Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Indonesische restaurants in de VS
-
- Amerika-expert
Indonesische restaurants in de VS
Weet niet of er al een vergelijkbaar draadje is waar dit in past. If so, spank me. Was te moe om te zoeken.
Maar ik ben super excited. Er is eindelijk een Indonesisch restaurant geopend in Seattle. Was vorige week of zo gerecenseerd in the Stranger (plaatselijk alternatief weekly) en helemaal gemist maar iemand reageerde op die recensie. Zag Indo staan en dacht, he? In Amerika gebruikt toch niemand het woord? En idd, het is een restaurant genaamd Indo cafe en het is maar 10 minuten van mijn huis. Ik ga morgen gelijk langs.
Ik ben erg beniewd wat ze daar hebben, maar het moet lekker zijn.
(Ron, Nortgate area if you're interested)
Edit Petra: Ik heb de titel aangepast, zodat het een meer algemeen onderwerp kan worden
Maar ik ben super excited. Er is eindelijk een Indonesisch restaurant geopend in Seattle. Was vorige week of zo gerecenseerd in the Stranger (plaatselijk alternatief weekly) en helemaal gemist maar iemand reageerde op die recensie. Zag Indo staan en dacht, he? In Amerika gebruikt toch niemand het woord? En idd, het is een restaurant genaamd Indo cafe en het is maar 10 minuten van mijn huis. Ik ga morgen gelijk langs.
Ik ben erg beniewd wat ze daar hebben, maar het moet lekker zijn.
(Ron, Nortgate area if you're interested)
Edit Petra: Ik heb de titel aangepast, zodat het een meer algemeen onderwerp kan worden
SEEING IS BELIEVING
- dutch_in_seattle
- Amerika-expert
- Contacteer:
Re: Excited about Restaurant
Ga ik een keer uitproberen!doreennicole schreef:(Ron, Nortgate area if you're interested)
Ben je al ooit bij Araya geweest, een fantastisch goed vegetarisch Thais restaurant (45th St in U District)?
Ron (in Seattle, WA)
http://www.dutchoutpost.us
Laatst gewijzigd door dutch_in_seattle op 10 sep 2006, 05:44, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Amerikakenner
Ik hoop dat het jullie goed bevalt.
Zelf kwam ik er vandeweek achter dat er in Atlanta een Indonesisch restaurant is, en dat die wil ik ook een keertje uitproberen.
De pediatrician van Grace (ons dochtertje) is getrouwd geweest met een Indo (ze spreekt ook wat Nederlands; ze says altijd tegen Grace, kleine meisje). Ze vertelde ons vandeweek over dat restaurant.
Ik ben zelf ook mixed. My moeder is in Nederlands Indie geboren en is in de jaren 50 naar Nederland gegaan.
Een rijsttafel zou er wel in gaan
Zelf kwam ik er vandeweek achter dat er in Atlanta een Indonesisch restaurant is, en dat die wil ik ook een keertje uitproberen.
De pediatrician van Grace (ons dochtertje) is getrouwd geweest met een Indo (ze spreekt ook wat Nederlands; ze says altijd tegen Grace, kleine meisje). Ze vertelde ons vandeweek over dat restaurant.
Ik ben zelf ook mixed. My moeder is in Nederlands Indie geboren en is in de jaren 50 naar Nederland gegaan.
Een rijsttafel zou er wel in gaan

- Petra/VS
- Medebeheerder
- Contacteer:
We hebben hier in de DC area een aantal Indonesische restaurants (gehad). De keuken lijkt niet echt aan te slaan, want een paar waren al heel gauw over de kop. Jammer, want zoveel verschilt het niet van Thai (een van de restaurants, Ivy's Placeheeft zelfs een gecombineerd Thais en Indonesisch menu).
Het restaurant dat al vele jaren overleeft is Sabang in Wheaton, Maryland. Helaas is dat voor ons toch al gauw een uur rijden, dus we eten er zelden.
Dichterbij isSatay Sarinahin Alexandria, maar wij hebben daar twee keer gegeten en de gerechten waren te vettig voor onze smaak.
De Nederlandse Vereniging hier in Washington houdt eens per jaar een Rijsttafel, meestal verzorgd door een van de leden.
Kortom, er zijn hier in de omgeving van Washington wel gelegenheden om Indonesisch te eten, maar het haalt in de verste verte niet bij de rijsttafels en Indonesische restaurants in Nederland.
Het restaurant dat al vele jaren overleeft is Sabang in Wheaton, Maryland. Helaas is dat voor ons toch al gauw een uur rijden, dus we eten er zelden.
Dichterbij isSatay Sarinahin Alexandria, maar wij hebben daar twee keer gegeten en de gerechten waren te vettig voor onze smaak.
De Nederlandse Vereniging hier in Washington houdt eens per jaar een Rijsttafel, meestal verzorgd door een van de leden.
Kortom, er zijn hier in de omgeving van Washington wel gelegenheden om Indonesisch te eten, maar het haalt in de verste verte niet bij de rijsttafels en Indonesische restaurants in Nederland.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
In mijn omgeving, LA, zijn er genoeg indo restaurants
Twee weken geleden heb ik daar gegeten en het is zeer aan te raden. Het hoeft niet eens pittig te zijn! Ik mag sowieso niet klagen over het 'restaurant-gehalte'. Overal in de buurt is er wel een chinees/vietnamees/libanees/thais/japans restaurant. Jullie begrijpen dus ook wel dat ik daar vaak terug te vinden ben, aangezien je voor $6 een flinke maaltijd hebt 

Ah "Satays" is het correcte woord voor Saté in het Engels ??
Overigens Doreen, is de eigenaar geen Nederlander (Nederlands Indische dan waarschijnlijk) aangezien de naam "Indo Café" ...
Ik ben in Canada wel eens bij een Indisch restaurant geweest, vond het niet Indisch ... Volgens mij wordt het daar allemaal verward met Thais, Chinees enz. En dat is bij lange na niet hetzelfde als Indisch ..
Overigens Doreen, is de eigenaar geen Nederlander (Nederlands Indische dan waarschijnlijk) aangezien de naam "Indo Café" ...
Ik ben in Canada wel eens bij een Indisch restaurant geweest, vond het niet Indisch ... Volgens mij wordt het daar allemaal verward met Thais, Chinees enz. En dat is bij lange na niet hetzelfde als Indisch ..
Sandy
-
- Amerikakenner
- Contacteer:
Ik heb ook zeer veel moeite gehad om aan mijn gast familie uit te leggen dat ik trek had in Nederlands-Indisch eten. Een lekker sateetje bijvoorbeeld. Verwarring, dachten dat het om Thais eten e.d. ging.
Volgende keer dat ik bezoek ga hoop ik te weten hoe je zelf satesaus(niet moeilijk, maar ik kan het dus nog niet
) kan maken. Want dat is wel zo lekker en ben ik nog niet echt tegen gekomen. Wel dingen die er op lijken.
Volgende keer dat ik bezoek ga hoop ik te weten hoe je zelf satesaus(niet moeilijk, maar ik kan het dus nog niet

- Mike
Michigan schreef: Volgende keer dat ik bezoek ga hoop ik te weten hoe je zelf satesaus(niet moeilijk, maar ik kan het dus nog niet) kan maken. Want dat is wel zo lekker en ben ik nog niet echt tegen gekomen. Wel dingen die er op lijken.
Katjangsaus voor sate
1/2 pot pindakaas, 1/2 dl water, 2 dessertlepels ketjap manis, 1/4 dl azijn, gefruite uitjes
boemboes
2 theelepels sambal oelek, 2 theelepels knoflookpoeder, 2 theelepels suiker, zout naar smaak
Meng de pindakaas met het koude water, los het goed op en zet dit op het vuur Voeg de boemboes toe en laat het geheel even borrelen. Voeg daarna de ketjap en het azijn toe en laat de saus ongeveer 10 a 15 minuten indkken. Strooi als de saus klaar is er gefruite uitjes over. De saus wordt warm opgediend.
Uit: Kleine gerechten uit de toko van Ciska Cress
- Petra/VS
- Medebeheerder
- Contacteer:
De eigenaren van Sabang zijn ook Indonesisch, niet Nederlands. Eigenlijk is het inderdaad vreemd, dat we vrijwel alle andere Aziatische keukens (ik kan zo tientallen Chinezen, Thaise, Japanse, Vietnamese, Koreaanse, Indiaanse, Pakistaanse, Afghaanse en ik vergeet er vast nog een paar bedenken in een straal van maar een paar mijl om ons heen) met gemak kunnen vinden, maar Indonesisch niet, terwijl het toch een van de grootste landen is.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
- USA2004
- Amerikakenner
- Contacteer:
Binnenkort ga ik naar Nederland, en een van de dingen die ik zeker mee terug zal nemen is een selectie sambal: sambal oelek, sambal manis, sambal trassi...
In de supermarkt hier zijn wel veel varianten van chilly pepper producten te vinden (Thais, Indiaas) maar de echte Indonesische heb ik nog niet gezien.
In de supermarkt hier zijn wel veel varianten van chilly pepper producten te vinden (Thais, Indiaas) maar de echte Indonesische heb ik nog niet gezien.
-
- Amerika-expert
Dat vind ik ook zo raar. Zelfs in Seattle wat zo een grote Aziatische populatie heeft zijn de Indnesische restaurants moeilijk te vinden. En zelfs als je een Indonesische restaurant vindt, kan het nog ontztettend anders zijn dan wat wij gewend zjn in Nederland en Suriname. Dat is nl weer een andere keuken dan wat de cultuurmenging tot stand heeft gebracht. In Suriname bijv is het Javaans, en dan met Surinaamse producten en aanpassingen. Dat verschilt al van de Indische keuken, rijsttafel is denk ik iets echts Ned- Indisch en niet eens echt in Indonesie bekend, of vergis ik me?Petra/VS schreef:De eigenaren van Sabang zijn ook Indonesisch, niet Nederlands. Eigenlijk is het inderdaad vreemd, dat we vrijwel alle andere Aziatische keukens (ik kan zo tientallen Chinezen, Thaise, Japanse, Vietnamese, Koreaanse, Indiaanse, Pakistaanse, Afghaanse en ik vergeet er vast nog een paar bedenken in een straal van maar een paar mijl om ons heen) met gemak kunnen vinden, maar Indonesisch niet, terwijl het toch een van de grootste landen is.
Zo kan ik bijv hier wel elke dag heerlijk Indiaas eten, maar niet te vergelijken met wat ik uit Suriname kan.
En er zijn natuurlijk grote overeenkomsten met de Thaise keuken. Ik denk dat een van de grote verschillen is dat Indonesisch (althans Indisch) meer met sausen op pinda basis werkt en Thai met kokos, maar het komt natuurlijk allebei in beide keukens terug. Ik eet regelmatig Thai and the chicken satay (idd Sandy, kipsate) is erg lekker, maar net even anders.
En, Guus, same here. Ik ga eind November en een trip naar mijn favoriete Toko (in Markthof, Den Haag) staat op het lijstje. Hoewel, mensen die in Den Haag wonen, is de Markthof nog steeds open? Ik realiseer me opeens dat sommige van de bewoners al verplaatst waren. Hoop dat mijn Toko er nog is, of tenminste in de binnenstad. Pindasaus, sambals en marinades staan zeker op het lijstje.
SEEING IS BELIEVING
-
- Amerika-expert
Is dat the one on 45th & Roosevelt/11th Ave? Ja, daar ben ik geweest.dutch_in_seattle schreef:Ga ik een keer uitproberen!doreennicole schreef:(Ron, Nortgate area if you're interested)
Ben je al ooit bij Araya geweest, een fantastisch goed vegetarisch Thais restaurant (45th St in U District)?
Ron (in Seattle, WA)
http://www.dutchoutpost.us
Maar mijn favorite Thai is Mae Phim, downtown (1st & Colombia). Ik bestel vaak take out van Thai Pearl in Lake City.
Voor de Nederlanders, Thai restaurants in Seattle zijn net als Chinese restaurants in Ned. Je hebt er in elke wijk wel een.
SEEING IS BELIEVING
Thai is alleen lekkerder dan de chinees hier .. Ik vond het Thais restaurant in Washington heerlijk. De chinees hier, houd ik niet zo van, tenzij écht chinees eten (is anders dan de zoete tomatensaus achtige gerechten, die ze bij iedere chinees hier verkopen) ..doreennicole schreef: Voor de Nederlanders, Thai restaurants in Seattle zijn net als Chinese restaurants in Ned. Je hebt er in elke wijk wel een.
Sandy
-
- Amerika-expert
- vana
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 4
- Contacteer:
Ik eet ook af en toe Thais want mijn broer is met een Thaise vrouw getrouwd. En dat is echt heerlijk met veel verse groenten en ook heerlijke saté en thaise loempias.
Maar ik vermoed dat je in Thaise restaurants voedsel eet dat een beetje aan de westerse smaak is aangepast.
Als mijn schoonzus kookt maakt ze voor haarzelf en haar Thaise vriendinnen altijd aparte maaltijden klaar. Dat is voor ons namelijk niet te eten zo spicy. Ik houd best van pittig eten maar dat is voor ons echt niet te eten.
(En dan heb ik het niet eens over de kippepootjes compleet met nagels die ze in de soep gooit, en de zijderupsen die ze eet in haar dorpje Sisaket)
Marjon
Maar ik vermoed dat je in Thaise restaurants voedsel eet dat een beetje aan de westerse smaak is aangepast.
Als mijn schoonzus kookt maakt ze voor haarzelf en haar Thaise vriendinnen altijd aparte maaltijden klaar. Dat is voor ons namelijk niet te eten zo spicy. Ik houd best van pittig eten maar dat is voor ons echt niet te eten.
(En dan heb ik het niet eens over de kippepootjes compleet met nagels die ze in de soep gooit, en de zijderupsen die ze eet in haar dorpje Sisaket)
Marjon
Vorig jaar volgde ik een kookcursus bij een echte Indonesische (of hoe zeg je dat) en zij vertelde dat de rijsttafel echt van daar is en geen Nederlandse uitvinding. Wel zijn de smaken in ieder gebied anders al naar gelang de bevolkingsgroep, iets wat jij ook al een beetje aangaf over Suriname.doreennicole schreef:Petra/VS schreef:rijsttafel is denk ik iets echts Ned- Indisch en niet eens echt in Indonesie bekend, of vergis ik me?
En de rijsttafel wordt daar lauw-warm gegeten vertelde ze, dat is me erg bijgebleven.
Volgen Wikipedia schijnt de Indische rijsttafel een Nederlandse uitvinding te zijn: Bron: Wikipedia
In tegenstelling tot wat velen denken, is de Indische keuken niet hetzelfde als de Indonesische keuken. De Indische keuken is vooral een samensmelting van de gerechten van de oorspronkelijke bewoners van Nederlands-Indië, aangepast aan de smaak van de Nederlanders die daar verbleven toen Indonesië nog niet onafhankelijk was geworden. Ook zijn er Britse en Portugese invloeden, aangezien deze landen destijds ook aanwezig waren in het huidige Indonesië.
Een typisch voorbeeld van het verschil tussen de Indische en de Indonesische keuken is de rijsttafel. Dit is een verzameling gerechten die sterk zijn geïnspireerd door de oorspronkelijke keuken in Nederlands-Indië, maar absoluut niet authentiek is.
Nasi goreng (gebakken rijst) is bijvoorbeeld oorspronkelijk een gerecht, waarin men de restjes (o.a. vlees) van de vorige dag opbakt met rijst en dat niet zelden als ontbijt werd gegeten. Onder invloed van de Nederlanders werd dit een "zelfstandig" gerecht, dat als hoofdgerecht wordt opgediend.
Zit wel wat in, maar toen ik op Sumatra was ... leek het eten toch veel op wat ik hier gewend ben ... Met enige uitzondering misschien dat alle gerechten op één bord werd opgeschept (wat we hier kennen als Nasi Rames) .. Bij een rijsttafel is alles apart : ))
Leuke anekdote
Toen mijn man en ik nog net verkering hadden en wij bij een Indische vrouwtje waren uitgenodigd, zei ze tegen hem: "Je kan me maar op één manier beledigen jongen" ... "En dat is als je alles door elkaar prakt" - LOL hij had dus alles door elkaar staan prakken op zijn bord
In tegenstelling tot wat velen denken, is de Indische keuken niet hetzelfde als de Indonesische keuken. De Indische keuken is vooral een samensmelting van de gerechten van de oorspronkelijke bewoners van Nederlands-Indië, aangepast aan de smaak van de Nederlanders die daar verbleven toen Indonesië nog niet onafhankelijk was geworden. Ook zijn er Britse en Portugese invloeden, aangezien deze landen destijds ook aanwezig waren in het huidige Indonesië.
Een typisch voorbeeld van het verschil tussen de Indische en de Indonesische keuken is de rijsttafel. Dit is een verzameling gerechten die sterk zijn geïnspireerd door de oorspronkelijke keuken in Nederlands-Indië, maar absoluut niet authentiek is.
Nasi goreng (gebakken rijst) is bijvoorbeeld oorspronkelijk een gerecht, waarin men de restjes (o.a. vlees) van de vorige dag opbakt met rijst en dat niet zelden als ontbijt werd gegeten. Onder invloed van de Nederlanders werd dit een "zelfstandig" gerecht, dat als hoofdgerecht wordt opgediend.
Zit wel wat in, maar toen ik op Sumatra was ... leek het eten toch veel op wat ik hier gewend ben ... Met enige uitzondering misschien dat alle gerechten op één bord werd opgeschept (wat we hier kennen als Nasi Rames) .. Bij een rijsttafel is alles apart : ))
Leuke anekdote
Toen mijn man en ik nog net verkering hadden en wij bij een Indische vrouwtje waren uitgenodigd, zei ze tegen hem: "Je kan me maar op één manier beledigen jongen" ... "En dat is als je alles door elkaar prakt" - LOL hij had dus alles door elkaar staan prakken op zijn bord

Sandy
- houstonwehaveaproblem
- Amerika-expert
Ik geloof dat hier in Houston ook een Indonesisch restaurant zit, maar ik ben er nog niet geweest. Zelf neem ik altijd boeboe's van de toko mee als ik in Nederland ben. En ook satésaus natuurlijk. In chinatown heb ik een supermarkt gevonden waar ze wat Indonesische dingen hebben, waaronder de ketjap manis, want die is bijna niet te krijgen hier. Ook hebben we kroepoek ontdekt en niks is zo leuk dan die kroepoekjes zelf te bakken in olie. De kinderen vechten er hier om wie de kroepoek in het mandje van de frituur mag gooien en de deksel moet openblijven zodat ze kunnen zien hoe ze "groeien". 
Ik heb vrienden en kennissen beloofd binnenkort weer een uitgebreide rijsttafel te maken, want regelmatig krijg ik de opmerking dat dat Indonesische eten toch wel lekker is. Hier in Spring is trouwens ook een nederlands winkeltje wat de boemboe's en andere Indonesische dingen zoals sambal verkoopt online. http://www.littledutchgirl.com/
Doreen en nu de hamvraag...hoe was het in dat Indonesisch restaurant?

Ik heb vrienden en kennissen beloofd binnenkort weer een uitgebreide rijsttafel te maken, want regelmatig krijg ik de opmerking dat dat Indonesische eten toch wel lekker is. Hier in Spring is trouwens ook een nederlands winkeltje wat de boemboe's en andere Indonesische dingen zoals sambal verkoopt online. http://www.littledutchgirl.com/
Doreen en nu de hamvraag...hoe was het in dat Indonesisch restaurant?
You can't change the direction of the wind, but you can adjust your sails.
Reisverslag Nationale Parken Westen: http://reisverslagen.allesamerika.com/verslag205";
Reisverslag Nationale Parken Westen: http://reisverslagen.allesamerika.com/verslag205";
-
- Amerika-expert
Ik ben pas vandaag geweest en mixed results. Ik had ietshbetseld waarvan ik dacht dat het loempias waren, maar het waren een ander soort roll, met kippenragout. Wel lekker maar niet bijzonder.
De soto ajam was niet echt lekker, maar dat komt omdat ik in mijn hoofd en smaakpapillen de Surinaamse saoto heb die heel anders is. Het is beiden een kippen soep, maar iets anders klaargemaakt. Niet enthousiast.
De bahmi goreng was Javaans en vrijwel identiek als op Blauwgrond (populaire Javaanse wijk in Suriname. Sandy, vraag je Surinaamse vriendin eens hiernaar). Erg erg lekker. En ik heb gelukkig leftovers voor morgen, dus morgen weer feest.
De kaart was erg gevarieerd. Veel dingen die me bekend voorkwamen van Suriname, en dan vanuit de Indische keuken. Ik ga van alles proberen. Ze doen ook delivery dus dit gaat een frequent event worden.
Dus, zeker aan te bevelen. Hoewel Warung Mini in de Haagse binnenstad..........Kan niet wachten tot November.
De soto ajam was niet echt lekker, maar dat komt omdat ik in mijn hoofd en smaakpapillen de Surinaamse saoto heb die heel anders is. Het is beiden een kippen soep, maar iets anders klaargemaakt. Niet enthousiast.
De bahmi goreng was Javaans en vrijwel identiek als op Blauwgrond (populaire Javaanse wijk in Suriname. Sandy, vraag je Surinaamse vriendin eens hiernaar). Erg erg lekker. En ik heb gelukkig leftovers voor morgen, dus morgen weer feest.
De kaart was erg gevarieerd. Veel dingen die me bekend voorkwamen van Suriname, en dan vanuit de Indische keuken. Ik ga van alles proberen. Ze doen ook delivery dus dit gaat een frequent event worden.
Dus, zeker aan te bevelen. Hoewel Warung Mini in de Haagse binnenstad..........Kan niet wachten tot November.
SEEING IS BELIEVING
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 5 Reacties
- 1807 Weergaves
-
Laatste bericht door Aaron
-