https://help.cbp.gov/app/answers/detail/a_id/752If you departed by land, private vessel or private plane, you will need to take steps to correct the record. If you do not validate your timely departure from the United States, or, if you cannot reasonably prove you departed within the time frame given to you when you entered, the next time you apply for admission to the U.S., Customs and Border Protection (CBP) may conclude you remained in the U.S. beyond your authorized stay. If this happens, your visa may be subject to cancellation or you may be returned immediately to your foreign point of origin.
Under the Visa Waiver Program (VWP), visitors who remain beyond their permitted stay in the United States cannot reenter the U.S. in the future without obtaining a visa from a U.S. Consulate. So if you are a Visa Waiver Program visitor who traveled by land to either Canada or Mexico for an onward flight, it is particularly important for you to register your timely departure if your green I-94W was not taken when you exited the U.S. If you fail to do so and you arrive at a U.S. port of entry seeking admission under the Visa Waiver Program without a visa, CBP Officers may order your immediate return to a foreign point of origin. If you are a VWP visitor and you left the U.S. by an air or sea carrier, you don't need to worry.
Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
ESTA/overstay/Canada; aantal vragen
Re: ESTA/overstay/Canada; aantal vragen
Het onderstaande gaat over de papieren I-94 en I-94W, maar ik vraag me af of het ook niet geldt voor het VWP in het algemeen:
Als vraagsteller in Canada een semester heeft gevolgd, heeft ze (hopelijk) daar toch een toestemming voor gekregen van de Canadese overheid.
Op het moment dat ze via eerst een verblijf in de US naar Canada ging, had ze dat bij de grens moeten melden, dan had ze de US officieel verlaten.
Dat heeft ze niet gedaan naar ik begrijp ?
Wat ze zou kunnen doen is, als ze nu over land naar de US wil gaan, bij de grenspost aan Immigrations haar zaak voorleggen. Vereist is dan wel bewijs van haar verblijf in Canada middels een brief van het instituut waar ze gestudeerd (?) heeft, verklaring van degene van wie ze woonruimte huurde, financiele bewijzen zoals receipts, enz. Misschien heeft ze nog bonnen van uit eten gaan, kleding kopen, een abonnement voor openbaar vervoer in Montreal. Plus natuurlijk de Canadese verblijfsvergunning.
Dan is er de mogelijkheid dat de Immigrations ambtenaar het verblijf in Canada accepteert en een nieuwe I-94 afgeeft. Maar de kans op een weigering blijft.
Door zich niet af te melden toen ze de US uit ging, is vraagsteller officieel - voor de records - al die tijd in de US gebleven. En dan is het op als de 90 dagen om zijn.
Op het moment dat ze via eerst een verblijf in de US naar Canada ging, had ze dat bij de grens moeten melden, dan had ze de US officieel verlaten.
Dat heeft ze niet gedaan naar ik begrijp ?
Wat ze zou kunnen doen is, als ze nu over land naar de US wil gaan, bij de grenspost aan Immigrations haar zaak voorleggen. Vereist is dan wel bewijs van haar verblijf in Canada middels een brief van het instituut waar ze gestudeerd (?) heeft, verklaring van degene van wie ze woonruimte huurde, financiele bewijzen zoals receipts, enz. Misschien heeft ze nog bonnen van uit eten gaan, kleding kopen, een abonnement voor openbaar vervoer in Montreal. Plus natuurlijk de Canadese verblijfsvergunning.
Dan is er de mogelijkheid dat de Immigrations ambtenaar het verblijf in Canada accepteert en een nieuwe I-94 afgeeft. Maar de kans op een weigering blijft.
Door zich niet af te melden toen ze de US uit ging, is vraagsteller officieel - voor de records - al die tijd in de US gebleven. En dan is het op als de 90 dagen om zijn.
-
- Amerika-expert
- Contacteer:
Ze heeft het zonder visum gedaan. Je mag als Belg/Nederlander 6 maanden in Canada verblijven zonder visum. In principe moet je als student een visum aanvragen, maar er zijn uitzonderingen. Ik ken deze uitzonderingen niet zelf, maar blijkbaar valt zij daar onder.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Maar reizend onder het VWP heeft ze geen I94 gehad toch? Dus hoe kun je dan bij vertrek naar Canada laten registreren dat je het land verlaat?
Overigens lees ik net op Wikipedia dat de I94 mag blijven zitten als je voor minder dan 30 dagen naar Canada reist (en dat de 90 dagen blijkbaar niet doortellen als je langer dan 30 dagen in Canada bent). Ik trek daaruit de voorzichtige conclusie dat er voor TS sowieso een nieuwe periode van 90 dagen begint als ze een paar maanden in Canada is geweest. Maar dan moet ze wel met stempels in haar paspoort kunnen aantonen wanneer ze de grens van de VS naar Canada is overgestoken. Of redeneer ik nu fout?
Overigens lees ik net op Wikipedia dat de I94 mag blijven zitten als je voor minder dan 30 dagen naar Canada reist (en dat de 90 dagen blijkbaar niet doortellen als je langer dan 30 dagen in Canada bent). Ik trek daaruit de voorzichtige conclusie dat er voor TS sowieso een nieuwe periode van 90 dagen begint als ze een paar maanden in Canada is geweest. Maar dan moet ze wel met stempels in haar paspoort kunnen aantonen wanneer ze de grens van de VS naar Canada is overgestoken. Of redeneer ik nu fout?
Als vraagsteller via land is gegaan, had ze zich moeten melden bij Immigrations op de uitreis, ik weet niet meer bij uitreis het US kantoor bereikbaar is, of dat je alleen via Canadian Immigrations gaat. Maar daar wordt toch je aankomst geregistreerd ? (en je vertrek doorgegeven aan de US ?)
Dimona, ik lees alleen dat je de I-94 (of equivalent) niet hoeft in te leveren als je minder dan 30 dagen naar Canada gaat. Als vraagsteller dat inleveren wel gedaan heeft - aangezien ze voor langer naar Canada ging - dan is er geen enkel probleem en zou ze inderdaad een nieuwe I-94/equivalent in haar pas moeten krijgen.
Heeft ze dat inleveren niet gedaan, dan heeft ze nu vlgs. mij een probleem, en is ze afhankelijk van de goede wil van US Immigrations.
Misschien kan het US consulaat in Montreal helpen ? als daar een US consulaat gevestigd is ?
Dimona, ik lees alleen dat je de I-94 (of equivalent) niet hoeft in te leveren als je minder dan 30 dagen naar Canada gaat. Als vraagsteller dat inleveren wel gedaan heeft - aangezien ze voor langer naar Canada ging - dan is er geen enkel probleem en zou ze inderdaad een nieuwe I-94/equivalent in haar pas moeten krijgen.
Heeft ze dat inleveren niet gedaan, dan heeft ze nu vlgs. mij een probleem, en is ze afhankelijk van de goede wil van US Immigrations.
Misschien kan het US consulaat in Montreal helpen ? als daar een US consulaat gevestigd is ?
- DixieChick
- Amerika-expert
Een grappige vraag, want ik zat hier zelf van het weekend ook nog over na te denken (sja, soms dan denk ik op de meest bizarre momenten - vaak als ik moet nakijken - aan dingen waar ik zelf niks mee van doen heb). In principe, als je de regels precies naleeft, de TS, ook al zij/hij niet naar de VS zou gaan, al in overstay zijn, omdat ze namelijk naar Canada is gegaan, en dat land niet als een "break" op de 90-dagen-op-VWP geldt. Aan de andere kant is dat natuurlijk van de zotte, want dat zou betekenen dat iedereen die de VS als tussenstop naar Mexico of Canada gebruikt in overstay zou gaan. Ik ben zelf echt heel benieuwd naar deze uitkomst...dus laat vooral horen wat je hebt uitgevonden!
This is Guy Smiley, reporting live! from the inside of his car!
Southern Tales
Southern Tales
-
- Amerika-expert
- Contacteer:
Het makkelijkste was geweest als je je visum terug in had geleverd toen je de grens naar Canada terug over ging. Geen duidelijker bewijs van het feit dat je het land terug verlaten hebt, dan dat.
Woon je ver af van de grens? Want eventueel zou je kunnen proberen om te voet de grens over te gaan, en dan om te draaien en weer terug Canada in te komen, maar dan te laten noteren dat je het land verlaten hebt. Leg hen je situatie uit dat je nadien terug op vakantie wilt vooraleer naar huis terug te keren.
Woon je ver af van de grens? Want eventueel zou je kunnen proberen om te voet de grens over te gaan, en dan om te draaien en weer terug Canada in te komen, maar dan te laten noteren dat je het land verlaten hebt. Leg hen je situatie uit dat je nadien terug op vakantie wilt vooraleer naar huis terug te keren.
Elke
Het inderdaad het inreis document (hetgeen niet een visum is) de I-94 /de electronische equivalent, dat het probleem is. De I-94 wordt uitgereikt op basis van een uitgegeven visum dan wel op basis van VWP (en dit is het geval hier).
Kloetje, neem kontakt op met het US consulate in Montreal, misschien kun je het per email afhandelen, misschien moet je een afspraak maken.
Maar als je geen officiele papieren/inreispermissie voor Canada hebt, dan heb je zelf gekozen voor een combinatie van officieel inreizen in de US en tussendoor in Canada verblijven. Dan denk ik is het verhaal met 90 dagen gewoon op.
Kloetje, neem kontakt op met het US consulate in Montreal, misschien kun je het per email afhandelen, misschien moet je een afspraak maken.
Maar als je geen officiele papieren/inreispermissie voor Canada hebt, dan heb je zelf gekozen voor een combinatie van officieel inreizen in de US en tussendoor in Canada verblijven. Dan denk ik is het verhaal met 90 dagen gewoon op.
Oké, maar wacht... Ik ging er altijd vanuit dat de 90 dagen van het VWP sowieso niet verlengd konden worden zolang je nog in Canada bent. Dus dat ik per sé óf terug naar Europe moet óf een toeristenvisum moet aanvragen wil ik de V.S. nog in kunnen. Maar als ik jullie goed begrijp kunnen de 90 dagen dus wel herstart worden onder bepaalde voorwaarden - bijvoorbeeld als je voor langere tijd in Canada verblijft? Weten jullie een website o.i.d. waar ik dat na zou kunnen lezen?
Wat betreft het registreren van het verlaten van de V.S.: toen ik Canada inkwam heb ik bij de grens aan een (Canadese) immigration officer laten weten dat ik zou gaan studeren in Montréal. Ik moest toen mee naar achter komen en de acceptance letter van de universiteit hier laten zien. Ik neem dus aan dat er wel ergens geregistreerd staat dat ik voor een aantal maanden in Canada verblijf t.b.v. studie en de V.S. dus heb verlaten.
Ik zal inderdaad eens kijken of er een U.S. consulate is in Montréal waar ik contact mee op kan nemen, bedankt voor het advies. Als het even kan zou ik nog wel een paar daagjes naar New York willen - en ik ben nu ook wel heel benieuwd wat de precieze regelingen zijn. Als ik weet hoe het precies zit laat ik het jullie weten!
Wat betreft het registreren van het verlaten van de V.S.: toen ik Canada inkwam heb ik bij de grens aan een (Canadese) immigration officer laten weten dat ik zou gaan studeren in Montréal. Ik moest toen mee naar achter komen en de acceptance letter van de universiteit hier laten zien. Ik neem dus aan dat er wel ergens geregistreerd staat dat ik voor een aantal maanden in Canada verblijf t.b.v. studie en de V.S. dus heb verlaten.
Ik zal inderdaad eens kijken of er een U.S. consulate is in Montréal waar ik contact mee op kan nemen, bedankt voor het advies. Als het even kan zou ik nog wel een paar daagjes naar New York willen - en ik ben nu ook wel heel benieuwd wat de precieze regelingen zijn. Als ik weet hoe het precies zit laat ik het jullie weten!
Ten eerste, als je info vraagt is het goed alle feiten te geven. Dat scheelt de mensen die hier antwoorden nodeloos geschrijf.
Ten tweede, ik heb het niet gezegd een herstart, ik heb geschreven: als je de I-94 goed hebt ingeleverd/je vertrek uit de US is op de juiste manier geregistreerd, dan kun je een tijdje later hoogstwaarschijnlijk - in Immigrations is iets nl. nooit 100% zeker - een nieuw aanvragen/kopen aan de grens.
Ik weet het ook niet zeker omdat ik jouw status in Canada niet ken, misschien 'rijdt het mee' op je VWP status in de US - zo ja, dan is een vernieuwing van je I-94 denk ik niet mogelijk.
Als ik jou was zou ik om te beginnen de Canadese grenspost even bellen en vragen of ze niet alleen jouw aankomst geregistreerd hebben, maar ook je vertrek uit de US aan de buren doorgegeven. Daar zal wel een vaste procedure voor zijn.
Daarna zou ik dan of de US grenspost of het consulaat bellen, en vragen hoe eea. vervolgens aan de steel gestoken moet worden. Ik noemde de US grenspost omdat je daarmee misschien nog steeds direkt kunt bellen, het US consulaat in Montreal zal wel het "betalen voor informatie"-systeem hebben, houdt dus je credit card gereed als je belt.
Informatie omtrent visums kun je vinden op de web sites van de USoverheid,
help.cbp.gov (I-94 info)
uscis.gov
dhs.gov
travel.state.gov
En: http://www.cic.gc.ca
Ten tweede, ik heb het niet gezegd een herstart, ik heb geschreven: als je de I-94 goed hebt ingeleverd/je vertrek uit de US is op de juiste manier geregistreerd, dan kun je een tijdje later hoogstwaarschijnlijk - in Immigrations is iets nl. nooit 100% zeker - een nieuw aanvragen/kopen aan de grens.
Ik weet het ook niet zeker omdat ik jouw status in Canada niet ken, misschien 'rijdt het mee' op je VWP status in de US - zo ja, dan is een vernieuwing van je I-94 denk ik niet mogelijk.
Als ik jou was zou ik om te beginnen de Canadese grenspost even bellen en vragen of ze niet alleen jouw aankomst geregistreerd hebben, maar ook je vertrek uit de US aan de buren doorgegeven. Daar zal wel een vaste procedure voor zijn.
Daarna zou ik dan of de US grenspost of het consulaat bellen, en vragen hoe eea. vervolgens aan de steel gestoken moet worden. Ik noemde de US grenspost omdat je daarmee misschien nog steeds direkt kunt bellen, het US consulaat in Montreal zal wel het "betalen voor informatie"-systeem hebben, houdt dus je credit card gereed als je belt.
Informatie omtrent visums kun je vinden op de web sites van de USoverheid,
help.cbp.gov (I-94 info)
uscis.gov
dhs.gov
travel.state.gov
En: http://www.cic.gc.ca
Laatst gewijzigd door USInsider op 01 nov 2012, 20:35, 2 keer totaal gewijzigd.
Maar er IS toch helemaal geen sprake van een I94 als TS via VWP rechtstreeks met het vliegtuig naar de VS is gereisd en van daaruit de Canadese grens over is gestoken?oortjes schreef:als je de oude I-94 goed hebt ingeleverd/je vertrek uit de US is op de juiste manier geregistreerd, dan kun je een tijdje later hoogstwaarschijnlijk - in Immigrations is iets nl. nooit 100% zeker - een nieuw aanvragen/kopen aan de grens.
Daarom schreef ik ook: je I-94 goed hebt ingeleverd, cq. je vertrek uit de US op de juiste manier is geregistreerd.
Vroeger had je gewoon een I-94 in je paspoort bij iedere inreis, je kon je I-94 zien - en de datum die erop stond - en als je wegging moest je zorgen dat die I-94 op de juiste plaats achter bleef.
Nu is I-94 voor VWP reizigers (die nu Esta moeten invullen) afgeschaft, en voor 90% van de US bezoekers maakt het niet uit, maar voor de meer uitzonderlijke reizigers - routewijs - is het behoorlijk verwarrend geworden, al je het mij vraagt.
Vroeger had je gewoon een I-94 in je paspoort bij iedere inreis, je kon je I-94 zien - en de datum die erop stond - en als je wegging moest je zorgen dat die I-94 op de juiste plaats achter bleef.
Nu is I-94 voor VWP reizigers (die nu Esta moeten invullen) afgeschaft, en voor 90% van de US bezoekers maakt het niet uit, maar voor de meer uitzonderlijke reizigers - routewijs - is het behoorlijk verwarrend geworden, al je het mij vraagt.
Het was niet de bedoeling je nodeloos informatie te laten geven. Zal er in het vervolg extra op letten, stond er nu niet zo bij stil dat de wijze van registratie van het verlaten van de V.S. zo essentieel was. Desondanks fijn dat jullie dit hebben aangekaart, nu weet ik in ieder geval dat ik dat nog na moet gaan.oortjes schreef:Ten eerste, als je info vraagt is het goed alle feiten te geven. Dat scheelt de mensen die hier antwoorden nodeloos geschrijf.
Ik weet ook niet wat mijn precieze status hier is aangezien ik dus geen visum heb. Ik weet ook niet zeker of er toch ergens geregistreerd staat bij immigration dat ik hier studeer - wellicht dus wel omdat ik wel papieren van de universiteit heb laten zien bij binnenkomst. Ik weet wel dat ik vanuit het Ministry of Education in Quebec een zogenaamde 'code permanent' heb gekregen, dit was essentieel om te kunnen studeren. Er zal dus wel ergens geregistreerd staan dat ik student ben, maar wat dit verder betekent voor mijn status en of dit meer mogelijkheden biedt om de V.S. binnen te komen?... Ik zal het navragen bij het consulaat!oortjes schreef:Ten tweede, ik heb het niet gezegd een herstart, ik heb geschreven: als je de I-94 goed hebt ingeleverd/je vertrek uit de US is op de juiste manier geregistreerd, dan kun je een tijdje later hoogstwaarschijnlijk - in Immigrations is iets nl. nooit 100% zeker - een nieuw aanvragen/kopen aan de grens.
@dimona: Nee, er is inderdaad geen sprake van I-94, maar als mijn vertrek op de US dus op de juiste manier is geregistreerd zou het neem ik aan geen verschil moeten maken of ik met of zonder I-94 heb gereisd.
Eerlijk gezegd zou het me verbazen als er in de USCIS computers iets te vinden is over jouw status bij vertrek. Zo'n I94 papiertje in je paspoort trekken ze er uit (en dat wordt dan hopelijk ook nog ergens administratief verwerkt) en voor de rest wordt ieder paspoort wsl netjes gescand, maar dat iemand daar ook nog aktief een reden van vertrek aan koppelt: nogmaals, het zou me verbazen. Maar goed, je hebt aan de grens wat extra uitleg moeten geven begrijp ik, dus wie weet.Kloetje schreef:
@dimona: Nee, er is inderdaad geen sprake van I-94, maar als mijn vertrek op de US dus op de juiste manier is geregistreerd zou het neem ik aan geen verschil moeten maken of ik met of zonder I-94 heb gereisd.
Die I94 maakt natuurlijk wel een groot verschil, omdat je in dat geval op een visum reist en je niks te maken hebt met de 90-dagen regel (de datum op de I94 bepaalt wanneer je het land uit moet en bij korte reisjes naar Canada blijft hij doorgaans gewoon geldig; tenzij jij dus kan aantonen dat je bijvoorbeeld op doorreis bent naar Europa ofzo; dan wordt hij verwijderd). Maar inderdaad, het principe is ongeveer gelijk: bij een reis(je) naar Canada begint de teller niet opnieuw te lopen.
Ik ben bang dat dit gewoon een vervelend en ongewenst neveneffekt is van het huidige systeem. Een tijdje terug was er op dit forum ook iemand met dit probleem (die had een retourvlucht Europa-Canada via een luchthaven in de VS). Ik ben er toen wat over gaan lezen en vond op internationale websites meer van dit soort verhalen: vaak studenten die tijdelijk in Canada gaan studeren en dan bij de terugreis in de problemen komen. Gelukkig gaat het bij jou nu om een korte trip en hangt je terugreis er niet vanaf, maar het blijft een vervelend fenomeen!
Niet geheel relevant voor mijn situatie nu, maar ik heb wel degelijk soortgelijke problemen gehad voordat ik vertrok. Mijn reisgenootje en ik hadden eigenlijk een retourvlucht geboekt vanaf Boston eind december. We kwamen er (door eigen onwetendheid als gevolg van - achteraf gezien - nalatigheid) te laat achter dat we dan dus eigenlijk een visum nodig hadden. We waren helaas te laat met het aanvragen van een visum, en volgens de ambassade zat er dan maar één andere optie op: de retourvlucht wijzigen zodat we niet meer via de V.S. zouden vliegen - anders zouden we zelfs al bij aankomst in de V.S. in problemen kunnen komen. Aangezien we dat risico niet wilden lopen hebben we een nieuwe vlucht moeten boeken: 800 euro... Een duur grapje dus.dimona schreef:Ik ben bang dat dit gewoon een vervelend en ongewenst neveneffekt is van het huidige systeem. Een tijdje terug was er op dit forum ook iemand met dit probleem (die had een retourvlucht Europa-Canada via een luchthaven in de VS). Ik ben er toen wat over gaan lezen en vond op internationale websites meer van dit soort verhalen: vaak studenten die tijdelijk in Canada gaan studeren en dan bij de terugreis in de problemen komen. Gelukkig gaat het bij jou nu om een korte trip en hangt je terugreis er niet vanaf, maar het blijft een vervelend fenomeen!
Anyway, dat dus liever niet meer. Better safe than sorry

Ik vond dit:
What is a Ministry of Education "permanent code"?
The purpose of the permanent code is to individually identify students in the Quebec education system. It is a 12 character significant code that consists of the first 3 letters of the family name, the first letter of the given name, the date of birth (day, month [the female gender is identified by adding 50], year) and 2 validation numbers as determined by the Ministère de l'Éducation, du Loisir et du Sport. The number 62 is added to the day of birth of all students born after 1999.
Ik kan me niet voorstellen dat je een officieel student bent van de Universiteit van Quebec en niet de juiste verblijfsvergunning voor Canada zou hebben.
Het verwarrende is, dat alles daar in de computers zit, al jaren. Plus Kastelke zei iets over studeren voor een bepaalde periode, visum vrij ?
Maar als de US ambassade bij jullie eerste 'visum/verblijf' probleem al aangaf dat wat hun betreft de periode doorliep, dan zijn al mijn opm. niet ter zake. Want die zijn gebaseerd op de aanname dat je periode in Canada als een legaal verblijf met visum gezien worden, met een officieel vertrek daar aaan voorafgaand uit de US. Want dat was niet en 'soortgelijk' probleem, dat was exact hetzelfde probleem immers dezelfde situatie !
Het is als je het mij vraagt nogal flauw om aankomst via US/ dan verblijf in Canada/ en terugkeer via de US, als een geheel te zien, maar klaarblijkelijk doet men het zo (zie bijdrage Dimona).
What is a Ministry of Education "permanent code"?
The purpose of the permanent code is to individually identify students in the Quebec education system. It is a 12 character significant code that consists of the first 3 letters of the family name, the first letter of the given name, the date of birth (day, month [the female gender is identified by adding 50], year) and 2 validation numbers as determined by the Ministère de l'Éducation, du Loisir et du Sport. The number 62 is added to the day of birth of all students born after 1999.
Ik kan me niet voorstellen dat je een officieel student bent van de Universiteit van Quebec en niet de juiste verblijfsvergunning voor Canada zou hebben.
Het verwarrende is, dat alles daar in de computers zit, al jaren. Plus Kastelke zei iets over studeren voor een bepaalde periode, visum vrij ?
Maar als de US ambassade bij jullie eerste 'visum/verblijf' probleem al aangaf dat wat hun betreft de periode doorliep, dan zijn al mijn opm. niet ter zake. Want die zijn gebaseerd op de aanname dat je periode in Canada als een legaal verblijf met visum gezien worden, met een officieel vertrek daar aaan voorafgaand uit de US. Want dat was niet en 'soortgelijk' probleem, dat was exact hetzelfde probleem immers dezelfde situatie !
Het is als je het mij vraagt nogal flauw om aankomst via US/ dan verblijf in Canada/ en terugkeer via de US, als een geheel te zien, maar klaarblijkelijk doet men het zo (zie bijdrage Dimona).
-
- Amerika-expert
- Contacteer:
Het probleem is dit:
Je kan in Canada komen studeren, en dan vraag je ene studentenvisum aan. Moest je dat gehad hebben, dan kan je makkelijker bewijzen dat je effectief niet meer in de US was.
MAAR! Je kan, als je minder dan een half jaar in Canada verblijft, ook kosten besparen als student en niet een studentenvisum aanvragen. Vervelend nadeeltje daarvan is dan wel dat je in de knoei kan komen als je bij de buren op bezoek gaat. Maar dat is natuurlijk jouw probleem, en niet het Canadese. Canada bemoeit zich met zijn land, jij moet je zaken regelen als je naar een ander land gaat. Als je die dingen allemaal vooraf weet, dan had je ofwel simpel een studentenvisum aan kunnen vragen, of nog goedkoper: aan de grens US -> Canada kunnen zeggen dat ze moeten noteren dat je de US verlaat. Want uit 'hoffelijkheid' wordt dat vaak niet gedaan. Immers, je betaalde om 90 dagen in de US te mogen zijn, je hebt die 90 dagen nog niet volgemaakt, dus misschien wil je volgende maand nog gaan shoppen (zoals zovele mensen vanuit de Canadese-Amerikanse grensstreek dat doen).
Je kan in Canada komen studeren, en dan vraag je ene studentenvisum aan. Moest je dat gehad hebben, dan kan je makkelijker bewijzen dat je effectief niet meer in de US was.
MAAR! Je kan, als je minder dan een half jaar in Canada verblijft, ook kosten besparen als student en niet een studentenvisum aanvragen. Vervelend nadeeltje daarvan is dan wel dat je in de knoei kan komen als je bij de buren op bezoek gaat. Maar dat is natuurlijk jouw probleem, en niet het Canadese. Canada bemoeit zich met zijn land, jij moet je zaken regelen als je naar een ander land gaat. Als je die dingen allemaal vooraf weet, dan had je ofwel simpel een studentenvisum aan kunnen vragen, of nog goedkoper: aan de grens US -> Canada kunnen zeggen dat ze moeten noteren dat je de US verlaat. Want uit 'hoffelijkheid' wordt dat vaak niet gedaan. Immers, je betaalde om 90 dagen in de US te mogen zijn, je hebt die 90 dagen nog niet volgemaakt, dus misschien wil je volgende maand nog gaan shoppen (zoals zovele mensen vanuit de Canadese-Amerikanse grensstreek dat doen).
Elke
Maar wat me verbaasd is dat de ambassade (in Belgie neem ik aan) haar niet gezegd heeft, toen ze de eerste keer belde over de geboekte tickets, dat ze na aankomst en kort verblijf officieel de US moest verlaten, om dan een paar maanden later opnieuw de grens over te gaan met nieuwe registratie.
Wat missen we hier ?
Of heeft de ambassade gemakshalve een niet juist advies gegeven ?
Wat missen we hier ?
Klopt, zoals Kastelke ook zei kun je visumvrij studeren in Canada, MITS je minder dan 6 maanden in Canada verblijft.oortjes schreef:Ik kan me niet voorstellen dat je een officieel student bent van de Universiteit van Quebec en niet de juiste verblijfsvergunning voor Canada zou hebben.
oortjes schreef:Maar als de US ambassade bij jullie eerste 'visum/verblijf' probleem al aangaf dat wat hun betreft de periode doorliep, dan zijn al mijn opm. niet ter zake. Want die zijn gebaseerd op de aanname dat je periode in Canada als een legaal verblijf met visum gezien worden, met een officieel vertrek daar aaan voorafgaand uit de US. Want dat was niet en 'soortgelijk' probleem, dat was exact hetzelfde probleem immers dezelfde situatie !
Klopt, het is inderdaad een probleem van dezelfde aard, maar toch twijfel ik nog altijd of ik niet toch de mogelijkheid heb om de V.S. binnen te komen. Ik vroeg me namelijk af of, als ik nu de V.S. binnen zou gaan, het een iets andere situatie zou zijn omdat ik dan via land binnen zou komen en ook weer via land terug zou gaan naar Canada. Dus dat het verschil maakt dat ik niet zou vliegen. Of is dit een heel rare gedachte? Overigens is er gebeld met de ambassade in Nederland.oortjes schreef:Maar wat me verbaasd is dat de ambassade (in Belgie neem ik aan) haar niet gezegd heeft, toen ze de eerste keer belde over de geboekte tickets, dat ze na aankomst en kort verblijf officieel de US moest verlaten, om dan een paar maanden later opnieuw de grens over te gaan met nieuwe registratie.
Wat missen we hier ?
Mijn verwarring komt ook mede door ervaringen van andere mensen. Een vriendin die vorig jaar een semester in Canada heeft gevolgd, had namelijk hetzelfde: zij is begin augustus de V.S. binnengevlogen, is daarna naar Canada gegaan, en is NA 90 dagen nog naar New York gegaan over land, en ook over land weer terug naar Canada gegaan. Zij kon zonder problemen de grens over.
Een andere vriendin, die momenteel ook in Montréal studeert, heeft ook een soortgelijke situatie. Zij is ook in augustus de V.S. binnengevlogen en daarna naar Canada gegaan. Zij gaat echter in december nog naar New York en vliegt vanuit daar terug naar Nederland. Ze heeft (op aanraden van mij) voor vertrek met de ambassade in Nederland gebeld en volgens haar hebben ze haar de informatie gegeven dat ze gewoon hier een visum kon aanvragen, terwijl de ambassade ons had verteld dat dat per se in Nederland moet...
Sorry als mijn informatie/vragen verwarrend zijn! Ik zie door de bomen het bos niet meer zo goed... Wel erg bedankt voor het meedenken, dat helpt in ieder geval al

-
- Amerika-expert
- Contacteer:
Soms noteren ze dat je het land uit gaat, soms niet. En dat zal het verschil maken.
Hoe ver zit je van de dichtsbijzijnde grenspost af?
Hoe ver zit je van de dichtsbijzijnde grenspost af?
Elke
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 3 Reacties
- 5954 Weergaves
-
Laatste bericht door diver99
-