Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Tips voor reizen met kinderen
-
- Amerikakenner
- Aantal x V.S. bezocht: 4
Re: Tips voor reizen met kinderen
@mads2010 Leuk!! Ik weet eigenlijk heel weinig van dat gebied dus ben erg benieuwd!
Gr. Laura

Gr. Laura
onze reis in 2012 http://huwelijksreisamerika2012.wordpress.com/
- Mads2010
- Amerikafan
- Aantal x V.S. bezocht: 11
@Lovely_Laura @Dimple, thanks voor de reacties. Bij vragen barst maar los!!
Even melden: onze reis verliep prima. Onze Virgin Atlantic vlucht vanuit DC vertrok aan het begin van de avond, precies op tijd. Bovendien hadden we strategisch stoelen aangeklikt, achterin het vliegtuig, waardoor we uiteindelijk twee rijen voor onszelf hadden en iedereen na het kijken van een film dus prima - languit - geslapen heeft.
De overstap op Heathrow blijft voor mij een grote irritatie. Dat gedoe met eindeloze gangen, roltrappen, opgestapeld in een transferbus van de ene naar de andere terminal, nog meer gangen, weer door de security (waar je tegenwoordig je schoenen aan mag houden, op Dulles moet iedereen vanaf 12 jaar (...) ze uit), dan nog een treintje naar de gate en weer een gang door.
Elke reis weer nemen we ons voor volgende keer maar 150 euro meer te betalen voor een rechtstreeks ticket. En elke keer weer doen we dan toch maar weer die overstap om 450 euro aan iets leukers uit te geven.
Aangekomen op Schiphol met een zakenvluchtje van British Airways (waar ze enig kind aan boord was en dus ieder aanwezig pretpakket met kleurboeken, rugzakken en stiften toegestopt kreeg) bleek de booster seat op Heathrow niet meegekomen te zijn; die werd diezelfde avond nog keurig door een Schipholmedewerker bij ons thuis bezorgd. Gelukkig hadden mijn ouders, die ons ophaalden, haar oude kinderzitje nog in de auto zitten. Ze paste er nog net in!
Maar goed, over "reizen met kinderen" kunnen jullie deels lezen in Petra's "Alles over DC" topic. En verder mijn aloude stokpaardjes: een goedgevulde iPad, boterhamzakjes met zoutjes die regelmatig toegeworpen kunnen worden en onze geliefde rugdrager (de best bestede 150 euro ooit) heeft ons de reis weer doorgeholpen. Onze dochter is ruim 4 jaar, 1.14 m. lang en weegt bijna 19 kilo, maar zelfs dan vinden we die drager onmisbaar. De eerste paar mijl van een trail loopt ze zelf en de rest kijkt ze vanaf onze rug mee. Idem voor lange stukken in de stad, de zoo en zelfs de mall, maar ook midden in de nacht op luchthavens.
Wat trouwens in Hong Kong en nu in DC ook weer een groot succes was: haar eigen fototoestel. Mijn oude canon ixus hangt letterlijk met plakband aan elkaar, maar maakt nog altijd prima foto's. Ze vindt het enig om 'reportages' te maken, die dan een speciaal plekje tussen onze reisfoto's krijgen. En zo staan we er als ouders ook nog eens op
De overstap op Heathrow blijft voor mij een grote irritatie. Dat gedoe met eindeloze gangen, roltrappen, opgestapeld in een transferbus van de ene naar de andere terminal, nog meer gangen, weer door de security (waar je tegenwoordig je schoenen aan mag houden, op Dulles moet iedereen vanaf 12 jaar (...) ze uit), dan nog een treintje naar de gate en weer een gang door.
Elke reis weer nemen we ons voor volgende keer maar 150 euro meer te betalen voor een rechtstreeks ticket. En elke keer weer doen we dan toch maar weer die overstap om 450 euro aan iets leukers uit te geven.

Aangekomen op Schiphol met een zakenvluchtje van British Airways (waar ze enig kind aan boord was en dus ieder aanwezig pretpakket met kleurboeken, rugzakken en stiften toegestopt kreeg) bleek de booster seat op Heathrow niet meegekomen te zijn; die werd diezelfde avond nog keurig door een Schipholmedewerker bij ons thuis bezorgd. Gelukkig hadden mijn ouders, die ons ophaalden, haar oude kinderzitje nog in de auto zitten. Ze paste er nog net in!
Maar goed, over "reizen met kinderen" kunnen jullie deels lezen in Petra's "Alles over DC" topic. En verder mijn aloude stokpaardjes: een goedgevulde iPad, boterhamzakjes met zoutjes die regelmatig toegeworpen kunnen worden en onze geliefde rugdrager (de best bestede 150 euro ooit) heeft ons de reis weer doorgeholpen. Onze dochter is ruim 4 jaar, 1.14 m. lang en weegt bijna 19 kilo, maar zelfs dan vinden we die drager onmisbaar. De eerste paar mijl van een trail loopt ze zelf en de rest kijkt ze vanaf onze rug mee. Idem voor lange stukken in de stad, de zoo en zelfs de mall, maar ook midden in de nacht op luchthavens.
Wat trouwens in Hong Kong en nu in DC ook weer een groot succes was: haar eigen fototoestel. Mijn oude canon ixus hangt letterlijk met plakband aan elkaar, maar maakt nog altijd prima foto's. Ze vindt het enig om 'reportages' te maken, die dan een speciaal plekje tussen onze reisfoto's krijgen. En zo staan we er als ouders ook nog eens op

2004: Rondje ZW 2005: NYC 2006/07: Hong Kong, Australië 2008: NYC, Toronto 2009/2010: LA, NYC 2010/11: NYC 2011: NYC, Toronto 2012: NYC 2012: Hong Kong, China, Macau 2012/13: Washington DC 2013: Las Vegas, DV, Yosemite, San Francisco 2015: Toronto, Vancouver, Seattle 2016/17: China, Hong Kong, Thailand
- Mads2010
- Amerikafan
@Bello. Bedankt voor deze reactie. We hebben afgelopen zomer ook een aantal trails gelopen met onze zoon van twee in de rugdrager. In 2014 hebben we weer plannen voor een "rondje Denver" maar hadden verwacht dat hij dan niet meer in de rugdrager zou kunnen...Maar dat blijkt dus toch mogelijk! En het idee van die camera nemen we ook meteen mee!
Dank daaarvoor!
Dank daaarvoor!

Hallo,
Wat is de ervaring bij jullie m.b.t. een campingbedje kopen in de VS? Ons dochtertje van dan 1,5 gaat deze keer ook lekker mee, en nu willen we in de VS een campingbedje voor haar aanschaffen. Tezamen met zo'n matrasje enzo. Dit zodat ze wel lekker elke avond in haar "eigen" bedje kan slapen en wij ook niet afhankelijk zijn van de locatie waar we overnachten (hotel, motel, cabin).
Alleen, als ik bij de walmart bv kijk, dan vind ik alleen campingbedje (pack & play) die 35 inch groot zijn. En dat is te klein....de campingbedjes hier in NL zijn vaak 120 cm. En als ik zoek op crib, dan vind ik alleen vaste bedjes.
Ik heb dus het idee dat ik OF verkeerd zoek OF iets heel anders moet gaan bedenken. Mijn vraag dus, wat is jullie ervaring? Hoe doen jullie dat met jullie kinderen van ongeveer dezelfde leeftijd?
groetjes,
Benno
Wat is de ervaring bij jullie m.b.t. een campingbedje kopen in de VS? Ons dochtertje van dan 1,5 gaat deze keer ook lekker mee, en nu willen we in de VS een campingbedje voor haar aanschaffen. Tezamen met zo'n matrasje enzo. Dit zodat ze wel lekker elke avond in haar "eigen" bedje kan slapen en wij ook niet afhankelijk zijn van de locatie waar we overnachten (hotel, motel, cabin).
Alleen, als ik bij de walmart bv kijk, dan vind ik alleen campingbedje (pack & play) die 35 inch groot zijn. En dat is te klein....de campingbedjes hier in NL zijn vaak 120 cm. En als ik zoek op crib, dan vind ik alleen vaste bedjes.
Ik heb dus het idee dat ik OF verkeerd zoek OF iets heel anders moet gaan bedenken. Mijn vraag dus, wat is jullie ervaring? Hoe doen jullie dat met jullie kinderen van ongeveer dezelfde leeftijd?
groetjes,
Benno
-
- Amerikakenner
@ bello wat een goede tip van het fototoestel! Dit gaan wij de volgende keer ook proberen. En dat overstappen...... Wij zeggen ook telkens laatste keer maar het kan zoveel schelen!!!
@ Bennov Wij hebben ook nergens in amerika campingbedjes kunnen vinden. Volgens mij hebben ze het niet daar. Wat ik je aan kan raden is de deryan travelcot vanuit nederland mee te nemen.
Er is hier al veel over gesproken dus je moet maar eens terug lezen voor meer informatie. Het tentje is klein en plat op te vouwen en paste bij ons op de heen weg makkelijk bij de kinderen in de koffer.
Je kan thuis alvast oefenene zodat ze het op vakantie al echt als hun plekje zien. Onze dochter heeft er een paar nachten heerlijk in geslapen!
Gr. Laura
@ Bennov Wij hebben ook nergens in amerika campingbedjes kunnen vinden. Volgens mij hebben ze het niet daar. Wat ik je aan kan raden is de deryan travelcot vanuit nederland mee te nemen.
Er is hier al veel over gesproken dus je moet maar eens terug lezen voor meer informatie. Het tentje is klein en plat op te vouwen en paste bij ons op de heen weg makkelijk bij de kinderen in de koffer.
Je kan thuis alvast oefenene zodat ze het op vakantie al echt als hun plekje zien. Onze dochter heeft er een paar nachten heerlijk in geslapen!
Gr. Laura
onze reis in 2012 http://huwelijksreisamerika2012.wordpress.com/
-
- Amerika-expert
Campingbedjes hebben ze hier inderdaad niet. De pack n plays zijn breder maar korter en werken niet goed voor peuters. Als je je kind liever niet op de grond wil leggen kan je ook bij de kampeerspullen (sports and outdoors) kijken voor een cot. Voor $25 bij de Walmart en volgens mijn zoons liggen ze prima. Heb er zelf geen gekocht omdat we er geen ruimte voor hadden in de hotelkamers omdat de jongste in het kampeerbedje moest en we dus maar de mannen (man en 2 zoons) in het ene bed hebben gelegd en m'n oudste dochter en ik in het andere.
Maar achteraf gezien had ik toch liever wel zo'n cot bij ons gehad. Ongeveer de helf van de kamers had ruimte ervoor en onze zoon miste een beetje vastigheid tijdens de reis. Helemaal omdat het een verhuizing van de ene naar de andere staat was. Hij had wel z'n eigen deken en knuffels bij zich maar ik denk dat zo'n bedje had geholpen om het allemaal nog vertrouwder te maken.
Maar achteraf gezien had ik toch liever wel zo'n cot bij ons gehad. Ongeveer de helf van de kamers had ruimte ervoor en onze zoon miste een beetje vastigheid tijdens de reis. Helemaal omdat het een verhuizing van de ene naar de andere staat was. Hij had wel z'n eigen deken en knuffels bij zich maar ik denk dat zo'n bedje had geholpen om het allemaal nog vertrouwder te maken.
Dank voor jullie reacties. Zo'n cot lijkt mij voor ons dochtertje nog niet wat (als ik de goede voor me heb), daan kan ze zo uit als ze wil. Dan is zo'n deryan travelcot nog wel een optie, vooral de peuter variant. Die gaan we binnen kort maar eens bekijken, dan nemen we die wel vanuit NL mee.
- Mads2010
- Amerikafan
@BennoV Wij kunnen er niet over meepraten. Onze zoon sliep op een groot Kingbed achter in onze camper...Succes met de zoektocht.
- dimple
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 7
- Contacteer:
Wij hebben al 3 jaar een Pack&play gekocht en dat beviel uitstekend!
Hij is wat breder inderdaad, maar met een goede deken als bodem (matrasjes kennen ze ook niet) ging dat echt prima.
Het biedt ze toch de veiligheid en vertrouwdheid van een eigen bed en plekje. Je zou er ook voor kunnen kiezen het matrasje van campingbed van thuis mee te nemen. Beetje proppen en het ligt prima.
Ons zoontje was ruim 1,5 jaar toen hij er in lag en onze dochter ook. Ik zou er zo weer voor kiezen.
Bello, fijn dat alles zo goed is verlopen! Klinkt als een super vakantie. Al moet ik zeggen dat ik er niet aan moet denken de kids nog op de rug te dragen
Mika heeft ook mijn oude Nikon coolpix om foto's mee te maken. Hij is er zo enthousiast mee. Ben benieuwd naar jullie foto's.
Is er ook een reisverslag?
Hij is wat breder inderdaad, maar met een goede deken als bodem (matrasjes kennen ze ook niet) ging dat echt prima.
Het biedt ze toch de veiligheid en vertrouwdheid van een eigen bed en plekje. Je zou er ook voor kunnen kiezen het matrasje van campingbed van thuis mee te nemen. Beetje proppen en het ligt prima.
Ons zoontje was ruim 1,5 jaar toen hij er in lag en onze dochter ook. Ik zou er zo weer voor kiezen.
Bello, fijn dat alles zo goed is verlopen! Klinkt als een super vakantie. Al moet ik zeggen dat ik er niet aan moet denken de kids nog op de rug te dragen

Mika heeft ook mijn oude Nikon coolpix om foto's mee te maken. Hij is er zo enthousiast mee. Ben benieuwd naar jullie foto's.
Is er ook een reisverslag?
Wij zijn (zonder kids nog) ook op rondreis geweest in Thailand. Paar daagjes Bangkok (genoeg te doen daar, maar wel heel erg druk en benauwd, dus niet te lang), paar daagjes aan de river Kwai met tourtjes erbij (rose garden ofzoiets, het militairen kerkhof en de spoorbrug, ritje over de spoorlijn met een oud stoomtreintje, bamboeplantage). Daarna Chiang Mai en Chiang Rai geloof ik, puntje bij Birma, met bezoek aan de 'langnekstam' in de bergen, rit door de jungle op een olifant, naar een mooie waterval (ik weet niet meer hoe het heette). Afsluitend een binnenlandse vlucht naar Koh Samui, prachtig! Een aanrader daar zijn de huisjes van Harry's bungalows. Goedkoop, kleinschalig, eigen strandje, lekker eten, schoon en toch overal in de buurt.lovely_laura schreef:We willen in een maand tijd 3 of 4 plaatsen aandoen.
1 in het binnenland (waarschijnlijk chang mai
een eiland aan de westkant en een eiland aan de oostkant en een paar dagen bangkok.
Nog tips voor leuke plekjes?
Gr. Laura
Onze Amerika-reizen:
Florida dec-jan 2011
zuidwest USA 2012
zuidwest USA 2013
USA 2014: denver-LA
Mei 2016: Florida
Zomer 2016: Denver-Denver
Zomer 2018: Noordwest USA en Canada
Volg ons op:
https://www.polarsteps.com/iertje007
Florida dec-jan 2011
zuidwest USA 2012
zuidwest USA 2013
Volg ons op:
Wij hadden ook een rugdrager mee op onze reis door zuidwest Amerika afgelopen zomer. De Boba carrier, een heel fijn en licht ding. Alleen wilde meneertje niet op papa's rug, alleen op die van mij, en ik kan niet zo lang gewicht op mijn rug/schouders dragen, dus we hebben m vooral op korte stukjes gebruikt. Ik vind het best zwaar (en heet!) hoor, zo'n peuter op je rug. Nu weegt die van ons net 14 kilo, dus ik kan me echt niet voorstellen om te slepen met 19 kilo, zou ik niet kunnen. Maar voor die paar korte stukjes was het prima.
Onze Amerika-reizen:
Florida dec-jan 2011
zuidwest USA 2012
zuidwest USA 2013
Volg ons op:
Florida dec-jan 2011
zuidwest USA 2012
zuidwest USA 2013
Volg ons op:
Van jongs af aan hebben we onze kinderen meegenomen op verre en minder verre vluchten. Wij waren in de vertrekhal zo lang mogelijk met de kinderen in beweging; wat wandelen, hinkelen of op aanwezige speelattributen klimmen. Tijdens de vlucht vielen ze dan vaak in slaap
Dit in tegenstelling tot wat we heel veel anderen zagen doen; met kind in de buggy maar wat ijsberen tot het sliep. Bij het boarden moest het kind weer uit de buggy, dus wakker en te kort geslapen = hele vlucht jammeren...
We hebben ook een paar keer meegemaakt dat een hele groep kinderen met een DS lekker bij elkaar ging zitten; dan vliegt de tijd voorbij
Voor jonge kinderen is het belangrijk dat hun knuffel in de handbagage zit en hun favo voorleesboekje. Heel veel aan knutselspulletjes/boekjes enzo hoef je niet mee te nemen in de handbagage want wat ze in het vliegtuig zien en krijgen, is vaak veel interessanter.
Onze ervaring is dat ze minder vaak naar de wc moeten dan volwassenen. Waarschijnlijk omdat ze minder drinken. Wel belangrijk om ze 'bij te tanken' na aankomst.
Net als bij alle andere bijzondere ervaringen in het leven geldt ook voor lange reizen naar een ander klimaat en/of andere cultuur dat hoe relaxter je er als ouder mee omgaat, hoe relaxter het kind. Het is echt genieten om samen nieuwe indrukken op te doen.
Veel plezier,
monique

We hebben ook een paar keer meegemaakt dat een hele groep kinderen met een DS lekker bij elkaar ging zitten; dan vliegt de tijd voorbij

Voor jonge kinderen is het belangrijk dat hun knuffel in de handbagage zit en hun favo voorleesboekje. Heel veel aan knutselspulletjes/boekjes enzo hoef je niet mee te nemen in de handbagage want wat ze in het vliegtuig zien en krijgen, is vaak veel interessanter.
Onze ervaring is dat ze minder vaak naar de wc moeten dan volwassenen. Waarschijnlijk omdat ze minder drinken. Wel belangrijk om ze 'bij te tanken' na aankomst.
Net als bij alle andere bijzondere ervaringen in het leven geldt ook voor lange reizen naar een ander klimaat en/of andere cultuur dat hoe relaxter je er als ouder mee omgaat, hoe relaxter het kind. Het is echt genieten om samen nieuwe indrukken op te doen.
Veel plezier,
monique
Monique
it's a small world after all...
Reisblog 2013: USA Zuidwest
Reisblog 2014: Zweden ~ rondje grote meren
it's a small world after all...
Reisblog 2013: USA Zuidwest
Reisblog 2014: Zweden ~ rondje grote meren
In een rugdrager vind ik het ook al gauw te zwaar, maar ik heb onze jongste nog in een draagdoek gehad toen hij al vijf was. Zo'n draagdoek verdeelt het gewicht veel beter over je lijf en je propt hem gemakkelijk in een tas. Onderweg doet hij dienst als van alles en nog wat (tafelkleed, picknickkleed, zonwering, dekentje). Ik vind het bijna jammer dat onze jongste er nu echt te oud voor isiertje007 schreef:Wij hadden ook een rugdrager mee op onze reis door zuidwest Amerika afgelopen zomer. De Boba carrier, een heel fijn en licht ding. Alleen wilde meneertje niet op papa's rug, alleen op die van mij, en ik kan niet zo lang gewicht op mijn rug/schouders dragen, dus we hebben m vooral op korte stukjes gebruikt. Ik vind het best zwaar (en heet!) hoor, zo'n peuter op je rug. Nu weegt die van ons net 14 kilo, dus ik kan me echt niet voorstellen om te slepen met 19 kilo, zou ik niet kunnen. Maar voor die paar korte stukjes was het prima.

Kleine kindjes worden veel te snel groot! Ik geniet daarom nog zoveel als het kan van mijn kleuter in onze draagdoek/soft structured carrier. Een babybjorn, of erger, zo'n rugding met stangen raad ik alleen mensen met sm-neigingen aan, of mensen die het geen probleem vinden dat hun kind uitgestrekt met zo'n beetje alle druk op het kruis hangt te bungelen.
Ik ben zo gewend aan een kind op mijn rug dat het soms gewoon kaal voelt nu ze bijna alles zelf loopt (een buggy hebben we nooit gehad eigenlijk - en zeker op reis niet gemist). Het is zo knus, lekker kletsen tijdens een wandeling. Alleen de ijsjes- en banaanresten uit mijn nekharen moeten vegen, dat zal ik niet zo missen
Ik ben zo gewend aan een kind op mijn rug dat het soms gewoon kaal voelt nu ze bijna alles zelf loopt (een buggy hebben we nooit gehad eigenlijk - en zeker op reis niet gemist). Het is zo knus, lekker kletsen tijdens een wandeling. Alleen de ijsjes- en banaanresten uit mijn nekharen moeten vegen, dat zal ik niet zo missen

2004: Rondje ZW 2005: NYC 2006/07: Hong Kong, Australië 2008: NYC, Toronto 2009/2010: LA, NYC 2010/11: NYC 2011: NYC, Toronto 2012: NYC 2012: Hong Kong, China, Macau 2012/13: Washington DC 2013: Las Vegas, DV, Yosemite, San Francisco 2015: Toronto, Vancouver, Seattle 2016/17: China, Hong Kong, Thailand
- dimple
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 7
- Contacteer:
Monique, de wc was voor onze kids nouw juist een mooi tripje tijdens de vlucht. Ook al hoefden ze niet, ze vonden het zo interessant.
En ik probeer ze zoveel mogelijk te laten drinken (eigen drinkbeker mee en elke x laten bijvullen) omdat ze dan minder last hebben van de jetlag.
Onze oudste spuugt altijd de boel onder op de (algemeen) terugvlucht en dan is al het vocht wat er in zit mooi meegenomen. (niet om de hoeveelheid wat er komt, maar dat hij genoeg binnen heeft gekregen als het begint
)
Bello, klinkt lekker die resten in je nek.
Ik ben zelf maar 1.60 mtr dus zo'n draagding heb ik alleen gebruikt toen ze baby waren, daarna was het mooi over. De buggy is daarentegen echt een 'wereldbuggy'. Overal geweest en alles gezien. Met name in Disney is het ideaal om alle zooi in te proppen
En ik probeer ze zoveel mogelijk te laten drinken (eigen drinkbeker mee en elke x laten bijvullen) omdat ze dan minder last hebben van de jetlag.
Onze oudste spuugt altijd de boel onder op de (algemeen) terugvlucht en dan is al het vocht wat er in zit mooi meegenomen. (niet om de hoeveelheid wat er komt, maar dat hij genoeg binnen heeft gekregen als het begint

Bello, klinkt lekker die resten in je nek.

Ik ben zelf maar 1.60 mtr dus zo'n draagding heb ik alleen gebruikt toen ze baby waren, daarna was het mooi over. De buggy is daarentegen echt een 'wereldbuggy'. Overal geweest en alles gezien. Met name in Disney is het ideaal om alle zooi in te proppen

Hahaha ja, dat vind ik dus ook ideaal met een buggy. Lekker alle zooi onderin, tassen er aan hangen, vesten... onmisbaar die dingen! Wij hebben een handige jeep-buggy op de kop getikt in Florida een paar jaar geleden, daar zitten allemaal van die bekerhouders op. Ook heel handig!
Onze Amerika-reizen:
Florida dec-jan 2011
zuidwest USA 2012
zuidwest USA 2013
Volg ons op:
Florida dec-jan 2011
zuidwest USA 2012
zuidwest USA 2013
Volg ons op:
-
- Amerika-ontdekker
De jongste dragen we in de vakanties bij de lange wandelingen nog in de Manduca of draagdoek en de buggy gaat inderdaad vaak wel mee om alle zooi aan te hangen of als de oudsten even willen rusten 
We zijn toch maar aan het kijken naar tickets naar het Noord Oosten weer in de zomervakantie, maar vorig jaar betaalden we 530 euro p.p. naar New York (vanaf Dusseldorf) maar nu liggen de prijzen veeeeleee malen hoger, pfff valt even tegen....

We zijn toch maar aan het kijken naar tickets naar het Noord Oosten weer in de zomervakantie, maar vorig jaar betaalden we 530 euro p.p. naar New York (vanaf Dusseldorf) maar nu liggen de prijzen veeeeleee malen hoger, pfff valt even tegen....
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 18 Reacties
- 3527 Weergaves
-
Laatste bericht door ClaireVHaut
-
- 19 Reacties