mag gaan, ik neem dus gewoon 30sec voor de gemakkelijkheid. Mijn ISO gaat dus omhoog moeten, want ik heb maar 30 seconden & een diafragma van f/2.8 om al het licht te vangen dat ik nodig heb =)
Hoe korter de sluitertijd hoe beter voor het fotograferen van sterren, concludeer ik hier uit. En dus, om voldoende licht te hebben: groter diafragma en ISO naar omhoog. ;-)
Fraa
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door Fraa »

Doockles is de winnaar! ;)

Maar inderdaad, voor de melkweg moet je zoveel mogelijk licht binnen laten. Als jij met een diafragma van f/8 de sterren of de melkweg wil schieten, dan zal je een sluitertijd van pakweg een minuut of twee nodig hebben, maar dat is veel te lang want de sterren zullen geen stippen meer zijn =)
Laatst gewijzigd door Fraa op 09 okt 2012, 23:40, 4 keer totaal gewijzigd.
Dude
Moderator

Bericht door Dude »

Ok weer wat geleerd :thumbup:
Ik heb het trouwens nog nooit eerder gedaan, ondanks dat ik in Death Valley en ook dit jaar mooie sterrenhemels gezien heb. Ik ben er zo van onder de indruk dat ik het gewoonweg vergeet om er foto's van te maken :shock:

PS, ik vind jouw originele foto's ook mooier dan de bijgewerkte. Maar goed die discussie is al een beetje gevoerd en nogal persoonlijk. Ik ben niet zo voor dat té bewerkte, al zitten er toch wel enkele leuke effecten bij. Zeker de sterrenfoto's kunnen me bekoren. Doe gewoon zo verder zou ik zeggen, ik volg dit topic graag !

Bart
Grts, Bart

Fraa
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door Fraa »

Ik kan de redenering trouwens volgen hoor, je wil 's avonds bij een mooi landschap alles scherp hebben, dus kies je voor een kleiner diafragma. Zolang er geen sterren bij te pas komen is dat ook perfect doen hoor, bij een zonsondergang kies ik ook wel eens vaker voor f/8 of f/11. Maar van't moment er sterren bij komen kijken gaat het diafragma vol open, sommige mensen denken dan dat ze die ene boom er niet scherp gaan op krijgen, maar eigenlijk maakt dat niet zoveel uit. Dat heeft te maken met de hyperfocale afstand van de lens, eenmaal je voorbij die afstand bent zal alles min of meer scherp zijn.

En over het bewerken, dat is dus ook vrij subjectief. Als je in RAW schiet & je kan zoveel uit bepaalde foto's halen, dan ga je daar ook vaak voor. Maar zoals ik zei, als ik terug thuis ben heb ik nog tijd genoeg om alle foto's eens op mijn gemak te bekijken, te bewerken & misschien zie ik het dan wel weer anders :)
Dude
Moderator

Bericht door Dude »

Dat was ook mijn redenering maar ik heb dan ook nog nooit sterren gefotografeerd.
Ik schiet ook in RAW maar probeer het zo natuurlijk mogelijk te houden, dat vind ik al mooi genoeg.
Maar hou je zeker niet in Fraa ! Alleen al je fotocomposities zijn mooi om naar te kijken.

En eens thuis neem je wel rustig de tijd om ze op punt te stellen :wink:
Grts, Bart

Fraa
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door Fraa »

Hier nog een paar van vandaag:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Doockles
Amerika-expert
Partner van: Pietro

Bericht door Doockles »

Fraa schreef:Doockles is de winnaar! ;)
Jeuj! En wat heb ik gewonnen? :lol:

Mooi foto's weer Fraa! Wat is de Grand Canyon toch echt mooi zeg.
Wallstreet
Amerikakenner

Hey Fraa,

Kan je van de sterrenhemel eens een gewone foto nemen? Dus geen long exposure, wil het verschil eens zien.
Ik denk niet dat je dan de melkweg ziet of wel? Schitterende foto's weer, maar soms wel hoge iso-waarde waardoor er een paar
een harde structuur hebben. Nog een fijne nacht daar en eet maar veel fruit, groenten, ... Dit moet een ontzettend zware trip zijn denk'k.

Ik kijk alvast uit naar de volgende foto's.

BTW: Vol ongeduld!!! :twisted: Dus haast je een beetje!!! :mrgreen:
Fraa
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door Fraa »

He? Zonder long exposure zal je geen sterren zien in ieder geval =)

Long exposure is gewoon een lange sluitertijd, aangezien het zo donker is moet je je sluiter lang open laten anders krijgt de sensor niet de tijd om het aanwezig licht op te vangen. En ja hoge ISO's inderdaad, het hangt een beetje van de lichtvervuiling af of er nog wat aan de foto moet gebeuren of niet & soms zit dat wat tegen waardoor je wat meer processing moet doen.

De foto's van gisteren en vandaag post ik hier straks nog, maar nog even iets tussen door.
Voor de mensen die nog twijfelen of ze nu in RAW of in JPEG moeten schieten, bekijk dit maar eens:

Afbeelding

Dit is een frame uit een timelapse sequence die ik in Aperture Priority mode schoot in Joshua Tree NP. Het was de dus bedoeling om de sunset te schieten & de sluitertijd langer te laten worden, tot 8 seconden. Daarna mocht hij stilletjes donkerder worden, het was dus de bedoeling dat deze foto zo "onderbelicht" was. Als je ziet wat ik nog uit die 14-bit RAW file kan halen, dat is bijna ongelooflijk :lol:
Laatst gewijzigd door Fraa op 12 okt 2012, 09:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Fraa
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door Fraa »

Zoals beloofd wat foto's van gisteren en vandaag:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Wallstreet
Amerikakenner

Wow, leuk materiaal weer! benieuwd naar wat nog volgen zal.
Gerd
Amerikakenner

Bericht door Gerd »

Mooie foto's . Die foto met die auto helemaal verlicht binnenin vind ik geweldig . :thumbup: De andere natuurlijk ook . :wink:
Stan.Gobien
Techmod
Aantal x V.S. bezocht: 10
Contacteer:

Bericht door Stan.Gobien »

Herkenbare foto's, zeker Hackberry :)
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht