Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Dubbele nationaliteit niet opgeven - PETITIE
-
- Amerika-expert
- Contacteer:
Re: Dubbele nationaliteit niet opgeven - PETITIE
Het nieuws volgen vanuit het buitenland is toch nog anders dan het werkelijk beleven. Vind ik. Ik volgde ook al meer dan een jaar dagelijks het nieuws van de provincie waar wij gaan wonen zijn (en zeer intensief alles rond Toronto en omgeving), en ik moet zeggen dat het toch anders aanvoelt als je hier werkelijk leeft, dan wanneer je het vanop een afstandje leest...
Ik volg ook nog dagelijks het nieuws uit Belgie, maar ik merk toch dat ik hier en daar iets begin te missen, iets gevoelsmatig. Dat ik het niet altijd meer goed kan plaatsen.
Ik volg ook nog dagelijks het nieuws uit Belgie, maar ik merk toch dat ik hier en daar iets begin te missen, iets gevoelsmatig. Dat ik het niet altijd meer goed kan plaatsen.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
-
- Amerikafan
Kan ik me voorstellen. Wanneer ik nu het nieuws uit een provincie in Zimbabwe ga volgen voor een jaar zal ik ook een ander en veel beperkter beeld krijgen dan als ik er zou wonen.kastelke schreef: Ik volgde ook al meer dan een jaar dagelijks het nieuws van de provincie waar wij gaan wonen zijn (en zeer intensief alles rond Toronto en omgeving), en ik moet zeggen dat het toch anders aanvoelt als je hier werkelijk leeft, dan wanneer je het vanop een afstandje leest...
Echter, wanneer je tot voor enkele jaren terug meer dan 40 jr in bv Ned hebt gewoond en je blijft het nieuws volgen via diverse kranten, talkshows en actualitieitenrubrieken dan heb ik totaal niet het gevoel dat ik een ander beeld binnenkrijg dan voorheen. Ik focus, zoals voorheen, op nationale nieuws en heb weinig interesse in regionaal nieuws. Ik heb een grote interesse in de Ned. politiek, en durf met zekerheid te stellen dat ik meer kennis heb van de NL politieke verhoudingen en waar partijen voor staan dan de gemiddelde nl'er.
Daartegenvover zal de gemiddelde Nederlander/Belg meer weten van de US sitcoms, talentshows etc etc die op de TV (die ik niet heb) hier verschijnen.
-
- Amerika-expert
- Contacteer:
Ik volg enkel de geschreven pers, dus geen (duidingsprogramma's op) TV. Dat kan ook wel een verschil maken.
Elke
Ik denk dat het ook verschil maakt hoe lang geleden je bent weg gegaan. En niet alleen omdat het jaren geleden stukken lastiger was de vinger aan de pols te houden, ook omdat van alles toch begint te vervlakken en te vervagen.
Komt bij dat ik ieder keer enorm schrik als ik een oud collega of bekende in zo'n programma zie en ze hebben brilletjes, kale koppen, zijn corpulenter geworden, noem maar op.
En alleen stemmen is wel heel pover, zeker als je vroeger actiever was. Daarom vind ik het zo jammer dat ik hier waar ik woon niet kan meedoen. Na al die jaren hier heb ik toch meer affiniteit gekregen met dit deel van de wereld en de problemen hier. Als USC met stemrecht zou ik me ook meer en beter kunnen inzetten voor immigranten hier en proberen onrechtvaardigheden in de wetgeving (jullie weten vast wel wat ik bedoel) veranderd te krijgen.
Komt bij dat ik ieder keer enorm schrik als ik een oud collega of bekende in zo'n programma zie en ze hebben brilletjes, kale koppen, zijn corpulenter geworden, noem maar op.
En alleen stemmen is wel heel pover, zeker als je vroeger actiever was. Daarom vind ik het zo jammer dat ik hier waar ik woon niet kan meedoen. Na al die jaren hier heb ik toch meer affiniteit gekregen met dit deel van de wereld en de problemen hier. Als USC met stemrecht zou ik me ook meer en beter kunnen inzetten voor immigranten hier en proberen onrechtvaardigheden in de wetgeving (jullie weten vast wel wat ik bedoel) veranderd te krijgen.

SemJes, ik denk er wel eens over - maar ik wil mijn Ned.schap niet kwijt. Het is inderdaad een dilemma.
Begrijpelijk, een lastige keuze.
-
- Amerika-expert
Daarom is een eventuele verruiming van de dubbelenationaliteitsregeling zo belangrijk!
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
Voor ons hetzelfde. Wij zijn ook beide NLs, 3 Amerikaanse kids. Maar geen VS staatsburgerschap.
Er is weer nieuws. Bron: Telegraaf.
'Vuiltje wegwerken' in paspoortwet
DEN HAAG - Regeringspartijen VVD en CDA dienen samen met D66 een voorstel in om Nederlanders die een andere nationaliteit krijgen, de Nederlandse toch te laten behouden. De nieuwe wet over dubbele paspoorten moet op dit punt worden aangepast, vinden ze.
„Ons standpunt was al steeds dat de positie van deze mensen niet mocht verslechteren”, aldus Cora van Nieuwenhuizen van de VVD. „Met dit amendement op de wet willen we dan maar eens duidelijkheid verschaffen. Het is een vuiltje dat moet worden weggewerkt.” Mirjam Sterk van het CDA: „Het is niet de bedoeling dat Nederlandse expats de dupe worden van de wetgeving. Wij zijn juist trots op die Nederlanders die onze kennis en kunde naar andere landen exporteren'. '
'Vuiltje wegwerken' in paspoortwet
DEN HAAG - Regeringspartijen VVD en CDA dienen samen met D66 een voorstel in om Nederlanders die een andere nationaliteit krijgen, de Nederlandse toch te laten behouden. De nieuwe wet over dubbele paspoorten moet op dit punt worden aangepast, vinden ze.
„Ons standpunt was al steeds dat de positie van deze mensen niet mocht verslechteren”, aldus Cora van Nieuwenhuizen van de VVD. „Met dit amendement op de wet willen we dan maar eens duidelijkheid verschaffen. Het is een vuiltje dat moet worden weggewerkt.” Mirjam Sterk van het CDA: „Het is niet de bedoeling dat Nederlandse expats de dupe worden van de wetgeving. Wij zijn juist trots op die Nederlanders die onze kennis en kunde naar andere landen exporteren'. '
Ik las het net, mooi als ze een oplossing vinden 

Van nu tot en met 12 september moet je even niks geloven mbt wetsvoorstellen ed. Is allemaal verkiezingspraat.
Afgeschaft. Nieuw regeerakkoord.
edit: Het verbod is afgeschaft.
edit: Het verbod is afgeschaft.
Laatst gewijzigd door DejaVu op 29 okt 2012, 17:18, 1 keer totaal gewijzigd.
@DejaVu, sorry, jouw bericht is nu te cryptisch. Wat is precies afgeschaft? De dubbele nationaliteit of juist het verbieden van de dubbele nationaliteit?
Tijdens het tikken van jouw bericht was ik al aan het editten 

- USA2004
- Amerikakenner
- Contacteer:
DejaVu: is het nu bestaande verbod op dubbele nationaliteit afgeschaft? (onwaarschijnlijk) Of bedoel je te zeggen dat het Rutte-Wilders voorstel om de bestaande regeling te verscherpen nu officieel van tafel is? Heb je misschien een link?
- USA2004
- Amerikakenner
- Contacteer:
Ik heb net het regeerakkoord doorgelezen. Er staat niets in over een verandering van het bestaande verbod op dubbele nationaliteit. De enige opmerking over nationaliteit is deze:
Regeerakkoord is hier: http://www.volkskrant.nl/vk/nl/11704/Ka ... oord.dhtml
Dat betekent dat de situatie voor Nederlanders in het buitenland niet beter, maar ook niet slechter wordt (qua nationaliteit).Nederland zet zich er internationaal en in bilaterale contacten voor in dat mensen de mogelijkheid krijgen vrijwillig afstand te doen van een nationaliteit zonder stateloos te worden.
Regeerakkoord is hier: http://www.volkskrant.nl/vk/nl/11704/Ka ... oord.dhtml
Ik zag het op de ticker van het RTLnieuws op tv. Op de website van ze kan ik dan weer niks vinden...
- USA2004
- Amerikakenner
- Contacteer:
Zoals een vriend van me en ik het interpreteren:
- Het voorstel van het vorige kabinet om de regels te verscherpen is echt van tafel.
- Het nieuwe kabinet lijkt niet van plan te zijn om de bestaande regeling mbt dubbele nationaliteit te versoepelen.
- Het voorstel van het vorige kabinet om de regels te verscherpen is echt van tafel.
- Het nieuwe kabinet lijkt niet van plan te zijn om de bestaande regeling mbt dubbele nationaliteit te versoepelen.
Gaat waarschijnlijk om de verscherping inderdaad.
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 1 Reacties
- 1802 Weergaves
-
Laatste bericht door Resetovic