Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Frankenstorm (Sandy)

Is er vermeldenswaardig nieuws over de Verenigde Staten? Meld het dan in dit forum.
Dieuwertje
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 8

Frankenstorm (Sandy)

Bericht door Dieuwertje »

Zoals sommigen onder jullie misschien al gehoord hebben, is er een grote storm onderweg naar de oostkust van de VS.
Wij zijn op het voorspelde hoogtepunt van de storm in Chicago en Toronto maar tegen 4 november zijn we weer in Boston.
Hopelijk valt het allemaal wat mee...
Een overzicht van onze reizen en reisverslagen: http://dieudriesopreis.blogspot.com

April 16': New York
Aug 16': ZW Canda + Hawaï

New York (3x) - Zuidwesten (3x) - Noordoosten - Hawaii (2x)
Australië - Nieuw-Zeeland
Bennogr
Amerika-expert

Re: Frankenstorm

Bericht door Bennogr »

Er wordt al gewaarschuwd voor overstromingen in New York. Gelukkig zit ik op de 4e verdieping in Brooklyn, ver genoeg van de zee. Hopelijk.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
wiepster
Amerika-expert

Bericht door wiepster »

Net gehoord dat de causeways hier om 17.00 afgesloten worden voor verkeer. Dit ivm Sandy langs de oostkust va Florida. Alle collega's die beachside wonen zijn inmiddels naar huis gestuurd. Ook gaat ons gebouw dicht en moet iedereen het pand verlaten om 17.00.
Katja
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 12
Contacteer:

Bericht door Katja »

Zo te lezen hebben wij een briljante week uitgekozen om naar NY te gaan...
Oh ja, paraplu moet ik nog inpakken.
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Voor Toronto zal het enkel wat veel regen zijn, en rukwinden. Zo te zien lijken ze hier niet een ramp of zo te verwachten (terwijl ze hier nogal snel kunnen overdrijven, naar mijn ervaring ;-) ).
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Dieuwertje
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 8

Bericht door Dieuwertje »

@Elke: oef! Tegen wat regen kunnen we wel :wink:
Een overzicht van onze reizen en reisverslagen: http://dieudriesopreis.blogspot.com

April 16': New York
Aug 16': ZW Canda + Hawaï

New York (3x) - Zuidwesten (3x) - Noordoosten - Hawaii (2x)
Australië - Nieuw-Zeeland
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

ik zie dat jullie hier in de regio zijn van 1 tot 3 november. Dan lijkt zelfs de regen al haast voorbij te zijn:
http://www.theweathernetwork.com/fourte ... 4day_table
Moest er hier nog iets spectaculairs voorspeld worden voor die 3 dagen, dan zal ik het hier melden.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

Hmmm, ik volg Sandy al een paar dagen op http://www.nhc.noaa.gov en sinds vanmorgen zijn haar plannen ineens gewijzigd en lijkt ze zo'n beetje pal over mijn huis te gaan koersen. Vanmorgen voor de zekerheid dan toch maar wat extra proviand ingeslagen (de winkelschappen met water waren al praktisch leeg!) en toen ik voor een niet-storm-gerelateerde boodschap bij Home Depot was, zag ik dat de zaklampen als warme broodjes over de toonbank gingen, en dat er ook bovenmatige interesse was voor de power generators. De schrik zit er sinds vorig jaar goed in denk ik, want er zijn mensen (zoals mijn buren) die toen een hele week zonder stroom hebben gezeten. Wij zaten zelf maar 24 uur zonder stroom, maar alleen al de immense hoeveelheid regen die er gaat vallen (het gaat volgens de voorspellingen 3,5 dag aan een stuk door regenen) gaat hier gegarandeerd voor stroomuitval zorgen. Nou, we gaan het wel zien dinsdag...

Ik heb me overigens laten vertellen dat dit voor meteorologen een buitengewoon interessante storm is, die ze in deze vorm nog niet eerder hebben meegemaakt. Het heeft iets te maken met een koufront waar de orkaan tegenaan botst; wat een totaal onbekend en onvoorspelbaar fenomeen zou moeten zijn. Het is in ieder geval een reusachtig systeem, want als ik de satellietbeelden zie, dan zitten we hier al sinds gisteren (donderdag) in de bewolking die voortgestuwd wordt door Sandy, die toen nog ergens op Jamaica bezig was. En dat is hier toch een slordige 2300 km vandaan....
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Ik kom net terug uit San Francisco, waar Sandy ook al groot nieuws was. Natuurlijk heeft manlief zich er helemaal niet druk over gemaakt, want hij leeft van dag op dag. Nu hebben we dus geen flessen water in huis en dat zal overal wel uitverkocht zijn. We hebben wel wijn en bier, dus we zullen maar op zijn middeleeuws gaan leven mocht het nodig worden. Ik hoop dat het allemaal helemaal mee gaat vallen overal.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

dimona schreef:Ik heb me overigens laten vertellen dat dit voor meteorologen een buitengewoon interessante storm is, die ze in deze vorm nog niet eerder hebben meegemaakt. Het heeft iets te maken met een koufront waar de orkaan tegenaan botst; wat een totaal onbekend en onvoorspelbaar fenomeen zou moeten zijn. Het is in ieder geval een reusachtig systeem, want als ik de satellietbeelden zie, dan zitten we hier al sinds gisteren (donderdag) in de bewolking die voortgestuwd wordt door Sandy, die toen nog ergens op Jamaica bezig was. En dat is hier toch een slordige 2300 km vandaan....
Dat is toch wel verontrustend. Denk aan de "derecho", ook een onbekend fenomeen tot eind juni en toen zaten twee miljoen mensen zonder stroom :(.
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

Petra/VS schreef:Natuurlijk heeft manlief zich er helemaal niet druk over gemaakt, want hij leeft van dag op dag. Nu hebben we dus geen flessen water in huis en dat zal overal wel uitverkocht zijn. We hebben wel wijn en bier, dus we zullen maar op zijn middeleeuws gaan leven mocht het nodig worden.
:lol:

Ik zou gewoon maandag een paar badkuipen vullen, dan heb je in ieder geval water. Ik zag dat ze bij home depot ook pallets met water hadden staan trouwens en dat leek daar niet echt storm te lopen (ik denk omdat veel mensen het daar niet verwachten).

Ik heb voor ons vijven (manlief is er niet) ruim 50 liter water in huis; daar moeten we het wel mee kunnen redden. Eigenlijk zou het sowieso geen probleem moeten zijn, want we hebben een well én een generator; áls ik dat systeem aan de praat krijg, dan mag je mijn 50 liter zo komen afhalen :)
pollyblue
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 30

Bericht door pollyblue »

heb vanmorgen m'n vlucht naar Orlando van maandag al met 1 dag kostenloos kunnen vervroegen, dankzij Sandy. Stress!
Amerikanist
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 4

Bericht door Amerikanist »

Doe voorzichtig allemaal!
dutchie_in_boston
Amerika-expert

Bericht door dutchie_in_boston »

hmm, dimona, sandy moet inderdaad over jullie heenkomen. Er zal wel geen water, brood, en melk in de winkels meer liggen :lol: Maar, serieus, good luck en ik hoop dat het allemaal meevalt.

O jee, Bloomberg zegt net geen evacuaties in NY maar the weather channel is het er niet echt mee eens.

Hier in MA is alvast een state of emergency afgeroepen. Het moet wat worden, met een hurricane in een nor'easter die zich langzaam verplaatst. Ik las op boston.com:..it is set to collide with a dipping jet stream as well as a strong high pressure system moving south from eastern Canada.. - geen idee wat dat nou precies betekent maar waarschijnlijk zoiets als 'oh s#*t.' En als ik het lokale nieuws zo zie: paniek! Ik heb de tuinstoelen maar binnen gezet en een extra blikje soep en een paar bagels opgehaalt. Stroom uitvallen valt hier vaak wel mee, ik woon in een town met een municipality en die krijgen stroom vaak binnen een paar uur weer aan de gang. Maar het grootste deel van MA valt onder de grote electriciteitsbedrijven en die zijn na een laatste fiasco verteld dat ze enorme boetes gaan krijgen als ze electriciteit niet sneller aan de praat krijgen. Nou ja, we zien maandag wel wat het wordt. Good luck voor iedereen die aan de oostkust woont of vakantie houdt!
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

