Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Verscheurd door emigratiedroom

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
DejaVu
Amerika-expert

Re: Verscheurd door emigratiedroom

Bericht door DejaVu »

Niks aan de hand komt vaker voor :lol:

(quote uit klimaattopic)
Wallstreet schreef:We zouden beter aan de toekomst denken en geboortebeperking invoeren, we zijn met veel te veel!
Mijn partner wilt kinderen, als het van mij afhangt, NO WAY!!! Dus daar hebben we af en toe wel eens een woordenwisseling over :D
ned in MO
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door ned in MO »

Ik ben ook iemand die met een HBO opleiding naar Amerika ging en daar dacht deze te kunnen toepassen (economische opleiding in de Vrijetijdsindustrie). Dat is het na veel solliciteren niet geworden en uiteindelijk is het zelfstandig ondernemerschap geworden. Echter zoals eerder reeds opgemerkt is het denkniveau meer bepalend dan welke richting je nu bent opgegaan. Alleen is het wat lastiger overtuigen aan een werkgever. Ik heb voor mijzelf ontdekt dat ik mijn talenten het best kan ontplooien door te doen wat ik zelf wil. Dat kan in Amerika heel makkelijk door iets te beginnen wat je leuk vindt om te doen al moet het natuurlijk wel geld in het laatje brengen. Wat ik het leuke vind aan ondernemen is de uitdaging om weer nieuwe kanalen te vinden om zaken te kunnen doen en hierop in te spelen. Of het nu bananen, vis of speelgoedautootjes zijn vind ik totaal onbelangrijk. Dat gezegd vind ik Amerika het perfecte land voor mij om me te ontplooien.
RiverCola
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 4

Bericht door RiverCola »

Ti's toch een vraag die ik je eigenlijk al een tijde wil stellen, Ned in Mo:

Je hebt een goede opleiding gedaan. Daarnaast is het duidelijk dat het ondernemen je in het bloed zit (heeft bij lange na niet iedereen, dat moet je echt willen en kunnen). Je bent een pakket-service, mag ik het zo noemen?, begonnen en boert daar goed mee. Volgens mij ben je inmiddels met nog meer plannen bezig.
Maar ik kan me zo voorstellen dat het bedrijf dat je nu hebt min of meer 'op je pad' is gekomen omdat je daar simpelweg een markt in zag. Mag ik je vragen wat nu echt jouw droom zou zijn om te doen? Of is het echt je droom, wat je nu doet, alleen al omdat het je de kans geeft te doen wat je wilt doen, en je er een uitdaging in ziet dat alles op jouw manier te doen?
Wallstreet
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 2

Bericht door Wallstreet »

Over kansen in de VS weet ik dat deze niet voor het grijpen liggen. Of zij reëeler is? Kan best zijn, ze heeft het huidige economische klimaat reeds aan haar zijde en het
gezegde dat vrouwen meestal gelijk hebben waarschijnlijk ook. Maar dat neemt niet weg dat ik niet zelf in mijn kansen geloof.
Waar een wil is, is een weg. Mocht ik ooit winnen, de kans is sowieso heel klein, dan zie ik op het moment wel wat ik ga doen.
Momenteel zit ik volop in de zelfstudie en hoop als alles achter de rug is, eerst in dienst van een bureau te werken en daarna zelf iets op te starten.
Tot op dit moment is er in de sector nog geen bachelor of master vereist. Dus het kan volledig op zelfstudie en een sprekend portfolio.
Voor mij is het een droom, voor haar nog niet en misschien komt het bij haar niet, maar dat belet niet dat mensen dat mensen dromen moeten uitstellen
of niet kunnen waarmaken. Wie weet bevalt het mij daar ook niet, dit kan ik niet weten zonder dat ik het geprobeerd heb.
Je leeft maar één keer en dat leven is veel te kort. Woordenwisselingen lossen we wel op of geraken we zelf wel uit.
Mocht zij me zeggen dat ze vrijwilligerswerk doen en voor lange tijd weg moet, dan kan ik haar of wil ik haar ook niet tegen.
Ik heb redelijk wat achter de rug in m'n leven, dat leert me dat je beter spijt hebt van dingen die je doet, dan niet gedaan hebt.
Denk dat er nu genoeg over mij geweten is, dus ga voor wat je wilt in het leven, zolang er geen financiële zorgen zijn en geen krediet aan te pas komt.
Btw, mijn moeder stierf toen ze 33 was, dat heeft me geleerd dat je moet doen wat je gelukkig maakt...
Als ik morgen of later zelf zo een diagnose te horen krijg, dan weet ik dat ik bereikt heb wat ik wil.
Amikix
Amerikakenner

Bericht door Amikix »

Wallstreet schreef: Tot op dit moment is er in de sector nog geen bachelor of master vereist. Dus het kan volledig op zelfstudie en een sprekend portfolio.
Dit is iets dat me opviel. In jouw sector zijn die diploma's misschien niet vereist, maar zonder dergelijke diploma's zul je bijvoorbeeld geen H1b visum aan kunnen vragen (mocht dat ooit op je pad komen).
Wallstreet
Amerikakenner

Amikix schreef:
Wallstreet schreef: Tot op dit moment is er in de sector nog geen bachelor of master vereist. Dus het kan volledig op zelfstudie en een sprekend portfolio.
Dit is iets dat me opviel. In jouw sector zijn die diploma's misschien niet vereist, maar zonder dergelijke diploma's zul je bijvoorbeeld geen H1b visum aan kunnen vragen (mocht dat ooit op je pad komen).
Bedankt voor deze waardevolle tip. :wink:
RiverCola
Amerika-expert

Bericht door RiverCola »

Daarnaast, ik ken heel veel mensen in de grafische sector (want dat studeer je momenteel toch?) en heb zelfs een familielid met een succesvol ontwerpbureau, en die hebben nog nooit iemand aangenomen die geen Bachelor of Design had. Sterker nog, sommige werkgevers kijken er zelfs heel kritisch naar aan welke academie je hebt gestudeerd. De ene academie legt de nadruk meer op concept-desing, de ander is wat meer praktijkgericht (eigenlijk net zoals de verhouding tussen de Universiteit van Amsterdam en de Erasmus Universiteit). Sommige bureaus zoeken bv juíst een conceptgerichte ontwerper, of specifiek een heel praktijkgerichte ontwerper en letten er dan op van welke academie iemand komt.

Eerlijk gezegd denk ik dat je het beste voor een bachelor-opleiding kunt gaan. Helemaal als je met dit beroep in de toekomst in de VS aan de slag zou willen. En let dan ook goed op met wat voor soort programma's de ontwerpers in de VS werken. Ik ben bijvoorbeeld opgeleid te werken met een bepaald bouwkundig-tekenprogramma, terwijl in de VS bijna geen enkel bureau daarmee werkt. Niet handig als ik zou willen solliciteren...

Ten slotte denk ik niet dat dit beroep tot een visum kan leiden. Er zijn zoveel grafisch ontwerpers, die kunnen ze ook wel in de VS vinden en een bureau kan, mijns inziens, onmogelijk verantwoorden dat ze iemand uit Europa aan moeten nemen. Blijft over...de loterij!
Wallstreet
Amerikakenner

@Rivercola,

Mijn enige kans op dit moment is de loterij, daar ben ik me van bewust.
Wat betreft de bachelor: Ik was van plan me sowieso in te schrijven hier in Brussel, maar door omstandigheden is dit op het laatste moment afgesprongen.
Gelukkig is mijn toelatingsproef 2 jaar geldig,indien ik wil, kan ik nog instappen tijdens het jaar of volgend academiejaar.
Ondertussen heb ik heel wat geleerd omtrent het beroep en vooral het broodnodige conceptuele gedeelte. Iets wat veel mensen over het hoofd zien,
ik bedoel hiermee dat veel mensen er voor kiezen om het in avondschool te doen, maar dat is niet genoeg, dan leer je totaal niet wat je nodig hebt om
een eigen stijl uit te werken (als je dat wilt). Deze focussen zich enkel en alleen op het leren van de programma's.

Wat betreft zelftudie, liggen hier meer dan 40 boeken(enkel grafisch ontwerp) naast me die ik allemaal 1 voor 1 dien samen te vatten en daarna voor mezelf
een paper te schrijven en een finale samenvatting, das mijn doelstelling. Das dan alleen grafisch ontwerp en advertising.
Dan nog Fotografie, waar daar kan je in deze wereld zeker niet zonder, liggen hier eveneens tal van boeken om in te duiken.
Webdesign is online, webdevoloping deels ook.

Over het aannemen van mensen. Ik heb een lijst van talloze bureau's welke ik daarna gefilterd heb om te kunnen zien of zij aanbieden naar wat ik opzoek ben.
Daarna heb ik deze allemaal één voor één gecontacteerd. In België was het zo dat het merendeel niet afging op diploma, maar op portfolio. Ik weet niet hoe het zit in de VS. Hangt allemaal af van plaats tot plaats. Over de programma's heb ik dan meer geluk. Enkel dat 3D momenteel heel populair is en dus Maya of Cinema 4D ook te leren naast de gebruikelijke programma's zoals Illustrator, Indesign, Photoshop,.

Ook het belang van tekenen op papier is me niet ontgaan. Hoe kan je bv. raw sketches maken zonder je de techniek niet onder de knie hebt.
Tekenen is een talent, daar beschik ik gelukkig over, maar iedereen die het wil kan dit aanleren.
Wallstreet
Amerikakenner

OFFTOPIC (en zo zijn we al een tijdje bezig hier :wink: )

Indien er mensen zijn die vragen hebben over grafisch ontwerp en typografie,
en eveneens goede boeken nodig hebben omtrent deze onderwerpen, dan kunnen ze me altijd een privé bericht sturen.
Ik spendeerde meer dan 1300$ dollar aan de boeken en heb sowieso kennis omtrent het aan- of afraden van specifieke lectuur.
Enige nadeel hieraan verbonden is dat deze allemaal Amerikaans dus Engels zijn en de taal voor sommigen een handicap kan vormen.
Ook voor mij, geef ik toe... Maar niets is onbereikbaar of niet aan te leren, als je maar wilt.
Nederlanders kunnen heel veel goede boeken in Breda vinden. Gelukkig situeert Breda zich op grens tussen onze landen. :D
Voor mensen die beginnen in dit vak via zelfstudie is dit boek een echte aanrader."Design for communication, conceptual graphic design basics" van Elisabeth Resnick.
Een boek vol oefeningen die je zelf dient uit te voeren op papier niet op de pc. Al kan je deze opdrachten allemaal verder uitwerken met de programma's.

Alle tips zijn welkom via privé bericht of het moet zijn dat er een Grafisch ontwerp topic komt. :mrgreen:
ned in MO
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door ned in MO »

RiverCola schreef:Ti's toch een vraag die ik je eigenlijk al een tijde wil stellen, Ned in Mo:

Je hebt een goede opleiding gedaan. Daarnaast is het duidelijk dat het ondernemen je in het bloed zit (heeft bij lange na niet iedereen, dat moet je echt willen en kunnen). Je bent een pakket-service, mag ik het zo noemen?, begonnen en boert daar goed mee. Volgens mij ben je inmiddels met nog meer plannen bezig.
Maar ik kan me zo voorstellen dat het bedrijf dat je nu hebt min of meer 'op je pad' is gekomen omdat je daar simpelweg een markt in zag. Mag ik je vragen wat nu echt jouw droom zou zijn om te doen? Of is het echt je droom, wat je nu doet, alleen al omdat het je de kans geeft te doen wat je wilt doen, en je er een uitdaging in ziet dat alles op jouw manier te doen?
Klopt, ik ben met nog meer plannen bezig en heb een heleboel petten op. Soms teveel denk ik wel eens. Ik wil mijn rentals wel kwijt bijvoorbeeld maar de markt is op het moment niet zodanig dat het erg aantrekkelijk is om dat te doen.
Kwam mijn huidige bedrijf op mijn pad? Zoals je waarschijnlijk weet had /heb ik een eigen makelaarskantoor. Net als ieder ander in die industrie vielen er harde klappen en verdween een leuk inkomen als sneeuw voor de zon en het zag er niet naar uit dat dit snel zou veranderen.
Er moest dus iets anders komen. Ik zag hier op de website bijvoorbeeld wat Ellen den Otter deed. Op zich een leuk idee maar in mijn ogen voor heel veel verbeteringen vatbaar. Ik liep zelf ook al langere tijd met zoiets in gedachten en met de real estate op zijn gat besloot ik uit te zoeken of zoiets kans van slagen had. Veel onderzoek gedaan naar de concurrentie, de fouten van de concurrentie proberen bloot te leggen, een concept maken, budget maken (moest met weinig middelen) etc. Ik wilde qua prijs goed kunnen concurreren, maar ik wilde het vooral heel simpel maken voor de klant en daarbij hoge kwaliteit van service levere. Reden waarom bijvoorbeeld niet van de post gebruik maak.
Je kan dus aan de ene kant zeggen dat het op mijn pad kwam. Dat is meestal zo want je moet er op een of andere manier mee in aanraking komen. Je komt de hele dag met dingen in aanraking en dit was een van de dingen die me interesseerde en ik besloot om dit uit te gaan zoeken.
Dat het een goed concept is geworden, is gebleken want het levert genoeg op, de klanten zijn erg tevreden en velen komen met grote regelmaat terug. Echter je op een ding richten zoals ik voorheen had gedaan (makelaardij) is gevaarlijk want als bijvoorbeeld de euro instort koop jij niks meer in amerika omdat het financiele voordeel misschien weg is. Daarom ook de gedachte om nieuwe dingen te ontwikkelen en bedenken. Velen zijn gekomen en gegaan en anderen zijn gebleven of in start up fase.
In mijn beroep komen er heel veel opportunities voorbij wonderlijk genoeg. Zo verzend ik oa voor amerikaanse bedrijven naar het buitenland maar ook binnen de USA stuur ik regelmatig LTL (zeg maar een pallet of twee, LTL betekent less than truckload).
Een andere tak binnen de verzendwereld is drop shipping wat ik bijvoorbeeld voor een australisch bedrijf doe wat groeiende is. Het laatste project is het openen van een internet store dat ik samen met een nederlandse klant aan het realiseren ben en waar ik grote mogelijkheden in zie.

Als je dit zo allemaal bekijkt zie je dat ik graag aan nieuwe dingen werk, nieuwe dingen ontwikkel en uitdagingen zoek. Het maakt mij daarin niet uit eigenlijk wat het is zolang het die uitdaging geeft. Ik ben er nog lang niet naar mijn gevoel maar wel lekker op weg.

Ben ik met mijn droom bezig? Moeilijk te zeggen. Ik vind het leuk wat ik doe, maar er zijn zoveel dingen die ik leuk vind. Het kan best zijn dat ik mijn ware passie nog niet heb ontdekt. Vroeger wilde ik eerst dierendokter worden, daarna rechercheur. Dat laatste lijkt mij nog steeds leuk maar zal het wel nooit worden. Mijn beroep moet vrij onafhankelijk zijn. Ik kan niet tegen een 8-5 baan, tegen bazen die je niet de ruimte willen geven om je te ontwikkelen.

Wat dat betreft ben ik dus aardig op weg. Ik wil alleen op een punt komen waarbij ik meer kan delegeren (lees personeel hebben)en wat meer afstand kan nemen als ik daar behoefte aan heb. Dat is denk ik voor mij aardig richting droom cariere.
Wallstreet
Amerikakenner

Ned in MO

Ik denk dat je wel mag stellen dat je op goede weg bent, het is niet iedereen gegeven om op te bouwen wat jij reeds hebt gedaan en nog zal doen.
Ik haal ook een zeer belangrijk advies uit je post en dat is dat je je niet enkel mag concentreren op één ding.
Ik denk dat dat een beetje een fout is die vele maken. (wie weet mezelf)
Al is geluk toch ook een beetje van de partij in het zakenwereldje, evenals goede mensen kennen.
Veel succes ermee en héél veel ltl's :wink:
ned in MO
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door ned in MO »

De belangrijkste hulp die ik heb gehad om zelfstandig te kunnen worden is mijn vrouw geweest.
Ik ben in de makelaardij in feite als zelfstandige begonnen. Die was veel moeilijker geweest als ik geen vrouw had gehad met een goed stabiel inkomen waardor ik mij daarop kon concentreren zonder grote directe financiele zorgen te hebben. Toen dat eenmaal liep kon mijn vrouw de stap nemen om aan haar eigen onderneming te gaan werken en wij zijn nu beide volledig zelfstandig ondernemer zij het in totaal verschillende bedrijfstakken. Zij is van fysiotherapeut voor een ziekenhuis overgegaan naar het oprichten van een eigen bedrijf voor in home fysiotherapy en sinds een jaar ook met een womens health clinic.
Hiermee wil ik aangeven dat je een bedrijf beginnen vanuit verschillende invalshoeken kunt zien. Veel mensen zien zelfstandig gaat als een (te) groot risico.
Ik zag mijzelf vroeger ook niet als zelfstandig ondernemer. Dat kwam toevallig zo en ik kwam er achter dat zoiets heel erg goed beviel.
Ik heb nu nog niet eens over de prettige bijkomstigheid dat zelfstandig zijn zo veel makkelijker is als je kinderen hebt omdat je veel flexibeler kan zijn.
RiverCola
Amerika-expert

Bericht door RiverCola »

Wallstreet schreef:het is niet iedereen gegeven om op te bouwen wat jij reeds hebt gedaan en nog zal doen.
Dat is maar net hoe je het interpreteert. Ned in Mo heeft een eigen bedrijf opgebouwd en kan zijn gezin daarvan onderhouden. Dat heeft hij opgebouwd. Hij heeft ook nog de mogelijkheid om andere takken van dienst :wink: uit te bouwen terwijl hij dit doet. Hartstikke mooi.
Ik heb geen eigen bedrijf en ben (nog) niet rijk, maar vind dat ik ook al heel wat opgebouwd heb, op een andere manier. Ik heb een baan waar ik trots op ben, waarbij ik iets doe waarin ik een enorme uitdaging vind, waarmee ik iets voor de samenleving beteken (of dat hoop te doen) en waarmee ik mezelf kan onderhouden. Voor iedereen is dat anders natuurlijk.

@Ned in Mo: Dank voor je uitleg. Het had natuurlijk zomaar kunnen zijn dat je zou zeggen: 'Mijn grootste wens is eigenlijk alsnog om een goedlopend vakantie-resort op te zetten' (combinatie opleiding, jouw eerste baan in de VS en piepkleinbeetje makelaardij :lol: ) of dat je zou zeggen "ik wil uiteindelijk net zo groot worden als UPS, maar wil sowieso in de shipping business blijven', of inderdaad totaal iets anders...(dierenarts!). Dat vroeg ik me zo af omdat de meeste ondernemers die ik ken óf een hele bewuste keuze gemaakt hebben, zoals dat familielid van me met dat grafische bureau - zijn grote droom van weleer- óf het bedrijf dat ze runnen op hun pad kwam, puur vanuit een idee ergens geld aan te kunnen verdienen.
ned in MO
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door ned in MO »

Waar ik eigenlijk wel eenbeetje van droom? Twee takken van mijn business zijn van dien aard dat ik deze zou kunnen meenemen terwijl ik aan het reizen ben.
Het lijkt mij ideaal als ik in de toekomst (als de kinderen de deur uit zijn) met een grote 5th wheel caravan (type toy hauler) door amerika kan reizen en een uurtje of twee per dag besteden aan werk en voor de rest lekker doen waar ik zin in heb en amerika ontdekken :mrgreen:
RiverCola
Amerika-expert

Bericht door RiverCola »

Op de zijkant staat dan heel groot: 'Physiotherapie on wheels!'. En mensen kunnen dan, in het dorp of stadje waar je toevallig bent, ter plaatse een therapie-behandeling krijgen! :lol:
lllammert
Amerika-newbie
Aantal x V.S. bezocht: 0

Bericht door lllammert »

Ik en Sylwia hadden Lange discussies over dit soort onderwerpen we zijn nog jong maar, Je moet je Dromen volgen, Hopen helpt niet, Hopen is tijdverspilling. Als je je dromen wilt waarmaken mijn kind dan moet je ervoor blijven vechten en doorzetten tot de laatste stap! Zo doen wij het. :thumbup:
Hockey
Amerika-expert

Bericht door Hockey »

@lllammert, jullie zijn nog erg jong en erg nieuw hier. Maar wellicht kun je ons dan eens vertellen hoe we precies moeten blijven vechten/wat we precies moeten doen om die dromen van een verhuizing naar de VS waar te maken?
Sandy
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 5

Bericht door Sandy »

Hockey .... IIIammert is 12 jaar! :wink:
Sandy
Wallstreet
Amerikakenner

Sandy schreef:Hockey .... IIIammert is 12 jaar! :wink:

LOL :lol: Ik begin eigenlijk een beetje onraad te ruiken... Er klopt iets niet... :wink:
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Hij is 12 jaar, heeft 6 keer de US bezocht. Zijn vriendin is 14 jaar. Beiden zijn al jaren depressief want al 6 jaar verlangend naar de US af te reizen voor wonen/werken.
Ze willen graag beroemd worden, bv. in films spelen, en maken dus nu een prod. voor YouTube. Er zijn nog twee anderen in hun kennissenkring met idem verlangens maar daar hebben we niet veel meer van gehoord.
Voorlopig is de specialiteit: spelfouten - en topics openen.
Totnutoe heb ik niets gezegd, want ik geef ieder benefit of the doubt....
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer