Ik ben nieuw op deze site/forum, en ik moet zeggen dat ik het geweldig vind dat er zo'n bron aan informatie bestaat. Van de mensen die Amerika in eerste persoon hebben beleefd is de meest waardevolle informatie te verwachten.
Ik wilde vragen of iemand bekend is met de hoogte van de inkomstenbelasting in Amerika.
Het is namelijk zo dat ik een baan aangeboden heb gekregen in het Noord Westen van de staat New York. Daar zou ik voor mogelijk meerdere jaren gaan werken bij een onafhankelijke (private) instelling die zich met film bezig houdt (archieven, museum, les geven).
Het salaris dat in het vooruitzicht wordt gesteld bedraagt USD 33.000 op jaarbasis. We hebben het over een brutobedrag. Daar moet dus nog het nodige van af.
In Nederland (maar goed, valt dat te vergelijken?) moet je - zoals jullie welbekend - veel belasting betalen op zo'n beetje alles. Voor inkomstenbelasting bijvoorbeeld:
(schijventarief 2012)
- Voor een belastbaar inkomen uit werk en woning tot Euro 18.945 per jaar, betaal je 33.10% belasting en premie volksverzekeringen over dat bedrag;
- Voor een belastbaar inkomen uit werk en woning tussen Euro 18.945 per jaar en Euro 33.863 per jaar, betaal je 41.95% belasting en premie volksverzekeringen over dat bedrag;
- Voor een belastbaar inkomen uit werk en woning tussen Euro 33.863 per jaar en Euro 56.491 per jaar, betaal je 42% belasting over dat bedrag;
- Voor al het overige uit belastbaar inkomen (uit werk en woning) dat boven Euro 56.491 per jaar ligt betaal je 52% belasting.
Ik hoop dat ik in ieder geval een beetje de situatie in Nederland duidelijk heb kunnen omschrijven voor wie misschien in de Verenigde Staten woont en niet precies op de hoogte is van hoe het hier geregeld is.
Dus, als ik een bruto jaarsalaris heb van Euro 33.000, wat voor percentage gaat daar dan van op aan inkomstenbelasting en op wat voor nettosalaris mag ik rekenen?
By the way: ik ben getrouwd en mijn vrouw zou met mij meeverhuizen.
Helaas kan ik op de site van de IRS niet echt specifiek een overzicht met tarieven vinden zoals ik net heb gegeven voor de Nederlandse situatie. Er bestaat wel een tool die Withholding calculator wordt genoemd, maar lijkt jammer genoeg buiten werking te zijn.
Ik hoop dat iemand hier een antwoord weet te geven, ik ben jullie ontzettend dankbaar voor al jullie advies en inputs.

GrandMaverick82
Amsterdam