Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Reis erikh: Noordwesten: medio juni te doen?

Over de staten Washington, Oregon, Idaho, Montana, Wyoming en Alaska.
erikh
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 4

Reis erikh: Noordwesten: medio juni te doen?

Bericht door erikh »

Ik ben me aan het oriënteren op een nieuwe reis naar de VS, maar ditmaal kom ik er niet zo makkelijk uit. Één van de opties waar we over nadenken is een reis in het Noordwesten. Echter ben ik bang dat dit vanwege het weer niet te doen zal zijn medio juni aangezien ik her en der lees dat er dan nog veel wegen onbegaanbaar zijn. Gebieden die me interessant lijken zijn Seattle, Olympic NP, Mt. Rainier, Mt. St. Helens, Oregon kustlijn en Crater Lake NP.

Alle tips en ideeën zijn welkom want ik heb dit keer, na al reeds uren te hebben gelezen, geen idee waar te beginnen en wat een goede route is

Een andere optie die we in overweging hebben is Florida/Great Smoky Mountains/Chicago, maar daar vind je al helemaal niks over :(
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Re: Noordwesten: medio juni te doen?

Bericht door Martin & Marianne »

Medio juni is wel wat vroeg voor het noordwesten. Wij hebben in 2006 een reis vanaf Seattle gemaakt en hadden zelfs half juli nog op veel plaatsen sneeuw. Dat zal niet elk jaar zo laat nog het geval zijn maar medio juni is voor de hoger gelegen gebieden wel vroeg. Ik zou liever iets later gaan als je daar naartoe wilt.
Over Florida etc is toch wel wat te vinden lijkt me. Heb j de zoekfuncties op het forum al gebruikt?
Misschien heb je voor het noordwesten iets aan ons 2006-verslag.

Marianne
erikh
Amerikafan

Bericht door erikh »

Het probleem is dat ik alleen in juni, begin juli, vakantie kan nemen, de maanden aug/sep/okt zijn absoluut onmogelijk. Dan kunnen we dat idee wel schrappen denk ik, want ik was er zelf ook bang voor dat het dan moeilijk zou worden met sneeuw die er nog ligt.

Ja Florida is wel iets over te vinden, maar niet zozeer in combinatie met Great Smoky Mtns, Blue Ridge Parkway en Chicago. Ik zie daar als ik routes probeer te plannen veel "saaie" stukken waar naar mijn idee niet veel te zien is.
Cees A
Amerikakenner

Bericht door Cees A »

Misschien een idee om Chicago aan het begin van je vakantie te bezoeken in de vorm van een stop-over van een paar dagen en daarna door te vliegen naar het zuiden ?
(die stop-over kun je natuurlijk ook aan het einde van je vakantie plannen)
erikh
Amerikafan

Bericht door erikh »

Hmm daar heb ik geen ervaring mee, en lijkt me ook erg omslachtig, plus weer extra kosten uiteraard. Je bent weer een hele dag kwijt met inchecken etc etc.
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Martin & Marianne »

Het is misschien wel wat omslachtig. maar het hoeft toch niet duurder te zijn? Je kunt besparen op overnachtingen en eventuele drop off kosten. Alles rijden kan ook natuurlijk, maar als je bang bent dan het saai is, is vliegen toch een goede optie? Koop eens een of meerdere Hallwag kaarten en stippel eens wat routes uit. Op die kaarten zijn de scenic wegen aangegeven. Je kunt ook eens googelen op scenic byways, stateparks in de staten waar je langs komt etc.
Onder interregionaal vind je misschien ook wel reisverslagen met delen van de routes er in.
Wat het noordwesten betreft; als je niet echt wilt gaan wandelen is het wel te doen denk ik, zeker als je zo laat mogelijk gaat. Is juli geen optie?

Marianne

PS Je hoeft bovenliggende berichten niet te quoten.
Old Faithful
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 9

Bericht door Old Faithful »

Ik denk ook dat half juni/begin juli de meeste wegen in het noordwesten open zullen zijn. Je hebt wel kans dat de hoger gelegen wandelpaden nog niet allemaal sneeuwvrij zijn. Dat hadden wij bijvoorbeeld begin juli 2008 in Mount Rainier N.P.

Succes en veel plezier bij de voorbereiding.
Groet,

Old Faithful
erikh
Amerikafan

Bericht door erikh »

Thanks nog voor de info. Ik ben bang dat de vakantieplannen voor 2013 geschrapt gaan worden aangezien de vluchten dit jaar absurd duur zijn... Behalve als je eind mei gaat, maar dat is al helemaal niet te doen qua weer.
Jasmino
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 11
Contacteer:

Bericht door Jasmino »

Dan heb je vast nog niet het reisverslag gevonden van onze trip in het Zuidoosten. In 2009 zijn wij naar Jacksonville gevlogen, en daarna via Savannah, Charleston en de Smokies naar Chicago gereden, een geweldige reis! Wij hebben in Florida toen niets gedaan, maar de rest van de trip was echt heerlijk. De reis heeft minder wauw-momenten dan een reis in het Westen, omdat de natuur wat minder exteeem bijzonder is, maar het is wel mooi, en het biedt veel cultuur en gezellige stadjes en zo. Bovendien vonden wij de watervallen in de omgeving de moeite waard. Er is veel afwisseling, maar wel anders. Wij waren er toen trouwens in mei en begin juni, en voor het zuidoosten is dat prima. Veel later moet je eigenlijk niet gaan vanwege de hitte. Zie hier ons verslag. Foto's van deze reis vind je hier.

Maar, in juni naar het Noordwesten kan volgens mij ook, wij hebben in 2011 een mooie reis gemaakt van Vancouver naar Calgary, door het noordwesten van Amerika, inclusief Yellowstone en Grand Teton. Inderdaad iets meer risico met het weer, ik denk dat die regio minder risico's kent in september. Maar wij hadden wel een mooie reis. Ons verslag van die trip vind je hier. Ik vond het een heerlijk rustige reis met veel afwisseling. De foto's van dze reis vind je hier.

In 2008 hebben we ook een geweldige reis gemaakt in het Canada en het Noordwesten, maar dat was in september. Daarvan heb ik geen reisverslag, wel foto's. We hebben toen ook de Oregon Coast gedaan en de Columbia River Gorge. Echt prachtig! Dat kan ook prima in mei. Voor ons was het één van onze topreizen, extreem prachtige natuur, ontzettend veel afwisseling in landschap en mooie routes. De foto' vind je hier.
"A pessimist sees the difficulty in every opportunity; an optimist sees the opportunity in every difficulty"
Winston Churchill

Hier schrijf ik over wat mij bezighoudt in mijn leven. Lees mee en laat een berichtje achter, leuk!
erikh
Amerikafan

Bericht door erikh »

Ik heb nog eens zitten kijken en denken, en het Noordwesten trekt met toch meer dan de oostelijke staten...

Misschien dat iemand de volgende route eens wil bekijken en wellicht mis ik overduidelijke mooie plekken of plaatsen? http://goo.gl/maps/MQY48
De bedoeling is alleen om deze route dan andersom te doen, vanuit SF naar Seattle, om hopelijk zo een beetje met het weer mee te reizen. En gelet op de prijzen van de tickets zou ik begin juni willen vertrekken en dan ca. 2,5 week erover doen.

Is het overigens in deze periode ook te doen om niet alle hotels al vast te leggen? Normaal heb ik altijd voor onze rondreizen alles van te voren al vastgelegd, maar misschien is het wel goedkoper om dat niet te doen? De gemiddelde prijs voor een overnachting kwam bij mij meestal op 100 euro uit.
dutch_in_seattle
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door dutch_in_seattle »

erikh schreef:Misschien dat iemand de volgende route eens wil bekijken en wellicht mis ik overduidelijke mooie plekken of plaatsen? http://goo.gl/maps/MQY48
De bedoeling is alleen om deze route dan andersom te doen, vanuit SF naar Seattle, om hopelijk zo een beetje met het weer mee te reizen.
Het is inderdaad wel een goed idee om de route van zuid naar noord te doen. Qua weer is het hier in Seattle in juni echt "hit or miss", zoals ze hier zeggen. Met andere woorden, het kan in juni onwijs mooi weer zijn, maar het net zo goed veel regenen. Pas na Independence Day (4 juli) is het weer hier over het algemeen echt mooi en zomers.
Wat je route betreft, ik zou er persoonlijk voor kiezen om HW 1 langs de kust boven San Francisco te doen in plaats van landinwaarts te rijden en via Sacramento naar Reno te rijden. Ten zuiden van Garberville kom je dan op HW 101 terecht en die zou je dan helemaal to Crescent City kunnen rijden (kun je ook nog Redwood NP meepikken). Van daaruit kun je via HW 199 landinswaarts naar Grants Pass rijden en van daaruit naar Crater Lake. Dan zou ik de kust van Oregon overslaan.
Vergeet op de Olympic Peninsula ook niet om Hurricane Ridge en Rialto Beach mee te pikken.

Veel plezier bij de voorbereidingen!
Ron (in Seattle, WA)

=======
Don't believe everything you think.
erikh
Amerikafan

Bericht door erikh »

Thanks, ik dacht dat de Oregon kust juist zo mooi moest zijn. Ga je suggesties in ieder geval even bekijken. Lassen Volcanic is dat niks?
erikh
Amerikafan

Bericht door erikh »

Dit zou dus een betere, lees mooiere, route zijn? http://goo.gl/maps/jqN8I
Jasmino
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 11
Contacteer:

Bericht door Jasmino »

Nou, de kust in Oregon overslaan? Nee, dat zou ik niet adviseren. Echt prachtig! Maar de noordkust van Californië ken ik niet, dus daar kan ik niet over adviseren. Met Lassen, Mount rainier en Mount Hood loop je in juni wel het grote risico dat ze nog in de sneeuw liggen en nauwelijks toegankelijk zijn, Crater Lake idem dito.

De kust in Oregon is prachtig, als je de zoekmogelijkheid gebruikt vind je van mij verschillende topics en reacties met mijn favoriete plekjes. Ik zou echter wel een groter deel van de kust doen, en ook boven Lincoln nog naar Seaside rijden. Ecola is een prachtige plek bijvoorbeeld, maar er zijn er nog een flink aantal. Kijk mijn foto's ook maar, daar kun je ook zien waar ze zijn gemaakt. Dat geeft een goed idee.
"A pessimist sees the difficulty in every opportunity; an optimist sees the opportunity in every difficulty"
Winston Churchill

Hier schrijf ik over wat mij bezighoudt in mijn leven. Lees mee en laat een berichtje achter, leuk!
erikh
Amerikafan

Bericht door erikh »

Hmm dat brengt me weer aan het twijfelen. We zijn dit jaar begin juni door de Rockies (VS) gereden en tevens Yellowstone en Grand Teton aangedaan zonder problemen met het weer, evenals enkele jaren geleden in juni door Canada (Calgary, Banff, Jasper, Vancouver).

Hoe moet ik me dan voorstellen dat de sneeuw hinderlijk kan zijn, in de zin van wegen zijn niet open, of meer dat bepaalde wandelpaden niet open zijn?
erikh
Amerikafan

Bericht door erikh »

Een maand later zijn de ticketprijzen 400 euro p.p. duurder, dat wordt me helaas te duur. En ik zie inderdaad op de sites van de nationale parken dat Crater Lake en Lassen bijvoorbeeld niet echt te doen zijn in juni als je wat wil kunnen zien. Vaag, ik dacht dat het in Canada erger zou zijn gezien de noordelijkere ligging, maar blijkbaar niet.

Helaasch :cry:
Old Faithful
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 9

Bericht door Old Faithful »

erikh schreef: Vaag, ik dacht dat het in Canada erger zou zijn gezien de noordelijkere ligging, maar blijkbaar niet.
Zowel Crater Lake (+/- 2300m) als Lassen Volcanic N.P. (+/- 2500m) liggen zeer hoog en er valt heel veel sneeuw. In Lassen bijvoorbeeld ruim 16 meter gemiddeld per jaar.
Groet,

Old Faithful
erikh
Amerikafan

Bericht door erikh »

Ik heb wel nog tickets kunnen vinden voor ca. 900 euro pp, vind ik eigenlijk veel te duur, maar een vakantie waarbij alles niet toegankelijk is, is nog meer zonde. Deze tickets zijn dan voor eind juni, vanaf juli kosten ze 1200 pp.

Maar het blijft eind juni ook een dure gok volgens mij.
martinenelsa
Amerikafan

Bericht door martinenelsa »

Noordwesten heeft volgens mij voldoende regio's waar het juist prachtig weer is dan. Binnenlanden van Washington en Oregon hebben dan altijd prima weer, terwijl de kust inderdaad onzeker is, evenals Seattle en de hoger gelegen delen.

Met de kust van Oregon, Seattle, Columbia River Gorge en het binnenland van Oregon en Washington is prima een vakantie te vullen. Crater Lake is vaak wel bereikbaar, maar alleen vanaf de noordzijde en de route langs de rim is dicht. Newberry Crater NM, John Day NM en veel andere mooie plekken zijn veelal het hele jaar door bereikbaar. Na de 4de juli zijn de McKenzie Pass, de Steens Mountain loop en de wegen in de Walhalla Mountains meestal geheel open, evenals de wegen rond Crater Lake (je kan natuurlijk altijd de pech hebben van een latere opening door hevige sneeuwval deze winter, maar dat kun je vooraf vaak al inschatten via internet en eventueel je route iets aanpassen). Mt. Rainier weet ik eigenlijk niet.

Tickets naar Portland zijn nu rond de 900 euro bij KLM met rechtstreekse vlucht. Seattle ruim 800 euro, ook rechtsteeks.
1997 USA Zuidwest, 2000 USA Denver-Seattle, 2001 Alaska, 2004 USA Denver-Las Vegas, 2009 USA Oregon en Yellowstone
martinenelsa
Amerikafan

Bericht door martinenelsa »

Om je nog een impressie van Oregon (uitgezonderd zuid-oosten) te geven is deze fotogalerij ten zeerste aan te bevelen: http://www.pbase.com/rpdoody/oregon
1997 USA Zuidwest, 2000 USA Denver-Seattle, 2001 Alaska, 2004 USA Denver-Las Vegas, 2009 USA Oregon en Yellowstone
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer