Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Vrijheid van Meningsuiting

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
dora
Amerikakenner

Bericht door dora »

Dus: Amerikanen zijn backstabbers. Vast niet allemaal, maar de kliek daar in NJ heb ik maar één woord voor: achterbaks.
Ik woon in NJ dus het moet hier ergens in de buurt zijn. Maar het klinkt mij ook erg uitzonderlijk in de oren. Wij zitten niet bij een kerk, maar veel Europeanen die we hier kennen hebben erg positieve ervaringen met kerkgemeenschappen om een vriendenkring op de bouwen als je net aankomt in de VS.
Toch knap van die mensen dat ze staande bleven, moet niet makkelijk zijn in zo'n dorp.

Dora
rene.jager
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door rene.jager »

dora schreef:Ik woon in NJ dus het moet hier ergens in de buurt zijn. Maar het klinkt mij ook erg uitzonderlijk in de oren. Wij zitten niet bij een kerk, maar veel Europeanen die we hier kennen hebben erg positieve ervaringen met kerkgemeenschappen om een vriendenkring op de bouwen als je net aankomt in de VS.
Toch knap van die mensen dat ze staande bleven, moet niet makkelijk zijn in zo'n dorp.

Dora
Ik heb een aantal jaren geleden een zelfde ervaring gehad als novw op de Veluwe, om precies te zijn een bepaalde school in Putten. Met andere woorden niet de Veluwe, maar alleen Putten en zelfs niet alleen Putten, maar een paar mensen die op die specifieke school in Putten werkten. (Misschien kwamen ze niet eens uit Putten.) Wat dat aangaat herken ik de felle reactie van novw wel een beetje. Na die vervelende ervaring die ik daar had, mocht er wat mij betreft een bom vallen op héél de veluwe, sterker, ik had 'm zelf met veel liefde willen gooien. Als ik destijds mijn frustratie aan iemand kenbaar moest maken dan kan ik je vertellen dat wat novw hier ons meldt kinderspel is bij wat er uit mijn "scheur" werd opgerakeld.

Later, als de wonden weer wat geheeld zijn leert men over het algemeen weer wat te relativeren (althans zo ging het bij mij :wink: )
Als ik nu terugdenk aan die tijd, kan ik eigelnlijk alleen maar met veel medelijden aan die desbetreffende stumpers terugdenken en rijd ik inmiddels al weer met veel plezier door Putten en over de rest van de Veluwe en is van moordneigingen niets meer te bespeuren.

Conclusie voor mij: Ik denk dat novw niet zo gefrustreerd in elkaar steekt als sommigen hier denken. Zijn pech is echter dat door het opschrijven van zijn frustraties, elke punt en komma door anderen uitgeplozen en uitvergroot kunnen worden. Iedereen kan ook thuis op z'n gemak eens nadenken hoe zijn zijn quotes neergesabeld kunnen worden. Hiermee blijkt maar weer eens dat je erg voorzichtig moet zijn met je uitspraken op een geschreven forum. Je kwets mensen snel zonder dat je het wellicht zo bedoelt. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat hij van plan was om ons eens even lekker tegen zich in het harnas te jagen.
Zo ken ik namelijk nog wel een opmerking van een forumlid dat helemaal verkeerd had kunnen vallen, zonder dat dat zijn bedoeling was.
...vanaf 8 augustus 3 weken naar de Franse Alpen. (Mooi land.... alleen jammer dat er Fransen wonen.)
Wellicht zou het werken dat wanneer je iets vervelends wil schrijven op het forum je eerst maar eens een kop koffie gaat drinken of zo, voordat je je frustratie er maar zo uitknalt.

(hoe was het ook alweer...) I rest my case
Laatst gewijzigd door rene.jager op 30 aug 2006, 10:04, 1 keer totaal gewijzigd.
hekkie
Amerika-expert
Partner van: Jhek
Aantal x V.S. bezocht: 20
Contacteer:

Bericht door hekkie »

René, ik sta hier helemaal achter. Je had het naar mijn mening niet beter kunnen verwoorden. Bedankt!

Gr. Marjan
Gr. Marjan

20 USA-reizen:
Xerxes
Amerikafan

Bericht door Xerxes »

rperre schreef:
Op dit moment heb ik echter maar 1 doel en dat is het U.S. Citizenship zodat ik hier echt kan doen wat ik wil en kan zeggen wat ik wil en wanneer ik dat wil!

Richard
Daar heb je echt geen U.S. Citizenship voor nodig hoor. Je kan nu al 'doen' en zeker zeggen wat en wanneer je wilt; de US Constitution does apply to every resident (Citizen or Immigrant) in the U.S. Misschien nu al jou meningen delen, je kan soms versteld staan van mensen die het met je eens zijn.

What are the 'apparent reasons'?
Live and let live is what I aspire to
American
Californian
rperre
Amerika-expert

Bericht door rperre »

Xerxes schreef:What are the 'apparent reasons'?
Denial of Citizenship
Rperre is op 28-4-2011 door een helicopterongeval om het leven gekomen. We zullen hem missen.
Xerxes
Amerikafan

Bericht door Xerxes »

rperre schreef:
Xerxes schreef:What are the 'apparent reasons'?
Denial of Citizenship
on what basis? Because you don't agree with Joran van der Sloot supposed guilt? Ten tijde van mijn green card periode marcheerde ik in rally's die tegen policy was van de U.S., etc. etc. Je hebt het recht om je mond open te doen.
Live and let live is what I aspire to
American
Californian
rperre
Amerika-expert

Bericht door rperre »

hehe, die reden is natuurlijk niet de enige, en ik begrijp wat je bedoeld. Maar de stille angst om toch afgewezen te worden omdat je ergens teveel gepraat hebt over "issues" is het mij niet waard. Ik wil ook nog eens bij de overheid gaan werken over een aantal jaar, dus ik houdt liever mijn gedachtes ------ mijn gedachtes.

Maar ik begrijp je uitleg, tx

Richard
Rperre is op 28-4-2011 door een helicopterongeval om het leven gekomen. We zullen hem missen.
sweatbox
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door sweatbox »

rperre schreef:hehe, die reden is natuurlijk niet de enige, en ik begrijp wat je bedoeld. Maar de stille angst om toch afgewezen te worden omdat je ergens teveel gepraat hebt over "issues" is het mij niet waard. Ik wil ook nog eens bij de overheid gaan werken over een aantal jaar, dus ik houdt liever mijn gedachtes ------ mijn gedachtes.

Maar ik begrijp je uitleg, tx

Richard
Ik vind dit wel aardig zoals je dat zegt. Vrijheid van meningsuiting betekent dat je inderdaad mag zeggen wat je denkt, binnen zekere grenzen. Vrijheid van meningsuitng garandeerdt niet dat het geen consequenties zal hebben.
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Ik zou me maar niet te ongerust maken.

Ik ben indertijd, in de jaren zestig en zeventig behoorlijk actief geweest in de Nederlandse beweging tegen de oorlog in Vietnam. Ik ben zelfs een van d redacteuren geweest van het Vietnam Bulletin en heb een aantal demonstraties helpen organiseren en heb een aantal stukken over de oorlog en de anti-oorlogsbeweging in de VS gepubliceerd in de Haagse Post

Ik ben indertijd (1976) op een journalistenvisum van De Groene Amsterdammer (linkser kan het al haast niet) in de VS gekomen. Zonder problemen. Mocht ook zonder problemen naar de inauguratie van Jimmy Carter en mocht ook de perskamer van het Witte Huis (en het Oval Office) in bij Carter.

Heb geen enkel probleem gehad met het krijgen van een groene kaart en bij het worden van Amerikaans staatsburger is er niets, maar dan ook helemaal niets aan de hand geweest (terwijl ik al meteen bij het begin van mijn 'toelatingsexamen' heb gezegd dat ik zou beloven en niet zweren omdat ik niet in god geloof).

Vrijheid van meningsuiting werkt hier echt. Zelfs voor bezoekers en groene kaart houders.

O ja, bij mijn dienstkeuring in Nederland indertijd heb ik gezegd dat ik dienst zou gaan weigeren. Waarop ik doorgestuurd werd naar de psychiater, want als je niet soldaat wilt worden en leren hoe zoveel mogelijk mensen zo efficient mogelijk af te maken, dan moet er wel wat mis met je zijn.

De psychiater en ik waren het erover eens, dat ik best normaal was, en ik ben dus goedgekeurd. Uiteindelijk is er door allerlei uitstel (studeren, voor de klas staan) afstel van gekomen. Maar ook dat is nooit zelfs maar ter sprake gekomen bij het Amerikaan worden.

Natuurlijk, als je regelmatig roept dat er hoognodig een gewapende revolutie moet komen in de VS, dan loop je de kans dat er uiteindelijk wat tegen je gedaan wordt. Maar gewoon kritiek op iets dat je niet aanstaat, of dat nou tegen je plaatselijke lijkschouwer, hondemepper, burgemeester of de president is, dat zal je geen problemen opleveren.

En als dat wel zo zou zijn, dan is er altijd nog de A(merican) C(ivil) L(iberties) U(nion), die voor je op zal komen (die verdedigt zelfs het recht van nazi's om door een Joodse wijk te trekken.)
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
Joke
Amerikakenner

Bericht door Joke »

En ik dacht dat ik de enige was die dit heeft gedaan:

(terwijl ik al meteen bij het begin van mijn 'toelatingsexamen' heb gezegd dat ik zou beloven en niet zweren omdat ik niet in god geloof).
rene.jager
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door rene.jager »

Toch zou ik me net als Richard wel wat meer "low profile" houden met in het achterhoofd de functie die hij zou willen bekleden.
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Volgens mij moet je het wel heel bont maken om niet ambtenaar te mogen worden in de VS.

Met alle schandalen zo langzamerhand in de regering Bush lijkt het zelfs wel alsof je en je vriendjes verrijken op kosten van de belastingbetaler zo langzamerhand een vereiste wordt voor een hoge functie. En als je het dan echt slecht doet, kun je nog een medaille krijgen ook! (Zie Paul Bremer, Tenet van de CIA en nog een paar van die 'lichten').
Mack
Amerika-expert

Bericht door Mack »

Wow... Ben ik even op vakantie, kom ik terug: wat een reacties! Wat een ruzies!! Tsjonge...

Maar goed, het bewijst inderdaad het moeilijke van dit onderwerp...

Misschien kunnen we gewoon eventjes nadenken voordat we iets zeggen of typen, vooral als het negatiefs is...

(ik weet van mijzelf dat ik wel eens reacties typ die ik vervolgens niet plaats)

Sorry dat ik het de moderators zo moeilijk heb gemaakt met dit topic!!! :wink:

PS: ik heb zelf 9 weken in NJ gewoond en ik ben alleen maar aardige mensen tegengekomen
Mack
MW Drawings

2002: NY, NJ, PA, MI, IN, IL, WI, MN, ND, MT, WY, ID, WA
2005: NY, NJ, PA
2008: CA, NV, AZ, UT
2010: NY, CT, RI, MA, VT, NH, ME
2012: NY, CA, NV, AZ, UT
2013: NY
laska
Amerikafan

Bericht door laska »

Benno,

Ik kan er heel erg naast zitten maar in de journalistiek zijn de gevolgen van jouw mening anders dan van iemand die voor een functie soliciteert bij DOD , DOJ of DOT om maar eens een alfabetsoep aan government instellingen op te noemen. Persvrijheid is een heel erg kostbaar goed en zover ik daar over kan oordelen worden journalisten bijzonder weinig in de weg gelegd om hun visie te kunnnen publiceren. Veel onrecht komt aan het licht dankzij het werk van journalisten( Watergate) en dat moet zo blijven. Maar ik denk niet dat het in je voordeel zal werken als voor een baan bij DoD bij een background check naar voren komt dat je een rebellious barricade verleden hebt. Je mening voor je houden als die teveel van de norm afwijkt lijkt me helemaal niet zo'n gek idee.
Was that for us?
doreennicole
Amerika-expert

Bericht door doreennicole »

Agreed. Journalisten hebben veel meer vrijheden hier, juist omdat ze zich al gauw op de Vrijheid van Meningsuiting kunnen beroepen en ook een mega achterban, inclusief dure lawyers, hebben. Die gaan de willekeurige aanvrager van een green card/citizenship niet helpen als hij afgekeurd wordt op basis van zijn affiniteit met "verdachte" organisaties.

Daarnaast Benno zijn verhaal is van 30 jaar geleden, ik weet dat er sinds mijn procedures, resp 12 en 6 jaar geleden, van alles is veranderd, o.a. dat ze veel strenger zijn geworden in hun selectie, dus het lijkt me dat Benno zijn advies niet super relevant is voor iemand die nu door de procedure gaat (no offense meant, Benno)

En finally, het is zeker mogelijk om niet op God te hoeven zweren (zowel in die procedure als bijv in court: do you swear to tell the truth, etc, etc. so help me god?). Omdat naast vrijheid van meningsuiting er ook een ander groot goed is hier, en dat is vrijheid van godsdienst. Er zijn dus vele mensen die niet op God zweren, omdat ze helemaal niet in hem geloven, of omdat ze Boeddhist zijn of Hindi of wat dan ook. De tekst is dus zeker aan te passen.
SEEING IS BELIEVING
dujardin
Amerikafan

Bericht door dujardin »

Vrijheid van meningsuiting is één van de fundamenten van de Amerikaanse rechtsstaat. Vrij naar Voltaire: "I disagree with everything you say, but I will fight to the death for your right to say it."
Loek
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Loek »

Soms realiseer je niet wat het betekent om vrijheid van meningsuiting te hebben, totdat je ergens bent waar het wat minder is. Ik was gisteren met een groep op toer onder andere op Tiananmen Square. Onze gids vroeg ons te wachten met politiek geladen vragen tot we weer in de bus zaten. Het is in de laatste jaren hier wel wat soepeler geworden, maar bij zo'n soort opmerking realiseer je pas welke vrijheid wij bezitten.
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

D'r is inderdaad wel wat veranderd de afgelopen 30 jaar. Maar ik ben drie jaar geleden pas Amerikaan geworden, dus na 9/11.

En banen bij DoD, DoJ en zo, ach bij de volgende (Democratische) president zou het best eens een voordeel kunnen zijn voor een benoeming, dat je het eens was met het 'andere' Amerika, dat je net als Clinton tegen de oorlog hebt gedemostreerd en dat je kritisch kunt nadenken, iets waaraan het de huidige groep nog wel eens ontbreekt.

Maar ik heb inderdaad, natuurlijk makkelijk praten.
hekkie
Amerika-expert
Partner van: Jhek
Aantal x V.S. bezocht: 20
Contacteer:

Bericht door hekkie »

Bennogr schreef:D'r is inderdaad wel wat veranderd de afgelopen 30 jaar. Maar ik ben drie jaar geleden pas Amerikaan geworden, dus na 9/11.
Waarom heeft dat zo lang geduurd Benno? Of heb ik iets gemist?

Gr. Marjan
Gr. Marjan

20 USA-reizen:
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Correct me if I'm wrong, Benno, maar ik denk, dat het te maken had met het feit, dat voor 2003 Nederland geen dubbele nationaliteit toeliet. Nu wel, als je aan bepaalde voorwaarden voldoet.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer