In welk land heb je rijexamen gedaan? En had je een keus dan? Mijn man heeft in 1994 zijn Nederlandse rijbewijs omgeruild voor een buitenlands rijbewijs en in 1996 dat buitenlandse rijbewijs weer ingeruild voor een Nederlands rijbewijs, en dat ging allemaal lekker vlotjes. Ik kan me niet eens herinneren dat het iets kostte. De papierwinkel in Nederland is wel wat omvangrijker dan die in de buitenlanden waar ik tot nu toe ervaring mee heb, maar daarentegen doen ze in Nederland dan weer niet moeilijk over het rijden met een buitenlands rijbewijs; dat van mij kon ik na de verhuizing terug naar Nederland nog 10 jaar gebruiken.ninchursanga schreef:
Om een buitenlands rijbewijs naar een Nederlands rijbewijs om te ruilen, daar moet je wel een portie geduld voor hebben. Ik weet waar ik het over heb want ik was ooit zo dwaas om mijn Duitse rijbewijs voor een Nederlandse rijbewijs te ruilen. God mag weten hoe ik op dat idee kwam.
Het duurde bijna een jaar en koste me bijna 300Euro.
Over dat hele proces kan ik wel een boek schrijven!
Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Rijbewijs halen als uitwisselingsstudent
Re: Rijbewijs halen als uitwisselingsstudent
-
- Amerika-ontdekker
Ik had een Duits rijbewijs, en heb dus in Duitsland rijexamen gedaan.
Er was toentertijd ik in Nederland woonde erg veel onduidelijkheid of men een rijbewijs van een ander EU land om moest ruilen of niet. Het kon wel, maar of het echt nodig was, dat wist nog het RDW, nog het CBR.
Uiteindelijk heb ik het rijbewijs omgeruild omdat ik in Duitsland geen nieuw rijbewijs zou kunnen krijgen, mocht ik de mijne verliezen en niet meer in Duitsland wonen.
De kosten voor het omruilen liepen op, omdat ik voor ieder formuliertje een tientje hier en een tientje daar moest betalen, de kosten voor de aanvraag, het rijbewijs zelf, nog een ander papiertje van het CBR en de grootste kostenpunt was voor de medische keuring. Die koste, als ik het me goed herinner, zo een 170 Euro (De medische keuring had ik nodig om de categorie voor kleine vrachtwagens te behouden.)
Inmiddels heb ik mijn Nederlands rijbewijs weer omgeruild voor een Duits rijbewijs (omdat ik niet meer in Nederland woon, geen Nederlandse ben en ook hier bleek het lastig mocht ik het rijbewijs verliezen).
Het terug wisselen, koste mij 20Euro en was binnen twee weken gepiept.
Ik heb trouwens daarstraks op de website van het RDW gekeken en het blijkt dat het nu wel makkelijker is om een rijbewijs van andere EU landen om te wisselen. Je kunt zelfs tijdelijk afstand doen van de zware categorien. Ook kan je een Nederlands rijbewijs aanvragen, als je het oorspronkelijke rijbewijs kwijt bent. Dat was toen ook niet mogelijk, anders had ik de mijn nooit omgewisseld.
Er was toentertijd ik in Nederland woonde erg veel onduidelijkheid of men een rijbewijs van een ander EU land om moest ruilen of niet. Het kon wel, maar of het echt nodig was, dat wist nog het RDW, nog het CBR.
Uiteindelijk heb ik het rijbewijs omgeruild omdat ik in Duitsland geen nieuw rijbewijs zou kunnen krijgen, mocht ik de mijne verliezen en niet meer in Duitsland wonen.
De kosten voor het omruilen liepen op, omdat ik voor ieder formuliertje een tientje hier en een tientje daar moest betalen, de kosten voor de aanvraag, het rijbewijs zelf, nog een ander papiertje van het CBR en de grootste kostenpunt was voor de medische keuring. Die koste, als ik het me goed herinner, zo een 170 Euro (De medische keuring had ik nodig om de categorie voor kleine vrachtwagens te behouden.)
Inmiddels heb ik mijn Nederlands rijbewijs weer omgeruild voor een Duits rijbewijs (omdat ik niet meer in Nederland woon, geen Nederlandse ben en ook hier bleek het lastig mocht ik het rijbewijs verliezen).
Het terug wisselen, koste mij 20Euro en was binnen twee weken gepiept.
Ik heb trouwens daarstraks op de website van het RDW gekeken en het blijkt dat het nu wel makkelijker is om een rijbewijs van andere EU landen om te wisselen. Je kunt zelfs tijdelijk afstand doen van de zware categorien. Ook kan je een Nederlands rijbewijs aanvragen, als je het oorspronkelijke rijbewijs kwijt bent. Dat was toen ook niet mogelijk, anders had ik de mijn nooit omgewisseld.
-
- Amerika-expert
- Contacteer:
Dat is toch een beetje appelen met peren vergelijken. Een vrachtwagenrijbewijs is geen gewoon rijbewijs.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 3 Reacties
- 1064 Weergaves
-
Laatste bericht door Resetovic