Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Nederlanders en een SUV

Hier kun je alles bedicussiëren over vervoer in en naar Amerika: vliegtickets, auto- en camperhuur, en openbaar vervoer.
Coyote
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 32
Contacteer:

Re: Nederlanders en een SUV

Bericht door Coyote »

Ik denk dat de reden waarom wij hier in Nederland (en België) relatief weinig in SUV's rijden vrij eenvoudig is.

Als de prijzen gelijk waren aan die van Amerika (zowel auto als brandstof) zouden er hier veel meer rondrijden. Andersom denk ik dat er in Amerika veel minder SUV's zouden rondrijden als de prijzen (auto en brandstof) gelijk waren aan die van Nederland.

En hoewel ik graag in een SUV zou rijden doe ik dat niet vanwege het kostenplaatje. Kan ik een auto nog zo mooi vinden en lekker vinden rijden (ervaring genoeg opgedaan in Amerika), het kostenplaatje weerhoudt mij ervan hier in Nederland in zo'n auto rond te rijden.

Als geld geen rol zou spelen reed ik morgen in een Ford Mustang Cabrio en had ik waarschijnlijk ook wel een mooie SUV. :mrgreen:

Roland
Since 1982: 32 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
bello
Amerikakenner

Bericht door bello »

Ik doe in die omstandigheden ook een Mustang en een SUV, Roland! Maar dan ook nog zo'n grote truck erbij. Kan mijn nanny de kinderen naar hun privéschool rijden, de tuinman lekker de takken voor me naar de stort brengen, terwijl ik met de poolboy en de cabrio... :lol:
2004: Rondje ZW 2005: NYC 2006/07: Hong Kong, Australië 2008: NYC, Toronto 2009/2010: LA, NYC 2010/11: NYC 2011: NYC, Toronto 2012: NYC 2012: Hong Kong, China, Macau 2012/13: Washington DC 2013: Las Vegas, DV, Yosemite, San Francisco 2015: Toronto, Vancouver, Seattle 2016/17: China, Hong Kong, Thailand
ned in MO
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door ned in MO »

Vito schreef:Maar hoe lagen de benzineprijzen toen, Ned?
Ik rijd gemiddeld 1 op 6,5 met mijn VW Touareg en dan heb je het alleen al over 0,276 per km aan benzine. Dan reken ik verzekering, wegenbelasting en afschrijving niet eens mee.
Dus tjs, zelfs met een oudere Touareg (wij hebben ook geen nieuwe), ben je tegenwoordig al een kapitaal kwijt.
Verbruik van de mijne is ongeveer hetzelfde. Benzine fluctueerde enorm in die zes jaar. Waar het mij om ging is dat je budgetplaatjes net zo kan maken als je zelf wilt, afhankelijk van de auto.
Als je dat zou toepassen op een 4 jaar oude Kia Sorento dan is het plaatje weer heel anders. Over een paar jaar bijvoorbeeld als onze Honda eens ingeruild moet worden lijkt het er op dat de vervanger wel eens een Mazda CX5 diesel zou kunnen worden. Een auto die voor vele forumgangers best betaalbaar is denk ik en ook in de lease in nederland het goed gaat doen. Een SUV hoeft niet per se een monterlijk grote bak te zijn. Het gaat meer om het concept en de manier van autorijden
LeenG
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 2

Bericht door LeenG »

Mark, jouw standpunt is onderhand wel duidelijk denk ik :roll: Je vroeg waarom niet meer forumleden in NL met een SUV rijden, er zijn genoeg forumleden die daarop geantwoord hebben met zeer rationele overwegingen en die het voor hun persoonlijke situatie voor iets anders gekozen hebben. Het is niet aan jou of aan iemand anders om de rekening van de andere forumleden te maken.

Jij bent duidelijk erg gepassioneerd door grote bakken en je kan en wil daarvoor betalen, fijn voor jou. Andere mensen kunnen of willen ze niet betalen of geven prioriteit aan andere zaken (jaarlijks op reis naar Amerika kunnen gaan bv). Je komt nogal belerend over als je schrijft
ned in MO schreef:[Een auto die voor vele forumgangers best betaalbaar is denk ik
ik denk dat alle forumleden groot en wijs genoeg zijn om hun eigen budget te kunnen beheren.
toetjero
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 1

Bericht door toetjero »

Dejavu schreef 8 oktober als:

Code: Selecteer alles

Volgens mij heeft toetjeroe een paar dagen geleden een Peugeot SUV achtige auto gekocht. MattRob heeft volgens mij een Kia SUV 
Volgens mij wel SUVachtig, maar is het geen SUV, zie http://nl.wikipedia.org/wiki/SUV
De auto is verkocht als MPV, niet direct als SUV.
Maar wie weet leer ik daar nog wat van?
ned in MO
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door ned in MO »

LeenG schreef:Mark, jouw standpunt is onderhand wel duidelijk denk ik :roll: Je vroeg waarom niet meer forumleden in NL met een SUV rijden, er zijn genoeg forumleden die daarop geantwoord hebben met zeer rationele overwegingen en die het voor hun persoonlijke situatie voor iets anders gekozen hebben. Het is niet aan jou of aan iemand anders om de rekening van de andere forumleden te maken.

Jij bent duidelijk erg gepassioneerd door grote bakken en je kan en wil daarvoor betalen, fijn voor jou. Andere mensen kunnen of willen ze niet betalen of geven prioriteit aan andere zaken (jaarlijks op reis naar Amerika kunnen gaan bv). Je komt nogal belerend over als je schrijft
ned in MO schreef:[Een auto die voor vele forumgangers best betaalbaar is denk ik
ik denk dat alle forumleden groot en wijs genoeg zijn om hun eigen budget te kunnen beheren.
Tsjonge Leen,ga eens lekker op de fiets naar het bos om een boom te knuffelen of zo.
Wat schrijf jij een grote onzin zeg en dat wordt niet erg gewaardeerd. Als dit topic je niet bevalt ga dan ergens anders heen in plaats van opmerkingen te maken over hoe en wat ik wel niet denk?

begin je eigen topic over "Amerikanen en hun afkeer voor de fiets" (behalve als ze in Nederland zijn)
Kijken we of jou fietsbel groter is dan de mijne :roll:
DejaVu
Amerika-expert

Bericht door DejaVu »

Rustig jongens, ik kan maar 1 commissie leiden...
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

ned in MO schreef:Wat schrijf jij een grote onzin zeg en dat wordt niet erg gewaardeerd.
Wat is er precies onzin en wat waardeer je niet? De rollende ogen vind ik persoonlijk niet zo nodig (ook niet in jouw reaktie trouwens), maar ik zie niet in waarom Leen nu ineens het advies krijgt om een boom te gaan knuffelen.
ned in MO
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door ned in MO »

Omdat ze tegen slurpende SUV's is. De :roll: is terugrollen. Ook meent ze te denken dat ik nu wel genoeg info heb of zo. Sorry maar dan moet je maar ergens anders naar toe gaan hoor. Het is niet de eerste keer
Assia
Amerikafan

Bericht door Assia »

Ik woon hier nog niet zo lang, maar ik ga binnenkort terug naar Nederland met mijn man. We willen graag een SUV in Nederland huren maar geen enkele website gevonden die ze verhuurt. Misschien hebben we niet goed gekeken maar we konden niks vinden behalve een Toyota Sienna die eigenlijk meer een Van is.
laguna62
Amerikafan
Partner van: Lyan
Aantal x V.S. bezocht: 17

Bericht door laguna62 »

@Assia,op de website van Hertz,kun je een Volvo XC70 huren.Maar je moet bellen,ze geven geen prijs en ik denk dat je een rolberoerte krijgt van de prijs. Volgens mij kun je nog goedkoper je eigen auto naar de oostkust van Canada rijden en dan verschepen naar Nederland en na een paar weken,weer terug verschepen.Een auto huren in Nederland is sowieso duur,het goedkoopste land in Europa is Spanje,dus je zou ook op Spanje kunnen vliegen en dan met de auto naar Nederland kunnen rijden.
Albert.
Ta2 Gerrit
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 35
Contacteer:

Bericht door Ta2 Gerrit »

ned in MO schreef:Tsjonge Leen,ga eens lekker op de fiets naar het bos om een boom te knuffelen of zo.
Wat schrijf jij een grote onzin zeg en dat wordt niet erg gewaardeerd. Als dit topic je niet bevalt ga dan ergens anders heen in plaats van opmerkingen te maken over hoe en wat ik wel niet denk?

begin je eigen topic over "Amerikanen en hun afkeer voor de fiets" (behalve als ze in Nederland zijn)
Kijken we of jou fietsbel groter is dan de mijne :roll:
:thumbup: :clap: Mee eens. Wat volgens mij een leuk informatief topic had moeten worden verzand weer in een Al Gore discussie.
Ik rijdt, sinds gisteravond, een GMC Yukon XL in de VS, omdat ik dat LEUK vindt :mrgreen:
Been There, Done That, Will Probably Do It Again.......Many Times. Onze reissite; DILLIGAF
Afbeelding
2010 "I've been standing on a corner in Winslow Arizona"
Dude
Moderator

Bericht door Dude »

Ok mannen en vrouwen, back on topic :wink:

Ben ik de enige Belg/Nederlander voor wie het anderom is ?? :mrgreen:
Ik rij in België in een dodge ram 1500, 5,7L V8 en op vakantie in Amerika huur ik een midsize SUV. Voor mij is dat dus een downgrade ipv een upgrade tov mijn eigen wagen :lol:
Ik huur een SUV omdat het gewoon makkelijk is, de koffers gaan makkelijk in de wagen, je zit lekker hoog en het stapt makkelijk in en uit én vooral, wij proberen vaak dirtroads te rijden en dat gaat gewoon niet met een sedan.
Verder ben ik gewoon om 'hoog' te zitten en ik voel me dan ook niet zo veilig in zo"n klein wagentje.
Opmerkingen dat ik 'iets te compenseren heb' omdat ik zo'n grote pickup truck rij, lach ik gewoon weg. Wie me associaal vind kijkt maar de andere kant op. Ik heb die wagen gekocht omdat ik die erg mooi vind (nog steeds mooier dan het nieuwe model 2012) en omdat ik van het geluid hou (ook een flowmaster voor de kenners/liefhebbers)

Wat milieu betreft: ik ben zelf nogal milieubewust (vind ik dan toch), heb zonnepanelen, goed geisoleerd huis, sorteren enorm veel want ik heb maar 3 afvalzakken per jaar om mee te geven. En mijn wagen rijdt op LPI, wat me ook nog eens voordeliger uitkomt.
Maar met zo een wagen zeur ik niet over het verbruik (+- 23L/100km) want dan had ik maar een kleine diesel moeten kopen.

voor de rest is mijn moto : leven en laten leven ...

Bart
Grts, Bart

You can't milk a cow with your hands in your pants
Javato
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 5

Bericht door Javato »

Als ik in de USA ben vindt ik het fantastisch om in een Suv te rijden .
Dit jaar was het een Ford Expedition . :thumbup:

Hier rij ik in een Renault twingo. Mocht ik het geld hebben zou ik toch geen Suv kopen.
Ik zie me eigen al in parkeren met zo'n bak (ja, ik ben een man). Nederland is er gewoon niet voor gemaakt .
Zeker als je in de randstad woont .

Gr. JAN
Met de vriendelijke groeten, JAN
s_janssen
Amerika-ontdekker

Bericht door s_janssen »

Onze Chevrolet Suburban was een heerlijk apparaat tijdens onze Southwest vakantie in augustus 2012. En wat ons steeds weer opviel, waar je die auto ook parkeerde, bij een hotel, walmart, outlet, las vegas, national park: je kon altijd aan beide kanten in en uitstappen!
Als ik met mijn VW Passat station naar de Albert Heijn hier in de Randstad ga, dan moet ik al twee parkeerplekken overslaan, en als ik er al een heb, moet eerst de passagier uitstappen, en dan kan ik me eruit wurmen. Gewoon alles veel krapper hier in NL. Onbruikbaar hier zo'n megaSUV.
Daarbij: vanwege mijn werk kan ik elke 4-5 jaar een lease auto bestellen, maar je merkt al heel snel dat een midsize SUV volledig buiten de leasecategorie valt vanwege benzineverbruik en gewicht. Qua aanschaf ligt zo'n midsize SUV (categorie Opel Antara, Chevrolet, VW Tiguan, Audi Q5) op hetzelfde level als een Passat, Audi A4, BMW 3, maar de leaseprijs ligt vaak veel hoger. Leasebeleid anno 2012: alleen A-label auto's, en voorkeur voor het VW concern. En dan valt de Audi Q7 of een VW Touareg gewoon af, categorie directie-auto...

Gunstige uitzondering op dit moment: de Mazda CX5, een suv crossover (marketing) met voldoende plek en een sterke motor, en voor de lease Nederlanders een 20% bijtelling en een lage leaseprijs. En wat zie je: totaal uitverkocht. 8 maanden levertijd. (Tegen de tijd dat ie geleverd wordt valt ie overigens weer in25% bijtelling. Maar da's een ander verhaal....)

Dus volgende keer in de VS graag weer een grote SUV met een V8. Tegen die tijd met een hybride variant, zodat je 2 kilometer elektrisch kan rijden....
Jasmino
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 11
Contacteer:

Bericht door Jasmino »

Wij zouden in NL op zich ook wel een SUV willen rijden, maar doen dat niet om heel veel verschillende redenen. Ten eerste rijden wij een leaseauto, en zijn we dus ook gebonden aan de keuze van de baas voor merkenvoorkeur bijvoorbeeld. Maar ook het leasebedrag is daarbij bepalend. Peter mag op zich best een dure auto rijden, maar toch niet duur genoeg om te kiezen voor een mooie grote SUV. En een kleine SUV is gewoon onhandig, want die hebben erg weinig bergruimte. We rijden nu een Citroen C5 break, ook een grote auto, maar voor hetzelfde bedrag een SUV uitkiezen dan vallen we in een veel kleinere categorie. De SUV's zijn hier bovendien inderdaad ongunstig in lease-prijs.

Een andere reden om niet (meer) te kiezen voor een SUV is de bijtelling. Voor ons is bezuinigen toch wel noodzaak, nu ik geen betaalde baan meer heb (en nog niet heb), ons inkomen is toch wel drastisch gedaald. Onze volgende lease-auto zal daarom ook strategisch gekozen worden voor een zo laag mogelijke bijtelling. We hebben in NL 3 categorieën: 14%, 20% en 25%. Je moet dan dat percentage van de waarde van de auto bij je inkomen optellen, en daarover betaal je belasting. De keuze voor een auto in de 14% categorie levert dus een aanzienlijke besparing op ten opzichte van de 25% die we nu betalen. Als het gaat lukken een auto te vinden die ons genoeg biedt, gaan we dus voor 14% en anders volgend jaar maximaal voor 20%. En zoals het er nu uitziet gaat die 14% wel lukken, want de nieuwe Citroen DS5 (die we erg mooi vinden) heeft momenteel een mooie business editie in die categorie. En voor de besparing kunnen we weer andere dingen doen natuurlijk. Ik wil geen auto rijden die zo duur is dat ik me geen vakantie meer kan veroorloven bijvoorbeeld. En daarnaast houd ik ook van lekker leven. Af en toe uit eten kunnen gaan vind ik dus belangrijker dan een dure auto.

Nog een andere reden om niet te gaan voor een kleine SUV: voor mijn man is dat vaak geen optie omdat de auto's te laag zijn. Raar maar waar! De Mazda CX7 bijvoobeeld, daar kon hij niet eens rechtop in zitten zonder zijn hoofd of benen ergens tegenaan te storen. En veel kleine SUV's hebben dat probleem. Ze staan wel hoog "op de poten" zeg maar, maar zijn ondanks de hoge instap dan toch nog heel krap wat betreft instap- en zithoogte.

En de laatste reden waarom een heel grote auto ook heel onhandig is, is al vaak genoemd: de krappe ruimte op de nederlandse wegen en parkeerplaatsen. Met onze Citroen C5 break hebben we al heel regelmatig te maken met schade, het is ook een grote auto namelijk. Parkeerschade, deuken die door anderen worden veroorzaakt. Krassen op deuren, het is ongelooflijk wat voor schades we hebben. Gelukkig kunnen we met deze auto nog redelijk goed parkeren, en Peter heeft het geluk om in Amsterdam (zijn werklocatie) te beschikken over een gehuurde parkeerplek in een valet-garage, die door zijn baas betaald wordt. Anders was het alsnog drama. Als we zo'n grote SUV zouden rijden, zouden we heel wat rondjes meer moeten rijden om een parkeerplek te vinden in een garage of gewoon op straat. En dat is behoorlijk ergerlijk kan ik je vertellen!

En waarom we in Amerika dan wel een SUV rijden? Gewoon, omdat het kan! Maar ook omdat het fijn is. We rijden regelmatig een dirt-road, we vinden het fijn om juist in Amerika hoog te zitten (defensief kunnen rijden en een beter overzicht!) en ook heel belangrijk: op vakantie leef je als het ware overdag in de auto. Althans, wij wel. En we stappen dan ook tig keren uit, en weer in. En elke avond en ochtend moeten de koffers uit de auto of er weer in. Dan is een hoge auto wel fijn. Het is veel lekkerder instappen, wat voor mijn man een groot pluspunt is (chronisch pijnpatiënt door Bechterew), zeker als je dat vaak moet doen op een dag. En de koffers inladen en weer uitladen is natuurlijk ook veel fijner in een hoge auto zonder drempel. Je hoeft veel minder te tillen. En daarnaast: in Amerika is het ook gewoon betaalbaar, zelfs een grote SUV. Voor hetzelfde bedrag waarvoor we een grote SUV huren in Amerika voor 4 weken, hadden we dit jaar in Turkije slechts een Ford Focus voor 2,5 week. Ook het budget is dus meebepalend. Maar als het kan, op vakantie zeker een SUV dus.
"A pessimist sees the difficulty in every opportunity; an optimist sees the opportunity in every difficulty"
Winston Churchill

Hier schrijf ik over wat mij bezighoudt in mijn leven. Lees mee en laat een berichtje achter, leuk!
Dude
Moderator

Bericht door Dude »

Ahja wat parkeren betreft. Dat wil natuurlijk wel eens een dik probleem geven.
Maar ik ben zowiezo fanatiek tegen betalend parkeren. Dus parkeer ik altijd buiten de stad en wandel dan een stukje.
Ik wandel zowiezo elke dag (net terug, 10,3km) dus dat is geen enkel probleem.
Als ik naar de cinema ga of ergens anders moet parkeren, dan neem ik gewoon 2 of 4 parkeerplekken, gewoon omdat het niet anders kan wegens veel te kleine parkeerplekken. Omdat ik liever geen blutsen wil neem ik dus 2 plekken (één gaat zowiezo niet) en ik heb er nog nooit een opmerking over gehad. Maar ik denk dat mensen ook wel zien dat ik onmogelijk op één plek kan parkeren. :wink:

Bart
Grts, Bart

You can't milk a cow with your hands in your pants
Vito
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 13

Bericht door Vito »

Dat het parkeren zo vaak genoemd wordt, is mij een raadsel. Ik heb nooit problemen met parkeren van mijn Touareg, noch in de Randstad noch in de rest van Nederland. Dat zou ook wel een hele nonsens reden zijn om geen SUV te kopen. Die auto kun je altijd wel kwijt. Maar misschien is een Touareg nog compact genoeg?
vana
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 4
Contacteer:

Bericht door vana »

Jasmino schreef:En zoals het er nu uitziet gaat die 14% wel lukken, want de nieuwe Citroen DS5 (die we erg mooi vinden) heeft momenteel een mooie business editie in die categorie. En voor de besparing kunnen we weer andere dingen doen natuurlijk
De reviews wat betreft wegligging en versnellingsbak van deze auto zijn niet overal erg goed.
DejaVu
Amerika-expert

Bericht door DejaVu »

Parkeren is het probleem ook niet, in de kleinere parkeergarages moet je soms wel eens een stoepje meepakken(een C1 heeft nou eenmaal een kleinere draaicirkel dan een SUV) maar dat is het dan ook wel.
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer