Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

hoeveel fooi geven?

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
pbuyse1
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 35

Re: hoeveel fooi geven?

Bericht door pbuyse1 »

Je betaalt inderdaad geen tip op het bedrag met taxes erbij, zoals hierboven reeds vermeld. Twintig percent is het makkelijks uit te rekenen. Moet wel zeggen dat ik toen ik jonger was en minder geld uit te geven had het meestal bij 15 pct hield. Maar denk dat toen de tip vereisten ook lager waren dan nu.
Nu dus meestal 20 pct. Een keer in Dallas BBQ in NYC, minder dan 10 pct gegeven. Hoofdgerecht kwam bijna onmiddelijk na de starters (waren er nog niet eens aan begonnen), en dat vond ik toch iets te grof om een goede tip te krijgen. De 10 pct was een tip op zichzelf, lol.
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

pbuyse1 schreef:Een keer in Dallas BBQ in NYC, minder dan 10 pct gegeven. Hoofdgerecht kwam bijna onmiddelijk na de starters (waren er nog niet eens aan begonnen), en dat vond ik toch iets te grof om een goede tip te krijgen. De 10 pct was een tip op zichzelf, lol.
Waarschijnlijk vonden ze het zelf juist extreem goede service, haha.
pbuyse1
Amerikakenner

Bericht door pbuyse1 »

Hij schrok wel toen ik liet weten niet echt gediend te zijn dan al mijn hoofdgerecht te krijgen.
DejaVu
Amerika-expert

Bericht door DejaVu »

Waarom geef je 10% fooi wanneer de service slecht is?
Ta2 Gerrit
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door Ta2 Gerrit »

dimona schreef:
pbuyse1 schreef:Een keer in Dallas BBQ in NYC, minder dan 10 pct gegeven. Hoofdgerecht kwam bijna onmiddelijk na de starters (waren er nog niet eens aan begonnen), en dat vond ik toch iets te grof om een goede tip te krijgen. De 10 pct was een tip op zichzelf, lol.
Waarschijnlijk vonden ze het zelf juist extreem goede service, haha.
:lol: Het kan mij ook vaak niet snel genoeg gaan, maar als je dat overkomt, en het stoort je, dan stuur je het toch gewoon terug. Daar zal niemand van opkijken, want ook dat is service.
Als je niet tevreden bent kun je dat gewoon melden, en er wordt nog op gereageerd ook, in tegenstelling tot vaak hier in NL. En als je er met de bediening niet uitkomt, zal die vaak uit eigen beweging een manager erbij roepen, die het probeert op te lossen. En ook dat is service.
Of je daar nu blij mee bent of niet, het valt allemaal onder service, en ze doen (meestal) hun stinkende best want service pays tips.

Wij tippen ook nagenoeg altijd 20%, soms over het bruto, andere keer over het netto bedrag, als het maar op een mooi rond getal uitkomt :wink: Dat percentage is in de loop der jaren wel geindexeerd, in den beginne lag de max op 15%. Het hoort erbij, en bepaald voor een groot deel het salaris van het personeel.
Slechte ervaringen hebben wij nog niet heel veel gehad, maar die enkele keer werd het keurig opgelost met een drankje/desert van het huis of een mindering op de rekening, en ging dan meestal over de kwaliteit van het eten. Voor ons had dat geen invloed op de tip, behalve als het echt aan de bediening lag, dan werd de tip iets minder.

En voor de "gestoorde hollanders" onder ons :mrgreen: , als we dan toch naar Hollandsche normen willen rekenen, reken dan maar eens om wat je voor dezelfde goede maaltijd in Nederland betaald, zonder een dubbeltje fooi (want die zit er immers hier al bij in), dan kom je nog een stukje duurder uit dan die juicy steak bij Longhorn (e.a.) met zijn 20% "gewenste" tip.
Been There, Done That, Will Probably Do It Again.......Many Times. Onze reissite; DILLIGAF
Afbeelding
2010 "I've been standing on a corner in Winslow Arizona"
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

DejaVu schreef:Waarom geef je 10% fooi wanneer de service slecht is?
Omdat wat wij verstaan onder fooi iets wezenlijk anders is dan bedieningsgeld in de VS. De fooi is in feite onderdeel van het bedieningsgeld.
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

Ta2 Gerrit schreef:Als je niet tevreden bent kun je dat gewoon melden, en er wordt nog op gereageerd ook, in tegenstelling tot vaak hier in NL. En als je er met de bediening niet uitkomt, zal die vaak uit eigen beweging een manager erbij roepen, die het probeert op te lossen. En ook dat is service.
Of je daar nu blij mee bent of niet, het valt allemaal onder service, en ze doen (meestal) hun stinkende best want service pays tips.
Eens! Nederlanders zijn meestal niet gewend om zo te denken. We laten alles gebeuren en gaan pas achteraf klagen als het niet goed is geweest, in plaats van de serviceverlener de kans te geven het goed te maken op het moment dat het nog kan.
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

pbuyse1 schreef:Hij schrok wel toen ik liet weten niet echt gediend te zijn dan al mijn hoofdgerecht te krijgen.
En wat gebeurde er toen?
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Ta2 Gerrit schreef:
:lol: Het kan mij ook vaak niet snel genoeg gaan, maar als je dat overkomt, en het stoort je, dan stuur je het toch gewoon terug. Daar zal niemand van opkijken, want ook dat is service.
Als je niet tevreden bent kun je dat gewoon melden, en er wordt nog op gereageerd ook, in tegenstelling tot vaak hier in NL. En als je er met de bediening niet uitkomt, zal die vaak uit eigen beweging een manager erbij roepen, die het probeert op te lossen. En ook dat is service.
Inderdaad. Bedenk namelijk dat Amerikanen niet naar een BBQ gaan om uren te tafelen :). Wij voorkomen bovenstaand "probleem" door eerst de starters te bestellen en pas als die op tafel staan de hoofdgerechten. Misschien een tip voor de toekomst.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
pbuyse1
Amerikakenner

Bericht door pbuyse1 »

Toen gebeurde er niets. En toch nog 10 pct gegeven omdat het waarschijnlijk niet de arme man's fout was. On the plus side, de ribs waren wel lekker. Denk dat de fout lag aan het feit dat we dachten in een eetfabriek als Dallas BBQ een rustige maaltijd konden genieten. En die Dallas BBQ in NYC is echt gigantisch.
Laredo
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 12

Bericht door Laredo »

Morgen gaan we trouwen in Vegas en daarna een rondrit maken met een limo over de strip. In de limo gaan 10 personen in totaal. Ik heb dit al vooruit betaald waarbij een "base gratuity" van 20% al is toegevoegd aan de rekening en betaald. Hoor je dan ook nog een tip aan de chauffeur te geven of dekt die base gratuity dat al?
2023 Florida | 2025 Philadelphia - New York (Cruise Bahamas) - Washington
2013 Florida | 2012 Las Vegas | 2012 Denver - SF - LA | 2011 Nevada
2011 New York & Florida | 2010 Florida | 2009 New York
familietrip 2004 New York - Niagara Falls - Washington | 1996+ 1995 westkust
Hans_Belgium
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 18

Bericht door Hans_Belgium »

Dat is een base gratuity, dus een basis fooi, je kan daar nog iets aan toe voegen, maar dat hoeft niet.
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

Laredo schreef:Morgen gaan we trouwen in Vegas en daarna een rondrit maken met een limo over de strip. In de limo gaan 10 personen in totaal. Ik heb dit al vooruit betaald waarbij een "base gratuity" van 20% al is toegevoegd aan de rekening en betaald. Hoor je dan ook nog een tip aan de chauffeur te geven of dekt die base gratuity dat al?
Met zo'n "base gratuity" zou ik me niet verplicht voelen de chauffeur nog extra te tippen. Veel plezier morgen!
US-fanboy
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 25

Bericht door US-fanboy »

Veel plezier morgen en alvast gefeliciteerd met je trouwen natuurlijk :thumbup:
bedeve
Amerika-expert

Bericht door bedeve »

Laredo schreef: In de limo gaan 10 personen in totaal. Ik heb dit al vooruit betaald waarbij een "base gratuity" van 20% al is toegevoegd aan de rekening en betaald. Hoor je dan ook nog een tip aan de chauffeur te geven of dekt die base gratuity dat al?
De "base " op basis van het aantal deelnemers is wat te veel. 18% is het max.
Als de driver top en meerwaarde is geef je hem nog wat extra in de hand.
Dat maakt dan ook niet meer uit.
Heel veel plezier en dolle pret toegewenst !!
the proof of the pudding is in the eating
Wil je meer info over jouw voordelen van een Amex Flying Blue creditcards....
Wil je een referral om bij een anvraag meer Flying Blue Miles te ontvangen ...
Stuur mij een PB !
PeterPaul
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 25

Bericht door PeterPaul »

Voor degene die problemen hebben met het uitrekenen van de tip en in het bezit zijn van een iPhone, in de iTunes app store is een gratis app verkrijgbaar die het voor je uitrekent. Je tikt het bedrag in en aan de linkerkant zitten 3 knoppen, 15%, 18% en 20%, je drukt daarna op de = en je ziet het tipbedrag en het totaalbedrag, easy. Gewoon even zoeken op “NYC TIP”.

Petra heeft natuurlijk gelijk, er eten veel meer mensen van die tip, niet tevreden, manager erbij, de boel laten oplossen en gewoon 15% geven.
Eve88
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 3

Bericht door Eve88 »

Doet me denken aan afgelopen zomer toen ik met een Australische vriendin in New York was. Ze is nogal erg "stuck in her own ways" en zowat het "my way, right way" type , en het was ook erg moeilijk haar duidelijk te maken dat fooi in Amerika iets anders is als in Australie (waar het is zoals in Europa: een extraatje). Ze vertelde me dat ze ergens was gaan lunchen en dat de bediening errrg slecht was (haar amper aanspreken, negeren, laten wachten, onbeleefd, ...) en ze had dus geen fooi gegeven. Ze verliet toen de zaak en de ober kwam achter haar aan "Hey, in this country we tip!" en dan had ze gezegd "Well, your service is crap." :lol:

Ik moest er wel om lachen toen ik het hoorde, maar ik zou het zelf nooit durven of doen. Toen we samen op restaurant waren met goede bediening wilde ze ook amper fooi geven.. Ik vond dat niet echt kunnen dus zei dat ik dan wel wat meer zou geven, en probeerde haar nogmaals uit te leggen dat het gewoon zo hoort in de US. Uiteindelijk heeft ze wel fooi gegeven. :) Het is echt moeilijk om het sommige mensen duidelijk te maken.
DejaVu
Amerika-expert

Bericht door DejaVu »

Eve88 schreef:Ze vertelde me dat ze ergens was gaan lunchen en dat de bediening errrg slecht was (haar amper aanspreken, negeren, laten wachten, onbeleefd, ...) en ze had dus geen fooi gegeven. Ze verliet toen de zaak en de ober kwam achter haar aan "Hey, in this country we tip!" en dan had ze gezegd "Well, your service is crap." :lol:
Groot gelijk.
fleenen
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 0

Bericht door fleenen »

Als je bijvoorbeeld in een restaurant met pin betaald hoe gaat het dan met fooi geven ?

gr, Frans
Hans_Belgium
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 18

Bericht door Hans_Belgium »

Met je pin-pas kan je al niet betalen in een restaurant, dat zal met je creditcard moeten en daar krijg je dan een receipt waar je fooi kan bij in vullen,
dus zo simpel gaat dat.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer