Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Het grote dirt road topic

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
kalaman
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 24
Contacteer:

Re: Het grote dirt road topic

Bericht door kalaman »

Dat is toch wel even met verbazing lezen Q-Bic :shock: . Wij hebben er in april 2 weken rondgetoerd en hebben geen wolkje gezien.
Maar niet getreurd : wij lezen nu met evenveel "afgunst" de blog van leden die in Alaska zijn met elke dag dezelfde woorden als "prachtig weer" , "zonnig" enz. Dit terwijl wij niets anders dan "regen, regen, regen" schreven op onze blog :cry: .
Ik ken dat van die GoPro, mijn zoon was er met veel enthousiasme aan begonnen maar ik vrees dat ik zal moeten overnemen… Hij heeft nog maar 5 vd 13 dagen gedaan (oa Cathedral Valley Loop ligt nog in de schuif) en daarna liggen er nog 16 Alaska-GoPro-dagen te wachten…
thefreeze
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 20

Bericht door thefreeze »

kalaman schreef:Blue Canyon (zuidelijke toegang)
  • Wegtoestand en eigen ervaring: Enkel helemaal op het einde zit er een heel steile afdaling met nogal wat los zand en keien, maar onze Nissan deed het prima. Mocht dit stuk er niet inzitten dan zou de route zelfs perfect met een gewone auto te rijden zijn.
Een toevoeging: De weg is absoluut niet met een normale auto te rijden, zelfs niet als je dat ene door jou genoemde stuk aan het einde niet zou hebben. Er zit ergens een droge rivierbedding (een zeer smalle rivier weliswaar) waar je doorheen moet waar een hoogteverschil van 1 meter is. Als je dit met een normale auto doet lukt het nooit. Als het geregend heeft (en dat had het kort voor de dag dat wij er waren) dan liggen er ook forse plassen die je of moet doorwaden of waar je omheen moet doro over de zeer zachte berm te rijden,.

High clearance en 4wd zijn essentieel. Als je vast komt te zitten komt niemand je helpen...

Ten tweede: er zitten ook wat splitsingen in de weg, misschien wel handig als je er even bij vermeld welke afslag je moet nemen :-) Zal ik even doen:

1. On highway 160 from Kayenta turn left near milemarker 344 which is located about 1.1 miles after you pass the Elephant Feet (two large columns of sandstone at the side of the road - you will know them when you see them). After you turn left you will be passing behind the back of a house almost immediately after leaving the road and the dirt road you are on will continue.
2. Reset your odometer to zero after you turn off of highway 160!
3. After travelling about 3.1 miles on this dirt road it will appear to fork into two well used sections. Take the right fork.
4. After you have travelled 5.9 miles the road will fork. Take the right fork.
5. At 9.5 miles you will see a windmill on your right. If you see this windmill then you are where you should be.
6. At 11.7 miles the Blue Canyon cliffs will appear in the distance. You are almost there.
7. At 14.3 miles you will reach Blue Canyon. A spur road that comes off the main road to the left will allow you to drive into the Blue Canyon area.

Coordinaten van de afslag van de dirt road naar Blue Canyon N36.32190 W110.93985 (als je die in Google Maps stopt kan je de weg zien, hij heet indian route 21)

Dank voor alle moeite die je steekt in de documenteren van de dirt roads!
1995 + 2008 West, 2010 + 2011 Florida, 2012 West, 2013 FL, 2014 NY / FL, 2015 TX / FL, 2016 TX - LA - MS / FL, 2017 Vegas / FL / FL, 2018 FL / FL, 2019 CA/OR/NV, 2022 FL/2022 FL/CA/NV, 2023 West / Deep south, 2024 FL/FL, 2025 west
kalaman
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kalaman »

iedereen spreekt uit eigen ervaring op dat eigenste moment en in april was deze weg een absolute highway behalve dat ene stuk, zoals we ook schrijven in onze blog. Daarom ook dat er telkens bij vermeld wordt wanneer de weg gereden werd.
Ik geloof je heel graag dat het nu anders was, maar zoals je zelf schrijft had het geregend en dus helemaal andere omstandigheden als toen wij er waren.
Het feit dat er geen wegbeschrijving bijstaat (staat trouwens bij geen enkele dirt road vermeld) is omdat dit een topic is om informatie over de dirt road aan te geven en niet om hoe op een bepaald plaats te geraken. Dat staat trouwens al veelvuldig vermeld op verschillende plaatsen en wordt ook met veel plezier doorgegeven aan mensen die er concreet naar vragen omdat ze van plan zijn om er zelf naar toe te rijden.
In elk geval doet het ons plezier dat jullie ook tot aan Blue Canyon gereden zijn :wink: , want wij vonden het een schitterend gebied.
ebber
Amerika-ontdekker

Bericht door ebber »

@thefreeze en kalaman,

Volgens mij hebben jullie verschillende routes gereden, want kalaman is via het zuiden naar Blue Canyon gereden en thefreeze vanaf de 160, dus vanaf het noorden.
Waarschijnlijk dat jullie daardoor verschillende ervaringen hebben :wink:

@kalaman,
Als je vanuit het zuiden naar Blue Canyon rijdt, kom je dan ook nog splitsingen tegen of wijst de weg zich dan vanzelf?

Groet,
Daniel
kalaman
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kalaman »

wij hebben inderdaad de zuidelijke route gereden (vanaf de 264) en dan sla je, komend van Chinle, rechtsaf op de coördinaten N35°58'16.13" W110°49'46.90". De eerste meters zijn asfalt maar voorbij het cattle rack (zichtbaar van op de weg) die je over moet, gaat het over in dirt road. Na zowat 7 miles kom je op een Y-splitsing, hier volg je links. En dan gewoon blijven volgen tot aan Blue Canyon (zowat 14 miles van de hoofdweg). Je ziet het al van ver liggen en dan begrijp je ook waarom men het 'blue' canyon noemt : de volledige rotspartij, rechts ervan heeft een blauw/groene kleur.
sachasenne
Amerika-expert
Partner van: syce
Aantal x V.S. bezocht: 14
Contacteer:

Bericht door sachasenne »

Naam van dirt road Schafer trail
  • Plaats: Moab
  • Afstand & duur: 16 miles
  • Wegtoestand en eigen ervaring: Ik weet dat deze weg al vermeld is in het overzicht, maar wilde bij deze weergeven dat de weg anno september 2012 na de switchbacks in vrij slechte staat is. Zeer rotsig en je moet heel aandachtig rijden om zelfs met een auto met high clearance de bodem niet te raken.
  • High Clearance: zeer zeker nodig
  • 4x4: niet nodig
  • Gereden met: Jeep Liberty
  • Foto's:
Groetjes,
Carine
sachasenne
Amerika-expert
Contacteer:

Naam van dirt road White rim road tot aan Musselman Arch
  • Plaats: Canyonlands Moab
  • Afstand & duur: 3 miles enkel, langs dezelfde weg terug
  • Wegtoestand en eigen ervaring: Slechte toestand van de weg medio 09/12. Ik weet niet hoe hij anders is, maar het is geen aanrader voor een gehuurde SUV. Zeer diepe kuilen, puntige rotsen. Tamelijk wat risico op lekke banden.
  • High Clearance: nodig
  • Foto's:
Groetjes,
Carine
sachasenne
Amerika-expert
Contacteer:

Naam van dirt road Combs wash road
  • Plaats: regio Bluff, Utah
  • Afstand & duur: one way plus minus 20 miles. Gaat van Hwy 95 naar 163 of vv.
  • Wegtoestand en eigen ervaring: Goede weg. 09/12 .Hier en daar is high clearance aan te raden. Je rijdt door een vallei met aan de ene kant een riff. Je rijdt deze weg best in de late namiddag, dan valt de zon mooi op de rotsen. Verlaten weg met kans op wildlife. Wij zagen er een coyote. Rotstekeningen te vinden, waar wij echter niet bij stilgestaan hebben.
  • Foto's:
Groetjes,
Carine
sachasenne
Amerika-expert
Contacteer:

Naam van dirt road dirt road die langs factory butte loopt. (factory bench?)
  • Plaats: Vertrek ten westen van Hanksville.
  • Afstand & duur: Ongeveer 20 miles enkel.
  • Wegtoestand en eigen ervaring: Het eerste en grootste stuk van de weg is zeer goed berijdbaar. Op het einde, na enkele switchbacks, kom je aan River Ford. Als je deze oversteekt kan je zo verder rijden naar Globlin valley. Die oversteek is niet makkelijk en hebben wij niet gedaan omdat we geen 4X4 hadden. Maar zelfs dan lijkt het me niet makkelijk. De weg tot aan river Ford gaat door een onwaarschijnlijk mooi maanlandschap . Een zijweg die naar de coalmine loopt, biedt mooie rotsformaties en enkele mini arches.
    Een aanrader wat mij betreft !
  • Gereden met: Jeep liberty.
Groetjes,
Carine
CherokeeWarrior
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 50

Bericht door CherokeeWarrior »

@sachasenne thanks voor deze updates!! Zeer duidelijk beschreven. Wij hebben in september ook een groot aantal dirtroads in Utah (Moab, Capitol Reef) gereden en het viel zeker op dat de wegen slechter zijn dan voorgaande jaren. Inderdaad nog steeds te doen met een high clearance vehicle, maar wel harder werken... al is dat ook de lol natuurlijk :-)
sinds 1995 in totaal 62 keer naar de USA gevlogen and more to go...)
Last: Texas (Oct. 2018)
Next: Florida (Feb 2019)
Next: Utah (April 2019)

Love to drive off-road 4x4, Fly in a Piper Cherokee, Ride in a Jeep Cherokee and enjoy the desert..
annet2009
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 7

Re: Welke dirt road heb jij gereden?

Bericht door annet2009 »

hekkie schreef:Moses en Zeus (Canyonlands NP)
Wat ik hier echt mis in deze thread is de spectaculaire dirtroad naar Mozes en Zeus in het noordwestelijk gedeelte van Canyonlands NP.
Over deze dirtroad naar Mozes en Zeus lees ik afgezien van deze post van Hekkie helemaal niets.

Zijn er anderen die deze gereden hebben? Wat waren hun ervaringen met de kwaliteit van deze weg?
Ik wens geen deel uit te maken van een forum waar tips hoe voorwaarden en regels te omzeilen en de boel te belazeren blijkbaar gewoon toegestaan zijn, dus mij zien jullie hier niet meer.
Marit01
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 2

Bericht door Marit01 »

2 weken geleden hebben wij ook de Shäfer/Potash road gereden (met een GMC Yukon) een prachtige route, maar inderdaad een verschrikkelijk slecht wegdek. Wij zijn echt wel wat gewend, maar als we dit van te voren geweten hadden weet ik niet of we hem wel gereden zouden hebben...
We dachten steeds dat de weg wel beter zou worden, maar er leek geen einde aan te komen! :lol:

Het was overigens wel een prachtige route!!
Q-BiC
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 8
Contacteer:

Bericht door Q-BiC »

Mo'okini Luakini Heiau access road
  • Plaats: noorden van Big Island, Hawaii, google maps
  • Afstand & duur: 2.5km, 15min one way
  • Wegtoestand en eigen ervaring: Harde ondergrond, zonder grote uitstekende rotsen, maar met momenten toch zeer oneven. Zeer afgelegen en rustig rijden langs het meest noordelijke puntje van Big Island. Vertrekt links van een kleine regionale luchthaven. Komt voorbij een afgesloten weg naar de Mo'okini Luakini Heiau waar je gemakkelijk kan parkeren en te voet even naar omhoog moet wandelen. De weg zelf loopt nog verder, maar wij zijn teruggekeerd.
  • High Clearance: mijn foto's zeggen "niet nodig", mijn herinneringen zeggen "nodig"
  • Gereden met: Midsize SUV (Ford Escape)
  • Foto's: foto 1, foto 2
Mauna Kea Summit access road
  • Plaats: Big Island, Hawaii, langs de Saddle Road, google maps
  • Afstand & duur: 24km one way, 15min tot aan het Visitor Center halverwege, 45min tot aan de summit.
  • Wegtoestand en eigen ervaring: Vanaf Saddle Road tot aan het Mauna Kea Visitor Center ("Onizuka Center for International Astronomy") verhard. Hier best >30min acclimatiseren aan de hoogte (3048m). Vanaf hier gravel maar goed berijdbaar in de zomer en als het weer het toelaat. Opletten tijdens sunset/sunrise aangezien je recht tegen de zon in rijdt en er geen vangrails zijn... Verder fenomenale route. Iets voor de summit (4205m) terug geasfalteerd. Dress warmly. Geen voorzieningen op de summit, wel toiletten/soepautomaat in het visitor center.
  • High Clearance: niet nodig
  • 4x4: verplicht vanaf visitor center
  • Foto's: foto 1, foto 2, foto3
Piilani Highway, "Back side of Haleakala"
  • Plaats: Maui, Hawaii. Onderdeel van de "Road To Hana" loop, google maps
  • Afstand & duur: De Road to Hana loop neemt een volledige dag in beslag. De afstand en duur van het "moeilijke" stuk moet ik schuldig blijven.
  • Wegtoestand en eigen ervaring: In wijzerzin is de Hana Highway volledig verhard tot rond de Ohe'o Gulch gelegen in Haleakala National Park in het zuidoosten van Maui (+- beginpunt op kaart). Hier verandert de weg zijn naam naar de Piilani Highway. Hoewel dit geen echte dirtroad is, is de wegtoestand wel zeer slecht: versleten asfalt, soms een laagje gravel erop, meestal zeer smal en vlak langs een rotskust. Eens je op een brug door een canyon rijdt (eindpunt op kaart), rij je op nieuw asfalt en uiteindelijk wordt alles terug normale "highway".
    Dit is het meest afgelegen (berijdbare) gedeelte van Maui, dus zeer verlaten, de meeste toeristen maken rechtsomkeer nog voor de pret echt begint :), maar terugkeren langs de Hana Highway of rondrijden langs Haleakala maakt qua tijd weinig uit. Bijna spookachtig bij ondergaande zon.
  • High Clearance: niet nodig
  • Gereden met: Midsize SUV (Mazda CX7)
  • Foto's: foto 1, foto 2, foto 3, foto 4, foto 5, foto 6, foto 7
Polihale State Park access road
  • Plaats: Kauai, Hawaii. Op de Kiko Road ter hoogte van de Barking Sands Pacific Missile Range Facility ligt tussen de velden een afslag op een onverharde weg naar Polihale State Park (lijkt op kaart dood te lopen). Er lijkt op kaart ook een verharde weg tot dichterbij te lopen, maar deze is niet publiek toegankelijk!. Dirt is the only way to go :)
    google maps
  • Afstand & duur: 10km, 30min one way
  • Wegtoestand en eigen ervaring: gravel of vrij hard zand, zeer washboarded, véél potholes, weinig mooie views onderweg, maar het is de eindbestemming waar het om draait. Polihale State Park is een prachtig verlaten strand met zicht op de Na Pali Coast vanop het meest westelijke publiek toegankelijke puntje van Kauai. Helemaal alleen zal je hier wel niet lopen, sunsets zijn prachtig en er werd veel ge-bbq'ed toen wij er waren.
  • 4x4: nodig
  • Foto's: Zoals gezegd, weinig mooie views onderweg + ik reed, dus weinig foto's van de weg zelf.
    foto 1, foto 2, foto 3
USA '06: NYC // USA '09: Denver - San Francisco // USA '10: Phoenix - Las Vegas // USA '11: Hawaii
USA '12: Denver - Denver // USA/CND '13: Seattle - Denver // Iceland '14 // USA/CND '16: Seattle - Seattle // USA '18: Denver - Denver
Blog // Photo Album
Stan.Gobien
Techmod
Aantal x V.S. bezocht: 10
Contacteer:

Bericht door Stan.Gobien »

Aha dat is interessant :)
Q-BiC
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door Q-BiC »

Nog eentje die ik totaal vergeten was :)

Kekaha Kai State Park access road
  • Plaats: westkust Big Island, Hawaii, google maps
  • Afstand & duur: 3km, 15min one way
  • Wegtoestand en eigen ervaring: korte maar plezante rit over een oude lava flow. Meestal goed berijdbare gravel of gebroken tarmac, maar met momenten toch enkele slechte stukken met diepe putten waarbij ik mij afvroeg hoe de low-clearance vehicles die ik tegenkwam daar ooit ongehavend zijn over geraakt, maar het moet dus blijkbaar wel mogelijk zijn...
    Eindbestemming is Kekaha Kai State Park (niet altijd open!). Dit park omvat een aantal stranden. De onverharde access road die wij namen, komt uit bij Mahai'ula Bay. Naar het schijnt is er ook een verharde weg die uitkomt bij Kua Bay, maar hier heb ik geen ervaring mee. Ik vermoed dat dit strand drukker zal zijn. Alle stranden kan je te voet met elkaar verbinden.
  • High Clearance: aangeraden, evt mogelijk zonder
  • Foto's: foto 1
USA '06: NYC // USA '09: Denver - San Francisco // USA '10: Phoenix - Las Vegas // USA '11: Hawaii
USA '12: Denver - Denver // USA/CND '13: Seattle - Denver // Iceland '14 // USA/CND '16: Seattle - Seattle // USA '18: Denver - Denver
Blog // Photo Album
kalaman
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kalaman »

USA Roadtrip - Ep. 6 - Scenic 12-Devils Garden-Burr Trail-Upper Mulley Twist Canyon-Strike Valley Overlook-Notom Bullfrog Road

een, bijna (Capitol Reef volgt nog), volledige dag video samengevat in 20min.
De video is ingedeeld in hoofdstukken zodat je direct naar het hoofdstuk kan springen dat je het meest interesseert (onder de video kan je klikken op het gewenste hoofdstuk).
De volledige Upper Mulley Twist Canyon Road en de Burr Trail Switchbacks zitten in de video. Dat kan interessant zijn voor mensen die van plan zijn om de dirt road te rijden.

" onclick="window.open(this.href);return false;
Q-BiC
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door Q-BiC »

Mooie video. Notom Bullfrog Road is eigenlijk wel maar "saai" ivg met hetgeen je ervoor gedaan hebt :) Wij hebben die niet kunnen doen, maar ben nu toch "blij" dat we niet zo heel veel gemist hebben.

Van de Upper Muley Twist Canyon vind ik het wel nog altijd spijtig dat we die niet hebben kunnen doen. Wat een verschil in jouw video ivg met ons.
Buiten een paar scherpe stenen in het begin, lijkt het bij jullie wel perfect haalbaar, er is overal een duidelijk te volgen pad. Bij ons daarentegen... Ik verschiet er ook van hoe ver het blijkbaar nog rijden was.
Hier een vergelijking: https://dl.dropbox.com/s/lt7zcdae53i29z ... canyon.jpg Vooral die eerste put aan het begin was erg diep.
https://dl.dropbox.com/s/jz8spwk5lv01uz ... anyon2.jpg
Blog // Photo Album
kalaman
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kalaman »

dat is inderdaad wel een heel groot verschil :shock: . Wanneer waren jullie daar precies?
De NBR is inderdaad niet te vergelijken met de Burr Trail, maar als je de volledige Burr Trail wilt rijden tussen Tropic en Torrey kan je natuurlijk niet anders dan de NBR rijden. Maar we hebben het nu ook niet direct als een "straf" ervaren hoor...zolang er maar geen asfalt ligt is het bij ons al geslaagd... :wink:
Q-BiC
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door Q-BiC »

Heheh :)
Wij waren daar op 25 juli. Het had wel goed geregend de dag(en?) daarvoor. Da's ook de reden waarom we de Scenic Drive in Capitol Reef niet gedaan hebben (had weinig zin :)), de Notom Bullfrog Road niet gedaan hebben (erg riskant volgens een ranger), én dus ook de Upper Muley Twist Canyon niet hebben kunnen doen :cry:
Blog // Photo Album
kalaman
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kalaman »

de volgende video die we zullen uploaden (hopelijk nog vandaag) is de volledige Scenic Drive van Capitol Reef. En dit was óns uitzicht op 6 april... :wink:
2012-04-06 18-39 5894 - CR_opt.jpg
2012-04-06 18-39 5894 - CR_opt.jpg (57.7 KiB) 2509 keer bekeken
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer