Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

DV-2011: winnaar nr. 3: GJK

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
RiverCola
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: DV-2011: winnaar nr. 3: GJK

Bericht door RiverCola »

Leuk om weer van je te horen! Kun je omschrijven wat je in Spanje wel voelt, dat je in SoCal miste?
Ziva
Amerika-expert

Bericht door Ziva »

Goede vraag River, daar was ik ook benieuwd naar ;)
GJK
Amerikafan

Bericht door GJK »

de sfeer en de mensen allebei met een dikke hoofdletter geschreven. dat is verreweg het belangrijkste verschil tussen spanje en hier.
verder natuurlijk de kosten van leven en de prijzen van vastgoed die veel hoger liggen hier.
en als derde belangrijke reden de zogenaamde vrijheid hier die in werkelijkheid helemaal niet zo vrij is.
verder heel erg veel politie, overal die irritante stopborden, het super drukke verkeer en bij elk blok/kruispunt stoplichten.
en omdat alles zover uit elkaar ligt ben je heel veel kwijt aan benzine, ondanks dat het veel goedkoper is hier.
ook doordat de stranden zo groot en wijd liggen zijn er geen gezellige boulevards vlak aan het strand die waar ik woon in spanje juist bekend staan vanwege de gezellige boulevards.

ik zou iedereen wel aanraden het zelf te ervaren voor ze eventueel een keuze maken. en vakantie hier is absoluut niet te vergelijken met hier wonen!!
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

GJK schreef: en als derde belangrijke reden de zogenaamde vrijheid hier die in werkelijkheid helemaal niet zo vrij is.
Misschien kan je dat hier even verder toelichten: http://forum.allesamerika.com/viewtopic ... 12&t=44992
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
markgoestoamerica
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door markgoestoamerica »

Maar je kunt ook vergelijkingen maken...

In SoCal, spreekt men veel Spaans, en laatst bij McDonalds... Spraken ze alleen meer spaans! :sadcry:
If you can dream it...
GJK
Amerikafan

Bericht door GJK »

mexicanen en spanjaarden zijn niet echt te vergelijken. en spaans spreken ze bij elke fastfoodzaak/goedkoop restaurant hier.
@kastelke, gedaan.
GJK
Amerikafan

Bericht door GJK »

even een kort berichtje van mijn kant.
ik ben ontzettend blij dat ik de stap heb gezet terug te gaan naar europa. ik heb nu alweer een klein jaar een huis aan de costa blanca, ik ben heel veel in nederland, gezien ik het huis in de zomermaanden aan toeristen verhuur. als het niet verhuurd is zit ik in spanje en dat is een perfecte mix.
ik heb tijdens mijn verblijf helaas een anti gevoel gekregen voor het land van de ''onbegrensde'' mogelijkheden en dat is sinds ik weer in Europa rondslenter alleen maar erger geworden.
waar ik voor mijn emigratie naar de USA alles adoreerde van amerika, is het nu exact omgekeerd.

waarom ik dit bericht plaats? zodat mensen zoals ik, jong en oud, die ook dezelfde gevoelens voor de VS hadden en een sterke wens te emigreren naar de VS, relativeren en ze voor ze de definitieve keuze maken begrijpen dat er mensen zoals zijzelf waren die nu 180 graden met hun visie zijn gedraaid.
home of the brave and land of the free, home of the brave klopt wel, maar dan vooral in landen wat niet hun home is.
and land of the free, een grotere contradictio in terminis bestaat niet.
rsn
Amerika-ontdekker

Bericht door rsn »

Goed om te horen dat je je draai gevonden hebt in Spanje. Je zit het overgrote deel van het jaar in Spanje?

Ik ben het met je eens dat het een van de minst 'vrije' (qua rechten) eerste wereld landen is (maar wel minder betuttllend dan Nederland), daarentegen zijn de opportunities hier eindeloos.

Het is beter spijt te hebben (als daar al van te spreken is..) van iets wat je gedaan hebt dan van iets wat je niet gedaan hebt, toch?

All the best.
Ziva
Amerika-expert

Bericht door Ziva »

Inderdaad goed nieuws om te horen dat je blij bent met de keuze om weer terug te gaan. Aan de andere kant moet ik wel zeggen dat terugkeren voor veel mensen wellicht wat minder makkelijker zou zijn dan het voor jou was. Deels omdat jij niet een heel gezin meesleepte maar ook omdat jij het financieel volgens mij allemaal vrij makkelijk kon redden zonder baan. Een hoop mensen hebben die vrijheid niet nadat ze eenmaal de stap gezet hebben en zijn blij als ze eenmaal een baan/huis/scholen voor kinderen gevonden hebben na hun oversteek.

En verder, ach ja, het is maar net wat je zelf verstaat onder "free". Ik ervaar hier toch een stuk meer vrijheid dan ik in Nederland ervaarde (exact zoals rsn al aangeeft) maar dat is voor ieder verschillend. Als je maar gelukkig bent, dat is het belangrijkste toch?
GJK
Amerikafan

Bericht door GJK »

In elk land kun je het natuurlijk naar je zin hebben of krijgen.
Ik plaats dit bericht niet om iedereen te vertellen dat ze niet naar de VS moeten gaan, maar ik weet dat er veel zijn zoals ik was die naief kijken naar de VS en echt nog zoals ik dacht denken dat het een groot paradijs is in de VS.
Daarom plaats ik dit bericht.
Er zijn er veel die vanwege een liefde of werk verhuizen en dat is iets anders.
Maar zij die zoals ik vertrokken voor een verbetering in levenskwaliteit en een nieuwe uitdaging, ga asjeblieft ergens anders in de wereld heen.

RSN, je hebt helemaal gelijk, ik zie de verhuizing naar Amerika destijds als iets waar ik ontzettend veel van geleerd heb.
Dus in die zin ben ik blij dat ik gegaan ben.
Maar ik ben wel mijn volledige enthousiasme en vertrouwen verloren in het land Amerika.
Ik ben bevooroordeeld geworden als ik nu mensen uit de VS ontmoet, en naar de contacten die ik aan het avontuur heb overgehouden. Give me a hug, how are you, oh my god, ik kan zelfs geen amerikaanse serie of film kijken of ik word al helemaal niet goed. Indie zin is het dus wel extreem, ik weet nog dat ik series als friends tientallen keren heb gezien 100en euros aan usa series DVDs gegeven en als ik er nu toevallig langs zap op tv moet ik al kotsen.
Ik heb dus echt een allergie opgelopen voor alles uit Amerika, en dat klinkt heel flauw zeker op dit forum vol amerika liefhebbers, maar zo is het.

Overigens respecteer ik iedereen hier zeer die wel in Amerika woont en leeft en het naar de zin heeft. Ik hoop dat jullie je Nederlandse identiteit niet zullen verliezen en blijven uitdragen dat jullie trots op jullie Europese herkomst zijn.
smittenimmigrant
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 4

Bericht door smittenimmigrant »

Ik denk dat de meeste mensen die naar de VS gaan wel een beetje besef hebben van 'culture shock' en de gevolgen die dat kan hebben.
Kingair
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 51

Bericht door Kingair »

@ GJK Je bent er toch maar geweest.
De stap die de meesten onder ons niet durven te nemen.
Als ik begin over naar Amerika te emigreren / immigreren krijgen we meestal het commentaar "Wat ga je daar doen ?", "Zover . . .","Daar hebben ze toch alleen maar Burgers en Pizza . ."
Onze keuze tenslotte (na 15 jaar er liggen over na te denken en alle mogelijke opties te onderzoeken)
Maar moest ik verhuizen in Europa zou ik niet dadelijk weten waar naar toe.
Frankrijk zeker en vast niet (moet de Franse mentaliteit kompleet niet) dus blijft er voor ons ook maar Spanje over.
Een van de belangrijkste punten voor ons is het weer.
Wij willen 24 uur zon :wink:
Daarom hebben we dan ook CA gekozen.

Succes in Spanje en laat regelmatig maar eens wat horen !

Groeten,

Kingair
GJK
Amerikafan

Bericht door GJK »

Veel succes Kingair, weet je al waar in CA en via welke weg je de aanvraag tot immigratie gaat doen?
Voor mij persoonlijk is Spanje de plek geworden, maar jullie kunnen het in de VS natuurlijk wel fantastisch gaan vinden.
Als je geschiedenis en cultuur niet belangrijk vind, gezelligheid op de boulevards met terrasjes, en het niet erg vind om lang in de auto te zitten voor een afspraak met vrienden of etentjes etc dan is Amerika al een stuk draaglijker.
Vooral voor CA geldt ook dat alles enorm is doorgeslagen in materialisme en in egoisme.
Mensen kiezen om te leven op credits om indruk te maken op vrienden en familie, betalen hun auto met plezier twee keer omdat ze doodsbang zijn dat er op ze neer wordt gekeken. Dat is Amerika.
Ik zal proberen hier af en toe berichten te blijven plaatsen, vooral omdat ik zelf ontzettend veel info van dit forum heb gehad bij mijn emigratie.
Ziva
Amerika-expert

Bericht door Ziva »

Het is al vaker gezegd maar Amerika bestaat niet alleen maar uit de staat Californie. Amerikanen zelf zeggen vaak dat Californie geen Amerika is. Ik ben er zelf ook geweest en al alhoewel de natuur en het weer heel mooi zijn zou ik er zelf niet willen wonen.

Verder kan ik me niet echt vinden in de dingen die je opnoemt. De geschiedenis van Amerika is wellicht jonger maar wel degelijk aanwezig en ik vind het juist heel bijzonder om te zien hoe Amerikanen ermee omgaan, ze koesteren alles veel meer. Hetzelfde geldt voor de cultuur, ook daarbij verbaas ik me erover hoe zoveel verschillende volkeren met zoveel verschillende achtergronden toch met elkaar in 1 land leven en hun "eigen" cultuur ontwikkeld hebben compleet met alle Europese invloeden. Ik zit ook helemaal niet lang in de auto om vrienden te bezoeken en leef ook niet op de pof om indruk te maken op vrienden. Ik heb ook niet de indruk dat mijn vrienden dat omgekeerd wel doen.

Het is natuurlijk prima dat Amerika niet jouw cup of tea is maar wat nuance zou geen kwaad kunnen. Wellicht dat in de regio waar jij gewoond hebt dingen zo waren als je ze beschrijft en misschien dat in jouw vriendenkring mensen zo leefden maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat dit in heel Amerika zo is. Het komt op mij eerder over alsof je bijvoorbeeld (ik noem maar wat) Monaco of Cannes heel Europa noemt. Dat klopt natuurlijk ook niet.
rsn
Amerika-ontdekker

Bericht door rsn »

GJK schreef:Veel succes Kingair, weet je al waar in CA en via welke weg je de aanvraag tot immigratie gaat doen?
Voor mij persoonlijk is Spanje de plek geworden, maar jullie kunnen het in de VS natuurlijk wel fantastisch gaan vinden.
Als je geschiedenis en cultuur niet belangrijk vind, gezelligheid op de boulevards met terrasjes, en het niet erg vind om lang in de auto te zitten voor een afspraak met vrienden of etentjes etc dan is Amerika al een stuk draaglijker.
Vooral voor CA geldt ook dat alles enorm is doorgeslagen in materialisme en in egoisme.
Mensen kiezen om te leven op credits om indruk te maken op vrienden en familie, betalen hun auto met plezier twee keer omdat ze doodsbang zijn dat er op ze neer wordt gekeken. Dat is Amerika.
Ik zal proberen hier af en toe berichten te blijven plaatsen, vooral omdat ik zelf ontzettend veel info van dit forum heb gehad bij mijn emigratie.
Dat is Amerika? Nee, dat is California, South California to be precise..
rsn
Amerika-ontdekker

Bericht door rsn »

Ziva schreef:Het is al vaker gezegd maar Amerika bestaat niet alleen maar uit de staat Californie. Amerikanen zelf zeggen vaak dat Californie geen Amerika is. Ik ben er zelf ook geweest en al alhoewel de natuur en het weer heel mooi zijn zou ik er zelf niet willen wonen.

Verder kan ik me niet echt vinden in de dingen die je opnoemt. De geschiedenis van Amerika is wellicht jonger maar wel degelijk aanwezig en ik vind het juist heel bijzonder om te zien hoe Amerikanen ermee omgaan, ze koesteren alles veel meer. Hetzelfde geldt voor de cultuur, ook daarbij verbaas ik me erover hoe zoveel verschillende volkeren met zoveel verschillende achtergronden toch met elkaar in 1 land leven en hun "eigen" cultuur ontwikkeld hebben compleet met alle Europese invloeden. Ik zit ook helemaal niet lang in de auto om vrienden te bezoeken en leef ook niet op de pof om indruk te maken op vrienden. Ik heb ook niet de indruk dat mijn vrienden dat omgekeerd wel doen.

Het is natuurlijk prima dat Amerika niet jouw cup of tea is maar wat nuance zou geen kwaad kunnen. Wellicht dat in de regio waar jij gewoond hebt dingen zo waren als je ze beschrijft en misschien dat in jouw vriendenkring mensen zo leefden maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat dit in heel Amerika zo is. Het komt op mij eerder over alsof je bijvoorbeeld (ik noem maar wat) Monaco of Cannes heel Europa noemt. Dat klopt natuurlijk ook niet.
Amerikana; het wilde westen, de 20's/30's jazz periode, de rock 'n roll, country, bluegrass, blues en hillbilly muziek stromingen tot zelfs het moonshine maken en bootleggen. Geweldig dramatisch toch? :)
Kingair
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 51

Bericht door Kingair »

@GJK Alles gaat eindelijk binnen kunnen.
Het dossier is klaar om in te dienen maar ik moet nog wachten op 2 vertalingen die ik zelf wel kon doen maar het moest beëdigd zijn.
Dus zodra ik deze binnen heb, Fedex en alles 'expedited' binnen sturen.
Kost me wel $ 1250.00 extra maar dan is het zomaar
En dan hopelijk geen RFE

Alles staat hier ingepakt ready to go !

En . . . dan vertrekken we rond 15 - 20 augustus naar Rancho Mirage, CA.

Lekker warm . . . :thumbup:

Groeten

Kingair
SemJes
Amerika-expert

Bericht door SemJes »

Goed dat je je draai in Spanje hebt gevonden. Heb je al besloten of je de green card laat verlopen? Of ga je af en toe nog terug om het (proberen) geldig te laten houden?
Ik zou persoonlijk nooit in zuid-California willen wonen, maar gelukkig is de VS zoveel groter dan dat.
GJK
Amerikafan

Bericht door GJK »

Ik ben niet alleen in Socal geweest omdat ik daar toevallig woonde. Heb de hele westkust gezien.
Ik respecteer jullie mening, maar laten we het daar bij houden. Mijn mening weten jullie, voor mij bestaat er geen nepper land dan Amerika en ik heb ontzettend veel landen gezien. En ik ben heel erg gaan begrijpen waarom er groepen en landen in de wereld bestaan die zich hier tegen afzetten. De politiek die de VS bedrijft in de wereld sluit naadloos aan bij wat ik van het land heb gezien en hoe de, oke vooral de ouderen, zich gedragen.
Wat jullie zeggen over California als niet vergelijkbaar met de rest van de VS: Cali staat juist bekend om zijn liberale en progressieve politiek.
Alle vrienden die ik er in de VS over sprak en mensen die naar Europa zijn gegaan vertelden me dat Californie nog meeviel met de rest van de VS.
Ik dacht vroeger net zoals jullie over de VS, nu denk ik fundamenteel anders en daar zullen we het hier niet over eens worden. Geeft ook niet.

Ziva, Amerika en cultuur? Het land bestaat pas als geheel amper 100 jaar, dat er veel verschillende soorten mensen verschillende soorten culturen hebben meegebracht betekent niet dat het land zelf een cultuur heeft. Tenzij je bijv de fastfood restaurants en de film en muziekwereld van hollywood ook een cultuur vind. Dan hebben ze inderdaad een cultuur, maar ik zou er niet trots op zijn.

@semjes, ik moet het nog uitzoeken, heb de kaart nog steeds en is nog geldig.

Overigens is het niet leuk om op een liefhebbersforum van Amerika zo negatief in mijn berichten te zijn, maar ik ga mijn berichten er niet vriendelijker op tikken, ik zeg zoals het naar mijn mening is en het spijt me als ik jullie daarmee misschien irriteer.
Laatst gewijzigd door GJK op 03 jul 2013, 22:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Hockey
Amerika-expert

Bericht door Hockey »

Ieder zijn mening, maar ik vind het nu toch wel behoorlijk onterecht dat jij een greencard hebt gewonnen en je nu afzet tegen de VS terwijl tig anderen nooit een grrencard winnen en wel heel blij zijn in de VS en het land niet op elk gebied afkraken.
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer