Een aantal dingen zijn me onduidelijk m.b.t. ESTA/overstay/Canada. Ik heb de US borders er al over gemaild maar van hun antwoord word ik helaas niet veel wijzer, dus ik dacht om het hier te proberen

Ik volg momenteel een exchange semester in Montréal, Canada, en heb van tevoren de V.S. bezocht. Ik ben 5 augustus de V.S. binnengevlogen, 17 augustus via land Canada binnen gegaan en vlieg eind december weer terug naar Nederland vanuit Canada. Nu wil ik eigenlijk nog graag mee met een tripje naar de V.S. van 2 november t/m 5 november, maar de 90 dagen van mijn ESTA zijn dus maar geldig tot en met 2 november. Daarom een aantal vragen:
1. Als ik de V.S. binnen ga OP 2 november en pas de 5e weer terug ga naar Canada, geldt dit dan als een overstay? Ik dacht zelf van wel, maar aangezien ik er niet goed iets over kan vinden op de cbp.gov site twijfel ik er toch nog over.
2. Hoe groot is de kans dat je geweigerd wordt bij de grens als je ESTA officieel niet meer geldig is? Ik ken mensen die zonder problemen na het verlopen van de 90 dagen via Canada de V.S. binnen zijn gekomen met het I-94 formulier - hadden zij gewoon geluk of moet dit over het algemeen weinig problemen opleveren?
3. Zover ik het heb begrepen zorgt een overstay in het verleden ervoor dat je niet meer onder het VWP de V.S. binnen komt en altijd een visum moet aanvragen. Kan een overstay ook veel problemen opleveren bij het aanvragen van een visum, of is het moeilijk voor een consulaat om achter een overstay te komen?
Dan nog een andere (laatste

Sorry voor het aantal vragen, maar ik zie door de bomen het bos niet meer zo goed, haha! Bedankt vast in ieder geval!
P.S. Overigens ben ik niet van plan om mee te gaan met de trip als ik hiermee de regels breek en daarmee in de problemen kan komen (ik wil graag nog zonder al te veel gedoe in de toekomst terug kunnen komen naar de V.S.