Zoals sommigen van jullie al wel zullen weten, wonen mijn man en ik nu in Nederland. Hij is Amerikaans staatsburger (expat) en ik ben zo Hollands als kaas. Wij willen graag (semi-)permanent naar de Verenigde Staten en onze 'geplande' vertrektijd is over uiterlijk tien maanden. Als mijn visum-petitie dan nog niet rond is, gaat mijn man eerst en volg ik hem zogauw ik het visum heb.
Op dit moment zijn we bezig met het samenstellen van het dossier dat met de petitie I-130 naar USCIS gestuurd wordt. Ik hoop dit pakket aankomend weekend op de post te kunnen doen.
In de tussentijd, als de visumpetitie loopt, gaan we ook nog een keer naar de VS op vakantie. Ik heb zo ongeveer hemel en aarde bewogen om erachter te komen of ik het land binnen mag op een ESTA, of dat ik beter een B2-visum kan aanvragen, maar zonder resultaat. Helaas wil de visumafdeling van het Amerikaans consulaat mij geen antwoord geven over de juiste route. Een mail die ik heb gestuurd naar Customs and Border Protection kwam terug met een twee-regelig antwoord dat totaal niet op mijn situatie van toepassing was (ik diende een 'Advance Parole' aan te vragen, volgens hen, maar dat is alleen van toepassing als je al in de VS woont).
In dit draadje zal ik updates plaatsen over het visumproces.
Inmiddels heb ik geen tijd meer om voor onze vakantie nog een B2-visum aan te vragen, dus jullie krijgen er gratis ook een verslag bij van een poging 'VS binnenkomen op een ESTA terwijl je een immigrantenvisum hebt aangevraagd'. Als ze draadloos internet hebben in een 'holding cell' op het vliegveld, kan ik wellicht zelfs 'live' updaten als het niet lukt

AMA!