Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
DV2012: Inge67
-
- Amerika-expert
Re: DV2012: Inge67
Wat heb je nog niet ontvangen? GC of SSN-card? Twee maanden is in beide gevallen erg lang, maar immigratie-documenten mogen niet per internationale post verzonden worden. Wellicht dat hetzelfde geldt voor de SSN-card.
Gr., Flipje
Gr., Flipje
Je zult vermoedelijk niet je SSN ontvangen via het formulier van de DV waarop je het aangekruisd hebt. Dan had je dit al gehad namelijk. Dat is bij veel mensen, ook bij mij, misgegaan en dat werd ook door mijn SSN kantoor bevestigd. Ik had ook verzocht om een SSN via dat DV formulier en kreeg niets. Dus moet je het ter plaatse regelen en dan duurt het enige dagen (bij mij iets van 5 dagen) voor je het opgestuurd krijgt.
Je zou kunnen bellen naar Social Security en vragen of er op jouw naam een SSN is aangemaakt maar je hebt kans dat het antwoord "Nee" is of zelfs dat ze het je niet willen vertellen en dat je dus persoonlijk langs moet gaan. Vervelend want zonder dat nummer kun je heel weinig helaas
Je Greencard is echter een ander verhaal, die zou je toch al ontvangen moeten hebben op het Amerikaanse adres wat je opgegeven hebt. Daar zou ik USCIS voor bellen. Dat heb ik ook gedaan omdat het bij mij ook lang duurde.
Je zou kunnen bellen naar Social Security en vragen of er op jouw naam een SSN is aangemaakt maar je hebt kans dat het antwoord "Nee" is of zelfs dat ze het je niet willen vertellen en dat je dus persoonlijk langs moet gaan. Vervelend want zonder dat nummer kun je heel weinig helaas

Je Greencard is echter een ander verhaal, die zou je toch al ontvangen moeten hebben op het Amerikaanse adres wat je opgegeven hebt. Daar zou ik USCIS voor bellen. Dat heb ik ook gedaan omdat het bij mij ook lang duurde.
-
- Amerika-ontdekker
Wij hadden onze green card inderdaad sneller. Maar bij onze aankomst werd ons wel gezegd dat het vier maanden kon duren.
- inge67
- Amerikakenner
- Contacteer:
Mijn greencard heb ik ondertussen al ontvangen. De immigratieprocedure is dus ook helemaal afgerond. Het is enkel het SSN dat ontbreekt. We hebben momenteel geen plannen om naar de US te gaan. Dat is pas gepland voor Juli wanneer we definitief vertrekken.
Mijn man begint volgende maand al te werken voor een Amerikaanse werkgever, maar hij zal dat doen vanuit België en hij factureert vanuit zijn eigen bedrijf.
Het SSN heb ik nodig omdat ik graag op voorhand een huis zou huren en er gevraagd wordt naar onze SSN's.
Op de site van het Social Security Office staat dat je ook je papierwerk kan opsturen. Ze vragen naar een geboortecertificaat en je paspoort en greencard. Dat geboortecertificaat is geen probleem, maar ik vraag me af of ze een copie van de greencard en het paspoort aanvaarden.
Ik zal ze vanavond eens bellen.
Mijn man begint volgende maand al te werken voor een Amerikaanse werkgever, maar hij zal dat doen vanuit België en hij factureert vanuit zijn eigen bedrijf.
Het SSN heb ik nodig omdat ik graag op voorhand een huis zou huren en er gevraagd wordt naar onze SSN's.
Op de site van het Social Security Office staat dat je ook je papierwerk kan opsturen. Ze vragen naar een geboortecertificaat en je paspoort en greencard. Dat geboortecertificaat is geen probleem, maar ik vraag me af of ze een copie van de greencard en het paspoort aanvaarden.
Ik zal ze vanavond eens bellen.
- inge67
- Amerikakenner
- Contacteer:
Ik heb een email gestuurd en kreeg hetvolgende (standaard) antwoord:
"Thank you for contacting the Social Security Administration.
If you applied for a Social Security number (SSN) as part of the immigrant visa application process by answering “yes” to questions 43a and 43b on Form DS-230, Application for Immigrant Visa and Alien Registration, you should receive your Social Security number and card within three weeks after arriving in the United States.
If it has been longer than three weeks, you must visit any convenient Social Security office or card center to find out the status of your card. If you have been assigned an SSN, the office can provide you with the number. If you have not received your card within 14 days of the date we assign your number, you may need to apply for a replacement card.
You can obtain the address and directions to local offices or card centers from the Social Security Office Locator, available at the following Internet address:
http://www.socialsecurity.gov/locator
Applicants need to provide at least two documents as evidence to establish age, identity and work authorization.
When you visit the local office or card center, take proof of age, identity, lawful alien status, and work authorization. A birth certificate is preferred for proof of age. A current DHS document I-551 establishes lawful alien status. The unexpired I-551 or employment authorization document also establishes work authorization and identity.
The acceptability of a document must be evaluated on a case-by-case basis, taking into consideration the applicant’s situation and exploring what evidence is available for the person.
You must show us original documents or copies certified by the official record keeper. We cannot accept photocopies, even if they are notarized.
If an acceptable evidence document is in a language other than English and no other acceptable document is available, we will have the foreign language document translated by an authorized translator."
Probleem is dus dat we nu in België zitten en zonder SSN niks kunnen vastleggen om te huren :/
"Thank you for contacting the Social Security Administration.
If you applied for a Social Security number (SSN) as part of the immigrant visa application process by answering “yes” to questions 43a and 43b on Form DS-230, Application for Immigrant Visa and Alien Registration, you should receive your Social Security number and card within three weeks after arriving in the United States.
If it has been longer than three weeks, you must visit any convenient Social Security office or card center to find out the status of your card. If you have been assigned an SSN, the office can provide you with the number. If you have not received your card within 14 days of the date we assign your number, you may need to apply for a replacement card.
You can obtain the address and directions to local offices or card centers from the Social Security Office Locator, available at the following Internet address:
http://www.socialsecurity.gov/locator
Applicants need to provide at least two documents as evidence to establish age, identity and work authorization.
When you visit the local office or card center, take proof of age, identity, lawful alien status, and work authorization. A birth certificate is preferred for proof of age. A current DHS document I-551 establishes lawful alien status. The unexpired I-551 or employment authorization document also establishes work authorization and identity.
The acceptability of a document must be evaluated on a case-by-case basis, taking into consideration the applicant’s situation and exploring what evidence is available for the person.
You must show us original documents or copies certified by the official record keeper. We cannot accept photocopies, even if they are notarized.
If an acceptable evidence document is in a language other than English and no other acceptable document is available, we will have the foreign language document translated by an authorized translator."
Probleem is dus dat we nu in België zitten en zonder SSN niks kunnen vastleggen om te huren :/
- DixieChick
- Amerika-expert
Ik weet niet of je hier wat aan hebt, maar dit http://www.socialsecurity.gov/foreign/ is een site voor mensen die in het buitenland wonen en wel iets van doen hebben met social security. Er zijn natuurlijk ook zat Amerikanen die in het buitenland wonen, hun social security card verliezen (of een kind krijgen), en een nieuwe kaart nodig hebben. Ik weet dat (vroeger?) een social security special office (of iets dergelijks) verbonden was aan de ambassade in Ierland (meen ik). Die heb ik wel eens gebeld voor de jongens hun kaarten, en toen ik die van mij kwijt was. Dat zal ondertussen wel veranderd zijn, nu alles zo online is, maar het is de moeite waard er even naar te kijken.
Edit: Ik heb het form voor het aanvragen van een social security kaart bekeken, en er staat op dat je, als je nog nooit een nummer hebt gehad, in persoon de aanvraag moet doen. Ik zou het in jullie geval toch gewoon proberen (want in principe is er al een nummer voor jullie aangevraagd). Plus, waar moeten al die Amerikanen in het buitenland naar toe?
Edit: Ik heb het form voor het aanvragen van een social security kaart bekeken, en er staat op dat je, als je nog nooit een nummer hebt gehad, in persoon de aanvraag moet doen. Ik zou het in jullie geval toch gewoon proberen (want in principe is er al een nummer voor jullie aangevraagd). Plus, waar moeten al die Amerikanen in het buitenland naar toe?
This is Guy Smiley, reporting live! from the inside of his car!
Southern Tales
Southern Tales
Heb je al geinformeerd of er andere oplossingen zijn? Op papier ziet het er vaak erg strikt uit allemaal, maar wij hebben vorig jaar zonder SSN een huis kunnen huren, een bankrekening kunnen openen, een auto kunnen kopen en een autoverzekering kunnen afsluiten. Uiteindelijk gaat het alleen maar om geld; een deposit van 2 of 3 maanden huur is misschien wel meer waard dan een SSN.inge67 schreef:Probleem is dus dat we nu in België zitten en zonder SSN niks kunnen vastleggen om te huren :/
Andere oplossing zou kunnen zijn om iets via de werkgever te regelen. Dat is een vertrouwenwekkende huurder waar verhuurders meestal wel blij mee zijn.
-
- Amerika-expert
Of je stuurt degeen waar je van wilt huren een "bewijs van goed gedrag" (zo heet dat in Nederland, weet niet wat de benaming is in België) in het engels.
Ze willen je SSN alleen maar om een background check te doen.
Soms kan een hogere borg ook afdoende zijn.
Er zijn namelijk zat buitenlanders die huren zonder SSN.
Ik geef trouwens mijn SSN nooit zomaar aan particulieren, behalve als ze met taxes te maken hebben.
Ze willen je SSN alleen maar om een background check te doen.
Soms kan een hogere borg ook afdoende zijn.
Er zijn namelijk zat buitenlanders die huren zonder SSN.
Ik geef trouwens mijn SSN nooit zomaar aan particulieren, behalve als ze met taxes te maken hebben.
Die hebben al een SSN, of ze krijgen er eentje als ze in de VS gaan wonen. In Nederland is dat niet veel anders. Als je in het buitenland geboren bent, dan krijg je ook pas een BSN op het moment dat je je in Nederland vestigt.DixieChick schreef:Plus, waar moeten al die Amerikanen in het buitenland naar toe?
Ja, daar zal heel wat boven de tafel komen bij iemand die net vers een SSN heeft gekregenStaceybeesie schreef:Ze willen je SSN alleen maar om een background check te doen.

Kortom, voor de verhuurder levert die SSN op dit moment totaal geen toegevoegde waarde. Da's dan gelijk weer een mooi argument om voor de deposit-oplossing te gaan.
- inge67
- Amerikakenner
- Contacteer:
@Dixiechick: bedankt voor de link. Via die link heb ik 2 dingen gevonden: een telefoonnummer in de States (ik had enkel en 0800 nummer gevonden en dat kon ik niet bellen) en een kantoor in London waar blijkbaar ook een SSN kan aangevraagd worden. Ik probeer het nummer te bellen (voorlopig steeds in gesprek) en als ik daar geen duidelijk antwoord krijg neem ik contact op met het kantoor in London.
@Dimona en Stacybeessie: voorlopig wil ik me op een wachtlijst plaatsen voor een huis/appartement. Het ligt in een goed schooldistrict en in die buurt is er heel erg weinig te huur, vandaar. Als het me niet lukt met het SSN zal ik zeker een attest van goed gedrag aanvragen en het op die manier proberen.
@Dimona en Stacybeessie: voorlopig wil ik me op een wachtlijst plaatsen voor een huis/appartement. Het ligt in een goed schooldistrict en in die buurt is er heel erg weinig te huur, vandaar. Als het me niet lukt met het SSN zal ik zeker een attest van goed gedrag aanvragen en het op die manier proberen.
- inge67
- Amerikakenner
- Contacteer:
Ik heb na eindeloos proberen eindelijk iemand kunnen bereiken. Heb een nummer gekregen van een kantoor in Frankfurt. Straks maar even bellen?
- ned in MO
- Amerika-expert
- Contacteer:
De reden dat men bij de verhuur van een huis het soic security nummer wil hebben is omdat ze je credit willen natrekken. heeft in jouw geval geen zin omdat je geen credit history hebt. Dat zal de verhuurder ook zien dan. Het beste is om alles van te voren aan te geven waarom je geen ss# hebt. Een welwillende verhuurder zal dat begrijpen. Het zal gewoon iets moeilijker zijn om wat te huren in het begin
- inge67
- Amerikakenner
- Contacteer:
@nedinmo: ik zal het aan de verhuurder laten weten
Ondertussen heb ik contact gehad met London waar Belgen terecht kunnen met vragen over SSN. Blijkbaar kunnen we gewoon een SSN aanvragen in de Amerikaanse ambassade in Brussel, dus dat gaan we in Januari proberen te regelen
Ondertussen heb ik contact gehad met London waar Belgen terecht kunnen met vragen over SSN. Blijkbaar kunnen we gewoon een SSN aanvragen in de Amerikaanse ambassade in Brussel, dus dat gaan we in Januari proberen te regelen
- inge67
- Amerikakenner
- Contacteer:
Even een update.
We hebben onze vlucht geboekt voor de definitieve verhuis. Op 7/7 vliegen we met een one way ticket naar LA. Ter plaatse heb ik voor de eerste 2 maanden al een vakantiewoning gehuurd, met een optie of nogeens 2 maanden indien dat nodig zou zijn. We gaan uiteraard onmiddellijk op zoek naar een huurhuis of een huis om te kopen.
Wat betreft onze SSN: na contact met deFederal Benefits Unit van de Amerikaanse ambassade in Brussel werd ons gezegd dat we dit ook konden aanvragen op de ambassade in Brussel. 3 weken geleden langsgeweest. Mijn man had zijn green card niet bij (mijn schuld) dus die kon een week later nog een keer terug. Het was een formaliteit van 5 minuten. Geboorteakte + paspoort + greencard laten zien, even op een paar standaardvragen antwoorden en de aanvraag zou naar London gestuurd worden, die houden zich daarmee bezig.
Vrijdag is dan de SSN van mijn man (hij dus eerst?) op ons adres in Santa Barbara aangekomen.
Weer interessant voor toekomstige emigranten, je kan je SSN dus ook gewoon op de ambassade van je eigen land aanvragen.
Nu nog proberen om ons huis verkocht te krijgen (loopt een beetje moeizaam en deze woelige economische tijden)
We hebben onze vlucht geboekt voor de definitieve verhuis. Op 7/7 vliegen we met een one way ticket naar LA. Ter plaatse heb ik voor de eerste 2 maanden al een vakantiewoning gehuurd, met een optie of nogeens 2 maanden indien dat nodig zou zijn. We gaan uiteraard onmiddellijk op zoek naar een huurhuis of een huis om te kopen.
Wat betreft onze SSN: na contact met deFederal Benefits Unit van de Amerikaanse ambassade in Brussel werd ons gezegd dat we dit ook konden aanvragen op de ambassade in Brussel. 3 weken geleden langsgeweest. Mijn man had zijn green card niet bij (mijn schuld) dus die kon een week later nog een keer terug. Het was een formaliteit van 5 minuten. Geboorteakte + paspoort + greencard laten zien, even op een paar standaardvragen antwoorden en de aanvraag zou naar London gestuurd worden, die houden zich daarmee bezig.
Vrijdag is dan de SSN van mijn man (hij dus eerst?) op ons adres in Santa Barbara aangekomen.
Weer interessant voor toekomstige emigranten, je kan je SSN dus ook gewoon op de ambassade van je eigen land aanvragen.
Nu nog proberen om ons huis verkocht te krijgen (loopt een beetje moeizaam en deze woelige economische tijden)
- sachasenne
- Amerika-expert
- Partner van: syce
- Aantal x V.S. bezocht: 14
- Contacteer:
Goed dat je nog iets laat horen ìnge. De voorbije weken al n aantal keren aan jou gedacht.
Groetjes,
Carine
Carine
-
- Amerika-expert
- Contacteer:
Het echte aftellen is dus begonnen!
En wat een goede tip zeg, van dat SSN!
En wat een goede tip zeg, van dat SSN!
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
- inge67
- Amerikakenner
- Contacteer:
De verhuis regelen we trouwens via Team Allied (Team Relocations) Elke. We hebben denk ik wel een goede prijs voor een 20ft container: €6500
Leuk Inge!!!! Je bent denk ik wel blij dat jullie nu echt een datum hebben?
Hoe vinden je man en kinderen het nu? Ik neem aan dat iedereen nu al helemaal gewend is aan de gedachte?
Veel succes alvast!
Hoe vinden je man en kinderen het nu? Ik neem aan dat iedereen nu al helemaal gewend is aan de gedachte?
Veel succes alvast!
- inge67
- Amerikakenner
- Contacteer:
Mijn zonen komen voorlopig alleen tijdens de vakantie naar California. Ze zijn bijna 21 (tweeling) en zijn aan het studeren in Leuven (België). Aangezien een academisch jaar in België nog geen €600 euro kost en hetzelfde in een gemiddelde universiteit in Amerika misschien $25000 was de rekening snel gemaakt.
Ik hoop echter nog steeds dat ze na hun studies wel permanent dichter bij ons in de buurt komen wonen.
Onze dochter wordt dit jaar 10. En al is het niet altijd even enthousiast, ik denk dat ze stilaan wel gewend is aan het idee van een emigratie.
Vandaag hebben we trouwens bericht gekregen dat er wel degelijk een baan ligt te wachten voor mijn man wanneer we deze zomer verhuizen. Dat is een luxe waar we aanvankelijk niet op rekenden, dus dat is een serieuze meevaller
Ik hoop echter nog steeds dat ze na hun studies wel permanent dichter bij ons in de buurt komen wonen.
Onze dochter wordt dit jaar 10. En al is het niet altijd even enthousiast, ik denk dat ze stilaan wel gewend is aan het idee van een emigratie.
Vandaag hebben we trouwens bericht gekregen dat er wel degelijk een baan ligt te wachten voor mijn man wanneer we deze zomer verhuizen. Dat is een luxe waar we aanvankelijk niet op rekenden, dus dat is een serieuze meevaller