Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

ruimte & meer vrijheid

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
dimona
Amerika-expert

Re: ruimte & meer vrijheid

Bericht door dimona »

In dit verband nog een kleine anekdote.

Mijn dochter doet aan jump rope. Dat is een indoor gebeuren waarbij je kind in de sporthal dient af te leveren en naderhand weer dient op te halen. Kreeg ik van de week een e-mail waarin stond dat de sporters buiten de sporthal sweatpants aan moesten omdat het buiten nu zo koud was. Die bemoeizucht gaat toch wel ver hoor :lol:

Ik heb overigens ook al herhaaldelijk mensen aan de deur gehad die vonden dat ik mijn kids niet zonder toezicht in de tuin mocht laten spelen.
Ziva
Amerika-expert

Bericht door Ziva »

Nou inderdaad Dento, ik dacht er net zo over toen ik GJK zijn verhaal las. Ieder zijn ding en ieder zijn ervaring maar als dat de redenen van niet kunnen aarden zijn heb je denk ik een goed besluit genomen door weg te gaan want dat is niet anders in andere delen denk ik, misschien wat minder politie op andere plaatsen. Ik hoop dat Spanje beter bij je wensen aansluit.

Ik vind het juist prachtig om te zien dat mensen in Amerika zoveel discipline hebben dat ze een 4 way stop kunnen handhaven zonder verkeerslichten. En die stop die echt een stop is, ach ja.. of je nou stilstaat voor een verkeerslicht of voor een stopbord, ik zie het verschil niet zo dus het is maar net wat je er zelf van denkt. In Nederland heb je overigens overal wel flitspalen. Dan heb ik toch liever een agentje die ergens staat dan een flitspaal die altijd 5 km te hard beboet.

ID laten zien? Ik vind het juist wel goed dat ze dat voor IEDEREEN doen. Geen gezeur, geen onderscheid tussen jij wel en jij niet, gewoon hoppa, je kunt er al op rekenen en gewoon dat ding pakken. Dat komt op andere plekken dan Amerika ook nog wel.

Ook ik ervaar het niet als vrijheidsbeperking, ik zie het meer als een verschillende manier van doen doordat je in een ander land zit. En over die tennisbaan, ik snap wat je bedoelt Dimona maar het feit dat je in Amerika tenminste een tennisbaan KUNT bouwen vind ik al heel wat. In Nederland heb je er geeneens de ruimte voor tenzij je heel rijk bent. Voor mij is dat het gevoel van vrijheid en ruimte. En nu ik heb ervaren hoe fijn dat is denk ik niet dat ik ooit nog naar Nederland terugwil.
Ziva
Amerika-expert

Bericht door Ziva »

dimona schreef:Die bemoeizucht gaat toch wel ver hoor :lol:
Ik snap wel wat je zegt en ik zou zeker weten ook echt met mijn wenkbrouwen fronsen maar ook hier geldt, het is maar net hoe je het bekijkt. In Nederland kende ik mijn 3 buren geeneens na 8 jaar wonen ondanks dat ze dezelfde ingang deelden. Ze kenden elkaar ook niet dus het lag niet eens aan mij. Als ik 3 dagen dood had gelegen had niemand van die buren zich daar druk om gemaakt. Hier heb ik een buurman die me komt melden dat de batterij van mijn hond zijn halsband leeg is omdat hij de hond helemaal aan het einde van de straat zag lopen!

Ik heb juist vaak dat ik denk "wat attent dat ze daaraan denken". Zoals bijvoorbeeld dat ze je keurig bellen ter herinnering voor een dokter/tandarts/ziekenhuis afspraak. Dat vind ik heel netjes. In Nederland ben je wellicht ook gewend veel meer zelf te doen, veel meer zelf na te denken en veel individualistischer te leven. Dan worden de dingen die jij noemt al snel als bemoeienis gezien omdat je dat "toch zelf ook wel kan" terwijl je ze ook kunt opvatten als "oh wat attent van ze" of gewoon vriendelijke opmerkingen.
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

Ziva schreef:En over die tennisbaan, ik snap wat je bedoelt Dimona maar het feit dat je in Amerika tenminste een tennisbaan KUNT bouwen vind ik al heel wat. In Nederland heb je er geeneens de ruimte voor tenzij je heel rijk bent. Voor mij is dat het gevoel van vrijheid en ruimte. En nu ik heb ervaren hoe fijn dat is denk ik niet dat ik ooit nog naar Nederland terugwil.
Ja, maar dat is dus het ruimte-aspekt Ziva, en dat is ook zeker iets wat ik heerlijk vind in de VS. In mijn tuin kun je zowat verdwalen, zo groot is hij. Gek toch weer dat juist veel Amerikanen hier in de omgeving helemaal enthousiast worden van "town houses" - rijtjeshuizen dus :)
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

Ik snap hoe het werkt Ziva en ik kan de akties die ik noem ook echt wel zien vanuit Amerikaans oogpunt; ik ageer slechts tegen heersende denkbeelden dat vrijheid inhoudt dat er geen bemoeizucht is. Die bemoeizucht is er wel degelijk, ook al is hij nog zo goed bedoeld.
Encinitas
Amerikafan

Bericht door Encinitas »

Dank voor je input GJK. Appreciated!

Ja, vrijheid. Het is natuurlijk moeilijk omdat iedereen er iets anders onder verstaat, en dan ook nog eens dat moeilijke gevoel onder woorden moet zien te brengen.
Dento schreef:Ik persoonlijk erger me in ieder geval niet aan de dingen die jij opsomt als zijnde 'vrijheidsbeperkend', en als ik me al ergens aan erger, dan valt het in het totaalplaatje allemaal weg bij wat je er aan goede dingen voor terug krijgt.
Ik ben het wel met Dento eens; ik vind al die verkeersgerelateerde opsommingen niet indrukwekkend. Dat heb je vrijwel overal in de wereld. Daarbij heb ik geen slechte ervaringen in de USA, en ja, ook een jaartje in Socal gewoond.
Problemen met ID (waarmee ikzelf nooit van doen heb) en de drukte kan ik me voorstellen. Je woonde in zuidkant van greater LA, dat is natuurlijk een bijzonder druk gebied. Wanneer je dat vergelijkt met een gebied buiten de randstad (zeeland, drente), dan is dat appels met peren vergelijken.
Over het algemeen denk ik dat USA qua regeltjes niet veel verschilt met Europa. Gevoel van Politieaanwezigheid kan dat gevoelsmatig negatief beivloeden. Ik persoonlijk link de vrijheid hier meer met de fysieke ruimte; brede wegen, ruime parkings direkt naast de ruime stores, immens ruime binnenland met overweldigende natuur. Dit alles geeft mij gevoel van ruimte/vrijheid.
Vaak hebben mensen een overdreven positief beeld van de vrijheid in de USA: minder overheid, minder regels. Ja, daarin moet ik je gelijk geven, dat is niet echt beter hier.

Ik denk dat de toegevoegde waarde van een andere plek/land net zo beperkt is als alle andere zaken die we zoeken en zodra we ze hebben, denken dat we een stuk gelukkiger/vrijer zullen zijn. Het is de illusionaire gedachte dat de toekomst beter zal worden (meer vrijheid/geluk) wanneer we eindelijk dat grote huis, de nieuwe partner, de betere job, hoger inkomen, betere looks etc etc hebben.
Dat houdt niet in dat we kunnen verhuizen en allerlei zaken veranderen in ons leven; echter, indien we de illusie hebben dat dit soort zaken ons gelukkiger maken, dan denk ik "that we miss the point". Ultieme vrijheid en geluk liggen op een ander vlak.
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Dento »

Mee eens; er zijn zeker (veel) regels, en je wordt ook geacht je aan de regels te houden, maar ik vind het persoonlijk niet meer of minder dan in Nederland. Op sommige gebieden is men strenger, op andere weer niet en is er veel meer 'onderhandelingsvrijheid'. Het valt een beetje tegen elkaar weg, vind ik, waardoor ik er over het algemeen niet echt last van heb...
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~

Onze website | Mijn blog
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Dank je wel, GJK, voor je input!
En ook al lijkt het hier dat veel mensen jouw ergernis niet beschouwen als een vrijheidsbeperking, toch vind ik het heel nuttig dat jij schrijft hoe jij het ervaart. Vooral voor die mensen die Nederland willen verlaten omdat er teveel regeltjes zijn/omdat je in de US vrijer bent.
Als je je in Nederland al zo irriteert aan de regeltjes dat je er voor wilt verhuizen, dan vrees ik dat je je haast overal gaat irriteren aan de regeltjes. Jouw indruk laat hopelijk toe dat sommigen de dingen in een realistisch perspectief kunnen gaan zien.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
RiverCola
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 4

Bericht door RiverCola »

Inderdaad, ik sluit me helemaal aan bij Kastelke.

Misschien zijn de dingen die GJK beschrijft voor anderen geen belemmering, of vinden ze het raar dat die zaken hem dwars zaten, het geeft wel heel duidelijk aan waar je als kersverse emmigrant met een weinig gefundeerd beeld tegen aan kunt lopen. Ik denk dat emigreren vanuit grote ergernissen over je huidige omgeving nooit een goed vertrekpunt kan zijn. En zo komt de openingspost van dit topic op mij over: Adam vindt Nederland dictatoriaal met de burger als leidend voorwerp, gemeenten zouden arrogant zijn en vervolgens komt daar de verlossing: De Verenigde Staten van Amerika, the land of the free.

Stap op het vliegtuig en je komt van een koude kermis thuis, vrees ik.

Er zullen uiteraard plekken zijn waar een bepaalde vorm van vrijheid heerst die je in Nederland niet vind, zoals wellicht in kleine dorpen, ver van de stad, in Texas. Of ergens anders. Maar als je in de drukker bevolkte gebieden woont, in staten als Virginia of California of New York, waar de State Taxes hoger zijn, waar mensen dicht bij elkaar wonen, waar er veel sociale controle is en waar je net zo goed te maken hebt met wetten en regelgeving en waar er een bepaalde sociale structuur heerst op de werkvloer, zul je hoogstwaarschijnlijk weinig gevoel van verschil ervaren. Dingen zullen anders zijn, vast en zeker, maar beter?

Vertrekken vanuit een gevoel van ontevredenheid, daar geloof ik niet in. Je ontevredenheid neem je met je mee, waar ook ter wereld. Je zult altijd iets nieuws vinden om over te k*nkeren. Ontevredenheid zit in jezelf.
Emigreren naar Amerika moet je doen omdat het een diepe wens is, ook al realiseer je je dat daar niet per sé alles beter is. En het best vertrek je met een redelijk helder beeld van hoe die maatschappij functioneert, mijns inziens.
GJK
Amerikafan

Bericht door GJK »

om nog even op mijn bericht terug te komen.
ik kom nu over als een dwaze snelheidsmaniak maar zo is het natuurlijk niet.
vrijgeid betekent voor mij niet regels aan je laars lappen, nee het betekent voor mij of ik die regels aan mijn laars KAN lappen. wat zou er gebeuren als ik hier 60 ipv 40 rij? of wat gebeurt er als ik een keertje een stopbord zou vergeten?
feit is dat je in amerika dan gewoon keihard wordt aangepakt met een zeer hoog pakkans percentage.
ja voor mij is dat gegeven vrijheidsbeperking.
en betreft die stop borden; in nederland/spanje worden die helemaal niet door stoplichten opgelost, nee gewoon wat basale kennis rechts voorrang haaientanden voorrangswegen of rotondes voldoen.
snappen ze dat in amerika niet?
ach ik maak me er niet meer druk om, ik ben hier nu op vakantie en het is leuk, maar ik kan niet wachten tot ik weer naar spanje ga. een wereld van verschil.
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Dento »

GJK schreef:om nog even op mijn bericht terug te komen.
ik kom nu over als een dwaze snelheidsmaniak maar zo is het natuurlijk niet.
vrijgeid betekent voor mij niet regels aan je laars lappen, nee het betekent voor mij of ik die regels aan mijn laars KAN lappen. wat zou er gebeuren als ik hier 60 ipv 40 rij? of wat gebeurt er als ik een keertje een stopbord zou vergeten?
feit is dat je in amerika dan gewoon keihard wordt aangepakt met een zeer hoog pakkans percentage.
ja voor mij is dat gegeven vrijheidsbeperking.
Sorry, maar het komt nu op mij over alsof een van de redenen dat je naar de VS wilde gaan was omdat je je daar niet per se aan de regels hoefde te houden ("of ik die regels aan mijn laars KAN lappen", en dat je teleurgesteld bent omdat dat niet het geval bleek. Je kunt de regels overal ter wereld aan je laars lappen, maar overal ter wereld is er een pakkans. Net zoals overal is die pakkans ook in Amerika in het ene gebied groter dan in het andere gebied. Ik hoop dat je het niet zo bedoelde.
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~

Onze website | Mijn blog
RiverCola
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 4

Bericht door RiverCola »

In je eigen topic schreef je destijds ook andere redenen waarom de praktijk je tegenviel en die vond ik misschien nog wel helderder weergeven wat je dwars zat dan hetgeen je hier nu opschreef. Bijvoorbeeld dit:

De kosten van leven in het gebied zaten je dwars (kan ook als een beperking van vrijheid gezien worden, maar is dus erg afhankelijk van waar je woont)
maar ik heb daarnaast ook nog heel veel andere kosten die ik in Nederland niet had. De ziektekosten elke maand, enorme bedragen aan benzine omdat alles hier zo groot is ben ik constant op de weg. Even een ritje van 20 mile heen én terug om een vriendin te zien is heel normaal....knip....Verder nog telefoonrekeningen die hier duurder zijn net als internet, electriciteit, water, tolwegen, parkeergeld, fooien voor van alles en nog wat, en ja dat moet hier echt(!) en vooral de huur elke maand. Ik kan dit betalen, maar dit wil ik gewoon niet meer.
De 'over-controle' irt drank en drugs vond jij ook een gevoel van vrijheidsbeperking opleveren:
Het hele drink/drugs beleid. Ik ben zelf geen fanatieke drinker/drugs gebruiker en als je ziet hoe spastisch mensen hier erover zijn zou je zeggen dat iederene hier hetzelfde is en er geen enkel gerelateerd probleem is , maar niets is minder waar. Mensen hier kunnen er totaal niet mee omgaan, ontzettend veel alcohol problemen heb ik hier al meegemaakt en echt iedereen hier is verslaafd aan wiet. En dan kan ik me wel ergeren als ik dan een rondje wil doen, maar het simpelweg niet krijg omdat dan iedereen 1 voor 1 het ID moet laten zien aan de balie en dan ook persoonlijk het biertje moet krijgen. Meer dan 1 biertje in je hand hebben en ze worden hier al helemaal raar en je wordt de tent uitgegooit. Als het dan daadwerkelijk problemen zou tegengaan zou ik het allemaal prima vinden, maar ik merk in de praktijk dat het absoluut niet werkt. Mensen hier kunnen er niet mee omgaan.
Het is wat dat betreft zoveel relaxter in Europa, dat is echt een verademing qua vrijheid, iets waar ik heel veel waarde aan hecht (ik ben ontzettend liberaal). SoCal/Orange County, is ontzettend conservatief.
Verder vond je ook nog dat heel veel mensen in de streek waar jij woonde op het eerste gezicht heel vriendelijk waren, maar in the end vond je dat iedereen maar met 1 ding bezig was; geld verdienen. En je schreef dat jongeren het financieel heel zwaar hadden en dat je dat moeilijk vond om te te zien. En ook toen al schreef je dat je ervaarde dat er heel erg werd neergekeken op mensen die het financieel minder getroffen hadden.

Ik hoop dat je het niet erg vind dat ik bepaalde stukken uit je eigen topic kopieer, maar je post hierboven kwam op sommige mensen raar, of misschien oppervlakkig over terwijl je wel degelijk meer onderbouwd had destijds.

Natuurlijk kan iedereen die zaken anders ervaren, maar het is gewoon zo'n energieverspilling om te dromen over emigratie naar een land dat alleen maar in je dromen bestaat. En ik heb het gevoel dat de topicstarter daar een beetje aan last van heeft.
ned in MO
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door ned in MO »

Zo blijkt maar weer hoe verschillend de perceptie is van waar je leeft. Bijna alle punten die GJK aanhaalt daar heb ik geen last van of geen problemen mee. Misschien ook omdat ik ouder ben?
Rondjes geven doe ik niet want ik kom niet in de kroeg. Politie controle? Zeer weinig. Eigenlijk alleen als je pech hebt zoals ik ik midden in de nacht. Verder rijd ik continue te hard met het risico om een ticket te krijgen. Deed ik dit in NEd dan zou ik minstens een keer per week een ticket hebben. Verder weinig regeltjes waar ik mij aan moet houden. Het leven is niet duur en met Modaal inkomen kan je goed leven. Kosten benzine? Tsja, ik heb een groot bakbeest maar met een normale auto niet duur.
Drugs? Zal best wel maar heb er geen last van en kom er maar weinig mee in aanraking.

De meesten die aan amerika denken aan Californie, florida of New york. Florida is nog wel te doen maar LA en New york zijn net als Nederland overvol. Al een locatie overvol is krijg je te maken met veel regeltjes, wordt leven duur, raken mensen snel geirriteerd, wordt geld verdienen belangrijk om het hoofd boven water te houden etc. Zo raar vind ik dat niet.
Hier is het goedkoop, zijn de mensen relaxed maar nog wel gefocussed op geld verdienen want een mooiere auto dan de buurman rijden etc is heel belangrijk natuurlijk. Maar dat is het ook in nederland.
ANY
Amerika-expert

Bericht door ANY »

Mijn dochter doet aan jump rope. Dat is een indoor gebeuren waarbij je kind in de sporthal dient af te leveren en naderhand weer dient op te halen. Kreeg ik van de week een e-mail waarin stond dat de sporters buiten de sporthal sweatpants aan moesten omdat het buiten nu zo koud was. Die bemoeizucht gaat toch wel ver hoor :lol:
Het kan inderdaad als bemoeizucht overkomen. Het is maar met welke achtergrond het gebracht wordt. In de nieuwsbrieven die we van de lagere school kregen werd ook altijd eraan herinnerd om de kinderen warm aan te kleden, met sneeuwbroeken en dergelijke in de winter. Leek me altijd logisch, en ik wist niet waarom dat in de nieuwsbrief moest. Tot ik eens meedraaide met de schoolverpleegkundige; kinderen kunnen wel eens vergeten om hun sneeuwbroek of laarzen mee te nemen, maar het bleek dat er nogal een grote groep is waar de ouders niet zo verantwoord zijn om te zorgen dat de kinderen warm gekleed zijn. Zo'n herinnering was dus daarop gericht, maar of het ook echt hielp?
Info Ithaca & Finger Lakes Regio: http://www.flregio.blogspot.com"
Mooie plekjes noordoosten: http://noordoosten.blogspot.com/"
http://www.annaharalson.com/
Bandido
Amerika-expert

Bericht door Bandido »

Interessant om te lezen allemaal. Het blijft allemaal zo subjectief natuurlijk, en het is voor iedereen anders en het hangt ook heel erg af van de verwachtingen waarmee je naar de VS bent gekomen. Voor mij was vrijheid helemaal geen issue, en ik voelde me in NL ook al niet belemmerd om iets te doen. En regels heb je overal, hoe irritant soms ook. Wel haalde iemand al HOA's aan, en dat is echt iets waar ik oprecht een hekel aan heb. In NL had ik ook al zo'n VvE "from hell", zo erg maakten ze mensen het leven zuur. En dat soort verhalen heb ik in Amerika ook gehoord.
dimona schreef:Ja, maar dat is dus het ruimte-aspekt Ziva, en dat is ook zeker iets wat ik heerlijk vind in de VS. In mijn tuin kun je zowat verdwalen, zo groot is hij. Gek toch weer dat juist veel Amerikanen hier in de omgeving helemaal enthousiast worden van "town houses" - rijtjeshuizen dus :)
Volgens mij komt dit doordat je in Amerikaanse steden steeds meer mensen ziet die dichter in de steden willen wonen, meestal omdat het verkeer teveel vaststaat. Dat zie je tenminste in Atlanta veel. Zo woon ik in een townhouse in een populair deel van de stad, in Midtown. Maar daar hangt wel een prijskaartje aan, want het is een heel stuk duurder dan in de buitenwijken. Die extra ruimte is voor een gezin met kinderen wellicht belangrijk, maar voor mij niet. Voor mij is het juist belangrijk om restaurants, cafe's e.d. op loopafstand te hebben. En nog belangrijker: mijn werk is op 10 minuten lopen van mijn huis. Dat soort dingen dragen enorm bij aan mijn persoonlijke "quality of life", meer dan een grote tuin dat zou doen. En ik weet dat veel Amerikanen diezelfde overweging maken. Maar ook dit valt voor mij onder de noemer "vrijheid".
"Keep Georgia On Your Mind"
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

Ja, maar dan is het dus echt een town house in de letterlijke zin van het woord. Hier worden hele townhouse woonwijken uit de grond gestampt, met in de verste verte geen town te bekennen. Heel apart, zo'n grote huizencluster in the middle of nowhere.
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

ANY schreef:
Het kan inderdaad als bemoeizucht overkomen. Het is maar met welke achtergrond het gebracht wordt.
Hoe het wordt gebracht? Nou, zo:

Brr…it’s getting cold out, jumpers should have pants to wear over their shorts and jackets when leaving practice.

Daar sta je dan toch als moeder zelf naast, bij dat "leaving practice"? Als je dán nog niet in de gaten hebt dat je kind het koud heeft, dan ben je volgens mij echt niet meer te redden :D
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

ned in MO schreef:Zo blijkt maar weer hoe verschillend de perceptie is van waar je leeft. Bijna alle punten die GJK aanhaalt daar heb ik geen last van of geen problemen mee. Misschien ook omdat ik ouder ben?
Rondjes geven doe ik niet want ik kom niet in de kroeg. Politie controle? Zeer weinig. Eigenlijk alleen als je pech hebt zoals ik ik midden in de nacht. Verder rijd ik continue te hard met het risico om een ticket te krijgen. Deed ik dit in NEd dan zou ik minstens een keer per week een ticket hebben. Verder weinig regeltjes waar ik mij aan moet houden. Het leven is niet duur en met Modaal inkomen kan je goed leven. Kosten benzine? Tsja, ik heb een groot bakbeest maar met een normale auto niet duur.
Drugs? Zal best wel maar heb er geen last van en kom er maar weinig mee in aanraking.
Naast perceptie maakt het blijkaar toch ook wel erg veel uit waar je woont. Vorig jaar ging haalde ik iedere dag mijn jongste uit school, een ritje van 10 mijl in totaal en het gebeurde echt zelden dat ik geen politie tegenkwam onderweg. Soms 1 patrouillewagen, soms 3. Ik zie er iedere dag wel ergens eentje rijden en zowel mijn man als ik zijn in ons eerste jaar hier al een keer aangehouden vanwege een snelheidsovertreding. De boetes zijn dan wel weer een lachertje in vergelijking tot Nederland: ik reed 16 mijl te hard en dat zou 35 dollar zijn geweest (ik kreeg slechts een waarschuwing).

:offtopic: Drugs en alcohol zijn een ENORM probleem onder jongeren. Ik hoorde laatst wat verhalen van een moeder hier in onze wijk en als ik haar moet geloven dan is het gemiddelde tienerfeestje één groot sex-, alcohol- en drugsfestijn, waarbij de partygangers zonder moeite 's avonds in de auto stappen bij een 16-jarige die net zijn rijbewijs heeft. En dit komt uit de mond van iemand die doorgaans niet zo maar dingen loopt rond te bazuinen. Ik moet zeggen dat ik niet helemaal op de hoogte ben van de situatie in Nederland, dus misschien ben ik gewoon zelf wat wereldvreemd op dat vlak, maar ik schrok er echt behoorlijk van. Je hoort ook heel regelmatig verhalen van jonge mensen die ineens dood neervallen, waar dan achteraf drugs in het spel blijken te zijn geweest. Maar goed, ik geloof persoonlijk niet dat je dit soort zaken oplost met een sterk repressief beleid; het is eerder een denkcultuur die door middel van onderwijs en voorlichting moet worden doorbroken. Nogmaals, wel erg :offtopic: , sorry daarvoor, maar het onderwerp gaat me aan het hart.
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

dimona schreef: :offtopic: Drugs en alcohol zijn een ENORM probleem onder jongeren. Ik hoorde laatst wat verhalen van een moeder hier in onze wijk en als ik haar moet geloven dan is het gemiddelde tienerfeestje één groot sex-, alcohol- en drugsfestijn, waarbij de partygangers zonder moeite 's avonds in de auto stappen bij een 16-jarige die net zijn rijbewijs heeft. En dit komt uit de mond van iemand die doorgaans niet zo maar dingen loopt rond te bazuinen.
Valt allemaal ook weer ernstig mee, hoor, althans in mijn ervaring hier. Ik heb nu twee collegestudenten, die de high school jaren zonder kleerscheuren hebben doorlopen. Vooral onze oudste is echt wel naar heel veel feestjes geweest en de jongste nu ook weer (zoonlief gaf daar helemaal niet om). We hebben het er vaak over gehad en ja, er zijn tieners, die inderdaad van alles doen op dat gebied. Die worden echter, althans op de high school hier, niet gerespecteerd. Ik ging in NL naar een gymnasium en daar was ook bekend dat sommigen allerlei illegale dingen deden, maar de meesten wisten niet eens waar het te krijgen was. Ik denk wel dat de limiet van 21 voor alcohol er ook toe bijdraagt dat veel tieners natuurlijk illegaal bezig zijn als ze zelfs maar een biertje drinken. Dat speelt in Nederland al helemaal niet. Ik lees uit Nederland van alles over tieners zo jong als 12, die zich eerst "indrinken" voor ze naar feestjes, die pas heel laat in de avond (hier is het gemiddelde feest voor middernacht afgelopen) beginnen, gaan. Dat is duidelijk ook lang niet iedere tiener of zelfs een groot aantal. Je moet alles wel een beetje nuanceren en in mijn ervaring zijn Amerikaanse ouders ook wel erg "bangig" wat dat betreft en hebben de tendens te verbieden, in plaats van gewoon bespreken met hun kinderen en die kinderen te vertrouwen.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

Ja, dat continu in gesprek zijn met je kinderen, dat is ook wel iets waar ik van hoop dat het ze zal behoeden voor al te grote stommiteiten. Ik ben ook niet direkt in paniek, maar het is wel prettig om te weten wat er allemaal speelt in de direkte omgeving van je kids. Ik ben er wel van overtuigd dat met name alcohol in zowel Europa als in de VS een enorm groot probleem is. Ik verkeer veel in kringen van neurologen en hersen-deskundigen en die zijn het er allemaal over eens dat alcohol de hersenen onomkeerbaar beschadigt en dat die effekten meer merkbaar zijn naarmate mensen jonger beginnen met drinken. Ik hoorde laatst nog een neuroloog zeggen dat mensen eigenlijk voor hun veertigste niet aan alcohol zouden moeten beginnen :!:

En nu ik toch hopeloos off topic aan het gaan ben: het valt me op dat er in Engelstalige landen veel meer wordt opgeschept over alcohol consumptie dan in andere westeuropese landen. Mensen lijken er wel trots op om iets alcohol-gerelateerds te kunnen melden in hun FB-status. Laatst nog een collega-moeder in de UK die een foto plaatste van een winkelwagentje vol lege bier- en wijnflessen; de oogst na een avondje doorzakken :roll:

Eh, waar ging het topic ook al weer over? O ja, vrijheid en ruimte :)
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer