Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Dubbele nationaliteit niet opgeven - PETITIE

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
Bennogr
Amerika-expert

Re: Dubbele nationaliteit niet opgeven - PETITIE

Bericht door Bennogr »

@Bandido: volgens mij geldt voor Nederland en het Nederlandse paspoort behouden dat een duurzame, aantoonbare relatie, gelijkgesteld wordt met een 'echt' huwelijk. De Nederlandse regels gelden hier omdat het om de Nederlandse nationaliteit gaat, Amerika heeft daar verder niets mee te maken, die stelt alleen de regels op voor de Amerikaanse nationaliteit (vijf jaar een groene kaart hebben en zo).

Ik zou het even nakijken/navragen bij de Nederlandse instanties voordat je trouwt. Tenzij je natuurlijk eigenlijk erg graag wilt trouwen!
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
wiepster
Amerika-expert

Bericht door wiepster »

Ik zou degenen die hun Nederlandse paspoort willen behouden nogmaals willen waarschuwen dat als men een Amerikaanse echtgenoot(e) met security clearance heeft, dit toch lastige vragen tijdens het clearance-proces kan opleveren.
Dochterlief heeft deze vragen ook gehad(zij is enlisted in de Reserves), de interviewer gaf aan dat het verstandige keuze was van mij als ouder en echtgenote om maar een nationaliteit te hebben. Ook heeft dochterlief haar Nederlandse paspoort moeten versnipperen, ondanks dat het wel is toegestaan om beide te behouden. De reden was dat je maar een paspoort mag gebruiken tijdens buitenlandse reizen: dus niet bij de Nederlandse douane je Nederlandse laten zien en bij terugkomst de Amerikaanse. Zo heeft zij een paar keer heen en weer gevlogen, schijnbaar word dit toch automatisch geregistreerd.
suebrons
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 12
Contacteer:

Bericht door suebrons »

Ik heb ook mijn Nederlandse nationaliteit moeten opgeven toen ik Amerikaan werd. Voor mij was de keuze makkelijk. Na mijn anderhalf jaar gecombineerde uitwisseling en stage in de VS destijds heb ik in Nederland nooit echt meer kunnen aarden. Maar ja permanent terug naar Amerika was ook geen reele/haalbare optie. Dus toen ik de green card kreeg heb ik de kans aangepakt en ik voel me hier in de VS weer helemaal thuis. Nederland is voor mij leuk voor vakanties maar ik denk niet dat ik er weer zou kunnen aarden. En omdat ik hier nu woon en werk wilde ik ook mee kunnen stemmen en dat kan maar op een manier...dus ik ben Amerikaan geworden. Omdat ik niet met een Amerikaan getrouwd ben, hield dat in dat ik voor Nederland automatisch mijn Nederlanderschap ging verliezen. Tja dat is dan zo. Mijn Nederlanderschap aanhouden voor een eventueel vangnet (is dat overigens wel mogelijk als je jaren in het buitenland zit en niks meebetaald hebt...) als ik ouder wordt of wat dan ook en dan hier in de VS maar "gast" blijven spelen op een green card was ook geen goede optie voor mij. Ik zag dat echt als met elk been in een ander land staan, maar nergens echt bij horen. Het had mooi geweest als ik ook van Nederland mijn Nederlandse nationaliteit had mogen houden, maar dat is nu eenmaal niet zo. Ik blijf en ben hoe dan ook in Nederland geboren en opgegroeid, daar verandert niks aan. Ik kan alleen nu niet meer makkelijk terug naar Nederland om me daar te vestigen, maar daar heb ik toch ook geen plannen voor.
Via de DV2007 permanent in de USA (eerst in Los Angeles en nu in Orlando)

Kijk ook eens op mijn weblog:
http://www.sueintheusa-nl.blogspot.com
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Het probleem met dubbele paspoorten is dat men bang is voor gespleten loyaliteit. Alsof het hebben van maar 1 nationaliteit een garantie is voor volledige loyaliteit tegenover de VS (en er zijn genoeg voorbeelden dat dat lang niet altijd het geval is).

Maar goed, regels zijn regels en daar moet je je maar aan houden.

Overigens heb ik begrepen dat als je meer dan de helft van je schoolopleiding in Nederland heb gehad en goed Nederlands spreekt (en wat van de vaderlandse geschiedenis afweet), het niet ZO moeilijk zou moeten zijn om eventueel weer Nederlander te worden als dat nodig/nuttig is. Al zal je dan weer je andere nationaliteit moeten opgeven.

Iedereen doet wat ze voelen dat ze moeten doen, natuurlijk. Maar als het niet echt hoeft, dan heb ik liever twee dan 1 paspoort(en). Maar nogmaals: sommige mensen zullen geen keus hebben.

Wat de Nederlandse AOW betreft: op dit ogenblik is het nog zo dat je 2 procent van de huidige uitkering krijgt voor elk jaar dat je na je 15e in Nederland ingeschreven bent geweest. Onafhankelijk van of je inderdaad gewerkt hebt en/of belasting betaald hebt en welke nationaliteit je hebt als je 65 bent. Maar dat kan veranderen natuurlijk.
DixieChick
Amerika-expert

Bericht door DixieChick »

wiepster schreef:. De reden was dat je maar een paspoort mag gebruiken tijdens buitenlandse reizen: dus niet bij de Nederlandse douane je Nederlandse laten zien en bij terugkomst de Amerikaanse. Zo heeft zij een paar keer heen en weer gevlogen, schijnbaar word dit toch automatisch geregistreerd.
Dat wist ik niet, alhoewel ik er wel benieuwd naar was. Ik heb tot nu toe altijd maar een paspoort gebruikt (dus met het Amerikaanse de VS uit, en dan ook met het Amerikaanse Nederland - of nou ja, in mijn geval Dusseldorf - in). Ik vond dat zelf consistenter, alhoewel ik het zelf nergens op vond slaan. Maar nu ik lees dat dat toch geregistreerd word maakt het dat wel interessanter. Ik vraag me alleen of hoe ze dat doen. Ik bedoel, doen ze dat op naam en geboortedatum? Want in mijn geval staat mijn Amerikaanse paspoort onder mijn getrouwde naam, en mijn NL paspoort onder mijn meisjesnaam. Dus dat zou ik dan wel knap vinden.

Ik ben zelf ook erg benieuwd naar hoe die security clearance gaat. Ik meen dat mijn man die van hem laatst weer heeft ingevuld (maar het is pas over een paar maanden due). Ik heb eigenlijk geen idee wat hij onder mijn nationaliteit heeft ingevuld. Ik weet wel dat de meeste vrienden mij nu niet meer opgeven als buitenlandse kennis, omdat ik Amerikaan ben, alhoewel dat dankzij mijn dubbele nationaliteit natuurlijk niet helemaal opgaat.

Oh, en wat een prachtquote van Rushie zegt. Dat omvat precies hoe ik me voel. Ik ben al niet in Nederland opgegroeid (of nou, maar een paar jaar), maar heb er toch een band mee, want studie, familie, etc. Maar ja, ik heb ook een band met de VS (en Frankrijk, en Duitsland, etc), en het is soms net alsof je je overal een beetje thuis hebt. Ik vind het geweldig. Grappig detail is dat mijn broer, die hetzelfde aantal verhuizingen heeft meegemaakt als ik, het verschrikkelijk vindt. Toen we terug naar NL kwamen voor de studie, is hij geloof nog een keer verhuisd, en dat was het, terwijl ik niet wist hoe snel ik weer uit Nederland moest komen. Hij heeft het er nog steeds moeilijk mee dat hij, naar zijn zeggen, niet echt wortels heeft ergens, terwijl ik het juist heel anders ervaar. Toen ik Neder-Amerikaan werd, vond hij dat dus ook he-le-maal niks, en dat heeft hij ook duidelijk laten merken (ja, mijn familie is soms erg gezellig).
This is Guy Smiley, reporting live! from the inside of his car!
Southern Tales
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Gezien de 'goedgeregeldheid' van de Amerikanen en het Amerikaanse systeem in het algemeen lijkt het mij onwaarschijnlijk dat ze je 'gepakt' hebben omdat je je Nederlandse paspoort hebt gebruikt om Europa in te gaan.

Het is gewoon een standaardvraag op een formulier voor een 'security clearance': of je nog een andere nationaliteit hebt. En als je daar eerlijk op antwoordt, dan is daarmee de kous af en krijg je dan waarschijnlijk geen echte hoge clearance. Ik denk niet dat ze bij je thuis komen en alles overhoop gaan halen om naar een tweede paspoort te zoeken (al zijn er natuurlijk wel eens gekkere dingen gebeurd).

Ze vragen ook of je familie elders in de wereld hebt en of je geld krijgt van een 'vreemde' overheid. Als je dus AOW ontvangt uit Nederland (of erkent dat je daar te zijner tijd recht op hebt), zou dat ook een rode vlag kunnen hijsen.

Ze geloven je dus eigenlijk op je woord. Alleen als je heel hoog komt of echt grote geheimen onder ogen krijgt, zullen ze waarschijnlijk een wat dieper onderzoek gaan doen.

Overigens, wat blijft er in deze tijden nog geheim?
dutchie_in_boston
Amerika-expert

Bericht door dutchie_in_boston »

DixieChick schreef:
wiepster schreef:. De reden was dat je maar een paspoort mag gebruiken tijdens buitenlandse reizen: dus niet bij de Nederlandse douane je Nederlandse laten zien en bij terugkomst de Amerikaanse. Zo heeft zij een paar keer heen en weer gevlogen, schijnbaar word dit toch automatisch geregistreerd.
Dat wist ik niet, alhoewel ik er wel benieuwd naar was...
hmm, heb ik ook nooit geweten - en ik reis regelmatig op beide paspoorten in het buitenland - paar keer per jaar naar NL en de laatste paar jaar: naar Brazilie heb ik als amerikaan een visum nodig, niet als nl-er, en naar Chile, moet ik als amerikaan betalen om binnen te komen, Nederlanders zijn gratis.
FlipjeBTiel
Amerika-expert

Bericht door FlipjeBTiel »

Staat mij toch echt bij dat je bij de grens in NL je NLse paspoort moet laten zien en v.v. in de US. Kan eea. dus niet rijmen. Ging het om een business trip betaald door de Federale overheid?

Gr., Flipje
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Wat ik doe sinds ik twee paspoorten heb: NL paspoort om de EU binnen te komen, geen vragen over hoe lang je blijft, hoeveel geld je hebt, en de rij is meestal korter.

Naar de VS met m'n Amerikaanse paspoort, zelfde: geen vragen en de kortste/snelste rij.

Vliegtuigmaatschappijen krijgen altijd heen en terug m'n Amerikaanse paspoort te zien. Heen, omdat dat nou eenmaal makkelijker is, geen problemen met vragen als: hoe lang ben je in de VS gebleven, welk visum heb je? Inchecken in Europa voor de vlucht terug doe ik ook altijd met m'n Amerikaanse paspoort, geen gedonder over: waar is je ESTA formulier, waar is je visum, ze hebben de garantie dat ik in de VS toegelaten word en dat ze dus geen extra kosten zullen hoeven maken. Maar ga dan langs de Europese paspoort controle met m'n Nederlandse paspoort, omdat ik natuurlijk geen stempel van binnenkomst in m'n Amerikaanse paspoort heb.

In de VS zouden ze bij immigratie kunnen vragen waarom ik geen Europees stempel heb, maar dat hebben ze (tot nu toe) nooit gedaan.

Is een beetje jongleren, maar niet onoverkomelijk. Het beste van twee werelden.

En heb zonder problemen dat eens gedaan voor een vliegreis betaald door de Amerikaanse federale overheid.
Sarissa
Amerika-ontdekker

Bericht door Sarissa »

Voor mijn kinderen vind ik het fijn dat ze twee nationaliteiten hebben (Nederlands en Amerikaans). Ze zijn in Amerika geboren, hebben een Amerikaanse vader en daar ook de eerste jaren doorgebracht. Nu wonen we in Nederland. Ze hebben dus een band met beide landen.
Ik heb zelf ook twee paspoorten maar ik zou nooit mijn Nederlandse nationaliteit opgeven. Als ik een van de twee zou opgeven dan zou het de Amerikaanse nationaliteit zijn. Niet omdat we nu in Nederland wonen maar omdat mijn emotionele band met Europa toch sterker is. Ik zeg bewust Europa omdat ik zelf ook niet alleen in Nederland ben opgegroeid en heb gewoond maar ook in Frankrijk, Engeland en Italie. Ik heb dus wel een sterke band met Europa.
Mijn man heeft trouwens naast zijn Amerikaanse paspoort een Iers paspoort omdat hij daar geboren is en zijn moeder Ierse is. Hoewel mijn man nooit in Ierland heeft gewoont na zijn vroegste kindertijd heeft hij toch een emotionele band met Ierland. Vooral door zijn moeder. Hij zou het dus ook niet fijn vinden om die nationaliteit op te geven.
Ik ben blij dat de mogelijkheid er is om meerdere nationaliteiten te hebben, zowel wegens praktische redenen als wegens emotionele redenen.
Praktisch is het voor ons als multi nationaal gezin gewoon handig dat we zonder problemen kunnen reizen en wonen in onze beide landen.
wiepster
Amerika-expert

Bericht door wiepster »

FlipjeBTiel schreef:Staat mij toch echt bij dat je bij de grens in NL je NLse paspoort moet laten zien en v.v. in de US. Kan eea. dus niet rijmen. Ging het om een business trip betaald door de Federale overheid?

Gr., Flipje
Ik was er niet bij toen dochterlief haar laatste update voor haar security clearance had...in eerste instantie was alles goed gekeurd, met beide paspoorten in bezit. Echter op txt-school werd ze opgeroepen om weer een interview af te nemen. Daar werd gevraagd of ze ook reisde met haar nederlandse paspoort, heeft waarschijnlijk in alle eerlijkheid geantwoord en moest mij bellen om het paspoort onmiddelijk op te sturen.
Wat ik begrepen heb, was ze in eerste instantie gewoon in een medisch squadron opgedeeld, maar nu is dat opgegaan in een groter squadron waar ook Security Forces ondervallen en die hebben een hogere clearance.
Ze is vertrokken uit Nederland toen ze 11 jaar was, heeft geen enkel recht op AOW oid., ook kan de nederlandse overheid moelijk doen omdat ze in "buitenlandse" krijgsdienst is gegaan, dus ze heeft er weining problemen mee dat ze het nederlandse paspoort heeft moeten versnipperen. Volgens mij is ze echter nog steeds nederlander, totdat er 10 jaar verloopt en in die tussentijd geen paspoort aanvraagt?
wiepster
Amerika-expert

Bericht door wiepster »

DixieChick schreef:
Ik ben zelf ook erg benieuwd naar hoe die security clearance gaat. Ik meen dat mijn man die van hem laatst weer heeft ingevuld (maar het is pas over een paar maanden due). Ik heb eigenlijk geen idee wat hij onder mijn nationaliteit heeft ingevuld. Ik weet wel dat de meeste vrienden mij nu niet meer opgeven als buitenlandse kennis, omdat ik Amerikaan ben, alhoewel dat dankzij mijn dubbele nationaliteit natuurlijk niet helemaal opgaat.
Hubby heeft er altijd vragen over gehad en ook dochterlief tijdens haar interview. De laatste "upgrade" van hubby was vrij simpel, hij bewaart alles en vult elke keer precies hetzelfde in, om geen rode vlaggen te hijsen, zoals Benno zo mooi aangaf. De laatste keer wilden ze ook nog de "middle-name" van mijn vader weten, en de gegevens van mijn eerste echtgenoot....
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Ik hoorde ook al dergelijke diepgaande vragen via een Belgische die gehuwd is met een Amerikaan. Ze wonen hier in de stad, haar man werkt op Pearson International Airport (waar je dus door de Amerikaanse immigrations gaat als je van hier uit doorvliegt naar de US). Zij is zelfs heel voorzichtig met wat ze mailt en aan de telefoon zegt! Ze vertelde me eens dat ze zelfs al aan de buren vragen gaan stellen zijn of zij ooit verdachte dingen zagen bij hun, verdacht bezoek of zo. Dat is toch echt wel verregaand!
Ook hun financienen (credit rating) worden in 't oog gehouden; wat ik dan weer wel kan begrijpen.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Dat is heel normaal voor security clearances dat ze langs de buren gaan. Wij krijgen ook regelmatig mensen voor onze buren, die voor de CIA werken (duidelijk niet in geheime posities ;)) en anderen. Ik vind dat niet zo vergaand.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
dutchie_in_boston
Amerika-expert

Bericht door dutchie_in_boston »

Voordat mijn man in law enforcement begon, kregen de buren ook allerlei vragen over ons.
FlipjeBTiel
Amerika-expert

Bericht door FlipjeBTiel »

wiepster schreef:Volgens mij is ze echter nog steeds nederlander, totdat er 10 jaar verloopt en in die tussentijd geen paspoort aanvraagt?
Ja, maar als de "Reserves" ook onder "krijgsdienst" vallen (weet ik niet), dan zou ze het automatisch kunnen verliezen als ze een leidinggevende functie heeft/krijgt. Tot die tijd kan ze ook, ipv. een paspoort, een "Verklaring Behoud Nederlanderschap" aanvragen. Andersom kan ze expliciet afstand te doen bij de NLse Ambassade of een NLs Consulaat, maar daar zal ze dat paspoort voor nodig hebben ...

Gr., Flipje
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Laat toch ook allemaal weer zien wat een onzin het opgeven een paspoort is. Als je hart in twee landen ligt maakt het echt niets uit. Ik voelde me zeker niet minder Nederlands in de zeven jaar dat ik geen Nederlands paspoort had :roll:.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Je kunt uitkomen onder dat verlies van Nederlanderschap als je in 'vreemde staats- of krijgsdienst' treedt. Je moet dan een brief schrijven aan de koningin (briefaanhef 'mevrouw', zoals vroeger in mijn schoolagenda stond) en die kan je dan vrijstelling geven, mits het natuurlijk om een bevriend land gaat (en dat is de VS).

Mijn zuster heeft dat indertijd moeten doen toen ze een tijdje op de Japanse ambassade in Den Haag werkte (ze is drs. Japans). En de koningin was toen zo vriendelijk om haar dat inderdaad toe te staan.

Maar dat is natuurlijk de Nederlandse kant, de VS heeft uiteraard zijn (haar?) eigen regeltjes.
Amikix
Amerikakenner

Bericht door Amikix »

Die regel gaat al in als je als ambtenaar voor een ander land werkt? Dan vraag ik me toch af hoeveel mensen eigenlijk officieel gezien hun Nederlanderschap kwijt zijn zonder dat ze dat weten, en wie wel gewoon hun paspoort kunnen verlengen omdat daar niet voor naar je werkplek gevraagd wordt.
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Het zou natuurlijk mogelijk zijn dat die regel voor Nederlander blijven als je voor een andere staat werkt is afgezwakt of niet meer geldt. Ik hou dat niet meer zo bij, omdat ik er niets mee te maken heb.

Of misschien valt dit tegenwoordig onder gedogen, omdat je in soortgelijke gevallen als mijn zus, immers in Nederland blijft wonen, werken en belasting betalen.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer