Fraa schreef:Alper schreef:En fotobewerking achteraf vind ik persoonlijk niet mooi. Je kunt ook hele mooie foto's maken zonder bewerking. Heel veel mensen denken bijvoorbeeld dat ik de 5de foto heb bewerkt terwijl dat niet zo is.
"Fotobewerking" is dan ook zeer relatief, maar dat heb ik al eens uitgelegd hier =) Voor velen is alles wat je nadien op een PC doet "bewerken", voor mij is bewerken enkel het grote photoshop-werk. De belichting, verzadiging, contrast, etc aanpassen hoort daar niet echt onder voor mij, een horizon rechttrekken al helemaal niet (al moet je dat eigenlijk al zien voor je de foto neemt). Voor mij maken die dingen deel uit van het gehele proces, terwijl bewerken eigenlijk nog iets helemaal anders is.
Yup, je hebt fotobewerking & fotobewerking

Ik heb hier ooit ook al eens wat over verteld, denk zelfs in Fraa's eigen topic
Dit is een voorbeeld fotobewerking:
Nathalie21 schreef:Heel veel foto's gemaakt tijdens onze rondreis, dit vind ik persoonlijk een van de mooiste.
Mede doordat we een flinke hike gemaakt hadden om hier te komen.

Dit is het soort bewerking dat ik persoonlijk niet zo graag zie (eigenlijk geen enkel van die Instagram effectjes).
Dan heb je ook fotobewerking die enkel wordt toegepast om in je foto terug de realiteit zo goed mogelijk te benaderen, want je mag nog de duurste camera hebben, die zal nooit 100% de realiteit weergeven.
Dan heb je ook fotobewerking die iets voorbij het vorige ligt, namelijk bijvoorbeeld de kleursaturatie of witbalans "ietsje" opkrikken om echt de klemtoon te leggen op hoe kleurrijk of warm die regio echt is. Dit is ook wat camera's standaard al toepassen op elke getrokken foto (uitgezonder RAW formaat)
Ik pas de laatste 2 soorten bewerking toe. Belichting corrigeren, horizon rechttrekken, verscherpen, ruisreductie toepassen, wat helderheid & levendigheid toepassen, zonder over-the-top te gaan... Ik ben nu toevallig bezig met een herselectie & bewerking van m'n foto's uit 2010 omdat ik ze toch wil verhuizen naar een andere website. Voor de fun had ik een tijdje geleden eens een overzichtje gemaakt van de "bewerkingen" die ik heb toegepast. Links de originele foto's zoals ze uit de camera komen (toen nog JPEG formaat) en reeds online stonden; rechts de "bewerkte" foto's die ik online aan het zetten ben op
smugmug.
https://dl.dropbox.com/s/xty5z020zerlcj ... efresh.jpg
Ik kan mij moeilijk inbeelden dat iemand de linkerfoto's mooier vind dan de rechterfoto's "omdat die onbewerkt zijn".
Voor geen geld ter wereld zet ik nog onbewerkte foto's online
(Edit: en dan heb je nog zaken als polarisatiefilters die het licht al bewerken nog voor de foto getrokken is

Kortom "ik hou wel/niet van bewerkte foto's" is een zéér breed statement

)