Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

E-2 afgewezen :( Bummerrr en niet terecht ...

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Staceybeesie
Amerika-expert

Re: E-2 afgewezen :( Bummerrr en niet terecht ...

Bericht door Staceybeesie »

oortjes schreef: Ik zag dat vooral advokatenkantoren in FL hier mee aan de weg timmeren.
Dat is wel weer een toeval niet? :roll:
Gast

Bericht door Gast »

Het international manager gedeelte is niet recent gewijzigd (ik kan het in Google in elk geval tot 2002 terugvinden). Ik denk dat bij grotere bedrijven die veel mensen uitzenden vaak een soort automatisme optreedt. Iedereen gaat in dezelfde categorie, scheelt veel werk en geld. Men weet hoe het moet en het slagingspercentage is hoger. Het resultaat is uiteindelijk hetzelfde.

De EB1 route is gewoon minder bekend. Er kleven ook meer risico's aan, hoge juridische kosten, de aanvraag wordt zeer streng bekeken. Als de EB1 wordt afgewezen, kom je automatisch weer uit bij de EB2. Het is dan goedkoper voor een werkgever om gelijk voor de EB2 te gaan.

Mijn man was de eerste die uitgezonden werd vanuit Nederland. Het bedrijf waar hij voor werkt is geen grote multinational. Ze hebben wel een hele goede advocaat. Zij stelde deze route voor.
allochtoon
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 99

Bericht door allochtoon »

cincijansen schreef:Dit is zeker geen gemakkelijke route zoals hier door Allochtoon wordt voorgespiegeld.
Uhm... Misschien moet je even wat beter lezen...
allochtoon schreef:mogelijke alternatieve oplossing
allochtoon schreef:Voor TS betekent dit dat wanneer het lukt om een L1A aan te vragen, hij of zij redelijk gemakkelijk aan een greencard komt omdat EB1 current is.
Waar zie jij mij zeggen dat dit een makkelijke route is? ALS je een L1A hebt, ben je dicht bij een GC. Maar eerst die L1A.
heeft het forum verlaten
allochtoon
Amerika-ontdekker

oortjes schreef: Ik las over L1B visum houders die dit ook ontdekt hebben, en voor het filen van een G.K. procedure eerst dat visum laten overzetten naar L1A. Dat kan niet in alle gevallen, maar voor wie het wel kan, geeft het enorme voordelen (vijf of zes jaar korter wachten bv.)
Zo een ken ik ook, maar dit is geen gemakkelijke route. Een hele ongemakkelijke route zelfs. Achteraf was EB2 waarschijnlijk sneller geweest.

Deze route werkt alleen voor mensen die voor de verhuizing naar de VS minimaal 1 jaar een managerial functie hebben gehad bij hetzelfde bedrijf. Een collega van mij is in Nederland bij zijn werkgever begonnen op een nieuw te vormen afdeling, waar hij alles deed: planning, budgettering en uitvoering. Na een paar maanden had hij een team die de uitvoering deed, en was hij functioneel alleen nog manager. Vervolgens heeft hij hetzelfde truukje hier in de VS gedaan: een nieuwe afdeling begonnen met in het begin alleen hemzelf (dus voldeed hij niet aan de eisen van L1A omdat hij binnenkwam als specialty worker). Na een paar maanden had hij een team van 7 man en op basis daarvan hebben ze de L1B->L1A conversie kunnen doen. Immers, hij was werkvloer-af en deed (doet) functioneel gezien alleen managing/supervising/directing. Vervolgens hebben de immi-attorney's de EB1 I-140 gefiled die na de nodige RFE's (request for evidence) is goedgekeurd. Alles bij elkaar was het waarschijnlijk sneller geweest om de EB2 route te volgen aangezien deze ook current is voor non-Indie's.

Ben je in Nederland geen manager geweest bij hetzelfde bedrijf, maak je geen kans op L1B-L1A conversie.

Overigens is dat geen volledige disqualificatie voor EB1: bij een I-140 gaat het om een job-offer, niet om je current job. De bewijslast ligt echter bij de petitioner (werkgever) en dat is behoorlijk ingewikkeld.
heeft het forum verlaten
allochtoon
Amerika-ontdekker

kastelke schreef:
allochtoon schreef:
2. Managers en executives
Voor deze categorie is geen PERM vereist en deze mensen komen automagisch in de hoogste categorie, EB1.
Dat zal dan veranderd zijn ten opzichte van 2006-2008, aangezien mijn man een Director was met 150 mensen in zijn team en een beschikbaar budget van $70 million. Toch zou hij 'maar' EB-2 geweest zijn. Net als zijn collega's die hem voorgingen. En zelfs de VP was 'maar' een EB-2.
(dit gaat over een Amerikaans bedrijf dat in de Fortune top 50 staat, toch ook geen klein prutske)
Er is niks veranderd, maar dan hebben ze toch echt iets niet goed gedaan. Als je in de USCIS field manual kijkt, zie je dat L1A->GC geen PERM nodig heeft.

Overigens kunnen er goede redenen zijn om een EB-2 te doen: de bewijslast is relatief simpel en de kans op een RFE is een stuk lager. Voor een EB-1 worden organisatie overzichten etc gevraagd en wordt eea een stuk strenger beoordeeld, helemaal als jouw man een blanket L1 had.
heeft het forum verlaten
Gast

Bericht door Gast »

Voor TS betekent dit dat wanneer het lukt om een L1A aan te vragen, hij of zij redelijk gemakkelijk aan een greencard komt omdat EB1 current is.
Ik bedoel daarmee bovenstaande zin. Of hij in aanmerking komt voor een L1A durf ik niet te zeggen. Ik heb geen ervaring met dat visum. Het ging mij om het laatste gedeelte. De EB1 categorie kan dan wel current zijn, de aanvraag in de EB1 categorie zou ik niet als redelijk gemakkelijk bestempelen. Maar misschien interpreteer ik het verkeerd.

Je bent goed op de hoogte van de immigratie-regels. Woon/werk jij zelf ook in Amerika?
allochtoon
Amerika-ontdekker

cincijansen schreef:Ik denk dat bij grotere bedrijven die veel mensen uitzenden vaak een soort automatisme optreedt. Iedereen gaat in dezelfde categorie, scheelt veel werk en geld.
Grote bedrijven die veel mensen uitzenden (importeren in de V.S.) kunnen een blanket petition aanvragen. Zij krijgen dan een soort vrijbrief om L1's uit te delen. Het consulaat doet dan uiteindelijk de check of iemand aan de eisen voldoet.

Er is dus een verschil tussen een "individual L1" en een "blanket L1". Een individual L1A is al beoordeeld door het USCIS. Als je dan een aanvraag doet voor een EB1 I-140, moet de adjudicating officer wel een hele goede reden hebben om iemand af te wijzen. Bij een blanket L1A is dat heel anders: het consulaat doet weinig checks (anders dan bij een L1B, waar ze je diploma's checken) en wordt een EB1 I-140 dus een stuk strenger beoordeeld.

Overigens, zie ook dit stuk uit de field manual over L1A -> GC conversion:
USCIS field manual schreef: (3) E13 Multinational Executives and Managers – Section 203(b)(1)(C) of the INA.

...

(H) Evaluating E13 petitions filed on behalf of L-1A nonimmigrants :

In some cases, you may be required to adjudicate an E13 petition that was filed on behalf of a manager or executive who was previously granted L-1A nonimmigrant classification as a nonimmigrant manager or executive. Though the prior approval of an L-1A petition on behalf of the alien may be a relevant consideration in adjudicating the E13 petition, you are not bound by the fact that the alien was previously accorded the L-1A classification if the facts do not support approval of the E13 petition. Eligibility as a n L-1A nonimmigrant does not automatically establish eligibility under the E13 criteria for extraordinary ability; each petition is separate and independent, and must be adjudicated on its own merits, under the corresponding statutory and regulatory provisions.

You should be aware that some courts, notwithstanding the fact that each petition must be adjudicated on its own merits, have asked USCIS to provide an explanation as to why, if the alien had previously been classified in a roughly analogous nonimmigrant category, USCIS has determined that the alien is not eligible for classification in the employment-based immigrant visa classification in question. For this reason, where possible, it would be appropriate to provide a brief discussion, geared to the specific material facts of the underlying I-140 petition , as to why, notwithstanding the previous nonimmigrant visa petition approvals, the petitioner has failed to meet its burden to establish eligibility for approval of its I-140 petition.
(http://www.uscis.gov/ilink/docView/AFM/ ... -6423.html)
heeft het forum verlaten
allochtoon
Amerika-ontdekker

cincijansen schreef:
Voor TS betekent dit dat wanneer het lukt om een L1A aan te vragen, hij of zij redelijk gemakkelijk aan een greencard komt omdat EB1 current is.
Ik bedoel daarmee bovenstaande zin. Of hij in aanmerking komt voor een L1A durf ik niet te zeggen. Ik heb geen ervaring met dat visum. Het ging mij om het laatste gedeelte. De EB1 categorie kan dan wel current zijn, de aanvraag in de EB1 categorie zou ik niet als redelijk gemakkelijk bestempelen. Maar misschien interpreteer ik het verkeerd.
Klopt, maar zie daarvoor mijn vorige bericht met quote uit USCIS field manual. Als je eenmaal een individual L1A hebt, is het een stuk makkelijker (maar nog niet zeker).
cincijansen schreef: Je bent goed op de hoogte van de immigratie-regels. Woon/werk jij zelf ook in Amerika?
Jup. San Jose, CA. Voor 2 mensen uit mijn team heb ik het immi-werk gedaan richting onze attorney's, vandaar dat ik de Field Manual heb doorgespit (en ook omdat het me erg interesseert).
heeft het forum verlaten
Gast

Bericht door Gast »

Ik zag dat je je nog niet had voorgesteld, maar welkom op het forum alvast!

Je kunt hier vast veel mensen helpen met je kennis van de immigratie-regels.
allochtoon
Amerika-ontdekker

Hockey schreef: Zou je jouw verhaal eens kunnen vertellen en je eens kunnen voorstellen?
Zojuist even gedaan. Bedankt voor de link.
heeft het forum verlaten
Staceybeesie
Amerika-expert

Bericht door Staceybeesie »

Nou welkom dan hier :thumbup:

Mag ik vragen om wat voor soort bedrijf het gaat?
Mag globaal hoor.
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

In het geval van de werkgever van mijn man, ging het inderdaad steeds om blanket L1's die dan omgezet werden naar een Green Card.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
kaap koraal
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 18

Bericht door kaap koraal »

Al die termen en afkortingen doen mij even duizelen .. :lol:

Maar ik sta altijd open voor nieuwe paden te bewandelen om mijn doel/droom te verwezenlijken.

Ben alleen benieuwd wat er zal gebeuren als ik een L-1 zou aanvragen met mijn historie van de afgewezen E-2 ??

@ Oortjes : Heb je toevallig namen van die (betrouwbare) advocaten in FL die deze weg ook meer hebben bewandeld ?
Er zijn er natuurlijk ook genoeg ( van horen zeggen) die zeggen dat het allemaal makkelijk kan en dan vertrokken zijn met je $5-6k of zeggen niet gelukt dikke pech sorry.
allochtoon
Amerika-ontdekker

Staceybeesie schreef:Nou welkom dan hier :thumbup:

Mag ik vragen om wat voor soort bedrijf het gaat?
Mag globaal hoor.
Telecommunicatie. Denk aan het rijtje Cisco, Huawei, Juniper, Alcatel-Lucent, ZTE, etc, etc, etc.
heeft het forum verlaten
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

KK, ik heb geen ervaring met advokaten in FL, vond alleen de info waarin ze deze route - en zichzelf - adverteren. Een gaf aan dat hij tussen rond de 8K rekende voor zijn diensten. Daarenboven komen denk ik dan nog kosten, filing fees etc.
Hoe hoog is de kans van slagen ? geen idee. Maar iemand die op een L1A komt is al behoorlijk door de wringer getrokken waar het gaat om funktie, opleiding, ervaring, qualificaties etc. en vergelijking met een US werknemer. Klaarblijkelijk vindt USCIS (op dit moment !) dat ze zo iemand niet nog een keer compleet binnenste buiten hoven te keren.
Ik denk inderdaad dat een afgewezen E-2 je extra 'scruntiny' zal opleveren als je voor een L1 visa gaat, en nogmaals, het moet L1A zijn, het hele verhaal gaat niet op voor L1B heb ik begrepen. Maar je kunt het altijd met je advokaat overrleggen. Aangezien je voor E-2 ging heb je wellicht minder info aan hem overgedragen mbt. je bedrijf in Ned. dan in geval van een L1A (non-blanket) noodzakelijk zou zijn geweest.
Ik zou zeker geen advokaat erbij gaan inhuren. Een goede advokaat zal in deze situatie ook weigeren de taak te aanvaarden denk ik, want je hebt al een advokaat ingehuurd en je hebt al een procedure lopen. Waarom ga je niet terug naar hem/haar en bespreek je de situatie ?
PBBI
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door PBBI »

Dat is geen internetmythe, maar harde gegevens die ik met mijn eigen ogen heb gezien. Nog een beetje background: ik ben samen met een compleet team uit mijn bedrijf in 2010 verhuisd naar de VS. Onze VP kwam op een L1A en had binnen 6 maanden z'n greencard.
Ik had hier vanmorgen al een reactie geplaatst maar omdat iemand tussendoor poste verdween mijn post.. :evil:
Zo kan je in 6 maanden tijd van niks naar Greencard.
Nu even de korte versie, dit verhaal is appels en peren vergelijken. Zoals je het in eerste instantie bracht was het of dat het heel normaal en voor iedereen haalbaar zou kunnen zijn om binnen 6 maanden via een L1 een greencard te krijgen. Maar ik weet bijna wel zeker dat dit meer een uitzondering is dan regel. Ik hoor regelmatig van L1 mensen die al jaren in de aanvraag zitten voor de greencard.
Het is een heel verschil of je met een heel team naar de VS verhuisd waarbij bijv. het bedrijf al bekend is omdat er met regelmaat L1's aan verstrekt wordt of dat iemand die hier een friettent heeft met 4 man personeel een aanvraag gaat doen voor een L1 om daar een kapsalon te openen (wat in principe mogelijk is). Het E2 is afgewezen, ik denk niet dat KK in staat zal zijn om wel via een L1 binnen 6 maanden een greencard te bemachtigen. Zijn bedrijf hier is een heel ander bedrijf dan wat hij in Florida wilt kopen, geen enkel verband. Als het zo makkelijk zou zijn om binnen 6 maanden een greencard te krijgen dan zou ik een hoop mensen blij kunnen maken, maar helaas, de werkelijkheid is anders. Zie het verhaal bijv. van Kastelke.
allochtoon
Amerika-ontdekker

PBBI schreef:
Zo kan je in 6 maanden tijd van niks naar Greencard.
Nu even de korte versie, dit verhaal is appels en peren vergelijken. Zoals je het in eerste instantie bracht was het of dat het heel normaal en voor iedereen haalbaar zou kunnen zijn om binnen 6 maanden via een L1 een greencard te krijgen. Maar ik weet bijna wel zeker dat dit meer een uitzondering is dan regel.
Nogmaals, misschien moet je m'n posts ietsje beter lezen. Als het voor iedereen zo makkelijk was, was EB1 niet current. EB1c is voor managers en executives. Niet voor first-line supervisors of het "hoofd schoonmaak". In die zin heb je gelijk, maar dat is ook helemaal niet wat ik stel. Ik stel dat als je voldoet aan de eisen van L1-A, je in principe ook voldoet aan de eisen van EB1c. En als je voldoet aan de eisen van EB1c (en die nog steeds current is), mag je de I-140 en de I-485 tegelijk aanvragen en kan je binnen 6 maanden klaar zijn. Dat heb ik meerdere malen met m'n eigen ogen gezien. Weliswaar bij executives (vice-president en hoger) die zonder meer aan de eisen voldeden, maar het is geen mythe en niet onmogelijk.
PBBI schreef: Ik hoor regelmatig van L1 mensen die al jaren in de aanvraag zitten voor de greencard.
Dat kan heel goed. Als je m'n post hierboven leest met de uitleg, dan gaat het om het werk wat ze doen. Als L1-B met een baan waar "slechts" een bachelor voor is vereist, kom je gewoon in de EB3 categorie en mag je inderdaad een jaar of 6 wachten.
PBBI schreef: Het is een heel verschil of je met een heel team naar de VS verhuisd waarbij bijv. het bedrijf al bekend is omdat er met regelmaat L1's aan verstrekt wordt of dat iemand die hier een friettent heeft met 4 man personeel een aanvraag gaat doen voor een L1 om daar een kapsalon te openen (wat in principe mogelijk is). Het E2 is afgewezen, ik denk niet dat KK in staat zal zijn om wel via een L1 binnen 6 maanden een greencard te bemachtigen. Zijn bedrijf hier is een heel ander bedrijf dan wat hij in Florida wilt kopen, geen enkel verband. Als het zo makkelijk zou zijn om binnen 6 maanden een greencard te krijgen dan zou ik een hoop mensen blij kunnen maken, maar helaas, de werkelijkheid is anders. Zie het verhaal bijv. van Kastelke.
Nogmaals, ik stel niet dat het allemaal zo makkelijk gaat. Je hebt groot gelijk: bij multinationals die aan de lopende band blanket L1's verhuizen gaat het een stuk makkelijker. Maar ik heb niet gezegd dat het makkelijk gaat. Ik zal mezelf nog eens quoten:
mezelf schreef: dus hier een mogelijke alternatieve oplossing
Niets meer en minder. De moeite waard om eens te onderzoeken. Ik heb immers geen idee van de grootte van het Nederlandse bedrijf, of de grootte van het Amerikaanse bedrijf dat gekocht wordt. Zijn ze groot genoeg voor USCIS adjudicators: dan maak je een kans. Gaat het het om snackbar Jan uit Jipsingboermussel die een taco-tent in Morgan Hill, Ca overneemt? Weinig kans.

En nog een keer, begin eens met het lezen van het USCIS Adjudicators Field Manual, want ik begin een klein beetje geirriteerd te raken door je azijnpisserij. Dan kan je ook leren dat een L2 visumhouder geen EAD nodig heeft om te werken, in tegenstelling wat jij op je website hebt staan (zie ook https://secure.ssa.gov/poms.nsf/lnx/0110211420 als je me niet gelooft. Oh wacht, vergeten, je wilt schriftelijk en in drievoud bewijs van alles wat ik zeg).

(en als je dan toch bezig bent, huur asjeblieft iemand in die je website naar het jaar 2012 trekt)
heeft het forum verlaten
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Allochtoon, alle info die hier wordt gegeven en waardoor er meer mensen legaal naar de US kunnen om daar te wonen / te werken/ te studeren, is welkom. Jij hebt inmiddels een behoorlijke bijdrage geleverd, maar dat heeft PBBI ook, en hij draait hier al langer mee dan jij.
We gaan hier niet roepen 'azijnpisser' omdat iemand het niet eentweedrie met je eens is.
(Ik schiet hier zelf ook weleens uit de slof, maar ik ben die deelnemer met zes jaar H4, een verplicht verblijf in Canada, terug op L2, eindelijk een groene kaart na acht jaar marteling, maar helaas de economie ging naar de jojo, en werken hier kan ik vergeten. Ik bedoel, ik heb een excuus.)
Ik voel me hier wat aangesproken, want ik vroeg PBBI te reageren vanuit zijn ervaring/expertise.

Ik kreeg in eerste instantie van jou de indruk, dat je zelf van L1A naar groene kaart gegaan was in redelijk korte tijd. Pas in het voorstel topic zag ik dat je hier bent dankzij een huwelijk met een USer. Je hebt het scenario dat je gaf een (paar ?) keer van nabij meegemaakt, begrijp ik, en je weet van een aantal andere situaties waarin het ook is gelukt. In je latere bijdrages heb je het verhaal genuanceerd, waardoor de info ook meer waarde kreeg wat mij betreft.

Ik denk dat PBBI inmiddels de nodige teleurgestelde would-be immigranten heeft meegemaakt, on-line, op zijn kantoor en op emigratie-beurzen.

Mijn eerste reaktie was ook: Kaap Koraal, reken je niet meteen geemigreerd ! want we weten hier hoe lang KK deze droom al koestert.
Deze diskussie was anders gelopen als je eerste bijdrages ietwat voorzichtiger waren gesteld, Allochtoon. Maar het kan ook zijn dat wij meer spetters hebben gelezen, dan jij had geschreven.
De wat 'oudere' deelnemers hier leven enorm mee met Kaap Koraal, en het laatste dat we willen is dat hij geld verspilt aan een lawyer van veel beloven/weinig geven (been there, done that) en dan weer een teleurstelling te verwerken krijgt. Aan de andere kant is het natuurlijk van belang dat KK alle mogelijke scenarios kan doorspitten.

Mbt. de opm. EAD voor L2, dit vond ik op Wikipedia:
The holder of an L-2 visa does not need to obtain an Employment Authorization Document (EAD) to be allowed to work with any employer. However, it is recommended to apply for an EAD in order to be able to prove to prospect employers that the holder is authorized. The spouse of an L-1 visa holder (not dependent children) with an EAD are allowed to work freely (high tech, grocery store or restaurant or whichever legal business they want to work in.)

Overigens, Allochtoon, je opm. over PBBI's web site vind ik 'een zwaktebod'. Als je ideeen hebt over hoe het anders en beter kan, stuur PBBI dan een PB'tje. (En misschien wil je het zinnetje verwijderen ?)
Wallstreet
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 2

Bericht door Wallstreet »

Heel mooi verwoord Oortjes! Ik vind dit een heel interessant topic, ik lees mee maar reageer niet te vaak.
Ze hebben me geleerd te zwijgen als ik niet veel van de stuff af weet! :D
PBBI
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door PBBI »

Hallo Allochtoon, vriendelijk, echt charmant.
Mijn insteek was dat je verhaal eerder uitzondering is dan regel en als je dan toch wilt fitten dan moet je wel weten waar je nu eigenlijk op gereageerd hebt en dat is dit,
Ik ga maandag overleggen met mijn businessbroker in FL of hij het bedrijf snel zou kunnen verkopen indien ik het nu betaal/koop mocht het weer afgewezen worden wil ik er natuurlijk niet mee in mijn maag zitten.
Het gaat "maar"om een bedrag van rond de $100.000...
Een investering dus van $100.000.
En als het dus zo makkelijk is om via een investering van $100.000 via een L1 aan een greencard te komen dan kan ik veel mensen gelukkig maken. Dat was dus waarom ik reageerde, in je eerste reactie leek het net of het een eitje is om via L1 binnen 6 maanden naar een greencard te komen. Maar vergeet niet dat het gros van de lezers hier en de L1 aanvragers niet is dit segment zitten, dat zijn ' gewone' managers of andere 'specialisten' maar geen CEO of iets dergelijks van een multinational.
Het andere in je laatste post zie ik als zielig, maar bedankt voor je input, soms wijzigen dingen die je niet meteen opvallen. Bijv. in onze eerste jaren konden partners van E2 visum houders niet werken buiten het eigen bedrijf, dat is in 2001 of 2002 ook veranderd. Overigens gaat dat allemaal via de visum advocaat, dus het komt allemaal goed ook al stond er niet de meest recente info.
Laatst gewijzigd door PBBI op 21 okt 2012, 12:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer