Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

ruimte & meer vrijheid

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Fellow2012

ruimte & meer vrijheid

Bericht door Fellow2012 »

Hallo forum-leden,

Twee zaken die het wonen in Amerika, voor mij, zeer aantrekkelijk maken. Ik heb het gevoel dat in NL de overheidsbemoeienis met de burger veel te ver gaat... zoveel regels, zoveel details ...af en toe voelt het zo bedrukkend en bijna dictatoriaal. Ik krijg soms de indruk dat Nederland als een soort oneindig groots project is van "social engineering" van de gevestigde politieke partijen waarbij de burger het lijdendvoorwerp is. Een tijd geleden zag ik een uitzending van Zembla met verhalen van burgers die tegen gemeenten rechtszaken hadden aangespannen... ondanks een uitspraak van de rechter in het voordeel van de burgers weigerden de gemeente het vonnis uit te voeren of bleven door procederen todat de burgers bijna blut gingen van de kosten.

Bij de overheid en gemeenten heerst de indruk dat zij de burger een gunst verlenen. Ik merk de arrogantie zelfs voor de kleinste zaken bij de locale gemeenten. Tja, zelfs een 0900 nummer als je de politie wil bellen voor niet dringende zaken! Ik heb tot nu toe geen betaalde telefoonlijn van de overheid of een bedrijf in de VS gezien!
Wallstreet
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: ruimte & meer vrijheid

Bericht door Wallstreet »

Ik heb een beetje het zelfde gevoel als dat wat jij hebt, enkel draait het voor mij althans niet om Nederland maar om België.
Het lijkt of we gevangen zitten in een web van wetten en regels, rij je 5 km/u te hard dan mag je 50 euro betalen. Betaal je al meer dan 50%
belasting, dan mag binnenkort nog meer betalen. Heb meer en meer het gevoel een product voor de maatschappij te zijn.

Maar of dit in de VS beter is, dat betwijfel ik. Je hebt er wel meer ruimte maar de regels gelden daar ook (er zullen ook vast wel hypocriete regels zijn).
Het is beetje eigen aan de samenleving tegenwoordig, massale controle door de overheid, bigbrother is watching...
We zullen er moeten meeleven en dit proberen naast ons neer te leggen. Emigreren met alleen de intentie om in de VS vrijer te leven gaat niet
lukken volgens mij. Vroeg of laat word je ook daar onderworpen aan dergelijke gevoelens.

Wat ik voor mezelf zeker weet is dat ik de ruimte daar heel hard weet te appreciëren, althans in het gebied waar ik naar toe wens te gaan.
Hier heb ik een beklemmend gevoel, soms meer dan 30min aanschuiven als je net van de winkel komt, tijdens de week al uren in de file.
Last van de buren want we wonen zoals mieren bij elkaar.

Voor de rest is het hier zo slecht nog niet. :mrgreen:

Post werd gewijzigd door foutje :wink:
Fellow2012

Hoi,

Mijn streven was niet voor een bijna regelloze samenleving. Ik heb het over de mate van "intrusiveness" van de overheidsregels in de prive-sfeer van de burger. Een ding wat meteen opvalt van de doornsee Amerikaanse burger is dat hij/zij van nature de overheid wantrouwt vooral de federale overheid. Deze grondhouding van een gezonde wantrouwen van de overheid dat in groot contrast staat met de mate van conformisme in noord europese samenlevingen. Veder is Amerika op lokaal niveau, de county, veel democratischer dan Nederland en het county bestuur is transpranter en alerter op de behoefte van de burger. Daarom vond ik het jammer dat Ron Paul niet door de primary van de Rep partij was gekomen ondanks een aantal vreemde voorstellen van hem was hij een voorstander voor een meer burgervrijheid.

Je zult ook hier in de VS heel vaak de term 'Public Service' horen voor diegene die bij de overheid werken... en deze mensen zullen ook heel vaak te horen krijgen dat zij door de gemeenschap worden betaald en indienst van de gemeenschap moeten staan.

Wat belastingen betreft. Tja, ik heb jarenlang voor het grootste deel van mijn inkomen op de 52% tariefgroep gestaan en hier hooguit op 25%. In NL betaalde je gemeentelijke belastingen zelfs als je huurder was...heb ik hier niks van gemerkt.

Wallstreet schreef:Maar of dit in de VS beter is, dat betwijfel ik. Je hebt er wel meer ruimte maar de regels gelden daar ook (er zullen ook vast wel hypocriete regels zijn)
Laatst gewijzigd door Fellow2012 op 21 nov 2012, 23:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Oeboemoe
Amerikafan

Bericht door Oeboemoe »

De VS is niet vrijer. Je hebt in feite hetzelfde systeem (belastingen, boetes, verordeningen, VVE-en, wetten, geneenten, graafschappen, BTW, RDW, UWV, tol, snelheidsregels enzovoorts). NL is erg klein dus je moet de VS qua schaal met de EU vergelijken. Zweden heeft heel veel ruimte en Polen ook bijvoorbeeld. Florida heeft mooi weer (net als Spanje) maar ook een zeer zwakke economie.

In NL kun je net als in de VS bepaalde regels niet negeren en sommige wel. Maar de inmenging is er altijd en overal. Zonder inmenging en wet- en regelgeving kan een maatschappij namelijk niet functioneren.
ned in MO
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door ned in MO »

Niet helemaal waar. Als ik morgen besluit een roze vuurtoren van 30 meter in mijn voortuin te zetten dan kan ik dat gewoon doen.
Wacht ik echter midden in de nacht voor een roodstoplicht al drie minuten en besluit dan om te gaan om dat er niemand anders rijdt(behalve die lichtjes een paar honderd meter achter mij waar een police cruiser aan vast zit) dat mag ik $100 lappen en gooit men als excuus mijn verzekering 15% omhoog omdat ik ineens een gevaarlijk rijder zou zijn :roll:
Amerika is anders maar niet altijd beter ( maar genoeg om hier erg graag te wonen). Toch vind ik nederland ook niet verkeerd hoor
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

En vergeet niet de HOA's! :lol:
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Jaydee.
Amerikakenner

Bericht door Jaydee. »

Wallstreet schreef: rij je 5 km/u te hard dan mag je 50 euro betalen.
ned in MO schreef: Wacht ik echter midden in de nacht voor een roodstoplicht al drie minuten en besluit dan om te gaan om dat er niemand anders rijdt(behalve die lichtjes een paar honderd meter achter mij waar een police cruiser aan vast zit) dat mag ik $100 lappen
Het is overal hetzelfde :mrgreen:
Encinitas
Amerikafan

Bericht door Encinitas »

De ruimte kan je een gevoel van vrijheid geven. Ruime, brede wegen. Ruime parkeerplaatsen. Ruime stores.Geen munt in het karretje. Veel natuur. Dat alles kan een gevoel van vrijheid, relaxtheid geven. Verkeer is relaxed, hoewel bij the 4way stop soms te, wat peper niet zou misstaan.

Als je veel afkeer van regels hebt, weet ik niet of de US beter is dan NL. Als je schoolgaande kinderen hebt mag je voor iedere scheet een briefje tekenen. Ook bij de health practitionar een hele waslijst aan vragen. Politie is ook zeer sterk en zichtbaar aanwezig, hoewel ik geen slechte, kinderachtige ervaringen heb. Ik weet niet hoeveel papieren ik heb moeten tekenen, scannen en Emailen bij het aankoopproces en daarna overdracht van ons huis, maar dat waren er mega.

Desalniettemin vind ik het wel relaxed leven hier. Ik denk dat de fysieke ruimte (en daardoor meer op jezelf?) daar voor een groot deel debet aan is.
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Wat voor de Belgen misschien ook een best frustrerend regeltje zou zijn in de US: je kan -over het algemeen- niet zelf je school kiezen, je moet gaan binnen de boundary van waar je woont.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
ned in MO
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door ned in MO »

Je kan wel kiezen hoor hier in amerika waar ik woon wel en wel op twee manieren. Gewoon gaan wonen in het schooldistrict naar keuze.
Ergens anders wonen, een hoop geld betalen en je eigen kind naar school brengen (geen schoolbus). Als je wilt kan het.
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

kastelke schreef:En vergeet niet de HOA's! :lol:
Die zijn toch echt niet overal aanwezig, ik wil zelfs bijna zeggen nauwelijks in dit immense land, voornamelijk in nieuwbouwwijken bij steden. Ik moet echt wel toegeven dat er hier heus regels zijn, maar vergeleken met het dorp waar wij in Nederland woonden lachwekkend weinig. Daar komt nog bij dat de "sociale controle" een heel stuk minder is. En inderdaad, minder belasting, de reden dat mijn ouders om te beginnen hierheen verhuisden. Ik vind het hier, en dat is toch heel dicht bij een grote stad, een stuk "vrijer" dan waar wij in Nederland woonden. Die sociale controle heeft daar veel mee te maken. Dat is mijn ervaring, zoals we hier zo mooi zeggen YMMV (your mileage may vary).
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Oeboemoe
Amerikafan

Bericht door Oeboemoe »

Een voorbeeld van minder regels / handhaving is meer verpaupering maar ook onverantwoord gebrek aan onderhoud of bouwen in laagvlaktes enzovoorts.

Verder bestaat er in de VS ook veel sociale / religieuze controle. En heb je ook snobs, Tokkies enzovoorts.
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Een beetje een non-seguitur, want bovenstaande vind je overal in de wereld, ook in Nederland. Je hebt het over een immens land versus een landje dat nauwelijks zo groot is als de kleinste staat. Wat je ook zegt kun je in dit land wel terugvinden. Daarom zijn dit soort discussies ook eigenlijk altijd een beetje onzinnig. In een land als de VS is er echt wel de ruimte om te vinden wat jou het meest aanstaat. In Nederland misschien ook wel, maar de ruimte daarvoor is toch een stuk minder.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

ned in MO schreef:Je kan wel kiezen hoor hier in amerika waar ik woon wel en wel op twee manieren. Gewoon gaan wonen in het schooldistrict naar keuze.
Ergens anders wonen, een hoop geld betalen en je eigen kind naar school brengen (geen schoolbus). Als je wilt kan het.
Wat ik bedoel in de vergelijking met Belgie, is dat je niet eens hoeft te verhuizen. In mijn dorpje had ik keuze uit 2 scholen. Maar ik kan ook besluiten om mijn kind naar het buurdorp te sturen, of zoals wij deden: ik reed 15km verder naar de stad, en daar ging hij naar school. Had ik keuze uit minstens 6 scholen. Zonder te verhuizen, zonder dat je je daar om moet verantwoorden.
Elke
Amerikanist
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 4

Bericht door Amerikanist »

Ik zou het niet te veel idealiseren. Als je om dit soort redenen emigreert kom je vaak voor teleurstellingen te staan.

Het kan echter wel meewegen. Bepaalde dingen gaan in de VS makkelijker dan in NL, andere weer niet. Het ligt er dus aan wat je zelf het belangrijkst vindt. Zelf ben ik bijvoorbeeld dol op ruimte, vuurwapens en autorijden, en heb ik een hekel aan belasting betalen. Wat dat betreft voel ik me wel een stuk meer aangetrokken tot bepaalde Amerikaanse staten.
Wallstreet
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 2

Bericht door Wallstreet »

Is het niet zo dat je in de VS toch meer financiële ruimte en vrijheid hebt dan bij ons?
Hiermee bedoel ik dan goedkopere loonkosten, minder belastingen, makkelijker een eigen zaak starten.
Ik dacht dat dit overzees allemaal eenvoudiger ging, als je hier een zaak wilt starten en je gaat naar de kruispuntbank (ondernemersloket)
dan weten ze niet eens of er bepaalde beroepskennis vereisten dienen voorgelegd te worden. Mij is dit overkomen en het antwoord dat ik toen kreeg
van de bediende was: "Ja meneer, er zijn hier zoveel wetten en regels dat wij het op de duur zelf niet meer weten, als het zo blijft ligt de economie binnen
10 jaar op z'n gat, dan zijn ze verwonderd dat er nog zo weinig starters zijn."
(mijn excuses voor het platte Vlaams :wink: )
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Wat sommige regels betreft is het inderdaad allemaal een stuk makkelijker in de VS dan in Nederland. Toen ik besloot om freelance journalist en vertaler te worden, hoefde ik alleen maar een code voor mijn beroep in te vullen op mijn belastingaangifteformulier. Niks BTW nummer en andere toestanden. Mijn nichie die freelance wilde gaan vertalen in Nederland moest daarvoor allerlei nummers en papieren aanvragen.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
Centrino
Amerikafan

Bericht door Centrino »

Wallstreet schreef:Is het niet zo dat je in de VS toch meer financiële ruimte en vrijheid hebt dan bij ons?
Hiermee bedoel ik dan goedkopere loonkosten, minder belastingen, makkelijker een eigen zaak starten.
Zoals hierboven al door Petra gesteld: de VS is zo groot, en de verschillende VS-staten hebben zo'n grote autonomie op heel wat vlakken, dat er moeilijk algemene uitspraken te doen zijn. Ruimtelijke ordening, bijvoorbeeld, de vuurtoren die Ned in MO in zijn tuin wil plaatsen, is in de meeste staten minder streng dan in de Benelux, maar in New York City zal het vermoedelijk wel nog strenger zijn dan in Nederland. Nu ik eraan denk, in New York City mogen restaurants zelfs geen grote porties frisdrank meer serveren.

Een rode draad die ik wel overal terugvind, is dat de persoonlijke vrijheid wel groter is, omdat er meer gerekend wordt op je persoonlijke verantwoordelijkheid. Een ziektekostenverzekering is niet noodzakelijk duurder, als je uitrekenent waar het geld daarvoor in NL of BE precies vandaan komt en afgehouden wordt. Maar in de VS moet je het (vaak) allemaal wel zelf regelen, terwijl het in West-Europa voor jou gedaan wordt. Ik ben graag zelf "in control" en dus kan ik me best vinden in die VS-mentaliteit. Het stimuleert de zelfredzaamheid, of liever, het zwakt de zelfredzaamheid die de mens van nature heeft, niet af.
Fellow2012

Hockey
Amerika-expert

Bericht door Hockey »

@adam747, wat wil je nu zeggen met die laatste post? In de VS komen dergelijke dingen ook voor.
De anderen hebben gelijk, die vrijheid hangt sterk af van de plek in de VS en is op sommige vlakken inderdaad groter en op andere vlakken kleiner.
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer