ned in MO schreef:Je geld op de ned rekening houden en overmaken als de koers gunstig is vind ik ook zo iets raars. Heb je er wel eens aan gedacht dat de koers ook wel eens de andere kant op kan gaan? Dat de euro geen fluit meer waard is? Zo goed gaat nou ook niet in Europa
Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
meer dan 10.000 euro op bank
Re: meer dan 10.000 euro op bank
Als je op eigen houtje naar Amerika bent gekomen, zoals ik , zal je toch wat geld moeten meenemen vanuit NL. Afgelopen zomer nog wilde ik wat bedragen overmaken en €/$ koers was 1:1.21 Het was dus nog nooit zo laag geweest rond $1.20. Ik heb toch even een paar weken gewacht en het geld overgemaakt tegen $1.33 -- ook niet hoog maar ik kon niet langer wachten vanwege verplichtingen.
Je pakt de top 25 die maken een systeem na een bepaalde tijd gaat de rest mee want klanten gaan klagen waarom de kleine banken niet meegaan en als je niet meegaat dan ga je kapot. Ik heb het even opgezocht de VS heeft ruim 7000 banken.ned in MO schreef:Laat ik er dan honderdduizenden banken van maken. In mijn dorp van 3000 inwoners heb je al 4 verschillende banken
- ned in MO
- Amerika-expert
- Contacteer:
Als het zo simpel was hadden ze het al lang gedaan.
-
- Amerika-expert
Of het simpel is, is niet van belang: het gaat om de kosten. Systeem opzetten en onderhouden omvatten een hoop vaste lasten die het voor een kleine bank niet de moeite waard maken als er te weinig klanten gebruik van maken. Het is dan goedkoper om (een deel van) de transactie-kosten, als gevolg van gebruik maken van de grotere bank als tussenpersoon, op te eten voor een goede klant.
Gr., Flipje
Gr., Flipje
Het zal in de VS allemaal veel moeilijker zijn dan in een ongeorganiseerd zooitje als de EU.
- USA2004
- Amerikakenner
- Contacteer:
Kun je binnen Europa snel geld overmaken van 1 land naar het andere? Bijvoorbeeld een betaling vanuit Nederland aan een Spaanse leverancier? Hoe lang duurt zoiets, meestal?DejaVu schreef:Haha ik zat al de hele tijd op het argument "de VS heeft zoveel banken" te wachten want die valt altijd namelijk. Vandaag zei de Duitse minister van Financien dat er in de EU 6000 banken zijn en die hebben allemaal wel een digitaal systeem. Binnenkort komt er een Europese ideal(ben even de eu naam kwijt). In belgie hebben ze ook zoiets, mister cash geloof ik en duitsland heeft ook zoiets maar dat wordt binnenkort allemaal 1. Digitaliseren is een keuze. De banken verdienen er natuurlijk enorm veel aan daarom zijn ze er zo blij mee. In de UK bankieren ze alleen met 1 wachtwoord hoorde ik...
Poeh geen idee, naar Duitsland 2/3 dagen maar dat deed ik 5 jaar geleden voor het laatst. Vanaf 2014 verdwijnen wel de huidige bankrekeningnummers en moet iedereen de internationale IBAN gebruiken binnen de EU. Maar het Europese ideal systeem zorgt er dus wel voor dat de spaanse winkel binnen 1sec weet dat de overboeking binnen is.
Laatst gewijzigd door DejaVu op 12 dec 2012, 22:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Even opgezocht: binnen eu + euro + voor 16.30 = volgende werkdag
- sachasenne
- Amerika-expert
- Partner van: syce
- Aantal x V.S. bezocht: 14
- Contacteer:
Vanuit B naar NL staat meestal dezelfde dag al op de rekening.
Vanuit B naar D ook.
Ik veronderstel dat dat voor de meeste Europese landen geldt.
Als het in Europa kan, kan het in de US toch evengoed?
Vanuit B naar D ook.
Ik veronderstel dat dat voor de meeste Europese landen geldt.
Als het in Europa kan, kan het in de US toch evengoed?
Groetjes,
Carine
Carine
-
- Amerika-expert
Is de EU niet de club die de lengte van een banaan wettelijk vastlegde? Regels zijn er gemakkelijker te maken aan die kant van de plas. 
Zoals gezegd: 'tuurlijk kan het, maar wat simpel is en wat kan is niet van belang, het gaat om de kosten. Je moet ook niet doen alsof een bedrag van NL naar B overboeken "internationaal betalingsverkeer" is: dat zijn in grote lijnen dezelfde overkoepelende banken aan beide zijden. Het is een ander verhaal als een bank afspraken moet maken met en systemen moet afstemmen op een concurrent.
Gr., Flipje

Zoals gezegd: 'tuurlijk kan het, maar wat simpel is en wat kan is niet van belang, het gaat om de kosten. Je moet ook niet doen alsof een bedrag van NL naar B overboeken "internationaal betalingsverkeer" is: dat zijn in grote lijnen dezelfde overkoepelende banken aan beide zijden. Het is een ander verhaal als een bank afspraken moet maken met en systemen moet afstemmen op een concurrent.
Gr., Flipje
Het duurt ook 1 dag naar een kleine bank in Valencia. Hoe staat het met de pizzawet in de VS?
Maar laat de EU aub ergens een keer beter georganiseerd zijn dan de VS. Het is al erg genoeg...

Maar laat de EU aub ergens een keer beter georganiseerd zijn dan de VS. Het is al erg genoeg...

-
- Amerika-expert
Kan vanuit de VS ook: via PNB Paribas. Hier in CA is dat een kwestie van de Bank of the West binnenlopen die deel uitmaken van die groep.
Ging overigens niet om pizza's, maar over tomaten-pasta/puree. Dat kan op een pizza kan zitten, waarna een olijke journalist dat er van gemaakt heeft en alles en iedereen daarover viel, omdat het zo geloofwaardig klonk (zegt ook wel wat over het vertrouwen in Congress). Meer specifiek was de vraag of een hoeveelheid puree hetzelfde mocht tellen als een in volume gelijke hoeveelheid tomaat, ondanks dat het eerste per volume minder voedingsrijk is.
Gr., Flipje
Ging overigens niet om pizza's, maar over tomaten-pasta/puree. Dat kan op een pizza kan zitten, waarna een olijke journalist dat er van gemaakt heeft en alles en iedereen daarover viel, omdat het zo geloofwaardig klonk (zegt ook wel wat over het vertrouwen in Congress). Meer specifiek was de vraag of een hoeveelheid puree hetzelfde mocht tellen als een in volume gelijke hoeveelheid tomaat, ondanks dat het eerste per volume minder voedingsrijk is.
Gr., Flipje
Ik geloof niet dat de kosten de reden zijn van het primitieve karakter van het Amerikaanse bankenstelsel. Het is precies wat Johan67 al zegt: ze hebben gewoon echt geen kaas gegevens van efficientie en de hoge bazen bij de BoA menen oprecht dat ze geweldig vernieuwend bezig zijn. En die informatie heb ik uit de eerste hand.
Er zal nog heel wat water door de Mississipi moeten stromen, wil de Amerikaan bereid zijn afstand te doen van zijn checkboek. En eerlijk is eerlijk: ook ik vind het handig dat ik mijn kids gewoon een check mee naar school kan meegeven als er weer eens geld voor dit of dat nodig is.
Ik had laatst een gesprek met iemand die veel verstand heeft van culturele verschillen, en daar zijn echt mijn ogen van open gegaan. Efficiëntie is echt ONS ding. Onze drang naar vrije tijd (die de Amerikanen helemaal niet kennen) maakt dat we zo weinig mogelijk tijd kwijt willen zijn met dingen die ons afhouden van die vrije tijd. We hebben dus haast om thuis te komen, haast om boodschappen te doen, haast om ons aktielijstje af te handelen, en dat alles is alleen maar mogelijk als we alles zo efficiënt mogelijk regelen. De Amerikaan leeft echter niet voor zijn vrije tijd. Het maakt hem helemaal niks uit dat hij 4 formulieren moet invullen om een stempel te krijgen waarmee hij achteraan in een lange rij kan aanschuiven. De Amerikaan ziet dat niet als tijdverspilling, maar gewoon als onderdeel van zijn dag. En daar gaat het (in onze ogen) dus mis, want wat is met zo'n instelling nog het nut van efficiency? En waarom zou je hele dure systemen laten ontwikkelen als iedereen zonder die systemen ook prima kan leven?
Ik begrijp het inmiddels allemaal een stuk beter, al kan ik me af en toe nog steeds kapot ergeren aan het gebrek aan efficiëntie. Ik moest van de week een doktersrekening betalen, ter plekke uiteraard, en dat kon alleen cash of met een check. En dan heb ik het over een gerenommeerde neuroloog met een wachtlijst van ettelijke maanden. Uiteindelijk verliet ik het pand met een vel papier waarop met de hand (en in potlood!) het betaalde bedrag was geschreven. Nadat het eerst nog een keertje (zichtbaar!) was uitgegumd en gecorrigeerd. En daar mee mag ik dan in Nederland mijn geld proberen terug te krijgen van de verzekering. Je kunt het gewoonweg niet uitleggen aan iemand die het zelf niet mee heeft gemaakt.
Er zal nog heel wat water door de Mississipi moeten stromen, wil de Amerikaan bereid zijn afstand te doen van zijn checkboek. En eerlijk is eerlijk: ook ik vind het handig dat ik mijn kids gewoon een check mee naar school kan meegeven als er weer eens geld voor dit of dat nodig is.
Ik had laatst een gesprek met iemand die veel verstand heeft van culturele verschillen, en daar zijn echt mijn ogen van open gegaan. Efficiëntie is echt ONS ding. Onze drang naar vrije tijd (die de Amerikanen helemaal niet kennen) maakt dat we zo weinig mogelijk tijd kwijt willen zijn met dingen die ons afhouden van die vrije tijd. We hebben dus haast om thuis te komen, haast om boodschappen te doen, haast om ons aktielijstje af te handelen, en dat alles is alleen maar mogelijk als we alles zo efficiënt mogelijk regelen. De Amerikaan leeft echter niet voor zijn vrije tijd. Het maakt hem helemaal niks uit dat hij 4 formulieren moet invullen om een stempel te krijgen waarmee hij achteraan in een lange rij kan aanschuiven. De Amerikaan ziet dat niet als tijdverspilling, maar gewoon als onderdeel van zijn dag. En daar gaat het (in onze ogen) dus mis, want wat is met zo'n instelling nog het nut van efficiency? En waarom zou je hele dure systemen laten ontwikkelen als iedereen zonder die systemen ook prima kan leven?
Ik begrijp het inmiddels allemaal een stuk beter, al kan ik me af en toe nog steeds kapot ergeren aan het gebrek aan efficiëntie. Ik moest van de week een doktersrekening betalen, ter plekke uiteraard, en dat kon alleen cash of met een check. En dan heb ik het over een gerenommeerde neuroloog met een wachtlijst van ettelijke maanden. Uiteindelijk verliet ik het pand met een vel papier waarop met de hand (en in potlood!) het betaalde bedrag was geschreven. Nadat het eerst nog een keertje (zichtbaar!) was uitgegumd en gecorrigeerd. En daar mee mag ik dan in Nederland mijn geld proberen terug te krijgen van de verzekering. Je kunt het gewoonweg niet uitleggen aan iemand die het zelf niet mee heeft gemaakt.
-
- Amerika-expert
Haha, volgens mij leven we niet in hetzelfde Amerika.
Een doktorsrekening die niet met credit card (of maandelijkse betalingen) afgehandeld kan worden is mij vreemd. Zelfde geldt voor de rest van je betoog: ik herken het totaal niet.
Gr., Flipje

Gr., Flipje
Cultuurverschillen inderdaad. Zo heb ik een collega die eigenlijk nooit vakantie opneemt en dus ook steeds maximaal opspaart en dus dagen verliest. Zoals Obelix al zei: rare jongens die Amerikanen.
Ongeacht welke bank in de EU zonder een groep oid.
@Dimona, de banken in de EU hebben dit alleen ingevoerd zodat ze meer winst konden maken op het betalingsverkeer. Ik denk niet dat de Amerikaanse banken daar vies van zijn. Dat Amerikanen niet moeilijk doen over wachten en papieren invullen dat kan, dat weet ik niet. Vaak gaat het er ook om dat een klant niet weet wat hij wilt. Als een klant niet weet dat hij met zijn telefoon in 2 drukken 10000 dollar kan versturen naar een andere US bank dan vraagt die er ook niet naar.
Als Apple 10 jaar geleden zou hebben gevraagd "wat voor apparaat wilt u?" Dan was het resultaat niet "een groot touchscreen met internetmogelijkheden en apps".
PS. al die banken apps gebruik ik niet. In mijn ogen zit daar teveel gevaar in.
@Dimona, de banken in de EU hebben dit alleen ingevoerd zodat ze meer winst konden maken op het betalingsverkeer. Ik denk niet dat de Amerikaanse banken daar vies van zijn. Dat Amerikanen niet moeilijk doen over wachten en papieren invullen dat kan, dat weet ik niet. Vaak gaat het er ook om dat een klant niet weet wat hij wilt. Als een klant niet weet dat hij met zijn telefoon in 2 drukken 10000 dollar kan versturen naar een andere US bank dan vraagt die er ook niet naar.
Als Apple 10 jaar geleden zou hebben gevraagd "wat voor apparaat wilt u?" Dan was het resultaat niet "een groot touchscreen met internetmogelijkheden en apps".
PS. al die banken apps gebruik ik niet. In mijn ogen zit daar teveel gevaar in.
-
- Amerika-expert
@oeboemoe: Wel, ik heb een collega die zo door zijn vakantiedagen heenbrandt, dat hij regelmatig "leave-without-pay" neemt (is gisteren al vertrokken voor zijn Kerstvakantie en in januari pas terug). Zal ik nu mijn of jouw collega generaliseren en verheffen tot toonbeeld van cross-Atlantische cultuurverschillen?
Maar het deert mij verder niet welke bank wat kan: voor elke transactie-soort heb ik er tenslotte maar 1tje nodig. Zolang het kan, snel gaat, en gratis is, ben ik verder tevreden.
Gr., Flipje

Snap ik.DejaVu schreef:Ongeacht welke bank in de EU zonder een groep oid.

Gr., Flipje
Ik herken zowat echt alles. Het gebrek aan efficiëntie is echt schreeuwend. Daartegenover staat dat ze in Amerika echt heel veel mensen aannemen voor taken die wij in NL echt met de helft van mensen doen. De service is daarom vaak veel beter in Amerika. Ik erger me niet meer aan de Amerikaanse traagheid... misschien gewoon accepteren en relaxter door het leven gaan.
FlipjeBTiel schreef:Haha, volgens mij leven we niet in hetzelfde Amerika.Een doktorsrekening die niet met credit card (of maandelijkse betalingen) afgehandeld kan worden is mij vreemd. Zelfde geldt voor de rest van je betoog: ik herken het totaal niet.
Gr., Flipje
-
- Amerika-expert
Ah, maar over welke efficientie hebben we het nu? Paar dagen terug liep ik bij Citi binnen, en daar stonden gelijk 3 mensen klaar om mij te helpen. Is niet efficient van Citi uit gezien, want ze stonden natuurlijk te nietsen voordat ik binnenkwam, maar voor mij was het wel efficient: geen rij, en ik koos de persoon die een comfortabele stoel had klaarstaan. Soortgelijk bij OSH kort daarna: 2 mensen aan de deur die vroegen waar ik naar op zoek was, zodat ze mij direct naar de juiste rij konden wijzen. Terwijl ik de ene uitlegde wat ik wilde hebben, bracht de ander mij een winkelwagentje. Niet efficient van OSH uitgezien, wel van mijn kant. En eigenlijk is het hetzelfde met de check via Tante Pos: voor mij is het klikkerdieklik als ik de tuinman moet betalen en kost geen postzegel. Niet efficient voor de bank, wel voor mij.
Maar, ik had de indruk dat dimona het over iets anders had, zoals het braaf in de rij staan voor een stempel op formulier nr. 4. Heb juist de indruk dat mensen hier veel gemakkelijker stampij maken en de manager erbij roepen. En zelfs het toonbeeld van bureaucratie, de DMV, geeft online in real-time aan hoe lang de rij is, zodat je kunt beslissen of je beter nu of later kunt gaan. Of vrije tijd niet als belangrijk zien zoals dimona aangeeft: het hele huis zit juist vol decadente gadgets en gemakken zodat we zo min mogelijk tijd aan diverse huistaken hoeven te besteden. Heck, er zijn 12 miljoen illegalen in dit land zodat Amerikanen niet in de tuin hoeven te werken of te hoeven stofzuigen, maar van hun vrije tijd kunnen genieten.
Gr., Flipje
Maar, ik had de indruk dat dimona het over iets anders had, zoals het braaf in de rij staan voor een stempel op formulier nr. 4. Heb juist de indruk dat mensen hier veel gemakkelijker stampij maken en de manager erbij roepen. En zelfs het toonbeeld van bureaucratie, de DMV, geeft online in real-time aan hoe lang de rij is, zodat je kunt beslissen of je beter nu of later kunt gaan. Of vrije tijd niet als belangrijk zien zoals dimona aangeeft: het hele huis zit juist vol decadente gadgets en gemakken zodat we zo min mogelijk tijd aan diverse huistaken hoeven te besteden. Heck, er zijn 12 miljoen illegalen in dit land zodat Amerikanen niet in de tuin hoeven te werken of te hoeven stofzuigen, maar van hun vrije tijd kunnen genieten.

Gr., Flipje
Maar waar zit die winst hem dan in? Want als ik vanuit Nederland geld overmaak naar Duitsland, dan zijn daar geen kosten aan verbonden, dus ik vind het moeilijk te doorzien wie daar dan aan zit te verdienen.DejaVu schreef:@Dimona, de banken in de EU hebben dit alleen ingevoerd zodat ze meer winst konden maken op het betalingsverkeer.
Ja, precies, ik denk dat de meeste Amerikanen helemaal geen idee hebben van alle mogelijkheden die er bij ons al lang zijn. Zelfs die BoA mensen waar ik het hier boven over had, begrepen oprecht niet wat nou precies het probleem was met hun geavanceerde elektronische overboekingssysteem. Het feit dat er zoveel menselijke handelingen mee gemoeid zijn, vonden ze juist een teken dat het goed geregeld is (want veel controlemechanismes).Als Apple 10 jaar geleden zou hebben gevraagd "wat voor apparaat wilt u?" Dan was het resultaat niet "een groot touchscreen met internetmogelijkheden en apps".
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 1 Reacties
- 4375 Weergaves
-
Laatste bericht door jeppiepruts