Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Vrijheid van Meningsuiting

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
rene.jager
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door rene.jager »

Bart40 schreef:Elk land heeft zijn eigennaardigheden. Frankrijk is een mooi land maar jammer dat die fransen er wonen...dat is er ook zo eentje.Vergeet niet dat als wij op vakantie gaan in de USA we met een roze bril op lopen.
Maar Nederlanders zijn al jaren bekend als bot en te direct. Da's zeker waar.
:hilarious:

Goh, waar herken ik die toch van.... Dit geeft bij mij ook wel een beetje de lading aan van hoe voorzichtig je iets op een (geschreven) forum moet brengen. Niemand ziet mijn brede grijns, op het moment dat ik het er neerkalk. De soep wordt nooit zo heet gegeten als hij wordt opgediend ... In elk geval niet bij mij :wink:
Marby
Amerikafan

Bericht door Marby »

rene.jager schreef:Niemand ziet mijn brede grijns, op het moment dat ik het er neerkalk. De soep wordt nooit zo heet gegeten als hij wordt opgediend ... In elk geval niet bij mij :wink:
Ik geloof dat je misschien bedoelt dat men het niet zo zwaar moet nemen? Maar je moet toch met anderen rekening houden.

Bij ons op het werk is een van de email 'guidelines' (weet even het nederlandse woord niet) dat je nooit sarcasme moet gebruiken, ook niet als je meent dat niemand buiten jouw distributie lijst het ooit zal lezen of als je er heel erg zeker van bent dat 'men' je toch wel zal begrijpen.
Iedereen kan wel eens een slechte dag hebben en een email verkeerd interpreteren. Het kan dan toch zeer doen. Jij bedoelt het dan wel niet 'zo', maar het kan toch wel 'zo' overkomen. De 'guideline' is dat je er altijd vanuit moet gaan dat mensen je schrijven 'out of context' nemen.

Geen slechte regel, eigenlijk.

Margaret
Njit
Amerika-expert
Partner van: SpaceAce
Aantal x V.S. bezocht: 11
Contacteer:

Bericht door Njit »

Marby schreef:een van de email 'guidelines' (weet even het nederlandse woord niet)
richtlijnen
Homepage met al onze reis- en fotoverslagen bij elkaar: https://kloenies.nl/
rene.jager
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door rene.jager »

Marby schreef:
rene.jager schreef:Niemand ziet mijn brede grijns, op het moment dat ik het er neerkalk. De soep wordt nooit zo heet gegeten als hij wordt opgediend ... In elk geval niet bij mij :wink:
Ik geloof dat je misschien bedoelt dat men het niet zo zwaar moet nemen? Maar je moet toch met anderen rekening houden.

Bij ons op het werk is een van de email 'guidelines' (weet even het nederlandse woord niet) dat je nooit sarcasme moet gebruiken, ook niet als je meent dat niemand buiten jouw distributie lijst het ooit zal lezen of als je er heel erg zeker van bent dat 'men' je toch wel zal begrijpen.
Iedereen kan wel eens een slechte dag hebben en een email verkeerd interpreteren. Het kan dan toch zeer doen. Jij bedoelt het dan wel niet 'zo', maar het kan toch wel 'zo' overkomen. De 'guideline' is dat je er altijd vanuit moet gaan dat mensen je schrijven 'out of context' nemen.

Geen slechte regel, eigenlijk.

Margaret
Daarom gaf ik eigenlijk al een beetje aan dat de opmerking van Bart wel hout snijdt, ...(althans, dat probeerde ik aan te geven) Ik maak me er ook schuldig aan zonder het altijd in de gaten te hebben. Soms is het dan wel handig eens een spiegel voor gehouden te krijgen.
Xerxes
Amerikafan

Bericht door Xerxes »

novw schreef:mijn ervaring ligt toch iets anders. Amerikanen zijn "backstabbers". Die praten (lullen / roddelen / kletsen / verzinnen verhalen) achter de rug van hun "slachtoffer" om. En omdat iedereen graag over een ander praat gaan roddels en verzinsels als een dwaas door een dorp heen.

En zoals we allemaal weten, één verteld aan twee over een puistje, twee verteld aan drie over een abces, drie verteld aan vier over een kankergezwel, en voor je het weet ben je dood verklaard.

Daarnaast lijken amerikanen een nog veel subtielere manier te hebben om "je op je plek" te zetten. Je wordt gewoon doodgezwegen. Je hebt stemrecht, maar geen spreekrecht in buurt commitees, en weet ik wat nog meer, en als je dat dan alsnog afdwingt, wordt er meewarig naar je geluisterd, en niets gedaan.

Er is een typisch nederlands woord voor dit gedrag: achterbaks. En natuurlijk zijn er altijd uitzonderingen. Net zoals niet elke Nederlander zijn negatieve scheur opentrekt.
Wow, ik vind dit echt zielig! Ik vraag me af waarom mensen zoals jij, die zo ongelukkig zijn en zo nadenken over Amerikanen, waarom je toch in mijn land op vakantie komt? Ik snap dat gedrag gewoon niet. Willing self-victimization? Of een heel slechte aanval van FSC (False Superiority Complex)?

BTW, ik heb spreekrecht in mijn buurt commitee, als je iets niet zeker weet over de manieren van mijn land, maak dan geen statements!
Live and let live is what I aspire to
American
Californian
novw
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door novw »

ik heb wel even op mijn handen gezeten. Prachtige moderators /beheerders lopen d'r hier rond. In een topic over vrijheid van meningsuiting nog wel. Lees de eerste regel van mijn verhaal: mijn ervaring ligt toch iets anders. Dus als iedereen zich diep beledigd / gediscrimineerd / whatever wil voelen: alle nederlanders recycelen hun toilet papier. Nou goed ?

--
Wij hebben een week doorgebracht bij heel goede (internet-)vrienden in NewJersey vorig jaar. Zij een katholiek tegen extreem aan: 2 keer per dag naar de kerk, dat werk, hij had lak aan de wereld en deed heerlijk wat ie zelf wilde doen. Hij werkte zich dood (letterlijk, vandaar de verleden tijd).

Toen wij daar op de eerste dag binnen liepen was de hele buurt al weken van te voren op de hoogte gesteld door de kerk die het maar niets vonden dat er onbekenden bij een kerk-lid introkken. En dan nog eens van die heidense europeanen ook. En zij had het al zo slecht, want haar man was ook al zo'n heiden. Nee ! Dat kon echt niet ! Er moest actie worden ondernomen. Dat we toch konden komen was puur omdat ze er niet meer onder vandaan kon komen. Alle afspraken stonden al.

In de praktijk bleken we het blindelings goed met elkaar te kunnen vinden. We hebben een wereldtijd met zijn 4-en gehad, en hebben op de eerste avond gewoon afgesproken om "gevaarlijke" onderwerpen lekker te laten voor wat ze waren. Dat lukt natuurlijk moeilijk, en we hebben best wel wat moeilijke(re) discussies gehad, maar met respect voor elkaars mening kom je een heel eind.

Dus kwam na een paar dagen de aap uit de mouw: de kerk had ons bezoek zwaar veroordeeld. Wij (mijn vrouw en ik) waren op het geld van de familie uit. Dat we zonder auto verschenen was koren op de molen van de kletsk*tten. Binnen 24 uur kwamen de buren polshoogte nemen, na 48 uur werden we aan de kant gezet door de @#$%^(!) politie uit dat dorpje. Controle. Zomaar. Cosmo is eens gaan praten met "wat mensen" die hij kende vanuit zijn werk bij de krant. Het bleek dat er op het politieburo meerdere (!) meldingen waren gekomen dat wij een stel landlopers waren die zonder geld aan het profiteren waren van de goedheid van deze mensen. Goddank (haha) bleken onze vrienden echt vrienden. Ik wil me niet eens voorstellen in wat voor soort ellende we terecht waren gekomen anders. (zonder auto, zonder planning, zonder overanchtingen, enzovoorts)

Dus: Amerikanen zijn backstabbers. Vast niet allemaal, maar de kliek daar in NJ heb ik maar één woord voor: achterbaks. En mij werd letterlijk te verstaan gegeven dat dit soort groepen mensen (christenen met een hoofdletter dus) dit soort dingen vaak uithaalt als men met "vreemden" wordt geconfronteerd.

*note mod (Rob)
In overleg met de moderators hebben we besloten dit stukje terug te zetten al kunnen wij ons in de toon ervan helemaal niet vinden
Niels

Afbeelding
Njit
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Njit »

novw schreef:Dus: Amerikanen zijn backstabbers. Vast niet allemaal, maar de kliek daar in NJ heb ik maar één woord voor: achterbaks. En mij werd letterlijk te verstaan gegeven dat dit soort groepen mensen (christenen met een hoofdletter dus) dit soort dingen vaak uithaalt als men met "vreemden" wordt geconfronteerd.
Heerlijk hoe men met 1 slechte ervaring een heel land kan typeren wat tig keer zo groot is als nederland.
Maar goed, dat is je goed recht. Je kunt ook ervoor kiezen om je er niet druk over te maken en te denken 'zij hebben een probleem met mij, ik niet met hun'

Breng voor de grap eens een keer een bezoek aan Staphorst. Dit is net zo erg. Maar is heel nederland daardoor zwaar Christelijk en Gelovig??
Laatst gewijzigd door Njit op 29 aug 2006, 18:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Xerxes
Amerikafan

Bericht door Xerxes »

Jouw generalizatie van Amerikanen zijn backstabbers is gewoonweg stom. Ik ben een Amerikaan, en kon dit ook ervaren als een non-evangelical christian in een gesloten Christelijke/Mormonen plaats in bv. Texas of Utah. Ik generalizeer dan niet dat alle Christenen of Mormonen zo zijn.

Laatste bezoek aan Nederland in 1993, zag ik Nederlandse racistische skinheads in Amsterdam in een rel, en ik nam ook niet aan dat alle Nederlanders of Nederlanders dezelfde denkwijzen hadden of racistisch waren als die skinheads.

Ik moet zeggen dat als ik jou ervaringen lees hier op het forum dat er altijd iets naars met je gebeurt wanneer je de VS bezoekt.
Live and let live is what I aspire to
American
Californian
SpaceAce
Amerika-expert
Partner van: Njit
Aantal x V.S. bezocht: 16
Contacteer:

Bericht door SpaceAce »

novw schreef:Dus: Amerikanen zijn backstabbers. Vast niet allemaal, maar de kliek daar in NJ heb ik maar één woord voor: achterbaks.
Dan zou ik, als ik jou was, ook maar niet op visite gaan bij mensen in Staphorst (Nederland), want ik gok dat je dan ook nog een ander beeld over Nederlanders krijgt...

Je hebt gewoon de pech gehad om toevallig in een Christelijk dorpje terecht te komen.
Neem een kijkje op onze homepage met veel reisverslagen van Amerika: http://www.kloenies.nl
en/of lees onze blog van onze afgelopen reis naar The 4 Corners: https://usatour2019.wordpress.com/
Njit
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Njit »

Xerxes schreef:Ik moet zeggen dat als ik jou ervaringen lees hier op het forum dat er altijd iets naars met je gebeurt wanneer je de VS bezoekt.
Wat is het spreekwoord ook alweer?
'Wie goed doet, goed ontmoet'
Sandy
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 5

Bericht door Sandy »

Njit schreef: Heerlijk hoe men met 1 slechte ervaring een heel land kan typeren wat tig keer zo groot is. Maar goed, dat is je goed recht.
Ik weet niet of dat zijn goed recht is ... Ik vond zijn eerdere stukje bijzonder generaliserend en offensive .. En dan kan het wel gebaseerd zijn op een bijzonder vervelende ervaring, maar dat vind ik geen reden om te beginnen met "Amerikanen zijn backstabbers". Ik vind dat je best wat genuanceerder kan zijn op een Amerika forum en rekening kan houden met de gevoelens en achtergronden van de andere forumleden. Hier komen notabene ook mensen die in Amerika wonen, een Amerikaanse wederhelft hebben, of Amerikaanse familie .. Ik vind eerlijk gezegd, het excuus: "maar dat is mijn mening" een behoorlijke dooddoener .. Zo maak je jezelf onaantastbaar en dat vind ik een oneerlijke discussie .. Je had je mening ook heel duidelijk kunnen geven in andere bewoording novw, en het had dan niets afgedaan aan je hele verhaal hoe "absurd" jij behandeld bent daar ...

Nee ik zou het niet erg vinden als Dennis hier een maatregel in zou nemen ... Aan de andere kant zijn we allemaal volwassenen ..
Sandy
BSP
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door BSP »

novw schreef:Dus: Amerikanen zijn backstabbers. Vast niet allemaal, maar de kliek daar in NJ heb ik maar één woord voor: achterbaks.
Voor jouw mening is ook een mooi woord; kortzichtig...je zou je eens wat kunnen verdiepen in de verschillende geloven, bevolkingsgroepen en culturen, en eens je licht opsteken bij andere Amerikanen, misschien dat je dan een iets minder eenzijdig beeld krijgt.

Maar natuurlijk mag ook jij je mening geven, ik ben het er dan op mijn beurt weer niet mee eens :wink:

Fred
“Thank the Lord”? That sounded like a prayer. A prayer in a public school. God has no place within these walls, just like facts don’t have a place within an organized religion.

Poesjes
Kwaajknarie
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 6

Bericht door Kwaajknarie »

alle Fransen zijn arrogant!

alle Nederlanders zijn schreeuwerds!

alle Belgen zjin dom!

alle Duitsers zijn nazi's!

alle, ach laat ook maar.......... :cry:
Sandy
Amerika-expert

Bericht door Sandy »

BSP schreef:Maar natuurlijk mag ook jij je mening geven, ik ben het er dan op mijn beurt weer niet mee eens :wink:
Iedereen mag zijn mening geven ... Maar laat het geen excuus zijn om lekker ongenuanceerd anderen te kwetsen. Door zorgvuldig je woorden uit te kiezen, kun je ook je punt maken .. Ik kan me best voorstellen dat iemand dingen zegt 'in the heat of the moment' .. maar kom er dan later wat genuanceerder op terug...

Nou Mack ik denk dat je vraag inmiddels wel is beantwoord : ))
Sandy
Njit
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Njit »

Het verhaal op zich was best interessant. Maar om er dan zo'n conclusie aan te verbinden vind ik (let wel, ik tik hier VIND IK) ronduit kortzichtig.

Andere culturen, andere gebruiken. Dat het niet is wat je gewend is kun je prima constateren. Het veroordelen is iets wat denk ik niet op zijn plaats is.
Kwaajknarie
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 6

Bericht door Kwaajknarie »

Ik ga mijn vakantie maar annuleren, ik durf niet meer.

Aan de andere kant van de plas staan 298.000.000 zwaar christelijke backstabbers me op te wachten :D :D :D :D :D
Sandy
Amerika-expert

Bericht door Sandy »

Njit schreef:(let wel, ik tik hier VIND IK)
LOL als nu maar niet iedereen op zijn tenen gaat lopen .. ; ))

Op zich houd ik er wel van als iemand zijn kont tegen de krib gooit en zijn mening niet onder stoelen of banken steekt. Van alleen maar een aai over de bol, krijg je ook geen interessante discussies .. Maar ik denk wel dat er duidelijk onderscheid is wanneer je te ver gaat ...
Laatst gewijzigd door Sandy op 29 aug 2006, 19:43, 2 keer totaal gewijzigd.
Sandy
Njit
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Njit »

Kwaajknarie schreef:Ik ga mijn vakantie maar annuleren, ik durf niet meer.

Aan de andere kant van de plas staan 298.000.000 zwaar christelijke backstabbers me op te wachten :D :D :D :D :D
Hebben ze je er niet weggejaagd de afgelopen vakantie dan?
Rob
Amerika-expert
Partner van: Annie
Aantal x V.S. bezocht: 27
Contacteer:

Bericht door Rob »

Dit draadje gaat (voorlopig) op slot
Rob

3. Het is te allen tijde verboden om andere mensen verbaal aan te vallen. Je mag uiteraard je eigen mening verkondigen, maar beledig daarbij niet andere mensen.

8. Persoonlijke meningen van forumleden die bijzonder grof, racistisch, seksistisch, of haatdragend zijn, kunnen worden gemodereerd of verwijderd. We proberen hier een open atmosfeer te bieden waarin iedereen zijn of haar eigen mening kwijt kan, maar als die mening, of de manier waarop ze geuit wordt, anderen kan kwetsen of tot een kwetsende actie kan leiden, zullen we gedwongen zijn actie te ondernemen tegen de betreffende perso(o)n(en).

Nogmaals aandacht voor de bovenstaande forumregels.
Het slotje gaat er weer af
rperre
Amerika-expert

Bericht door rperre »

Ik leef hier nu zo'n 2,5 jaar permanent en heb daarvoor zo'n 5 jaar naar de VS op en neer gereisd. Ik heb net als in NL hier allerlei mensen ontmoet. Dit gaat van enorm goede mensen die je echt kunt vertrouwen met jouw bezittingen tot enorme Eikels (sommige zou ik zelfs "backstabbers" kunnen noemen :wink: ). Maar over het algemeen vind ik de amerikanen vele malen vriendelijker, behulpzamer en informatiever dan de "gemiddelde" Nederlander.

Het gaat hier echter om de vrijheid van menings uiting.

Over het algemeen zie ik hier dat iedereen natuurlijk wel een mening heeft, maar dat heel veel mensen deze niet goed naar voren durfen te schuiven. Het kan mij echt geen r... schelen of iemand het wel of niet eens is met mijn mening, als ze problemen hebben met iemands mening dan moeten ze daar in de eerste plaats gewoonweg niet naar vragen.

Het kan zijn dat ik hier in het wat conservatievere Zuiden wat minder mensen tref die een uitgesproken eigen mening hebben. Maar behalve een van mijn buren heb ik nog niemand gezien die echt vooruit komt met zijn/haar mening in deze community. Ik als "permanent resident" probeer me ook op de achtergrond te houden voor de "aparent reasons". Zelfs mijn vrouw wordt soms kwaad als ik met mijn nuchtere nederlandse verstand eens opsta voor b.v. Joran van der Sloot (misschien verkeerd voorbeeld, maar goed) dat ze dus gewoon geen harde bewijzen hebben om hem te kunnen veroordelen. De media speelt een grote rol mee hier en trekken de meeste mensen mee in wat "ZIJ" vinden. Dus 'de meeste mensen' vinden dat joran de bak in moet, dat is zo'n beetje de mening van iedereen.

Op dit moment heb ik echter maar 1 doel en dat is het U.S. Citizenship zodat ik hier echt kan doen wat ik wil en kan zeggen wat ik wil en wanneer ik dat wil!

Richard
Rperre is op 28-4-2011 door een helicopterongeval om het leven gekomen. We zullen hem missen.
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer