Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

(Girl) Scouts

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
dimona
Amerika-expert

Re: Lekkerste Amerikaanse snoep, koekjes (en aanverwanten)

Bericht door dimona »

Ziva schreef:En ik krijg ook de ziekte van die vervelende Girl Scouts Cookies. Niet alleen omdat we ze moeten verkopen maar ook omdat ik ze gewoon niet echt geweldig vind. Sowieso geloof ik niet dat ik ooit in het "scoutgebeuren" zal komen maar dat terzijde :)

Oh ja, wat vinden jullie de allerlekkerste dognuts???
Ziva, hoe kan het bestaan dat je die cookies moet verkopen terwijl je niets met het scoutgebeuren hebt? Het lijkt de maffia wel zeg :lol:

En ik houd trouwens totaal niet van doughnuts; snap echt niet dat iemand die dingen lekker kan vinden :? (maar misschien betekent dat wel dat ik gewoon nog geen lekkere doughnuts ben tegengekomen, haha)
LittlePhoenix
Amerika-expert

Re: Lekkerste Amerikaanse snoep, koekjes (en aanverwanten)

Bericht door LittlePhoenix »

Dimona, elk cookie season staat de cookie-mafia klaar om te zorgen dat alle ouders/buren/familie/leerkrachten/random citizens zich gedragen en meedoen met het hele verkoop gedoe. Als je binnen 20 mile van een Girl Scout komt ben je de sigaar :(
Op de basis was het nog erger omdat je dus echt niet langs een tafel kon lopen zonder een praatje te maken en iets te kopen. Want reken maar dat je daar later op aangesproken zou worden! Altijd met een grapje maar de ondertoon is overduidelijk, wie niet voor ons is, is tegen ons en de moeders die actief zijn in de GS zijn dezelfde moeders die in elke andere groep actief zijn. Een basis heeft officieel een leider met een verzameling strepen op de mouw maar in werkelijkheid is een klein groepje vrouwen de baas!

In Utah was het ook geen pretje met de sneeuw. En ik ben niet fanatiek genoeg ervoor dus onze dochter is nog nooit naar een 1000+ feestje geweest, heeft geen Ipod gewonnen en alleen de basic badge verdient.
Ziva
Amerika-expert

(Girl) Scouts

Bericht door Ziva »

Even ter afsplitsing van het onderwerp over snoep (misschien dat een mod de berichten over girl scouting in dat onderwerp hiernaartoe kan verplaatsen alsjeblieft?)

Wat Little Phoenix zegt heb ik dus ook. De eerste keer dat onze dochter thuiskwam met die koekjes dacht im "leuk" ze gaat haar best doen om ze te verkopen. Maar wat blijkt, mijn lief en ik worden geacht mensen op mijn werk ermee lastig te vallen en te smeken of ze de koekjes willen kopen. Of het is toch wel wenselijk dat we er zoveel mogelijk verkopen door voor Walmart te gaan zitten ofzo. Want nee hoor, deuren langsgaan om mensen te vragen gebeurd eigenlijk alleen met Halloween want ja... je weet nooit wie er opendoet en of je dan later je geld wel krijgt etc.

Ik heb daar dus moeite mee. Ik heb zelf nooit op scouting gezeten maar ik vind dat je kinderen best mag leren dat ze ergens moeite voor moeten doen als ze iets willen verkopen. Sowieso begrijp ik niet waarom ze niet als groep iets organiseren waarmee ze zoveel mogelijk koekjes verkopen. Girl scouts is inderdaad een heel gebeuren hier en alhoewel ik dat prima vind zie ik geen verschil met een kind wat op een sport zit. Je brengt je kind weg om ze iets te leren/te laten spelen en ik vind niet dat je dan als ouder er ook nog vanalles naast hoeft te doen. Sowieso heb ik besloten niet meer mee te doen aan al die inzamelacties, dan ben ik maar een spelbreker maar soms wordt het echt vervelend. Laatst kwam de oudste weer thuis, of ik een dollar wilde geven zodat hij in een spijkerbroek naar school mag... sorry? Ik wil best een dollar geven hoor, 2 ook wel maar voor die reden?
ned in MO
Amerika-expert
Contacteer:

Re: (Girl) Scouts

Bericht door ned in MO »

Ik doe zelf ook niet mee aan dat soort onzin.
Wel als ze wat geld nodig hebben voor een pumpkin carving op school.
Dan geef ik zelfs vaak wat extra omdat er altijd kinderen zijn met ouders zonder geld of die vergeten mee te geven en dat vind ik dan weer sneu.
Staceybeesie
Amerika-expert

Bericht door Staceybeesie »

Ik heb laatst via girl scouts een abonnement Op een magazine gekocht.
Hartstikke goedkoop. Ipv de cookies :lol: beter voor lijf en leden
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Sportteams doen soortgelijke dingen (we hebben net weer citrusvruchten van ons buurmeisje gekocht ten bate van het voetbalteam van de high school). Onze kinderen hebben alle drie een jaar scouting gedaan en vonden er (gelukkig) niets aan. Hier gaan ze trouwens wel van deur tot deur. Met de inzamelacties (zoals de koekjes) heb ik ze ook altijd langs de buurhuizen laten gaan en daar bleef het bij. Nu krijg ik ook wel het gevoel dat het hier niet zo fanatiek is, als Ziva of LittlePhoenix beschrijven. Ze stonden wel met een tafeltje bij de supermarkt en verkochten dan, maar dat deden de kinderen zelf met de leiders. Ik heb er ook geen probleem mee om nee te zeggen, als ze langs de deur komen.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
desperate housewive
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 8

Bericht door desperate housewive »

Hier in Belgenland worden er door jeugdverenigingen, scholen ... ook koeken verkocht. Vroeger van deur tot deur maar de laatste trend is dat je een brief in je bus krijgt om je bestelling te doen en die krijg je dan enige weken later geleverd. En nu het eindejaar nadert is het weer de tijd van de zaterdag-terreur aan de deur. Sportclub A verkoopt wijn, club B pralines enz enz.
DejaVu
Amerika-expert

Bericht door DejaVu »

Dit doet mij ZO denken aan De Grote Club Actie. Dan moet je loten verkopen voor je club.

Ik kreeg toen een stapel loten in mijn handen gedrukt "Zo dit ga jij verkopen"(als je ze niet kwijt raakte moest je ze zelf kopen). Let op: Ik zat toen bij de E'tjes dus dan ben je 8/9 jaar ofzo? Ik liep naar mijn vader toe en heel veel weet ik niet meer maar de trainer kreeg die loten terug in zijn handen gedrukt met de tekst "neem je eigen soort maar in de maling". :mrgreen:
Sandy
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 5

Bericht door Sandy »

Vreselijk, ik heb er zelf trauma's van: Grote Club Actie, Kinderpostzegels, Jantje Beton, sponsorlopen enz. En dat maal 4!! :shock:
Sandy
Ziva
Amerika-expert

Bericht door Ziva »

Ja precies Sandy!!! Juist die je opnoemt, daar heb ik ook echt nog trauma's van. Ik heb wat afgelopen soms, maar ik DEED wel moeite ;)

Vandaar dat ik dus de "laat je ouders die koekjes maar lekker aan hun collega's verkopen" houding nogal makkelijk vind. Jij wil toch je koekjes verkopen, dan moet JIJ er ook moeite voor doen vind ik haha.

Kinderen zijn echt lui en makkelijk hier soms en het lijkt wel alsof scholen en verenigingen dat ook echt aanmoedigen. Ik snap best dat je in Amerika niet zo eenvoudig even "langs alle deuren gaat" maar als ik met Halloween bergen kinderen om snoep voorbij zie komen, dan kan ik diezelfde kinderen toch ook wel met koekjes of popcorn voorbij zien komen? Maar nee hoor, je mag als ouder bijdragen door te kopen uit een gift catalogus of dan krijg je weer een boekje met korting van allerlei vreettenten. Regelmatig wordt me gevraagd of we "daar en daar kunnen eten" want dan sponsoren we de school.

Overigens, ik heb nu dan een goede scoutleider gevonden die de dames ook echt iets leert maar kamperen is voor haar dus wel "verblijven in een luxe hut met verwarming en alles voor de schappelijke prijs van 325,- voor 5 dagen"... ahum :roll:
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Maar ze verkopen die dingen toch omdat jouw kinderen dan minder ligeld moeten betalen, of omdat ze dan leuk schoolmateriaal voor jouw kinderen kunnen aanschaffen, of omdat ze dan goedkoper op kamp kunnen gaan?
Lijkt het je dan een beter idee om die dingen maar gewoon af te schaffen, en lidgeld/kampgeld met x% omhoog te trekken?
(misschien moeten ze ouders gewoon die keuze geven. In mijn zoon zijn kleuterschooltje konden wij ook kiezen: ofwel gingen we zelf de klaslokalen poetsen via een beurtrolsysteem, ofwel huurden we iemand in die dan in onze plaats ging poetsen, ofwel betaalden we een bepaald bedrag extra per schooljaar en moesten we ons er verder niks van aantrekken)
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
karin 49
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 2

Bericht door karin 49 »

Wat herkenbaar allemaal :wink: Onze kinderen zijn al volwassen maar ze hebben alle 3 van hun 6e tot 19e op scouting gezeten hier in Nederland. Ook hier hebben ze allerlei acties om geld te verdienen voor de vereniging, zoals jantje beton en de grote club actie maar ook compost verkopen en appels of oliebollen.
Ze hebben er altijd veel plezier in gehad maar toch had ik soms het gevoel dat we weer langs de deur gingen om om geld te vragen :oops:en dat vond ik best vervelend.

Ik ben blij dat ik dat niet meer hoef te doen :D

bye bye Karin
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Ziva schreef:Ik snap best dat je in Amerika niet zo eenvoudig even "langs alle deuren gaat" maar als ik met Halloween bergen kinderen om snoep voorbij zie komen, dan kan ik diezelfde kinderen toch ook wel met koekjes of popcorn voorbij zien komen?
Dat snap ik ook niet en hier komen ze ook inderdaad langs de deuren. Nu is onze buurt ook zo opgezet dat je makkelijk van deur tot deur kan lopen en ook vrij veilig. Als de huizen zoals verder buiten de stad een halve kilometer bij elkaar vandaan zouden liggen, zou ik het wat anders vinden.
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

Ik vond kinderpostzegels en sponsortochten vroeger helemaal niet vervelend, maar misschien is dat anders als je in een dorp woont.

Het sponsorgebeuren hier in de VS is echter groter dan ik aankan, haha. Onze PTA heeft een patronage-programma, waarmee je gewoon een bedrag kunt schenken en je je de rest van het jaar niet meer schuldig hoeft te voelen over al die akties waar je geen trek in hebt. Ideaal voor mij. En ook voor de PTA trouwens, want die hebben er veel minder werk aan.

Ik heb me het afgelopen jaar enorm verbaasd over de veelheid aan sponsorakties voor van alles en nog wat. En als je denkt dat je na een jaar wel ongeveer weet hoe het werkt, dan val je weer in een nieuwe verbazing: alle akties van dit jaar zijn exact identiek aan de akties van vorig jaar. Gift wrap paper brochures, couponboek, ja zelfs de hypnoseshow van vorig jaar komt ook dit jaar weer aan bod. Ik verbaas me echt over het totale gebrek aan originaliteit. Ook het Halloweenfeest op school: ieder jaar volgens exact dezelfde formule, met dezelfde goodies en dezelfde spelletjes en dezelfde optocht-volgorde. Ik word er af en toe helemaal kriegel van, hahaha. Ik heb het ook wel eens gepresteerd om met een eigen creatie aan te komen op schoolfeestjes waar je iets te eten/drinken mee moest nemen; dat is dus echt Heel Erg Raar. Tegenwoordig koop ik dus ook maar gewoon zo'n standaard groentetray bij Safeway en die kwak ik dan in de originele verpakking op tafel. Wel zo gemakkelijk :lol:

Maar goed, die cookies dus. Dat is ook zoiets. Waarom nou niet een keer wat anders dan cookies? (En waarom moet het overigens (bijna) altijd iets met eten te maken hebben...)
Sandy
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 5

Bericht door Sandy »

kastelke schreef:Maar ze verkopen die dingen toch omdat jouw kinderen dan minder ligeld moeten betalen, of omdat ze dan leuk schoolmateriaal voor jouw kinderen kunnen aanschaffen, of omdat ze dan goedkoper op kamp kunnen gaan?
Dat zal allemaal wel, maar verdeel het dan beter over het jaar... Mijn kinderen zijn nog maar net langs de deuren geweest voor een sponsorloop. Vervolgens kinderpostzegels en nu voor hockey weer de Grote Club Actie. Ik vind het veel.. Nu gaan ze zelfstandig op pad, maar toen ze jonger waren moesten wij om beurten met één kind een deel vd buurt langs (je kunt niet 4x bij de zelfde huizen aanbellen). Uiteindelijk hadden ze altijd minder verkocht dan klasgenoten en compenseerden wij maar de extra loten. En wat dacht je van al die lootjes/postzegels naderhand weer brengen langs de huizen en je de verkeerde bestelling hebt gekregen. Ben je verdorie nog tussenpersoon ook! Ik heb er echt een hekel aan. Ik heb nu ook alles in drievoud aangezien drie in één klas zitten. 3 poetsavonden, terwijl de andere ouders maar 1x hoeven. Snap ook wel dat het nu eenmaal zo is met drie kids... maar dan kan ik er nog wel een gruwelijke hekel aan hebben! Wat dat betreft ben ik ook niet zo'n enthousiaste stralende moeder op het schoolplein vergeleken met de gemiddelde schoolmoeder ;)

En of we daardoor uiteindelijk minder moeten betalen voor schoolactiviteiten, vraag ik me af. Ik betaal een ouderbijdrage per kind. Daar bovenop 30 euro per kind voor schoolreisje. Dit jaar extra 65 euro per kind voor schoolkamp.. Over de sporten maar niet te spreken. Schoolbijdrage is vrijblijvend zeggen ze. Maar wel met een geweer tegen je kop.. want ze blijven dwingende herinneringen sturen totdat je betaald hebt. Natuurlijk snap ik dat het niet meer dan normaal is dat je betaald, het is voor de extra dingen van je kind. Maar dat dwingen... of verplicht mee moeten doen, heb ik altijd al een aversie tegen gehad. Ook druk van andere ouders, dan heb ik de neiging om tegendraads te doen.

Sorry Ziva was even mijn persoonlijke rant ;) :offtopic:
Sandy
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

dimona schreef:Onze PTA heeft een patronage-programma, waarmee je gewoon een bedrag kunt schenken en je je de rest van het jaar niet meer schuldig hoeft te voelen over al die akties waar je geen trek in hebt. Ideaal voor mij. En ook voor de PTA trouwens, want die hebben er veel minder werk aan.
Zo deden ze het bij de high school van mijn zoon hier ook. In 't begin van 't jaar stelden ze dan een bedrag voor (dat ging hier over $90), maar je was vrij om dat wel of niet te betalen. Geen idee hoeveel druk ze uitoefenen als je niet betaalde, maar aangezien het een school was met 300 leerlingen die 1,000,000+/jaar omhaalde (niet bij ons hoor! :o ) aan giften, denk ik niet dat ze nog veel gingen zeuren.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

Op de dure priveschool van mijn jongste maakten ze het wel heel bond. Die hadden een annual fund, waar vrijblijvend in gestort mocht worden. 500 dollar mocht, 10.000 dollar was nog beter :shock:

Het hele jaar door werden we bestookt met brieven over dat fund en tegen het eind van het jaar werd er gedreigd met persoonlijke telefoontjes en werd er "free ice cream" in het vooruitzicht gesteld voor de klas die 100% deelname had. Ik werd er Echt Niet Goed van. Er stond buiten ook zo'n barometer waar precies per klas werd bijgehouden hoeveel families wel en niet hadden gestort, en er hing ook een hele blije banner met de boodschap dat de staff participation 100% was. Wat ben ik blij dat ik daar van af ben zeg, pffff.

En nu dwaal ik wel heel erg af, maar ik vind het ook altijd zo apart dat ik als begeleider op een field trip word geacht een fee te betalen voor de toegang van waar-we-dan-ook-naar-toe-gaan. Alsof ik daar voor mijn lol zit :roll:
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Dat heeft alles te maken met de budgetten van de openbare scholen. Ik heb daar eens inzage in gehad bij onze basisschool, toch in een vrij rijke buurt en een vrij rijke county. De scholen krijgen maar bar weinig van de staat/county en moeten daar alles van doen: salarissen, schoolbussen, boeken, etc. etc. Ze hebben, althans hier, vrijwel altijd met tekorten te maken. Dan krijg je nog leerlingen en ouders, die niet mee kunnen betalen aan speciale dingen of zelfs eten voor hun kinderen. Ook die worden uit dat al helemaal niet ruime budget gesponsord. Ik vind het echt niet vreemd dat er door middel van verkoop van bepaalde dingen of speciale avonden bij bepaalde restaurants wordt geprobeerd dat budget wat aan te spekken. Dat je dan je eigen entree moet betalen, tja. Onze excursies gingen trouwens vrijwel altijd naar gratis dingen, zoals de Smithsonian musea, dan hoefde alleen de schoolbus betaald te worden. NIet voor niets wordt er met verkiezingscampagnes altijd van alles beloofd voor "education", "K-12" (de eerste twaalf leerjaren), maar de realiteit is dat daar als eerste op wordt bezuinigd :(. Ik neem de scholen echt niets kwalijk, de politiek wel, want veel meer van onze belastingcenten zouden naar onderwijs moeten gaan.
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

Op die hele dure privéschool moest ik als chaperone ook dokken om mee te mogen naar de kinderboerderij of de toneelvoorstelling, dus of het nou echt aan de budgetten ligt? Je kunt ook ieder kind een paar dollar meer in rekening brengen om de tickets voor de chaperones van te bekostigen toch? Ik zelf mis die paar dollar echt niet, maar het zijn wel altijd dezelfde thuisblijfouders (die geen salaris binnen brengen) die komen opdraven (én mogen dokken).

Die restaurant-avonden zijn bij ons trouwens altijd ten bate van de PTA, niet (of op zijn hoogst indirekt) ten bate van de school.
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Prive scholen vind ik hier idioot duur. Mijn broers en zus zijn naar de internationale school gegaan, omdat mijn ouders niet beter wisten dan dat dat "moest", maar de openbare scholen hier zijn net zo goed (is niet overal het geval weet ik van mijn vriendin uit Alabama). Er wordt hard gewerkt om juist niet meer te laten betalen door de kinderen, omdat er toch een heel aantal zijn, die zelfs gesponsord moeten worden om mee te kunnen. We hadden ook altijd de optie wat extra te betalen om een kind dat het zich niet kon veroorloven mee te laten gaan. Ik kan me niet herinneren ooit iets bijbetaald te hebben voor een schoolreisje. Maar, nogmaals, de onze waren meestal naar iets gratis, dus mocht ik gezellig meehobbelen in de schoolbus ;). Ik heb dus werkelijk nooit het gevoel gehad dat de scholen maar geld op wilden strijken met hun fundraisers en avonden bij restaurants. Een heel aantal van mijn vriendinnen heeft in de PTA gezeten (had er nooit zin in, ook zo'n rotbaantje) en die hebben me wel van het tegenovergestelde overtuigd. Het is een manier om het minieme budget aan te vullen. De PTA regelt dat soort dingen voor de school, maar het geld gaat, althans hier, naar de scholen. Whole Foods heeft ook regelmatig 5% dagen voor de scholen in onze plaats.
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer