Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

ESTA/overstay/Canada; aantal vragen

Als je een vraag hebt over non-immigratievisa (tijdelijk verblijf in de VS), kun je die hier stellen.
Kloetje
Amerika-ontdekker

ESTA/overstay/Canada; aantal vragen

Bericht door Kloetje »

Hallo!

Een aantal dingen zijn me onduidelijk m.b.t. ESTA/overstay/Canada. Ik heb de US borders er al over gemaild maar van hun antwoord word ik helaas niet veel wijzer, dus ik dacht om het hier te proberen :wink:

Ik volg momenteel een exchange semester in Montréal, Canada, en heb van tevoren de V.S. bezocht. Ik ben 5 augustus de V.S. binnengevlogen, 17 augustus via land Canada binnen gegaan en vlieg eind december weer terug naar Nederland vanuit Canada. Nu wil ik eigenlijk nog graag mee met een tripje naar de V.S. van 2 november t/m 5 november, maar de 90 dagen van mijn ESTA zijn dus maar geldig tot en met 2 november. Daarom een aantal vragen:
1. Als ik de V.S. binnen ga OP 2 november en pas de 5e weer terug ga naar Canada, geldt dit dan als een overstay? Ik dacht zelf van wel, maar aangezien ik er niet goed iets over kan vinden op de cbp.gov site twijfel ik er toch nog over.
2. Hoe groot is de kans dat je geweigerd wordt bij de grens als je ESTA officieel niet meer geldig is? Ik ken mensen die zonder problemen na het verlopen van de 90 dagen via Canada de V.S. binnen zijn gekomen met het I-94 formulier - hadden zij gewoon geluk of moet dit over het algemeen weinig problemen opleveren?
3. Zover ik het heb begrepen zorgt een overstay in het verleden ervoor dat je niet meer onder het VWP de V.S. binnen komt en altijd een visum moet aanvragen. Kan een overstay ook veel problemen opleveren bij het aanvragen van een visum, of is het moeilijk voor een consulaat om achter een overstay te komen?

Dan nog een andere (laatste :wink: ) vraag: ik las op een Amerikaans forum iets over dat als je de V.S. binnenkomt en je 90 dagen beginnen, deze doorlopen zolang je in Noord-Amerika bent (Canada/Mexico/etc.). Nu wist ik dat al wel, maar een forummer wist heel stellig te beweren dat als je langer dan 90 dagen in Noord-Amerika blijft (dus ook Canada) dit geldt als een overstay. Aangezien ik begin augustus de V.S. binnen ben gekomen en pas eind december Canada verlaat, zou mijn verblijf dus ook gelden als een overstay. Ik vond het een raar verhaal, maar heeft iemand hier er wel eens vaker van gehoord?

Sorry voor het aantal vragen, maar ik zie door de bomen het bos niet meer zo goed, haha! Bedankt vast in ieder geval!

P.S. Overigens ben ik niet van plan om mee te gaan met de trip als ik hiermee de regels breek en daarmee in de problemen kan komen (ik wil graag nog zonder al te veel gedoe in de toekomst terug kunnen komen naar de V.S. :thumbup: ).
Laatst gewijzigd door Kloetje op 25 okt 2012, 20:31, 1 keer totaal gewijzigd.
mtl
Amerika-expert

Re: ESTA/overstay/Canada; aantal vragen

Bericht door mtl »

Als je 2 november de VS inkomt dan is het inderdaad een overstay. Ga er maar vanuit dat je dan geweigerd wordt. Verder heeft een overstay vervelende gevolgen voor toekomstige reizen naar de VS. Dus gewoon niet doen!
Kloetje
Amerika-ontdekker

Bericht door Kloetje »

Oh, stom verkeerd detail: mijn ESTA is nog WEL geldig OP 2 november en verloopt NA 2 november. Wat ik heb begrepen ga ik dan dus nog wel 'legaal' de V.S. binnen maar verblijf ik er vanaf 3 november 'illegaal' - klopt dit?

Bedankt voor je reactie in ieder geval!
mtl
Amerika-expert

Bericht door mtl »

Als 2 november je laatste dag is van de 90 dagen dan wordt je geacht voor of uiterlijk op die dag uit de VS te zijn. Ik acht de kans groot dat ze je om die reden niet toelaten.
Bushmaster
Amerika-expert

Bericht door Bushmaster »

ESTA is twee jaar geldig, en voor een tripje (met auto) vanuit Canada niet noodzakelijk,
dus gaat dit nu over ESTA of over de 90 dagen van het VWP?
Als het de VWP betreft, zou ik dit aan de grens proberen uit te leggen,
zij zien ook wel in je paspoort, en je "Canadese papierwinkel" dat het een logisch verhaal is.