De laatste berichten zijn helemaal niet goed voor ons gebied :(. Volgens de verhalen moet er 10 tot 25 centimeter regen komen en windvlagen van 100+ km/u. Ik heb er zo GEEN zin in! Maar ja, wat doe je aan het weer.
Dutchie - Het zware aan deze storm is dat hij dus inderdaad samen moet komen met twee andere zware stormsystemen en er is een volle maan, waardoor de getijen ook kennelijk meespelen in het risico van zware overstromingen. Virginia, Maryland en DC zijn ook onder een "state of emergency". Hopelijk is het allemaal onnodig.
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

Ja, het ziet er niet goed uit voor ons. Vandaag de stroomgenerator uitgetest, die doet het in ieder geval. Stroomuitval kan hier langdurig zijn. Ik baal op dit moment vooral voor de kinderen, die hier morgenavond in de wijk zouden gaan trick-n-treaten - dat gaat dus niet door. Mijn man is er niet, dus calamiteiten zal ik zelf moeten opvangen. Ik ga morgen de tuinspullen binnen zetten cq vastzetten; meer kan ik niet doen. We wonen in een groot huis; kinderen slapen boven en ik beneden, dus ik ben van plan maandag met de kids in de basement te gaan liggen.

Voor mijn man is de timing echt ontzettend slecht: dinsdag staat in Canada een groot event gepland, waar hij 7 maanden lang dag en nacht aan heeft gewerkt. Er zijn videolijnen met o.a. Peru en de VS, maar nu is het dus zaak om iedereen vanuit zijn eigen huis te kunnen laten deelnemen, omdat reizen naar sommige lokaties gewoon niet gaat lukken. Hij zit zelf al de hele week in Canada, dus het is voor mij ook maar afwachten wanneer ik hem weer terug zie. Hij moet donderdag weer voor iets anders dringend in de VS zijn, dus hij heeft nu voor de zekerheid twee terugvluchten geboekt, zowel woensdag als donderdag. Hij vliegt gelukkig op Philly, dat maakt het hopelijk iets minder tricky....
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Is het verstandig om in een basement te gaan slapen als er gevaar is voor overstroming? Of is dat niet het geval bij jullie?

Waar ergens in Canada zit je man? Voor de regio Toronto verwachten ze van maandagnamiddag tot dinsdagochtend veel regen. En rukwinden van 70-100km/uur. Dat is dus niet het ergste.
Elke
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Voor ons zou het juist wel goed zijn om in de basement te slapen, want wij wonen op een heuvel. Een basement is niet per definitie een kelder. Heel vervelend, Dimona, dat je dit alleen door moet maken, vooral met kinderen. Ik zou zeggen kom hier, maar wij wonen toch nog wel ver van elkaar. Maar serieus, als er iets is laat het me weten. Ik wil mijn mobiele nummer niet op dit forum zetten, maar ik ben op Facebook te vinden. Als je nummers uit wilt wisselen, doe het dan via die weg (Petra Engle). Hopelijk gaat het allemaal meevallen.
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

Nee, overstroming hebben we hier niet zo snel. Als het dagen regent, dan worden de muren van de basement wel nat, maar het is niet zo dat het hier naar binnen loopt. De basement zit half in een heuvel, dus het water volgt doorgaans netjes de heuvel. Bij de hurricane van vorig jaar durfde ik het inderdaad niet aan om daar te slapen (we woonden hier toen pas net en kon de risico's nog niet goed inschatten) maar ik weet nu dat overstroming hier geen significant risico is. Gezien de staat van het dak verwacht ik eerder problemen op dat vlak :|

Man zit in Halifax, NS.
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

Dank je Petra, dat is lief. Ik houd het in gedachte en het aanbod is wederzijds.
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer