Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Kraamzorg
-
- Amerika-newbie
- Aantal x V.S. bezocht: 0
Kraamzorg
Wie kan mij vertellen hoe de kraamzorg in Amerika is geregeld?
Wordt er veel thuisbevallen of zijn het meer ziekenhuisbevallingen, waarom is dit zo?
Wat zijn de kosten van beiden en worden deze dan ook vergoed door de verzekering?
De kraamtijd is een supertijd waarin moeder en kind verwend worden en veel informatie krijgen van de kraamverzorgende,
is dit in Amerika het zelfde als in NL?
Bestaat er kraamzorg in Amerika, hoelang krijg je deze?
Is er behoefte aan (meer) kraamzorg in Amerika?
Waarin verschilt een geboorte in Amerika met een Nederlandse?
Ik ben een kraamverzorgende in opleiding en zou graag antwoorden krijgen op deze vragen?
Wordt er veel thuisbevallen of zijn het meer ziekenhuisbevallingen, waarom is dit zo?
Wat zijn de kosten van beiden en worden deze dan ook vergoed door de verzekering?
De kraamtijd is een supertijd waarin moeder en kind verwend worden en veel informatie krijgen van de kraamverzorgende,
is dit in Amerika het zelfde als in NL?
Bestaat er kraamzorg in Amerika, hoelang krijg je deze?
Is er behoefte aan (meer) kraamzorg in Amerika?
Waarin verschilt een geboorte in Amerika met een Nederlandse?
Ik ben een kraamverzorgende in opleiding en zou graag antwoorden krijgen op deze vragen?
Re: Kraamzorg
Waarom schrijf je er niet bij dat dit jouw huiswerk is?
-
- Amerika-newbie
Ik begrijp de opmerking niet.....
Ik vertel toch dat ik in opleiding ben en dat ik graag antwoord op deze vragen wil?
Momenteel zijn wij met een groep bezig om informatie over de kraamperiode in Amerika te zoeken,
is dit soms verkeerd of zo?
Ik vertel toch dat ik in opleiding ben en dat ik graag antwoord op deze vragen wil?
Momenteel zijn wij met een groep bezig om informatie over de kraamperiode in Amerika te zoeken,
is dit soms verkeerd of zo?
@toliwa16, de vragen zoals jij ze gesteld hebt en de wijze waarop jij ze stelt doet sterk vermoeden dat je een scriptie moet schrijven. Vandaar de opmerking van DejaVu.
- vana
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 4
- Contacteer:
Is het erg dan dat ze een scriptie ofzo moet schrijven? Er zal misschien veel op internet te vinden zijn maar hier op dit forum zitten misschien ervaringsdeskundugen. Die kunnen de vragen heel direct beantwoorden en ook hun ervaringen vertellen en misschien doorverwijzen naar de juiste websites.
Dan zit ze toch gewoon goed hier met haar vragen?
Dan zit ze toch gewoon goed hier met haar vragen?
- sachasenne
- Amerika-expert
- Partner van: syce
- Aantal x V.S. bezocht: 14
- Contacteer:
Welkom Tollwa16.
Ik kan je niet helpen maar er gaan hier zeker mensen zijn die je verder helpen als ze hiermee ervaring hebben.
Ik kan je niet helpen maar er gaan hier zeker mensen zijn die je verder helpen als ze hiermee ervaring hebben.
Groetjes,
Carine
Carine
Zet het er dan bij en vraag toestemming.
Ik kan mijn eerste post niet simpeler maken...
Ik kan mijn eerste post niet simpeler maken...
-
- Amerika-newbie
gelukkig komen er ook leuke reacties
ik zou erg blij zijn met de informatie
waarom moet ik toestemming vragen om deze vragen te stellen,
als je niet wilt antwoorden doe je het niet

ik zou erg blij zijn met de informatie
waarom moet ik toestemming vragen om deze vragen te stellen,
als je niet wilt antwoorden doe je het niet
Omdat veel mensen zulke vragen neergooien en nooit meer terug komen of marketingbureaus die alleen informatie verzamelen etc.
Ik antwoord wanneer ik wil antwoorden en daar ga jij niet over.
Ik antwoord wanneer ik wil antwoorden en daar ga jij niet over.
Erg niet. Maar het is wel netjes om de achtergrond te vermelden.vana schreef:Is het erg dan dat ze een scriptie ofzo moet schrijven?
=====
Wat mij betreft hoef je geen toestemming te vragen. Maar het is voor de beantwoorders altijd prettig en netjes als de reden/het doel van de vraag bekend is.toliwa16 schreef:waarom moet ik toestemming vragen om deze vragen te stellen,
Zeker als iemand de vraag doorspeelt binnen zijn/haar netwerk binnen de VS zal je willen weten waarom de vraag gesteld is en wat ermee gebeurt.
Jasmino heeft toestemming gevraagd voor haar oproep mbt coaching, ik heb toestemming gevraagd voor mijn onderzoek, en zo zijn er wel meer.
edit: maar ik wil hier geen reltopic van maken, dus veel plezier.
edit: maar ik wil hier geen reltopic van maken, dus veel plezier.
- Petra/VS
- Medebeheerder
- Contacteer:
Graag de vragen beantwoorden en niet verzanden in of die wel of niet gesteld mogen worden op deze manier. Daar zijn wij als moderatorteam voor en Carine heeft ook al gereageerd en TS verwelkomd. Ik zie er ook niets mis mee, want Toliwa16 heeft al uitgelegd waar ze voor dienen en bovendien is het een interessant onderwerp, want het is heel anders dan in Nederland.
Wordt er veel thuisbevallen of zijn het meer ziekenhuisbevallingen, waarom is dit zo? -Nee, het gebeurt wel, maar het gros van de geboortes vindt plaats in het ziekenhuis. Er zijn ook wel vroedvrouwen, maar in sommige staten zijn die niet legaal.
Wat zijn de kosten van beiden en worden deze dan ook vergoed door de verzekering? De kosten hangen van allerlei factoren af en hoeveel de verzekering vergoed hangt af van je verzekering.
is dit in Amerika het zelfde als in NL? Nee, over het algemeen niet. Er zijn wel doulah's, die vrouwen inhuren en die veel taken van een kraamverzorgende op zich nemen, maar lang niet iedere vrouw heeft zo iemand.
Bestaat er kraamzorg in Amerika, hoelang krijg je deze? In principe heb je alleen kraamzorg in het ziekenhuis, voor een natuurlijke bevalling meestal een nacht (soms zelfs dat niet) en voor een keizersnee een paar nachten (ook weer afhankelijk van je verzekering)
Is er behoefte aan (meer) kraamzorg in Amerika? Lijkt me wel, getuige de doulah's, die iets van de afgelopen vijf a tien jaar zijn.
Waarin verschilt een geboorte in Amerika met een Nederlandse? Onze kinderen zijn allemaal in Amerika geboren, dus ik kan dit niet vergelijken.
Wordt er veel thuisbevallen of zijn het meer ziekenhuisbevallingen, waarom is dit zo? -Nee, het gebeurt wel, maar het gros van de geboortes vindt plaats in het ziekenhuis. Er zijn ook wel vroedvrouwen, maar in sommige staten zijn die niet legaal.
Wat zijn de kosten van beiden en worden deze dan ook vergoed door de verzekering? De kosten hangen van allerlei factoren af en hoeveel de verzekering vergoed hangt af van je verzekering.
is dit in Amerika het zelfde als in NL? Nee, over het algemeen niet. Er zijn wel doulah's, die vrouwen inhuren en die veel taken van een kraamverzorgende op zich nemen, maar lang niet iedere vrouw heeft zo iemand.
Bestaat er kraamzorg in Amerika, hoelang krijg je deze? In principe heb je alleen kraamzorg in het ziekenhuis, voor een natuurlijke bevalling meestal een nacht (soms zelfs dat niet) en voor een keizersnee een paar nachten (ook weer afhankelijk van je verzekering)
Is er behoefte aan (meer) kraamzorg in Amerika? Lijkt me wel, getuige de doulah's, die iets van de afgelopen vijf a tien jaar zijn.
Waarin verschilt een geboorte in Amerika met een Nederlandse? Onze kinderen zijn allemaal in Amerika geboren, dus ik kan dit niet vergelijken.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Twee andere dingen die mij opgevallen zijn (je zou alleen even moeten opzoeken wat de cijfers hieromtrent zijn):
1. Er worden veel vaker keizersnedes uitgevoerd, men gaat dus op een bepaalde dag naar het ziekenhuis om de baby te krijgen in plaats van natuurlijke bevallingen
2. Jongens worden volgens mij standaard besneden mits de ouders vooraf aangeven dit niet te willen.
Correct me if i'm wrong though.
1. Er worden veel vaker keizersnedes uitgevoerd, men gaat dus op een bepaalde dag naar het ziekenhuis om de baby te krijgen in plaats van natuurlijke bevallingen
2. Jongens worden volgens mij standaard besneden mits de ouders vooraf aangeven dit niet te willen.
Correct me if i'm wrong though.
-
- Amerika-newbie
wohhh bedankt voor de info
ik had inderdaad al gelezen dat 24.4% van de Amerikaanse vrouwen via een keizersnee bevalt, dat is het hoogste percentage op de wereld. Het lijkt mij (zelf moeder van 4 kinderen) een vreselijk gemis wanneer je bent bevallen en geen kraamzorg krijgt.
Het was voor mij en de rest van het gezin echt super fijn, je gaat heel relaxed opknappen en na een week doe het weer zelf.
Doula's zijn in NL ook in opkomst, ik had echter begrepen dat deze voor en tijdens de bevalling assisteren/coachen en niet de kraamvrouw achteraf in de watten leggen.
Ook heb ik gehoord dat een simpele bevalling zo'n 10.000 en een uitgebreide zo rond de 15.000 dollar bedraagt en dat als je niet de goede verzekering vooraf hebt afgesloten (niet alle dekken schijnbaar de zwangerschap) zelf voor de kosten moet opdraaien.
Kan iemand mij corrigeren of informeren??
Is er iets van ouderschapsverlof zoals wij dat in NL kennen, 6 weken voor en 6 weken na de bevalling door betaald door de werkgever?
ik had inderdaad al gelezen dat 24.4% van de Amerikaanse vrouwen via een keizersnee bevalt, dat is het hoogste percentage op de wereld. Het lijkt mij (zelf moeder van 4 kinderen) een vreselijk gemis wanneer je bent bevallen en geen kraamzorg krijgt.
Het was voor mij en de rest van het gezin echt super fijn, je gaat heel relaxed opknappen en na een week doe het weer zelf.
Doula's zijn in NL ook in opkomst, ik had echter begrepen dat deze voor en tijdens de bevalling assisteren/coachen en niet de kraamvrouw achteraf in de watten leggen.
Ook heb ik gehoord dat een simpele bevalling zo'n 10.000 en een uitgebreide zo rond de 15.000 dollar bedraagt en dat als je niet de goede verzekering vooraf hebt afgesloten (niet alle dekken schijnbaar de zwangerschap) zelf voor de kosten moet opdraaien.
Kan iemand mij corrigeren of informeren??
Is er iets van ouderschapsverlof zoals wij dat in NL kennen, 6 weken voor en 6 weken na de bevalling door betaald door de werkgever?
- Petra/VS
- Medebeheerder
- Contacteer:
Er is via de overheid de FMLA (Family Medical Leave Act), waaronder zwangerschap en bevalling ook valt. Die geeft iedere werknemer recht op twaalf weken onbetaald (!) ziekteverlof. De meeste bedrijven geven zes weken zwangerschapsverlof, al dan niet met vol salaris. Ik ben een van de keizersnedes "statistieken" om duidelijke medische redenen. Ik heb nooit begrepen waarom een vrouw specifiek voor een keizersnee boven een natuurlijke bevalling zou kiezen, ik vond het vreselijk om bij te komen van een operatie en ook nog een baby te verzorgen. Maar goed, dat is wat off topic. Ik kreeg van mijn werkgever acht weken zwangerschapsverlof met vol salaris (natuurlijke bevallingen kregen 6 weken).
De Amerikaanse bevalling is niet zo Barbaars als de Nederlandse natuurlijke bevalling. In Amerika en andere landen liggen het lachgas of ruggeprik bij wijze van spreken al klaar om de pijn te verlichten in tegenstelling tot Nederland. Ik kon hier in Nederland echt fluiten naar een ruggeprik, ik moest smeken om een beetje pijnstilling om de pieken vd weeen eraf te halen (pas na uren kreeg ik wat). Ik weet niet of dat inmiddels veranderd is in Nederland, maar ik vind dat iedereen recht heeft op een ruggeprik. En vice versa vraag ik me af hoe het nu zit met het aantal natuurlijke bevallingen zonder ruggeprik versus bevallingen met pijnbestrijding in Amerika. Ik kijk graag naar de docu: One born every minute! (Gaat over het kraamziekenhuis: Riverside Methodist Hospital in Columbus in de Amerikaanse staat Ohio)... waar toch veel natuurlijke bevallingen gedaan worden zonder ruggeprik, wel veel lachgas (althans die krijg je te zien, weet niet of het in verhouding staat met de werkelijkheid) maar ik vind het heel realistisch gefilmd. (Ik weet niet of het nog uitgezonden wordt overigens).toliwa16 schreef:Waarin verschilt een geboorte in Amerika met een Nederlandse?
@Petra: Zo'n doulah waar komt dat vandaan van origine? Is dat een religieus persoon? Ja stom hoor, maar de doulah 'ken' ik van TV films/series en dat was altijd een zweverig (religieus) type. Ik begrijp natuurlijk dat een film of comedy geen realistisch beeld geeft

Sandy
- Petra/VS
- Medebeheerder
- Contacteer:
Nee, het is niet iets religieus. Doula (ik zie nu zonder -h- gespeld) is een Grieks woord en de doula's hier in de VS zijn een vrij modern fenomeen. Ik wist er althans niets van met mijn zwangerschappen. Wat ze doen hangt ervan af, veelal begeleiding bij de bevalling, maar ook kraamzorg thuis. Hoe lang allemaal zal afhangen van de financiele situatie van het gezin, want goedkoop zijn doula's niet.
Aangezien er heel veel incorrectie informatie rondzwerft is het altijd handig om de bron te kennen.toliwa16 schreef:ik had inderdaad al gelezen
.....
Ook heb ik gehoord
Ja en nee. Dit zal per bedrijf, per staat en zelfs per functie verschillen. Hourly workers krijgen vermoedelijk niets, salaried workers soms wel. Het probleem met de VS is dat het niet echt 1 land is zoals Nederland, en men niet zoiets als CAO's kent. Per staat zijn er vaak grote verschillen in arbeidsrecht, zodanig dat je als arbeidsrecht advocaat niet zomaar in een andere staat werkzaam kan zijn. (bron: mijn schoonzusje, arbiedsrechtadvocaat in Los Angeles)toliwa16 schreef:Is er iets van ouderschapsverlof zoals wij dat in NL kennen, 6 weken voor en 6 weken na de bevalling door betaald door de werkgever?
- dutch_in_seattle
- Amerika-expert
- Contacteer:
Wij hebben bij de geboorte van onze tweeling (alweer bijna twee jaar geleden) ook gebruik gemaakt van een 'doula'. (Het woord 'doula' is inderdaad van Griekse oorsprong. δούλη betekent 'dienares' of 'slavin'.) Op Wikipedia vind je wat nadere informatie over doula's. Er zijn in feit twee soorten doula's: birth doulas, die je voor en tijdens de bevalling begeleiden, en postpartum doulas, die na de bevalling thuis kraamzorg bieden. Vaak wordt dat door dezelfde persoon gedaan, maar dat hoeft niet.Petra/VS schreef:Nee, het is niet iets religieus. Doula (ik zie nu zonder -h- gespeld) is een Grieks woord en de doula's hier in de VS zijn een vrij modern fenomeen. Ik wist er althans niets van met mijn zwangerschappen. Wat ze doen hangt ervan af, veelal begeleiding bij de bevalling, maar ook kraamzorg thuis. Hoe lang allemaal zal afhangen van de financiele situatie van het gezin, want goedkoop zijn doula's niet.
Er wordt hier van overheidswege geen kraamzorg geboden; het is altijd een particuliere aangelegenheid. (Zo is het tenminste in de staat Washington, waar ik woon. Misschien is dat in andere staten anders, maar ik betwijfel het.) Je betaalt dus uit eigen zak voor kraamzorg. Een (goede) doula kan behoorlijk prijzig zijn, maar wij vonden het de moeite waard om zo vlak na de geboorte, zeker met twee baby's, goede begeleiding en kraamzorg te hebben, vooral ook aangezien er verder helemaal geen familie in de buurt was om bij te springen. Je spreekt zelf met een postpartum doula af hoe vaak en hoelang ze bij je thuis komt, afhankelijk van wat je wil en welke financiële armslag je hebt. Veel mensen schakelen na verloop van tijd ('n week of zes tot acht), wanneer ze geen echte kraamzorg meer nodig hebben over van een 'echte' (en duurdere) postpartum doula naar een nanny of mother's helper, die gewoon helpen bij de dagelijkse kinderverzorging (en die over het algemeen veel goedkoper zijn).
Net als de meeste kinderen hier is onze tweeling is in het ziekenhuis geboren. Aangezien een zwangerschap van een meerling als een hoger risico wordt gezien, kreeg mijn vrouw standaard een ruggenprik en vond de bevalling plaats in een operatiekamer met een hele entourage van medisch personeel. Mocht er onverhoopt een keizersnede nodig zijn, dan konden ze gelijk beginnen. Gelukkig bleek dat allemaal niet nodig. De bevalling verliep heel soepel (al is dat natuurlijk als vader gemakkelijk praten ;-) en onze 'durskes' hebben helemaal geen tijd in de NICU hoeven door te brengen. We zijn nog twee nachten in het ziekenhuis gebleven. We mochten na één nacht al naar huis, maar de verzekering vergoedde tot maximaal twee nachten en wij vonden het wel zo prettig om nog wat langer die extra zorg te hebben. Ik weet niet hoe het is om in Nederland kinderen ter wereld te brengen, maar onze ervaring hier in Seattle is buitengewoon goed geweest. (Daarbij moet wel worden aangetekend dat wij vanuit mijn werkgever uitstekende ziektenkostenverzekering hadden en dat er helemaal geen complicaties waren.)
Laatst gewijzigd door dutch_in_seattle op 29 okt 2012, 22:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Ron (in Seattle, WA)
=======
Don't believe everything you think.
=======
Don't believe everything you think.