Heb je geluk krijg je een nieuwe stempel voor 3 maand, heb je pech dan kan je terug Canada in.
Pasklaar antwoord vooraf zal je niet krijgen, e.e.a is ter beoordeling van de immigration officer aan de grens.
Kloetje
Amerika-ontdekker

Bericht door Kloetje »

Het gaat om de 90 dagen van VWP. Ik ben begin augustus de V.S. binnengekomen en verblijf sindsdien in Canada, de 90 dagen toegestane verblijftijd in de V.S. verlopen dus na 2 november.

Als ik je goed begrijp: officieel mag/kan het dus sowieso niet, maar afhankelijk van de immigration officer kan hij ter plaatse mijn toeristenvisum/ESTA vernieuwen? Maar om mijn ESTA te vernieuwen moet ik toch eerst Noord-Amerika (dus ook Canada) uit, dus dat zou dan toch niet moeten kunnen? Of begrijp ik je nu verkeerd?
goldenhills
Amerika-expert

Bericht door goldenhills »

Dit is wat ik er van begrijp:
- De 90-dagen klok gaat tikken bij eerste binnenkomst in de VS
- Je moet voordat die klok de 90 dagen voorbij gaat weer de VS verlaten
- Tijdens verblijf in aangrenzende landen zonder een werk-/woonvisum tikt de klok gewoon door
- Pas na het verlaten van VS en de aangrenzende landen kan de klok weer opnieuw worden gestart
- De US Immigration officer heeft het laatste woord en kan anders beslissen
- Op het VWP heb je geen recht op verhaal. Afgewezen is afgewezen.
mtl
Amerika-expert

Bericht door mtl »

En een ESTA/VWP kan niet verlengd worden. Het lijkt me sterk dat een US immigrations amntenaar dat voor je doet.
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

Ik sluit me aan bij wat Goldenhills zegt, met daarbij de opmerking dat de immigration officer je mogelijk gewoon toelaat, terwijl je een dag later in overstay gaat. Wat die officer ook zegt of doet (volgens mij zijn er geen speciale stempels die aangeven: ESTA gaat nu opnieuw in): de volgende keer dat je naar de VS reist, kan de immigration officer op dat moment toch gewoon een overstay vaststellen en je op basis daarvan weigeren. Ik zou daar dus heel voorzichtig mee zijn. Is het een optie om een toeristenvisum aan te vragen?
goldenhills
Amerika-expert

@mtl: goed punt. Ik denk dat in dat geval je technisch gezien een nieuwe visa waiver krijgt, geen verlenging van je oude waiver.

Een toeristenvisum vraag je het beste aan in het land van je permanente woonplaats.

P.S. Het gaat hier om VWP, niet om ESTA. ESTA is normaal twee jaar geldig en is voor zover ik weet niet afhankelijk van waar je wanneer allemaal geweest bent.
Kloetje
Amerika-ontdekker

Bericht door Kloetje »

Bedankt voor jullie reacties! Wat ik zo hoor is het dus een (redelijk) risico wat ik neem, maar waar ik later ook nog last van kan hebben. Aangezien het tripje waar ik het over had gewoon een leisure tripje is voor een paar dagen, neem ik het risico liever niet, vooral gezien ik sowieso nog wel een keer naar de V.S. wil.

Maar wat is dan precies het verschil tussen het VWP/een ESTA? Ik dacht dat dat allemaal onder hetzelfde kopje viel. Heeft dit ook nog invloed op wat wel en niet is toegestaan?
RiverCola
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 4

Bericht door RiverCola »

Maar dan vraag ik me toch het volgende af: Als jij op het VWP binnenkomt in de VS en je reist door naar Canada... Wordt dan in de VS geregistreerd wanneer je Canada verlaat, gesteld dat je in dit voorbeeld niet weer vanuit de VS terug naar huis reist? Want dat is in feite wat Kloetje doet, ook als ze niet heen en weer naar de VS zou reizen in de tussentijd.

Ik kan me het namelijk niet voorstellen. In dat geval zou de VS dus over alle passagiersgegevens dienen te beschikken van reizigers die Canada verlaten en deze moeten koppelen aan dezelfde gegevens van deze reizigers indien ze in de VS binnenkwamen. Lijkt me technisch nogal lastig en bovendien vraag ik me af of de VS over al die gegevens kan/mag beschikken.

Het zou dus inhouden dat een ieder die op het VWP de VS binnenkomt maar de VS niet vanaf een US-airport verlaat, maar vanuit Canada (of Mexico) terug reist, automatisch in overstay gaat....
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Heb jij een verblijfsvisum voor Canada? Want dat maakt heel deze zaak anders.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Kloetje
Amerika-ontdekker

Bericht door Kloetje »

@RiverCola: Dat vroeg ik me ook af. Dat sluit ook aan bij de laatste vraag in mijn eerste post. De V.S. heeft alleen geregistreerd dat ik daar 5 augustus via vliegtuig ben binnen gekomen. Ik ben dus 17 augustus over land naar Canada gegaan. Ik vlieg pas eind december weer terug naar Nederland vanuit Canada. Zou dit dan toch een overstay betekenen, ook al heb ik vóór het verlopen van de 90 dagen de V.S. verlaten? Ik zou het raar vinden, maar zoals je al zei staat nergens officieel geregistreerd wanneer ik de V.S. heb verlaten (toch?).

@kastelke: Nee, ik heb geen verblijfsvisum voor Canada aangezien ik hier minder dan 6 maanden studeer. Ik verblijf hier dus officieel als toerist.
RiverCola
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 4

Bericht door RiverCola »

Tenzij geregistreerd is dat jij over land de VS verlaten hebt naar Canada...
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Moest je een visum hebben, dan was het geen probleem. Maar in dit geval, zonder Canadees visum, weet ik het niet.
Zelf zou ik denken van niet, je hebt immers duidelijk niet de US als doel gehad / Canada enkel maar gezien als plaats om even binnen te wippen voor 1 of 2 dagen om zo terug de US proberen binnen te komen voor 90 dagen (wat dus niet kan). Maar soms is er een verschil tussen 'gezond boerenverstand' en 'de Amerikaanse wet'. ;-)
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
allochtoon
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 99

Bericht door allochtoon »

http://www.cbp.gov/xp/cgov/travel/id_vi ... amples.xml

Als ik het goed begrijp kan je bij binnenkomst over land vanuit Canada naar de VS het welbekende groene formuliertje invullen. Dan zouden de 90 dagen weer bij 0 beginnen. Check dat even door te bellen.

Je hebt geen ESTA nodig om over land de VS binnen te komen.
heeft het forum verlaten
goldenhills
Amerika-expert

Kloetje schreef:Maar wat is dan precies het verschil tussen het VWP/een ESTA? Ik dacht dat dat allemaal onder hetzelfde kopje viel. Heeft dit ook nog invloed op wat wel en niet is toegestaan?
VWP: Visa Waiver Program = zonder visum tijdelijk in de VS mogen verblijven
ESTA: Electronic System for Travel Authorization = via electronische registratie toestemming krijgen om naar de VS te mogen reizen
Bushmaster
Amerika-expert

Bericht door Bushmaster »

ESTA: Electronic System for Travel Authorization = via electronische registratie toestemming krijgen om naar de VS te mogen reizen
En alleen noodzakelijk als je de VS binnenkomt via boot of vliegtuig, niet als je met de auto/camper/fiets vanuit Canada de VS binnen gaat.
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

RiverCola schreef:Maar dan vraag ik me toch het volgende af: Als jij op het VWP binnenkomt in de VS en je reist door naar Canada... Wordt dan in de VS geregistreerd wanneer je Canada verlaat, gesteld dat je in dit voorbeeld niet weer vanuit de VS terug naar huis reist? Want dat is in feite wat Kloetje doet, ook als ze niet heen en weer naar de VS zou reizen in de tussentijd.

Ik kan me het namelijk niet voorstellen. In dat geval zou de VS dus over alle passagiersgegevens dienen te beschikken van reizigers die Canada verlaten en deze moeten koppelen aan dezelfde gegevens van deze reizigers indien ze in de VS binnenkwamen. Lijkt me technisch nogal lastig en bovendien vraag ik me af of de VS over al die gegevens kan/mag beschikken.

Het zou dus inhouden dat een ieder die op het VWP de VS binnenkomt maar de VS niet vanaf een US-airport verlaat, maar vanuit Canada (of Mexico) terug reist, automatisch in overstay gaat....
Er is verregaande samenwerking tussen de Amerikanen en de Canadezen op immigrations-vlak, dus het zou me nog niet eens heel erg verbazen als de Amerikanen inderdaad kunnen beschikken over die gegevens uit Canada (en vermoedelijk dan ook Mexico). Hoe kunnen ze anders überhaupt ooit controleren of iemand even de grens overwipt of dat iemand in de tussentijd in Europa is geweest? Misschien hebben ze geen rechtstreekse inzage, maar kunnen ze de gegevens wel opvragen in Canada (en Mexico).
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer