Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

ruimte & meer vrijheid

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Re: ruimte & meer vrijheid

Bericht door Petra/VS »

Nou, ik heb anders FB vrienden in Nederland bij wie het ook heel veel over alcohol gaat, dus ik denk niet dat daar heel veel verschil in zit. Of misschien zijn dat gewoon de mensen waar ik als wijnliefhebster naar trek ;).
Terug on topic, wij wonen dus dicht bij de hoofdstad, maar zijn redelijk vrij in ons doen en laten. Er zijn wel wat regels, maar anders kun je ook niet in een gemeenschap wonen. Ik heb het nooit als verstrikkend ervaren. Mijn achtergrond uit Nederland is wel van een verschrikkelijk dorp met mensen,die elkaar niet konden uitstaan en het leven zuur maakten. Ik heb nare herinneringen uit Nederland van mijn tienerjaren daardoor, dus zelfs in Nederland kun je heel verschillende ervaringen hebben.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
GJK
Amerikafan

Bericht door GJK »

@rivercola, natuurlijk mag je dat. de reden dat ik wat simpele redenen hierboven alleen vermeldde was omdat dit topic over de vrijheid gaat die je vantevoren misschien verwacht van amerika. ik deed dat wel in elk geval!!
er waren natuurlijk veel meer redenen waarom ik weg ben gegaan uit amerika.
ik snap de kritiek van bepaalde forumleden hier wel, het is nooit leuk kritiek op het land waar je zelf woont te krijgen.
en ik snap ook wel dat diegenen zich niet in mijn kritiek herkennen.
er kunnen tientallen jaren verschil in leeftijd tussen ons zitten, kijk dan kun je natuurlijk niet meer gaan vergelijken.
ik was voordat ik naar amerika ben gegaan heel pro amerika, inmiddels ben ik bijna het tegenovergestelde.
het is allemaal nep, allemaal hypocrieten, als ze me weer met zo'n grote nepglimlach een nice day wensen lach ik ze uit.
je kijkt er dwars doorheen, je ziet aan de blik in hun ogen als ze je begroeten al dat ze er helemaal geen ene biet van menen. ik heb voor de grap weleens bij echt een extreme nepperd serieus gereageerd op haar vraag hoe geweldig mijn day toch wel niet was. toen ging het haar toch ineens ontzettend veel kostbare tijd kosten en was ze toch niet zo geinteresseerd als ze deed voorkomen.
ook het feit dat er in california nog steeds de doodstraf wordt gehanteerd, dat 99 procent van de mensen hier het leger als iets heiligs ziet en dat soldaten die omkomen in landen tienduizenden kilometers van hun eigen land om die geweldige amerikaanse democratie te brengen, heilig worden verklaard in kerken en toch zeker wel rechtstreeks naar de hemel gaan.
ik walg ervan. als ik hier amerikaanse vrienden over dit soort onderwerpen spreek is het gewoon eng hoe erg hun mening door amerikaanse propaganda is beinvloed.
yarrah
Amerika-expert

Bericht door yarrah »

Heeft een randstadmens die emigratieplannen heeft, weleens gedacht aan het noorden van ons kikkerlandje.
Files?..... waar, misschien eens een keer 10 minuten in de spits.
huizen? betaalbaar
ruimte? veel, erg veel
vrijheid? ach, wat is vrijheid? Zolang de burger alles gecontroleerd wil hebben wordt de vrijheid steeds minder. B.v in steden worden steeds minder speeltuinen aangelegd (of opgeruimd), want die geven overlast zeggen de burgers (sorry, ik maak ik heel dichtbij mee.. ik werk bij een gemeente, waar burgers inspraak hebben :roll: ). Burgers willen strengere straffen, minder overlast, minder alcohol, minder rookoverlast, minder auto's (al rijden ze er zelf in), minder file's, minder overlast van kinderen (ja, zelfs kinderen) en ga zo maar door. Alles moet geregeld worden dat willen wij zelf!! We denken dat de vrijheid daardoor groter word, maar het tegendeel is waar!
Go T@bbing!!!!

Laatste reisverslag canada:
http://www.rwndbr.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
smittenimmigrant
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 4

Bericht door smittenimmigrant »

Nou woon ik nog even niet in Amerika, maar ik heb toch al wel een aantal ideeën.

Ik denk dat er een bepaald stukje bureaucratie is dat mist in de VS. Ze hebben er geen gemeentelijke basisadministratie, er wordt niet bijgehouden waar je woont. Het idee dat ik in NL op één website kan inloggen en dat de overheid mij dan een overzichtje geeft van waar ik gewoond heb, is voor veel Amerikanen onvoorstelbaar. Het idee dat je een gedwongen inburgeringscursus moet doen als je naar Nederland komt, vinden veel van mijn Amerikaanse vrienden onvoorstelbaar betuttelend. Het idee dat er zoiets bestaat als 'bemoeizorg' voor psychisch ontregelde daklozen? Preposterous. En dus zie ik in San Francisco vrouwtjes van 70 op straat die wisselgeld uit kaartjesautomaten grissen omdat ze geen andere manier hebben om aan geld te komen. T is wel vrijheid, maar toch niet helemaal zoals we dat in Nederland interpreteren. Daar zou zo'n dametje door een goedbedoeldende maatschappelijk werker van straat geplukt worden.

Aan de andere kant hoor ik van hen over andere vormen van vrijheidsbeperking - door 'homeowners associations' opgelegde boetes omdat het gazon niet goed is bijgehouden, bijvoorbeeld. Of het idee dat je vrijwillig een woord zou wisselen met een politieagent (hier in Nederland best normaal, in Amerika vaak absoluut niet aan te raden), dat is er ook één waarvan zelfs de in Nederland wonende Amerikanen nog met hun oren staan te klapperen.

Verder is de variatie in woonomgevingen in de VS veel groter (en dus de variatie in ervaringen van vrijheid ook). Tuurlijk, als jij in Wyoming woont, dan is de grootste stad daar half zo groot als Amersfoort. Rijd je daar op een standaard Interstate 10 mijl te hard, dan zul je daar zelden op gepakt worden. Probeer je zoiets in Fairfax county in Virginia, dan heb je waarschijnlijk een heel andere ervaring.

Zo vind ik het bijvoorbeeld 'vrijheid' om je werk te kunnen doen zonder dat je aantrekkelijkheid of de breedte van je glimlach invloed heeft op je resultaten. Met het systeem van 'tipping' is dat niet zo. Aantrekkelijke mensen met een van nature vriendelijk gezicht, krijgen vaak meer tips omdat ze aardiger overkomen. Aan de ene kant biedt dat vrijheid om meer te verdienen als je, om welke reden dan ook, aardig en positief overkomt. Aan de andere kant kan het leiden tot 'gedwongen' nep-vrolijk gedrag. Twee soorten vrijheid en welke telt?

Ik denk dat het lastig is om één vergelijking te maken omdat de VS zo groot is.

Zelf heb ik de ervaring van GJK nooit gedeeld. De meeste van mijn Amerikaanse vrienden zijn een beetje zoals ik: links en cynisch. Niks geen mooie propaganda of neppe glimlachjes. Aan de andere kant staat SoCal wel bekend als een '"nep" gebied in de VS. In NY zul je veel eerder een gemeend 'fuck you' horen. Dat kun je ook vrijheid noemen :)
Color01
Amerika-expert

Bericht door Color01 »

als ik zo de berichtjes van GJK Lees....dan woon ik op de juiste plek :lol:

Ik woon hier bijna 13 jaar in Suffolk, VA ..we wonen op 5 acres,.vlakbij de grens met NC..onze buren wonen ongeveer 500 meter van ons vandaan...dus lekker rustig.
ik rij gemiddeld 10 MPH over de max snelheid, en geen politie die me aanhoud.
ik woon op ongeveer 25 minuten rijden van het werk...en sta nooit in de file.

ik vind mijn leventje hier in amerika perfekt...mischien zou je moeten verhuizen naar een minder bekende stad...daar waar het rustiger is.

ik was afgelopen maand in nederland...ik was in een restaurant en bestelde een mediumgegrilde steak...dat ding was nog rauw...ik heb er wat van gezegd...ze zeiden dat was medium...en daar moest ik het mee doen...ik heb de steak niet op gegeten...maar ik moest er gewoon voor betalen....hoe klant vriendelijk is dat ....en al dat betaald parkeren daar kreeg ik ook een punt hoofd van...want dat zie je ook niet waar wij wonen.....het was leuk om de familie weer te zien..maar ik was blij dat m'n vakantie voorbij was...ik zou niet meer in nederland kunnen wonen.
LeenG
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 2

Bericht door LeenG »

De oneindige ruimte vond ik tijdens mijn vakantie in de VS fantastisch, 500 miles kunnen rijden zonder een kat tegen te komen, zaaaaalig. Dat mis ik hier in België soms wel, alles is zo volgebouwd. Maar anderzijds is het ook leuk om op 2u van amsterdam, Parijs en Londen te wonen

Maar wat betreft vrijheid: dat is enerzijds heel erg subjectief, maar anderzijds hebben we zowel in EU als in de VS een aantal vrijheden die we heel vanzelfsprekend vinden. Sommige mensen zeuren hier over snelheidslimieten en drankbeleid. Als dat je ergste 'vrijheidsberoving' is, ben je eigenlijk een erg gelukkig mens :wink: . Of een slechte restaurant-ervaring, tja, kan je ook overal hebben, dan ga je de volgende keer toch gewoon ergens anders heen?

Vrijheid voor mij is gezond zijn, de ruimte hebben om te doen wat je graag doet en waar je goed in bent, bij degene kunnen zijn van wie je houdt en geen (erge) financiële problemen hebben. Ik voel mij dus op dit moment hier heel erg vrij :wink:
Wallstreet
Amerikakenner

Bericht door Wallstreet »

Ik betrap er mezelf soms ook wel eens op dat ik me erger aan die ellenlange files in de spits, of het aantal flitspalen dat strategisch geplaatst werd om geld in het laatje te brengen. (dan heb ik het niet over de controles die plaatsvinden op gevaarlijke plaatsen of in de buurt van scholen) Maar eigenlijk zijn wij toch wel enorme gelukzakken in vergelijking met de mensen die echt in hun vrijheid beperkt worden, denk maar aan de mensen die afgeslacht worden omdat ze anders zijn, of die opgeofferd worden voor anderen hun vrijheid. Wij zijn gewoon verwend, te verwend! Wij hebben eigenlijk alles, maar toch zijn we soms niet tevreden. Elders staan mensen nu 12 uur aan een band in een fabriek om ons te voorzien van een hightech snufje, om maar een voorbeeld te geven. Of nog een ander voorbeeld, hebben wij dorst, dan moeten we gewoon maar de kraan open draaien en we hebben water, elders dienen mensen km's te stappen met een kruik op hun hoofd om toch maar drinkbaar water te vinden. Zoals ik al zei, erger ik mij soms ook wel eens, maar als je alles eens nuchter bekijkt dan zijn wij echt grote pietzakken.

Vrijheid wordt door iedereen anders waargenomen, voor de een is het urenlang kunnen cruisen zonder iemand tegen te komen, voor de ander is het kunnen doen waar hij of zij zin in heeft. etc....
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Vrijheid... ik had vrijdag een gesprek met een klasgenote, over Monty Python. Daar had ze nog nooit van gehoord. Dus ik zeg "Ministry of Silly Walks? .... Life of Brian?.... John Cleese?....A fish called Wanda?". Grote starende ogen. Vroeg ze van wanneer die films waren. De jaren 70 en 80. "Oh, toen konden wij helemaal geen buitenlandse televisie zien.", zegt ze. Ze kwam van China.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
jerbia
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 12

Bericht door jerbia »

LeenG schreef: Vrijheid voor mij is gezond zijn, de ruimte hebben om te doen wat je graag doet en waar je goed in bent, bij degene kunnen zijn van wie je houdt en geen (erge) financiële problemen hebben. Ik voel mij dus op dit moment hier heel erg vrij :wink:
Je slaat, wat mij betreft, de spijker precies op zijn kop! Er zijn zoveel landen op de wereld waar bovenstaande helemaal niet zo vanzelfsprekend is...
Groetjes Bianca

USA: 1995, 1997, 1999, 2001, 2006, 2007, 2008, 2009, 2011, 2012, 2014, 2018, 2020
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Voor mij is de grootste vrijheid hier in de VS dat je opnieuw kunt beginnen. Vooral in New York, waar vrijwel iedereen ergens anders vandaan komt, in een plek als Minnesota geldt dat veel minder, daar -- zo heb ik het tenminste ervaren -- kent iedereen elkaar al van de keluterschool en ze hebben echt geen mensen van buitenaf nodig.

Dat opnieuw beginnen gaf mij de vrijheid om mezelf te zijn, niks van: maar een paar jaar geleden was je nog zo tegen auto's, nu heb je er zelf een (of in ieder geval: een vrouw met een auto). Of: een paar jaar geleden wilde je nog dit, nou wil je iets heel anders. Je valt niet zo op en je kunt roddel en achterklap makkelijk achter je laten.

Plus er zijn in de VS zoveel mensen, dat je altijd wel een groep(je) vindt die hetzelfde denken als jij.

Vrijheid van wonen is ook een groot goed. Niks aansluiten in de lange rij om een woonvergunning op te halen in Amsterdam, als je een woning vindt, mag je verhuizen. En Amerikanen doen dat ook regelmatig, niks van: ik wil niet helemaal naar Groningen pendelen vanuit Amsterdam, ik wil een baan in de buurt en anders blijf ik gewoon werkeloos.

De keerzijde is natuurlijk dat niet iedereen daarmee overweg kan/wil. Als geboren en getogen Amerikaan zit je eigenlijk vast aan het land, en moet je daar je 'Mokum' (de plaats waar ik thuis ben, in het Jiddisch) vinden. Westeuropeanen weten dat er andere leefsystemen zijn. Sommigen vinden hun draai in de VS, anderen blijven liever in hun vertrouwde omgeving. Ieder zijn meug.

Zoals wel eens eerder op dit forum gezegd: het is allemaal 'anders': niet goed, beter, of fout/slecht, maar anders.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
FlipjeBTiel
Amerika-expert

Bericht door FlipjeBTiel »

Eerlijk gezegd herken ik mij helemaal in het beeld dat GJK schept. Ik had dezelfde verwachtingen vwb. verkeer en was behoorlijk teleurgesteld de eerste keer dat ik I-80 afreed. Zelfde met het idee dat er een hoop hypocrisie was in de houding van mensen.

Maar ... oplossing voor het verkeersprobleem was zo gaan wonen dat ik via een natuurpark naar het werk kon rijden. En vwb. het "neppe" realiseerde ik mij dat dat alleen maar was omdat ik met NLse ogen keek naar Amerikaanse omgangsvormen. Men is hier gewoon "vriendelijker" zonder er wat mee te bedoelen, net zoals men in NL behoorlijk "koud en onbeschoft" kan zijn zonder er wat mee te bedoelen. En er bestaan nog extremere gevallen: voor Chinezen b.v. is het gebruik van gebiedende wijs een normale manier om iets te vragen. Dus gewoon een kwestie van de lat verleggen, dan is de omgang verder hetzelfde.

Een ander ding waar ik erg over verbaasd heb/teleurgesteld over was toen ik hier kwam, is de grote hoeveelheid bureaucratie. De realisatie (pas veel later), is dat het allemaal niet meer dan "CYA" is. Dus, als je mensen maar voldoende dekking geeft, dan zijn regels en papierwerk opeens niet meer zo strict en bijzonder optioneel.

Gr., Flipje
Ziva
Amerika-expert

Bericht door Ziva »

Ik wist al na de eerste keer Californie bezoeken dat ik daar persoonlijk nooit wilde wonen eerlijk gezegd, ik vond de mensen ook onecht en vond ook elke dag hetzelfde weer helemaal niets. Nadat ik andere delen van de VS bezocht had vond ik het ineens een veel leuker land. Het is niet voor niets dat veel Amerikanen zelf ook zeggen dat Californie niet "echt" Amerika is. Mijn baas zei laatst over Californie "het is net alsof ze iedereen vastgenageld hebben aan een kaart, vervolgens die kaart zijn gaan schudden en iedereen die niet vastgenageld zat kwam terecht in Californie. Ik moest er wel om lachen maar begreep wat hij bedoelde. Er zijn ook genoeg mensen die het echter geweldig vinden om daar te wonen natuurlijk en dat is prima.

Ik ben 1.5 week geleden naar Las Vegas geweest en alhoewel ik het superleuk vond om te bezoeken merkte ik ook dat de mensen daar erg onecht waren, erg gehaast en ook zeer onbeschoft gewoon. Nu snap ik dat Vegas weer een wereld apart is maar wat een verschil met het Zuiden waar mensen wel vriendelijk zijn en de tijd voor je nemen en niet onbeschoft zijn (uitzonderingen daargelaten natuurlijk). Maar ja, waar ik woon mag je weer op zondag na 18.00 geen bier meer kopen haha.

Dus zo heeft ieder deel van Amerika wel wat. Maar je kunt wederom weer kiezen welk deel van het land je het meeste aanspreekt en dan daar gaan wonen, in veel landen heb je daarin geen keuze.
GJK
Amerikafan

Bericht door GJK »

dat klopt helemaal ziva, ik vermeldde ook niet voor niets dat mijn betoog om socal gaat.
ik weet dat san fransisco al compleet anders is, en dat ligt zelfs in dezelfde staat!
maar goed zo is er natuurlijk ook een staat als texas, waar het conservatisme heel diep is ingeworteld.
ik ben hier niet op dit forum gekomen california/amerika de grond in te boren, ik probeer wel zo eerlijk en duidelijk mogelijk te vertellen hoe ik mijn avontuur in de states heb ervaren.
hopelijk dat nieuwe leden hier niet dezelfde verwachtingen hebben als ik toen had.
overigens heeft het complete avontuur me niet extreem veel vermogen gekost, ik had 2 amerikaanse autos meegenomen en die hebben verreweg het grootste deel van de kosten die ik had gemaakt gedekt:)
ik weet zeker dat ik in de toekomst als mijn GC dan nog geldig is die truc nog eens wil doen.
ik heb hier nu in elk geval genoeg adressen:)
Laatst gewijzigd door GJK op 27 nov 2012, 17:31, 2 keer totaal gewijzigd.
Gast

Bericht door Gast »

Ik zit de hele ochtend al te piekeren over waarom ik me hier vrijer voel en hoe ik dat zou moeten omschrijven.

Benno, wat je zegt over de vrijheid om jezelf te zijn. Ben het daar helemaal mee eens, zo voel ik het ook. Niet dat ik in NL niet mezelf was, maar ik ben hier meer mezelf (ok, dat klinkt raar, ik hoop dat iemand me begrijpt). Ook ben ik een stuk rustiger geworden. Ik maak me niet meer zo druk om bepaalde dingen, erger me minder.

Tuurlijk hangt e.e.a. af van waar je woont. Als ik GJK's verhaal lees, zou ik daar ook niet willen/kunnen wonen. Dan had ik waarschijnlijk ook een hele ander mening gehad. De mensen die ik hier ken, spreken ook niet erg positief over California. Ik ben er nog nooit geweest, wil het wel een keer met eigen ogen zien.

We wonen nu op een plek veel ruimte om ons heen en toch dichtbij veel voorzieningen. Ook hier veel nationaliteiten en Amerikanen die overal vandaan komen (met dank aan Proctor&Gamble). Weinig mensen die elkaar al kennen vanaf de kleuterschool. We hebben hier bewust voor gekozen, ondanks dat mijn man hierdoor meer reistijd kwijt is.

Het is hier anders inderdaad, niet beter of slechter.
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

Bennogr schreef:Vrijheid van wonen is ook een groot goed. Niks aansluiten in de lange rij om een woonvergunning op te halen in Amsterdam, als je een woning vindt, mag je verhuizen. En Amerikanen doen dat ook regelmatig, niks van: ik wil niet helemaal naar Groningen pendelen vanuit Amsterdam, ik wil een baan in de buurt en anders blijf ik gewoon werkeloos.
In de praktijk blijken Amerikanen net zo mobiel te zijn als Nederlanders: de meesten willen helemaal niet weg uit hun vertrouwde omgeving. Voor hoger opgeleiden is de drempel wat lager, maar ik zie hier heel regelmatig dat mensen mooie job opportunities krijgen aangeboden waar ze voor moeten verhuizen, en dat ze dan toch besluiten om het niet te doen. Het is eerder een uitzondering dat mensen wél bereid zijn hun hele handel op te pakken en ergens anders opnieuw te beginnen, althans dat is de praktijk in het bedrijf waar mijn man werkzaam is.

In de county waar ik woon zijn er veel mensen die een behoorlijke dagelijkse commute hebben om vooral in dit school district te kunnen blijven wonen. Tuurlijk, het ís een keuze, maar juist omdat de verschillen binnen dit land zo onnoemlijk groot zijn, zijn dit soort beslissingen gebaseerd op factoren waar je in Nederland nog niet eens over nadenkt.
ANY
Amerika-expert

Bericht door ANY »

Ik woon hier nu al zolang, ik weet niet of ik me hier nu zo vrijer voel dan ik in Nederland zou doen. Wel is het zo dat ik in Nederland waarschijnlijk niet meer aan de bak zou komen of aan een opleiding zou kunnen beginnen; hier ben ik pas weer aan een opleiding begonnen, en een tweede part-time baan. Kan allemaal, en dat is een heel stuk vrijheid.
Het is ook weer een opnieuw begin als je hier komt. Niemand kent je verleden. Niet dat ik een duister verleden heb of zo, maar je bent toch al in een hokje geplaatst door je omgeving, terwijl je je hier opnieuw moet bewijzen. Dat kan ook bevrijdend zijn. Ik ben nogal een stille, in Nederland werd dat altijd als een negatief gezien ("praat eens meer", of "ben eens niet zo verlegen", of helemaal erg "je moet spontaner zijn"), hier wordt me verteld dat ik rust uitstraal. Die positieve zwaai bevalt me wel. Ik heb ook meer opbouwende kritiek ondervonden dan neerhalende. Dat hoeft niet meteen voor overal te gelden, maar iets wat wel op mijn werkplek gold.
Info Ithaca & Finger Lakes Regio: http://www.flregio.blogspot.com"
Mooie plekjes noordoosten: http://noordoosten.blogspot.com/"
http://www.annaharalson.com/
RiverCola
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 4

Bericht door RiverCola »

Zoals al eerder gezegd is er in California veel verscheidenheid. Ik denk dat San Diego al weer heel anders is dan Newport Beach of Los Angeles. En San Francisco is ook een wereldje op zich, maar helemaal anders is het weer ten noorden van SF, in de kleine dorpjes tussen de wijngaarden. Rust, een progressieve samenleving, veel 'hippies'. Sacramento en omgeving is ook LA niet, en de central valley is weer compleet anders.

Vandaar dat een aantal mensen GJK ook aanraadden ook andere plekken in California, of uberhaupt in de States (want ook in Florida en Louisiana hebben een zonnig klimaat), te overwegen. Maar hij koos zelf anders. Dat is zijn goed recht, maar wellicht had dat een geheel andere ervaring opgeleverd en was hij dan wel gebleven?

En verder kan ik me helemaal vinden in de post van LeenG. Vandaar dat ik ook schreef dat ontevredenheid geen goede basis is voor emigratie, omdat dat in jezelf zit. We hebben hier zoveel moois, zoveel vrijheden, zoveel geluk. Wees je daar eerst van bewust, en wees gelukkig. Pas dan heb je, mijns inziens, een basis om ergens anders een nóg groter geluk te zoeken.
Verder kan ik me ook vinden in degene die schreef dat Nederlanders ook heel erg veel bemoeienis van diezelfde overheid waarover ze zo klagen claimen. We verwachten dat het schoon op straat is, maar gooien wel onze rommel neer als dat uitkomt. We willen alle criminelen van straat en hard bestraft maar hebben altijd wat te zeiken over de politie. We willen goed geregelde gezondheidszorg maar willen het liefst zo weinig mogelijk belasting betalen. Als ik weleens moe wordt van Nederlanders dan is het om het eeuwige gezeur over de regering, politici, lokale bestuurders, maar wél verwachten dat alles voor je geregeld wordt en tegelijkertijd die ondankbare houding en de onwil zelf het heft in handen te nemen.
Wallstreet
Amerikakenner

Bericht door Wallstreet »

ANY schreef:Ik woon hier nu al zolang, ik weet niet of ik me hier nu zo vrijer voel dan ik in Nederland zou doen. Wel is het zo dat ik in Nederland waarschijnlijk niet meer aan de bak zou komen of aan een opleiding zou kunnen beginnen; hier ben ik pas weer aan een opleiding begonnen, en een tweede part-time baan.
In Belgie is het toch zo dat je dit kan, al moet je wel ontslagen worden. Dan kan je gratis een opleiding volgen via de vdab, of je zelfs direct beginnen met een bachelor opleiding mits deze in de lijst der knelpunt-beroepen staat. Anders dien je een jaar werkloos zijn en kan je een jaar later een bachelor opleiding volgen die niet in die lijst staat. (mits toelating van de rva uiteraard)
goldenhills
Amerika-expert

Bericht door goldenhills »

Ik voel in de states ook meer vrijheid, op allerlei vlakken. Qua werk merk ik het het sterkst: ik had (zwart-wit beschreven) het gevoel dat je je in NL eerst moest bewijzen, en dat je dan pas een kans kreeg (kip & ei ...), terwijl ik hier als ik roep dat ik het kan ook gelijk de kans krijg om mij te bewijzen. Dat kan aan de werkgever liggen, maar in NL is me het niet gelukt om dat te vinden.

En Californie is inderdaad bijna een werelddeel op zich. De Bay Area vind ik wat te druk en zeker te duur, maar evengoed erg fijn om te wonen. We hebben een eenvoudig huurhuisje, maar met een grote tuin, en we wonen in een ruime wijk. Dat voelt toch echt als vrijheid, ook al wonen we niet buiten de bebouwde kom op 4 acres. In NL woonden we in een rijtjeshuis, een stuk betere kwaliteit huis, maar wel veel meer op en in elkaar. Onze voortuin was een halve meter breed, onze achtertuin 6x kleiner dan nu...

Wandelen door de redwoods is 15 minuten rijden van ons huis, de Pacific Ocean en Hyw 1 is een half uur rijden...
DixieChick
Amerika-expert

Bericht door DixieChick »

ANY maakt wel een paar goede punten waar ik me in kan vinden. Hier hoor ik heel vaak van mensen die de studerende leeftijd voorbij zijn, dat ze niet alleen zijn gaan studeren, maar ook een hele nieuwe carriere begonnen zijn. Dat hoor ik in Nederland toch wel minder. Ook heb ik het idee dat hier tijdens solicitaties veel minder naar leeftijd wordt gekeken dan in Nederland. Dat betekent dus inderdaad dat je minder in een hokje vastzit. En ook dat punt van opbouwende kritiek, daar kan ik me in vinden. Mensen zullen hier minder snel iets negatiefs zeggen dan in Nederland, en dat vind ik erg fijn.

Maar wat betreft minder bureaucratie, uhm, daar kan ik me echt niet in vinden. Ik moest laatst met onze oudst een permit halen bij de DMV. Hier in Georgia zijn vorig jaar (dit jaar?) ook al die anti-immigratie wetten aangenomen, en mensenkinderen, wat we allemaal nodig hadden was echt idioot. Een geboortecertificaat, een social security card (die we dus opnieuw moesten aanvragen, want die konden we werkelijk nergens meer vinden), twee bewijsstukken van residence voor de ouder, een bewijs dat hij een anti-alcohol en anti-drugs cursus op school had gevolgd, en een picture ID (maar dat mocht ook van de ouder). Het was echt belachelijk.
En toen wij ons huis kochten werden we ook binnenstebuiten gekeerd. Er is een heel oerwoud aan tropische bomen gesneuveld dankzij alle papieren de we mochten invullen en ondertekenen.
Dus bureaucratie hebben ze hier zeker ook. Het is alleen anders, maar wel echt net zo irritant.

En wat betreft dat autorijden...sja, ik deel GJKs mening hierin echt niet. Ik rij ontzettend veel (1000 mijl per week), en ondanks dat ik bijna altijd 5-10 mijl te hard rijd, heb ik nog nooit een bekeuring gehad (niet voor te hard rijden, ten minsten, wel voor zo'n geweldige rolling stop, maar dat was dan ook mijn eigen stomme schuld). Ze patrouilleren genoeg, maar omdat ik altijd met het verkeer meerijd, ben ik nog nooit aangehouden. Doe ik dat in Nederland, dan had ik dus mooi elke week een rekening op de mat gehad van weer zo'n stomme flitspaal. En dat mis ik dus echt -niet-.
This is Guy Smiley, reporting live! from the inside of his car!
Southern Tales
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer