Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Taxes(BTW) en fooien op restaurant

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
kaap koraal
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 18

Re: Taxes(BTW) en fooien op restaurant

Bericht door kaap koraal »

oortjes schreef:Ik lees dit met verbazing. Ergens een uur eten voor $ 250.00 ? En hoe vaak in de maand denk je dat te gaan doen ?
Als wij al uit eten gaan dan is dat het salade buffet - met een coupon ! Kost net onder de $ 25.00 en we laten $ 2.00 achter voor de mensen die onze bordjes uiteindelijk weghalen. Of we gaan naar de Mexicaan, met een drankje, en de fooi, komt dat rond de $ 50. Plus meestal gaat er vlees enz. mee voor de lunch de volgende dag.
Staat er ergens met hoeveel mensen ik dan ga eten ? Het was (Ned in Mo begreep het) idd zomaar een vb maar hetzelfde verhaal gaat ook op als het $100.00 is en dus $20.00 fooi.
Het word alleen belachelijker als je het bedrag vergroot , dus als je idd met 2/3 gezinnen uit eten gaat in een wat beter restaurant.
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

In de veel restaurants geldt nu, dat als je met een groep komt eten, de fooi er automatisch bij wordt opgeteld.
Daarom dacht ik niet dat je voorbeeld sloeg op een aantal eters, sorry.
kaap koraal
Amerikakenner

oortjes schreef:In de veel restaurants geldt nu, dat als je met een groep komt eten, de fooi er automatisch bij wordt opgeteld.
Daarom dacht ik niet dat je voorbeeld sloeg op een aantal eters, sorry.
Dat wist ik weer niet, sorry :D . Nee, maar zondergekheid hoeveel is dat dan ?
En in NY (en in elke grote stad) zitten best ook nog wat sterren restaurants daar zal de rekening nog wel eens makkelijk kunnen verdubbelen vooral als goeie wijn liefhebber, toch ?
En dan word de fooi vind ik buiten proportie.

En denk dan vaak aan de mensen die echt fysiek werk doen en daarvoor nooit tip zullen krijgen, van alle beroepen is serveerster nou niet één van de zwaarste.
Of wat ik al zei een tolbeambte in weer(+40 tot -40) en wind, met mensen die hun ruitenwissers niet uitzetten als ze je betalen.
Wanneer krijgt de stratenmaker fooi ? enz enz .
smittenimmigrant
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 4

Bericht door smittenimmigrant »

Heb je wel eens in de bediening gewerkt, kaap koraal?

Je staat en loopt de hele dag, tilt zware dingen, moet ver reiken, bukken en boven je macht tillen. Daarnaast moet je de hele dag verplicht vriendelijk blijven en leuk lachen, ook als mensen jou heel naar behandelen.

Vrienden van mij zijn achterin de twintig en werken al sinds de middelbare school in de bediening. Een flink aantal van hen heeft, door het werk, nu al versleten knieeën waardoor ze moiete hebben met het uitoefenen van hun baan. Ik snap niet waarom je zo neerkijkt op bedienend personeel.
kaap koraal
Amerikakenner

smittenimmigrant schreef:Heb je wel eens in de bediening gewerkt, kaap koraal?

Je staat en loopt de hele dag, tilt zware dingen, moet ver reiken, bukken en boven je macht tillen. Daarnaast moet je de hele dag verplicht vriendelijk blijven en leuk lachen, ook als mensen jou heel naar behandelen.

Vrienden van mij zijn achterin de twintig en werken al sinds de middelbare school in de bediening. Een flink aantal van hen heeft, door het werk, nu al versleten knieeën waardoor ze moiete hebben met het uitoefenen van hun baan. Ik snap niet waarom je zo neerkijkt op bedienend personeel.
Neerkijkt ??? Waar staat dat ?? Het valt nou eenmaal niet onder de zware beroepen punt uit !
Nogal een verschil hoor met tillen ..alleen de spare ribs of het hele kalf ...Of een zak cement ...
smittenimmigrant
Amerikakenner

Dat 'staat' nergens. Het blijkt uit de toon van je reactie.

De mediaan van het inkomen per uur van een timmerman in de VS was in 2009 20,98 dollar per uur. Dat komt neer op een inkomen van $43.640 per jaar, volgens het Bureau of Labor Statistics. Een metselaar verdient (in 2012) $21.83 per uur.

Iemand in de bediening verdient inclusief fooi $8.81 (de mediaan van het inkomen volgens hetzelfde Bureau of Labor Statistics, maar dan uit 2010, dus je moet er eigenlijk nog het inflatiepercentage van dat jaar aftrekken).

Je kunt zowel als metselaar, als timmerman en als serveerder aan de slag met alleen een high school diploma, dus in de opleidingseisen zit het hem niet.

Nou is een zak cement zwaarder dan één bordje spareribs, en vermoedelijke ook zwaarder dan een dienblad met vier volgeladen borden, acht schaaltjes bijgerechten en vier grote glazen drinken, maar bouwvakkers hebben kranen en heftrucks die ze helpen. Heb ik in een restaurant nog niet gezien. Ook bestaat het werk van een timemrman voor een veel kleiner deel van de dag uit het sjouwen van zware dingen

Ook worden bouwvakkers niet met de regelmaat van de klok schofterig behandeld, seksueel geïntimideerd, lastig gevallen door dronken opdrachtgevers of door gierige mensen van de helft van hun inkomen ontdaan. Ook heb je als bouwvakker een gegarandeerd uurtarief, terwijl als serveerder je loon sterk afhankelijk is van of je wel op drukke tijden wordt ingepland. Is het een week stil, dan zie je dat direvt in je loon, zonder dat je dat door hard werken op kunt lossen.

Je kunt dus "punt uit" roepen tot je een ons weegt, maar iets meer respect voor bedienend personeel zou je goed staan. Ze hebben het niet zo makkelijk als je denkt.
kaap koraal
Amerikakenner

smittenimmigrant schreef:Dat 'staat' nergens. Het blijkt uit de toon van je reactie.

Je kunt dus "punt uit" roepen tot je een ons weegt, maar iets meer respect voor bedienend personeel zou je goed staan. Ze hebben het niet zo makkelijk als je denkt.
Ik blijf het knap vinden dat je dat uit mijn stukje tekst haalt.
En daarbij dat ik ook geen respect voor ze heb en dat ze het allemaal zo makkelijk hebben.
Is u serveerster dat je je zo aangesproken voelt ?

Een beginnende/ongeschoolde metselaar van 18 zal dat vast niet als begin salaris verdienen, maar ik hou er over op, jij maakt je eigen verhaal van mijn comments en daar pas ik voor,
zo dadelijk heb ik een serveerster nog betast/beledigt en haar fooi afgepakt als jij zo doorgaat.
PUNT UIT !
Coyote
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 32
Contacteer:

Bericht door Coyote »

Waar is DejaVu als je 'm nodig hebt? :wink: :lol:
Since 1982: 32 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
DejaVu
Amerika-expert

Bericht door DejaVu »

Ik lees rustig mee ;) Ben blij dat ik een keer niet de schuld krijg :lol:
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

Zwaar of niet, andermans troep opruimen voor een hongerloon is in iedere maatschappij zo'n beetje de onderste tree van de maatschappelijke ladder, met weinig vooruitzichten om hogerop te komen. Het gaat er bij de fooi niet om dat je iemand beloont omdat hij zulk zwaar werk doet, het gaat er om dat je je waardering uitspreekt voor een persoon die werk doet waar de meesten van ons zich te goed voor voelen.

Hoe je het ook wendt of keert, het is mentaal gezien veel stimulerender om iedere dag bezig te zijn om iets op te bouwen en van het ene naar het andere projekt over te stappen, dan om iedere dag bezig te zijn de rotzooi op te ruimen van andere mensen. Ik doe het hier in huis op kleine schaal ook en zonder enige waardering van wie dan ook houd je dat gewoon niet vol. Dan kun je nog beter een schuur gaan metselen; heb je in ieder geval nog wat voldoening van je werk.
ned in MO
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door ned in MO »

Really? De taak van de beginnend metselaar is de hele dag stenen sjouwen en cement maken. Die bouwen echt geen muurtjes en verdienen $8 per uur :offtopic:
smittenimmigrant
Amerikakenner

Je snapt het niet, Ned_in_MO. Ik heb van zowel de bouwvakkers als van der serveerders de mediaan van het inkomen genomen uit een officiële bron. Met andere woorden: 50 procent van alle metselaars, timmerlui en serveerders verdienen meer dan het genoemde bedrag voor hun beroep, en 50 procent verdient minder. De genoemde bedragen zijn in dat opzicht dus vergelijkbaar.
ned in MO
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door ned in MO »

Ik snap het uitstekend alleen kun je de twee beroepen niet met elkaar vergelijken. Ik ben 10x liever serveerder dan metselaar ookal betaalt het minder. Dit mede vanwege het loodzware werk dat niet goed is voor je gezondheid.
Ik zou vandaag zo 8 uur de serveerder kunnen spelen maar 8 uur lang metselaar spelen. Denk dat ik dood zou gaan.
Hoe ik dat weet? Ik heb in een ver verleden gewerkt als cateraar voor een groot hotel met 20 uur lange werkdagen soms. Dat zie ik mij niet doen als metselaar
Ziva
Amerika-expert

Bericht door Ziva »

Ben het met KK en Ned eens, ik vind het ook een beetje raar om het beroep serveerster te vergelijken met dat van een metselaar. Natuurlijk is het beroep van een metselaar veel zwaarder, los van het sjouwen zitten die mensen vaak in de meest onmogelijk posities en als ze pech hebben ademen ze ook nog gevaarlijke stoffen in.

Heb als serveerster toch geen last van. Ja, de hele dag lopen en lachen en dingen rondbrengen. Niet voor niets dat hele jonge mensen maar ook juist veel ouderen zonder problemen kunnen serveren terwijl je als metselaar toch na een bepaalde leeftijd moet stoppen.

In dat opzicht is het inderdaad raar dat je als serveerster wel fooi krijgt en als metselaar niet. Zelfde geldt voor bijvoorbeeld een vuilnisman, waarom krijgen die nooit fooi?
smittenimmigrant
Amerikakenner

@ Ned
Dat was ook niet mijn originele bedoeling, maar als kaap koraal ze aanhaalt in een vergelijking, probeer ik daarin zo ver mogelijk met hem mee te gaan.

Aanhalen dat je als serveerder 20 uur achter elkaar kunt werken, vind ik maar een zeer twijfelachtig voordeel van het serveerderschap. Schijnbaar worden er in dat beroep 20-urige diensten van je verwacht, terwijl dat bij andere beroepen onvoorstelbaar zou zijn. Ben je dan beter af omdat je het fysiek volhoudt, of slechter, omdat je door je werkgever gedwongen kan worden om zoiets extreems te doen?

@ Ziva

Ik ben ook niet degene die over die vergelijking begon, he?

Verder kunnen oude metselaars het zich schijnbaar veroorloven om te stoppen met werken, terwijl serveerders dat niet kunnen. Zou dat komen doordat een metselaar meer dan twee keer zoveel verdient als een serveerder (mét fooi!) mee naar huis neemt?
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

ned in MO schreef:Ik snap het uitstekend alleen kun je de twee beroepen niet met elkaar vergelijken. Ik ben 10x liever serveerder dan metselaar ookal betaalt het minder. Dit mede vanwege het loodzware werk dat niet goed is voor je gezondheid.
Ik zou vandaag zo 8 uur de serveerder kunnen spelen maar 8 uur lang metselaar spelen. Denk dat ik dood zou gaan.
Hoe ik dat weet? Ik heb in een ver verleden gewerkt als cateraar voor een groot hotel met 20 uur lange werkdagen soms. Dat zie ik mij niet doen als metselaar
Nogmaals, het gaat er niet om hoe zwaar het is. Ik weet niet wat jij als cateraar allemaal moest doen, maar het lijkt me niet dat je een substantieel deel van je tijd kwijt was met het opvegen van glasscherven en het dweilen van vloeren. Dat werk is dan misschien fysiek niet zo zwaar, maar volgens mij heb jij niet in de gaten hoe belangrijk je werk is voor je gevoel van eigenwaarde en hoe moeilijk het is om jezelf steeds weer op te peppen als de aard van je werk daar geen aanleiding voor geeft.
ned in MO
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door ned in MO »

Ga maar eens 20 uur op je voeten staan waar je veel loopt etc. Het was toen heel veel tafels opzetten alle borden, bestek glazen etc voor een groot evenement. Plus alles serveren (negen maaltijden op een tray.) en weer afruimen. Heb dat 3 dagen moeten doen. Het hotel was net open en konden nog niet voldoende personeel aannemen omdat er nog niet zoveel boekingen waren. Ze moesten dus roeien met de riemen die ze hadden. ik moet wel zeggen dat ik na die drie dagen volledig kapot was. Het was echter in het eerste jaar van mijn emigratie en elke cent was welkom. Aanpoten heet dat. Ik deed alles wat er voorbijkwam om het financieel te kunnen redden.

PS. geen eens tip gehad toen maar wel gewoon salaris :roll:
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

Dat het zwaar is, dat trek ik toch ook helemaal niet in twijfel? Maar ga nou voor de lol eens een schoolevent organiseren, waarbij vrijwilligers zich kunnen aanmelden voor verschillende taken: inkopen, opbouwen, helpen tijdens event, en -jawel - opruimen na de event. Moet jij eens kijken waar het minste animo voor is. En toch is het meestal helemaal niet zo zwaar om met een vuilniszak rond te lopen en afgelebberde koekjes en limonadeplakzooi van de vloer te verwijderen. De mensen die dat soort klussen op zich willen nemen, verdienen eenieders diepste respekt.
ned in MO
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door ned in MO »

Die verdienen net zo veel respect als ieder ander. Niet meer en niet minder.
Genoeg mensen die geen ambitie hebben om carriere te maken. Ook genoeg mensen die de lichamelijke of geestelijke capaciteiten niet hebben om carriere te maken.
Aan de ene kant sneu maar andere kant als je die mensen niet hebt werd de boel niet opgeruimd, wc's schoongemaakt etc.
Die mensen moeten er ook zijn. En als die het niet willen doen dan komen de buitenlanders zoals Polen en Mexicanen om het te doen.
Zoals ik zei. Ik waardeer het wat ze doen maar niet meer of minder dan een ander (uitzonderingen nagelaten)
Niemand die je verplicht het werk te doen dat je doet.
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Behalve dan de niet-gedocumenteerden, voor wie - althans in de US - de kansen toch vooral bestaan uit de velden, de boomgaarden, de slachthuizen (eufemistisch 'meat packing' genaamd).
Gisteravond mocht ik nog zien/horen hoe Mitt Romney aangaf hoe hij meer banen zeker gaat stellen door illegalen uit te zetten. Dream on, Mitt, dacht ik toen nog. En ook: man is zeker van zijn leven nog niet in de Central Valley geweest.
Maar goed, da's een ander ond.
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer