RiverCola schreef:Ti's toch een vraag die ik je eigenlijk al een tijde wil stellen, Ned in Mo:
Je hebt een goede opleiding gedaan. Daarnaast is het duidelijk dat het ondernemen je in het bloed zit (heeft bij lange na niet iedereen, dat moet je echt willen en kunnen). Je bent een pakket-service, mag ik het zo noemen?, begonnen en boert daar goed mee. Volgens mij ben je inmiddels met nog meer plannen bezig.
Maar ik kan me zo voorstellen dat het bedrijf dat je nu hebt min of meer 'op je pad' is gekomen omdat je daar simpelweg een markt in zag. Mag ik je vragen wat nu echt jouw droom zou zijn om te doen? Of is het echt je droom, wat je nu doet, alleen al omdat het je de kans geeft te doen wat je wilt doen, en je er een uitdaging in ziet dat alles op jouw manier te doen?
Klopt, ik ben met nog meer plannen bezig en heb een heleboel petten op. Soms teveel denk ik wel eens. Ik wil mijn rentals wel kwijt bijvoorbeeld maar de markt is op het moment niet zodanig dat het erg aantrekkelijk is om dat te doen.
Kwam mijn huidige bedrijf op mijn pad? Zoals je waarschijnlijk weet had /heb ik een eigen makelaarskantoor. Net als ieder ander in die industrie vielen er harde klappen en verdween een leuk inkomen als sneeuw voor de zon en het zag er niet naar uit dat dit snel zou veranderen.
Er moest dus iets anders komen. Ik zag hier op de website bijvoorbeeld wat Ellen den Otter deed. Op zich een leuk idee maar in mijn ogen voor heel veel verbeteringen vatbaar. Ik liep zelf ook al langere tijd met zoiets in gedachten en met de real estate op zijn gat besloot ik uit te zoeken of zoiets kans van slagen had. Veel onderzoek gedaan naar de concurrentie, de fouten van de concurrentie proberen bloot te leggen, een concept maken, budget maken (moest met weinig middelen) etc. Ik wilde qua prijs goed kunnen concurreren, maar ik wilde het vooral heel simpel maken voor de klant en daarbij hoge kwaliteit van service levere. Reden waarom bijvoorbeeld niet van de post gebruik maak.
Je kan dus aan de ene kant zeggen dat het op mijn pad kwam. Dat is meestal zo want je moet er op een of andere manier mee in aanraking komen. Je komt de hele dag met dingen in aanraking en dit was een van de dingen die me interesseerde en ik besloot om dit uit te gaan zoeken.
Dat het een goed concept is geworden, is gebleken want het levert genoeg op, de klanten zijn erg tevreden en velen komen met grote regelmaat terug. Echter je op een ding richten zoals ik voorheen had gedaan (makelaardij) is gevaarlijk want als bijvoorbeeld de euro instort koop jij niks meer in amerika omdat het financiele voordeel misschien weg is. Daarom ook de gedachte om nieuwe dingen te ontwikkelen en bedenken. Velen zijn gekomen en gegaan en anderen zijn gebleven of in start up fase.
In mijn beroep komen er heel veel opportunities voorbij wonderlijk genoeg. Zo verzend ik oa voor amerikaanse bedrijven naar het buitenland maar ook binnen de USA stuur ik regelmatig LTL (zeg maar een pallet of twee, LTL betekent less than truckload).
Een andere tak binnen de verzendwereld is drop shipping wat ik bijvoorbeeld voor een australisch bedrijf doe wat groeiende is. Het laatste project is het openen van een internet store dat ik samen met een nederlandse klant aan het realiseren ben en waar ik grote mogelijkheden in zie.
Als je dit zo allemaal bekijkt zie je dat ik graag aan nieuwe dingen werk, nieuwe dingen ontwikkel en uitdagingen zoek. Het maakt mij daarin niet uit eigenlijk wat het is zolang het die uitdaging geeft. Ik ben er nog lang niet naar mijn gevoel maar wel lekker op weg.
Ben ik met mijn droom bezig? Moeilijk te zeggen. Ik vind het leuk wat ik doe, maar er zijn zoveel dingen die ik leuk vind. Het kan best zijn dat ik mijn ware passie nog niet heb ontdekt. Vroeger wilde ik eerst dierendokter worden, daarna rechercheur. Dat laatste lijkt mij nog steeds leuk maar zal het wel nooit worden. Mijn beroep moet vrij onafhankelijk zijn. Ik kan niet tegen een 8-5 baan, tegen bazen die je niet de ruimte willen geven om je te ontwikkelen.
Wat dat betreft ben ik dus aardig op weg. Ik wil alleen op een punt komen waarbij ik meer kan delegeren (lees personeel hebben)en wat meer afstand kan nemen als ik daar behoefte aan heb. Dat is denk ik voor mij aardig richting droom cariere.