Dank voor je input GJK. Appreciated!
Ja, vrijheid. Het is natuurlijk moeilijk omdat iedereen er iets anders onder verstaat, en dan ook nog eens dat moeilijke gevoel onder woorden moet zien te brengen.
Dento schreef:Ik persoonlijk erger me in ieder geval niet aan de dingen die jij opsomt als zijnde 'vrijheidsbeperkend', en als ik me al ergens aan erger, dan valt het in het totaalplaatje allemaal weg bij wat je er aan goede dingen voor terug krijgt.
Ik ben het wel met Dento eens; ik vind al die verkeersgerelateerde opsommingen niet indrukwekkend. Dat heb je vrijwel overal in de wereld. Daarbij heb ik geen slechte ervaringen in de USA, en ja, ook een jaartje in Socal gewoond.
Problemen met ID (waarmee ikzelf nooit van doen heb) en de drukte kan ik me voorstellen. Je woonde in zuidkant van greater LA, dat is natuurlijk een bijzonder druk gebied. Wanneer je dat vergelijkt met een gebied buiten de randstad (zeeland, drente), dan is dat appels met peren vergelijken.
Over het algemeen denk ik dat USA qua regeltjes niet veel verschilt met Europa. Gevoel van Politieaanwezigheid kan dat gevoelsmatig negatief beivloeden. Ik persoonlijk link de vrijheid hier meer met de fysieke ruimte; brede wegen, ruime parkings direkt naast de ruime stores, immens ruime binnenland met overweldigende natuur. Dit alles geeft mij gevoel van ruimte/vrijheid.
Vaak hebben mensen een overdreven positief beeld van de vrijheid in de USA: minder overheid, minder regels. Ja, daarin moet ik je gelijk geven, dat is niet echt beter hier.
Ik denk dat de toegevoegde waarde van een andere plek/land net zo beperkt is als alle andere zaken die we zoeken en zodra we ze hebben, denken dat we een stuk gelukkiger/vrijer zullen zijn. Het is de illusionaire gedachte dat de toekomst beter zal worden (meer vrijheid/geluk) wanneer we eindelijk dat grote huis, de nieuwe partner, de betere job, hoger inkomen, betere looks etc etc hebben.
Dat houdt niet in dat we kunnen verhuizen en allerlei zaken veranderen in ons leven; echter, indien we de illusie hebben dat dit soort zaken ons gelukkiger maken, dan denk ik "that we miss the point". Ultieme vrijheid en geluk liggen op een ander vlak.