Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
hoeveel fooi geven?
Re: hoeveel fooi geven?
Uiteraard, maar dan is het totaalplaatje ook weer compleet in mijn ogen 

- avsboz
- Amerikakenner
- Aantal x V.S. bezocht: 5
- Contacteer:
Hoe werkt het bij betaling met creditcard ? Fooi contant geven of een hoger bedrag van maken bij afrekenen ?
- DVDGuy
- Amerika-expert
- Partner van: Krabbegat
- Aantal x V.S. bezocht: 7
Bij betalen met CC kun je de fooi er altijd handmatig bijschrijven, maar je kunt het natuurlijk ook contact geven; wat jij makkelijker vindt.
- Njit
- Amerika-expert
- Partner van: SpaceAce
- Aantal x V.S. bezocht: 11
- Contacteer:
Ik schrijf het er altijd bij op de CC. Ik heb altijd maar beperkt cash bij me..
Homepage met al onze reis- en fotoverslagen bij elkaar: https://kloenies.nl/
Gewoon erbij schrijven inderdaad. Ze komen met de rekening in een boekje, daar is een vakje voor je credit card. De serveerder neemt het boekje mee waar nu je cc in zit, swipen je kaart, en geven je twee bonnen. Een voor je eigen administratie, en een die je achter laat. Daar staat dan ook een vakje voor de Tip op, waar je het bedrag neerzet wat je als fooi wil achterlaten. Dan tel je de tip en het bedrag voor het eten bij elkaar op, wat je bij Total neerschrijft en zet je handtekening. Je hoeft vervolgens niet te wachten tot men het weer ophaalt, en je kunt dus vertrekken wanneer je wil (ze hebben je credit card immers al door de machine gehaald).
- avsboz
- Amerikakenner
- Contacteer:
Bedankt voor de duidelijke uitleg. Daar kunnen we wat meSemJes schreef:Gewoon erbij schrijven inderdaad. Ze komen met de rekening in een boekje, daar is een vakje voor je credit card. De serveerder neemt het boekje mee waar nu je cc in zit, swipen je kaart, en geven je twee bonnen. Een voor je eigen administratie, en een die je achter laat. Daar staat dan ook een vakje voor de Tip op, waar je het bedrag neerzet wat je als fooi wil achterlaten. Dan tel je de tip en het bedrag voor het eten bij elkaar op, wat je bij Total neerschrijft en zet je handtekening. Je hoeft vervolgens niet te wachten tot men het weer ophaalt, en je kunt dus vertrekken wanneer je wil (ze hebben je credit card immers al door de machine gehaald).

- Q-BiC
- Amerikakenner
- Aantal x V.S. bezocht: 8
- Contacteer:
Mij hebben ze wijsgemaakt dat als je met CC betaald en cash fooi wil geven, je dan bij het vakje Tip best "CASH" schrijft. Da's dan gelijk duidelijk.
USA '06: NYC // USA '09: Denver - San Francisco // USA '10: Phoenix - Las Vegas // USA '11: Hawaii
USA '12: Denver - Denver // USA/CND '13: Seattle - Denver // Iceland '14 // USA/CND '16: Seattle - Seattle // USA '18: Denver - Denver
Blog // Photo Album
USA '12: Denver - Denver // USA/CND '13: Seattle - Denver // Iceland '14 // USA/CND '16: Seattle - Seattle // USA '18: Denver - Denver
Blog // Photo Album
- DVDGuy
- Amerika-expert
- Partner van: Krabbegat
- Aantal x V.S. bezocht: 7
@Q-Bic: je geeft het zelf al aan; "ze hebben je iets wijsgemaakt" 

- Frasi
- Amerika-expert
- Partner van: mezelf
- Aantal x V.S. bezocht: 18
- Contacteer:
Waar ik afgelopen voorjaar toch weer ben ingestonken: de tip die al op de rekening staat.
In Williams op een terrasje hamburgers en wat te drinken besteld. Rekening gevraagd en CC meegegeven. Vervolgens krijg ik (zoals al genoemd in een mapje) de rekening en zonder goed te kijken tel ik er ruim 15% tip bij op. Later bleek er bij de optelling van de rekening al 18% gratuity berekend te zijn. Het was me bekend dat er bij grotere groepen al standaard 18% tip wordt opgeteld, maar wij waren met z'n tweeën. Ongemerkt ruim 35% fooi gegeven
In Williams op een terrasje hamburgers en wat te drinken besteld. Rekening gevraagd en CC meegegeven. Vervolgens krijg ik (zoals al genoemd in een mapje) de rekening en zonder goed te kijken tel ik er ruim 15% tip bij op. Later bleek er bij de optelling van de rekening al 18% gratuity berekend te zijn. Het was me bekend dat er bij grotere groepen al standaard 18% tip wordt opgeteld, maar wij waren met z'n tweeën. Ongemerkt ruim 35% fooi gegeven

https://my.flightradar24.com/Frasi
Zuid-Westen ('07,'10,'12,'22); California ('12,'15,'16,'18,'21); Florida ('08,'13,'15,'19); Santa Fe/Yellowstone/Black Hills ('14); NY/Wash.('16); LA ('16); Deep South ('17). NY ('16,'19); Colorado e.o. ('24)
-
- Amerika-ontdekker
- Aantal x V.S. bezocht: 0
Ik zal wel zo'n gestoorde "hollander" zijn.. Maar Waarom is het verplicht fooi te geven?
Zelfs als ik dingen online reserveer (Airport shuttel) kan ik al 18-20% tip vooraf opgeven. Men gaat er vanuit dat je fooi geeft BELACHELIJK!
Ik lees ook hier bij "matige" service geef je toch 10%? waarom? Fooi is iets dat je moet verdienen, door uitmuntende service o.i.d. niet vanuit gaan dat je iets krijgt....
Betaal je ook fooi in de supermarkt?
Zou het helpen om bij de autoverhuur meteen een $10 biljet in mijn rijbewijs te doen voor een free-upgraid?
Ben ik nou zo gestoord.. of snap ik het gewoon niet?
Zelfs als ik dingen online reserveer (Airport shuttel) kan ik al 18-20% tip vooraf opgeven. Men gaat er vanuit dat je fooi geeft BELACHELIJK!
Ik lees ook hier bij "matige" service geef je toch 10%? waarom? Fooi is iets dat je moet verdienen, door uitmuntende service o.i.d. niet vanuit gaan dat je iets krijgt....
Zou het helpen om bij de autoverhuur meteen een $10 biljet in mijn rijbewijs te doen voor een free-upgraid?
- US-fanboy
- Amerikakenner
- Aantal x V.S. bezocht: 25
Misschien wel, en anders $20.wwwer schreef:....
-
- Amerikafan
- Aantal x V.S. bezocht: 8
voor onze volgende amerika reis (New York) hebben we een appartement gehuurd waar een conciërge aan verbonden is en nu vraag ik me af : moet die (al dan niet) dagelijks een fooi krijgen ? En zo ja, hoeveel ? ik vind fooien geven altijd zo moeilijk omdat wij hier in België geen fooien uitdelen (is meestal verrekend in de rekening). Als wij op reis zijn in amerika geeft ik fooien in restaurants waar er bediening is, aan de gidsen, aan de kamermeisjes maar niet in de winkels of supermarkten. En OK, het zal hier wel ergens vermeld staan : taxi's : hoeveel fooi ?
- Martin & Marianne
- Amerika-expert
- Contacteer:
Je zou je eerst eens kunnen verdiepen in het waarom van een fooi voordat je het systeem als belachelijk bestempelt. Lees bijvoorbeeld eens dit topic door.wwwer schreef:Ik zal wel zo'n gestoorde "hollander" zijn.. Maar Waarom is het verplicht fooi te geven?
Marianne
Neem niet al te veel de taxi in NY, schitterend openbaar vervoer maar die paar korte ritten gewoon iets naar boven afgerond, 7.50 naar 9 ofzo.
Nu iets off topic, huren van apartement in NYC voor minder dan 30 dagen in meestal illegaal, dus toch even opletten.
Nu iets off topic, huren van apartement in NYC voor minder dan 30 dagen in meestal illegaal, dus toch even opletten.
- Petra/VS
- Medebeheerder
- Contacteer:
Zoals Arno al schreef, 's lands wijs, 's lands eer. Denk even na, zou je ook zo reageren op gewoontes in China, Egypte, of Thailand? Of zou je die zonder kritiek aanvaarden, omdat het nu eenmaal een andere cultuur is.Ik krijg vaak het gevoel dat men denkt de VS en Canada wel te kennen van tv, net als in Europa, dus. Maar nee, heel andere cultuur.wwwer schreef:Ik zal wel zo'n gestoorde "hollander" zijn.. Maar Waarom is het verplicht fooi te geven?
Nee.Betaal je ook fooi in de supermarkt?
Misschien, misschien niet.Zou het helpen om bij de autoverhuur meteen een $10 biljet in mijn rijbewijs te doen voor een free-upgraid?
Het lijkt erop dat je het prima snapt. Dit is een fooi gerichte maatschappij. Lang niet overal, natuurlijk, maar wel zeker in de horeca. Keerzijde is dat je meestal heel goede service krijgt en zo niet, dan heb je ook echt een been om op te staan, zoals we hier zeggen. Maar als het je niet aanstaat, klaag dan eerst bij de manager. Negen van de tien keer wordt het dan naar genoegen opgelost. En dan moet je, helaas voor jou, toch een fooi van 15% of meer achterlaten. Aan de andere kant is uit eten gaan in dit land meestal veel goedkoper dan in Europa, dus kom opBen ik nou zo gestoord.. of snap ik het gewoon niet?

Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Toen we in september rondreisden in Amerika kwamen we in een restaurant aan de praat over fooien met een rijke zakenman uit Texas. Hij gaf het volgende aan: 15% over het bedrag ZONDER TAX. (Tax is iets voor de staat en heeft dus niets met het eten en de bediening op zich te maken.) Als hij héél erg tevreden was 20% en als het echt waardeloos was 10%. Wij hielden ons hieraan en hadden nooit scheve gezichten. Hebben inderdaad 1x maar 10% gegeven omdat het en koud was en ze daar heel chagreinig over deden. Lands wijs ,lands eer!!! Je kunt de fooi cash op de tafel achterlaten of apart op de creditcardslip bijschrijven. Wij zaten dus elke avond gezellig op ons servet te rekenen.
- moonlight91
- Amerika-ontdekker
als we op vakantie zijn weiger ik toch echt mijn hoofd over rekensommetjes te breken hoor..
ik schrijf overal 20% bij het subtotaal in de restaurants ...lekker makkelijk!
en ik heb ze nog nooit boos zien kijken
ik schrijf overal 20% bij het subtotaal in de restaurants ...lekker makkelijk!
en ik heb ze nog nooit boos zien kijken

2010 Orlando,st.Augustine,Clearwater
2011 Key`s,Everglades,Orlando
2011 GSM,Chantanooga,Atlanta
2012 Memphis(graceland) en daarna Orlando/back to the magic!
2012 florida in vogelvlucht de keys via everglades,sebring naar orlando
2013 florida/georgia
2011 Key`s,Everglades,Orlando
2011 GSM,Chantanooga,Atlanta
2012 Memphis(graceland) en daarna Orlando/back to the magic!
2012 florida in vogelvlucht de keys via everglades,sebring naar orlando
2013 florida/georgia
-
- Amerika-ontdekker
dat is toch geen fooi geven? dat zou ik eerder corruptie noemen. Iemand benadeeld zijn bedrijf voor persoonlijk gewin.US-fanboy schreef:Misschien wel, en anders $20.wwwer schreef:....
Jody schreef:Wij zaten dus elke avond gezellig op ons servet te rekenen.

Het is toch niet zo moeilijk om 10% van een bedrag te bepalen en daar de helft bij op te tellen (of het te verdubbelen)?
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 6 Reacties
- 2847 Weergaves
-
Laatste bericht door Martin & Marianne
-
- 6 Reacties