Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Internationaal rijbewijs - toch weer niet nodig in Florida
- Ta2 Gerrit
- Amerikakenner
- Aantal x V.S. bezocht: 35
- Contacteer:
Internationaal rijbewijs - toch weer niet nodig in Florida
Dit kwam op het Floridaforum voorbij; het zo verguisde Internationaal Rijbewijs schijnt sinds 01-01-2013 weer verplicht te zijn.
Eén en ander is te lezen op de website van A safer Florida etc.
Been There, Done That, Will Probably Do It Again.......Many Times. Onze reissite; DILLIGAF

2010 "I've been standing on a corner in Winslow Arizona"

2010 "I've been standing on a corner in Winslow Arizona"
- Hansi1959
- Amerikafan
- Aantal x V.S. bezocht: 20
Re: FAQ Autohuur voor Amerika (veelgestelde vragen)
In dat stukje (zie link vorige post (klik hier)) staat "If you reside out of country and will be visiting Florida"....
Weet iemand of dit nu ook in andere staten verplicht is?
Weet iemand of dit nu ook in andere staten verplicht is?
No guts, no glory!
Officieel waren er nog een aantal staten...was dat ook niet Georgia?
Eigenlijk moet ik eens een instantie(politie) mailen in Florida over of het ook geldt voor EU rijbewijzen. Ik heb het al een keer eerder gezegd, de EU pasjes zien er echt zo simpel uit dat je er geen vertaling voor nodig hebt
Eigenlijk moet ik eens een instantie(politie) mailen in Florida over of het ook geldt voor EU rijbewijzen. Ik heb het al een keer eerder gezegd, de EU pasjes zien er echt zo simpel uit dat je er geen vertaling voor nodig hebt

Voor California heb ik dit gevonden:
"The State of California does not recognize an International Driving Permit (IDP) as a valid driver license. California does recognize a valid driver license that is issued by a foreign jurisdiction (country, state, territory) of which the license holder is a resident.
The IDP is only a translation of information contained on a person’s foreign driver license and is not required to operate a motor vehicle in California."
bron: CA Department of Motor Vehicles
"The State of California does not recognize an International Driving Permit (IDP) as a valid driver license. California does recognize a valid driver license that is issued by a foreign jurisdiction (country, state, territory) of which the license holder is a resident.
The IDP is only a translation of information contained on a person’s foreign driver license and is not required to operate a motor vehicle in California."
bron: CA Department of Motor Vehicles
Memories...
- RNA
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 7
- Contacteer:
Ik heb de vraag uitgezet bij wat collega's uit Florida, verwacht hier vd week nog antwoord op! 

Re: Internationaal rijbewijs - toch weer nodig in FL
Wie heeft er dit jaar al een auto gehuurd en kan zijn ervaring delen?
... maar dat is natuurlijk mijn persoonlijke opvatting
- RNA
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 7
- Contacteer:
Nou kleine update, niemand van de dienders werkzaam in Florida was op de hoogte dat dit moest. Bij navraag bleek inderdaad dat het sinds 1/1/13 verplicht is, vermoedelijk omdat op de nieuwe 'credit card' rijbewijzen geen Engelse vertaling meer staat.
In de praktijk weten ze dus vaak niet eens dat het verplicht is om ook een internationaal rijbewijs te dragen, de kans is dus ook aanwezig dat je er eventueel met een waarschuwing afkomt; maar als ze echt lastig willen doen:
In de praktijk weten ze dus vaak niet eens dat het verplicht is om ook een internationaal rijbewijs te dragen, de kans is dus ook aanwezig dat je er eventueel met een waarschuwing afkomt; maar als ze echt lastig willen doen:
I believe it is a 2nd degree Misdemeanor. Punishable by up to 60 days in jail.
You can be arrested immediately for it, or be let go with a notice to appear before a judge (if you are not a flight risk), or a law enforcement officer may use his discretion and choose to give you a warning instead.

- Hans_Belgium
- Amerikakenner
- Aantal x V.S. bezocht: 17
Vanmorgen mijn IDP aangevraagd, maandag heb ik hem.
Volgens mij is dit niet conform de verdragen die gesloten zijn tussen de US en o.a. Nederland.
Het is ook in strijd met de informatie die de US embassy in Nederland op haar website geeft:
http://amsterdam.usconsulate.gov/driving.html
En aangezien de genoemde informatie afkomstig is van "custhelp.com" vraag ik me af in hoeverre dit als een betrouwbare bron kan worden gezien. amsterdam.usconsulate.gov daarintegen is dat wel.
Het is ook in strijd met de informatie die de US embassy in Nederland op haar website geeft:
http://amsterdam.usconsulate.gov/driving.html
En aangezien de genoemde informatie afkomstig is van "custhelp.com" vraag ik me af in hoeverre dit als een betrouwbare bron kan worden gezien. amsterdam.usconsulate.gov daarintegen is dat wel.
Ik vrees dat de US Embassy, net als alle ambtelijke organisaties, achterloopt.
Volgens bijgaande krantenartikelen hebben zelfs Canadezen die naar Florida gaan sinds 01-01-2013 een IDP nodig.
http://blogs.montrealgazette.com/2013/0 ... canadians/
http://www.thestar.com/news/gta/2013/02 ... ermit.html
Volgens bijgaande krantenartikelen hebben zelfs Canadezen die naar Florida gaan sinds 01-01-2013 een IDP nodig.
http://blogs.montrealgazette.com/2013/0 ... canadians/
http://www.thestar.com/news/gta/2013/02 ... ermit.html
De verhuurbedrijven zijn hier blijkbaar ook nog niet van op de hoogte.Ta2 Gerrit schreef:Dit kwam op het Floridaforum voorbij; het zo verguisde Internationaal Rijbewijs schijnt sinds 01-01-2013 weer verplicht te zijn.
In 2009 en 2011 stond in de voorwaarden van Alamo (via Alamo.nl geboekt):
Internationaal Rijbewijs
Een internationaal rijbewijs is alleen noodzakelijk indien u reist door de staat Georgia in de USA of niet is vertaald in de Engelse taal.
Dit jaar (geboekt na 01-01-2013) staat in de voorwaarden van Alamo (via Alamo.co.uk geboekt):
Driving License requirement
Full and Valid Driver’s Licence from country of origin, Passport and credit card in renters name.
Laatst gewijzigd door annet2009 op 14 feb 2013, 14:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik wens geen deel uit te maken van een forum waar tips hoe voorwaarden en regels te omzeilen en de boel te belazeren blijkbaar gewoon toegestaan zijn, dus mij zien jullie hier niet meer.
Zo'n beleid zou in strijd zijn met een verdrag dat zowel de US als Nederland hebben ondertekend. Dit betreft het volgende verdrag:
CONVENTION ON ROAD TRAFFIC
DONE AT VIENNA ON 8 NOVEMBER 1968
Afschrift te downloaden op http://www.unece.org/fileadmin/DAM/tran ... fic_EN.pdf
Status van het verdrag: http://treaties.un.org/pages/ViewDetail ... g5&lang=en
Hier kun je zien dat de US verdragspartner is en /geen/ provisies heeft gemaakt.
In artikel 41, lid 2 a staat:
2. (a) Contracting Parties shall recognize:
(i) Any domestic permit conforming to the provisions of Annex 6 to this Convention;
Onder (ii) wordt dan ook het IDP genoemd, voor het geval het domestic permit /niet/ voldoet aan Annex 6.
Maar ons rijbewijs voldoet wel aan het gestelde formaat in Annex 6. In 2011 is daar het ook plastic pasje in opgenomen als geldig formaat. Daarmee is de VS, als verdragspartner, dus gwoon verplicht om dit als geldig rijbewijs te erkennen en mag men geen aanvullende eisen stellen. En een staat van US mag dat dus ook niet, ook zij zijn immers gebonden aan het verdrag dat federaal is erkend en ondertekend, zonder verdere provisies.
CONVENTION ON ROAD TRAFFIC
Afschrift te downloaden op http://www.unece.org/fileadmin/DAM/tran ... fic_EN.pdf
Status van het verdrag: http://treaties.un.org/pages/ViewDetail ... g5&lang=en
Hier kun je zien dat de US verdragspartner is en /geen/ provisies heeft gemaakt.
In artikel 41, lid 2 a staat:
2. (a) Contracting Parties shall recognize:
(i) Any domestic permit conforming to the provisions of Annex 6 to this Convention;
Onder (ii) wordt dan ook het IDP genoemd, voor het geval het domestic permit /niet/ voldoet aan Annex 6.
Maar ons rijbewijs voldoet wel aan het gestelde formaat in Annex 6. In 2011 is daar het ook plastic pasje in opgenomen als geldig formaat. Daarmee is de VS, als verdragspartner, dus gwoon verplicht om dit als geldig rijbewijs te erkennen en mag men geen aanvullende eisen stellen. En een staat van US mag dat dus ook niet, ook zij zijn immers gebonden aan het verdrag dat federaal is erkend en ondertekend, zonder verdere provisies.
Geen enkel artikel noemt een bronvermelding. Via een link kwam ik wel bij de regelgeving van 2012, maar over 2013 was niets te vinden. Voorlopig zal het dus wel niet zo'n vaart lopen met de controle op dat IDP.
Staat er op het Nederlandse rijbewijs trouwens nog steeds alleen maar Nederlandse tekst? Mijn credit card format Zwitserse rijbewijs uit 2003 doet alles in 4 talen!
Staat er op het Nederlandse rijbewijs trouwens nog steeds alleen maar Nederlandse tekst? Mijn credit card format Zwitserse rijbewijs uit 2003 doet alles in 4 talen!
- Hans_Belgium
- Amerikakenner
- Aantal x V.S. bezocht: 17
Ik heb deze morgen Hertz en drive-usa op de hoogte gebracht.
Alles in NL, nouja alles...zoveel tekst staat er niet op. Naam, stad en geboortedatum is al 50%. Zwitserland is natuurlijk een soort belgie met talen.
roelb schreef:CONVENTION ON ROAD TRAFFIC
Saillant detail m.b.t. de media ophef in Canada: Canada heeft dat verdrag schijnbaar niet geratificeerd: http://treaties.un.org/pages/ViewDetail ... g3&lang=en
Maar dat hoeft dus ook helemaal niet, lees die annex van het verdrag maar.DejaVu schreef:Alles in NL, nouja alles...zoveel tekst staat er niet op. Naam, stad en geboortedatum is al 50%. Zwitserland is natuurlijk een soort belgie met talen.
Het idee van het verdrag is heel simpel: een standaard formaat definieren zodat iedere ambtenaar in ieder land dat meedoet het eenvoudig kan herkennen. De enige eisen die gesteld worden is dat er in het frans "Permis de Conduire" opstaat (jaja, de franse vertegenwoordiging heeft toendertijd goed gelobbied

Tot slot zijn er in het verdrag eenduidige voertuigcategorien gedefinieerd zodat ook dat duidelijk is voor de controlerende ambtenaar en snel kan worden gezien of iemand bevoegd is tot het besturen van een bepaald voertuig. Iedere politieagent in de deelnemende landen wordt in zijn opleiding dus waarschijnlijk bekend gemaakt met die twee modellen.
Alleen als een land besluit om /niet/ het standaard formaat uit het verdrag te gebruiken is er een andere optie, namelijk het IDP. Dat voldoet weer aan een standaard formaat maar moet altijd vergezeld worden van het originele document. Maar voor Europeanen is dat dus helemaal niet van toepassing, onze rijbewijzen zijn volledig gemaakt volgens de vorm in dit verdrag. Dus je hebt nooit een IDP nodig, behalve als je naar landen gaat die het verdrag /niet/ geratificeerd hebben maar wel unilateraal het IDP uit het verdrag erkennen. Of wellicht dat er landen zijn die een voorbehoud hebben gemaakt, maar dat kun je op de statuspagina van het verdrag netjes nalezen. De USA heeft dat iig niet gedaan.
Zo'n verplichting zou in strijd zijn met een UN verdrag dat door de USA is geratificeerd. Ook het nieuwe "credit card" formaat is sinds eind 2011 opgenomen in het verdrag en vanaf dat moment het voorkeursformaat voor rijbewijzen die uitgegeven worden door landen die het verdrag geratificeerd hebben.RNA schreef:Nou kleine update, niemand van de dienders werkzaam in Florida was op de hoogte dat dit moest. Bij navraag bleek inderdaad dat het sinds 1/1/13 verplicht is, vermoedelijk omdat op de nieuwe 'credit card' rijbewijzen geen Engelse vertaling meer staat.
Zie het aparte topic waarin ik uitgebreid heb gereageerd. Als iemand de tekst van het verdrag anders interpreteert hoor ik het graag. Als Florida zo'n verplichting eenzijdig zou willen afdwingen houdt een eventuele boete dus nooit stand bij de rechter. Een simpele verwijzing naar dit verdrag (of een quote van de betreffende artikelen) zou voldoende moeten zijn. Maar zolang alle verwijzigingen naar deze "verplichting" wijzen naar sites van derden lijkt het mij een groot broodje aap verhaal.
Dus bookmark http://treaties.un.org/pages/ViewDetail ... g5&lang=en op je laptop/tablet en verwijs naar artikel 24 lid 1a en annex 6 van dat verdrag.
Wat betreft dat standaard format valt er trouwens nog wel het een en ander op te merken aan het Amerikaanse Driver's Licence. Alle informatie die er op moet staan, staat er op, maar niet in de voorgeschreven volgorde (en de nummers ontbreken ook). Ach ja, waarom zou je je ook aan een internationaal verdrag houden hè 

Dat hoeft ook niet, het staat ieder land vrij om zelf een rijbewijs te verzinnen. Maar dat de US zich niet houdt aan het standaard formaat in het verdrag betekent dus dat amerikanen in het buitenland formeel /wel/ een aanvullend IDP nodig hebben en dat hun amerikaanse rijbewijs zonder zo'n IDP formeel niet geldig is.dimona schreef:Wat betreft dat standaard format valt er trouwens nog wel het een en ander op te merken aan het Amerikaanse Driver's Licence. Alle informatie die er op moet staan, staat er op, maar niet in de voorgeschreven volgorde (en de nummers ontbreken ook). Ach ja, waarom zou je je ook aan een internationaal verdrag houden hè
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 8 Reacties
- 1755 Weergaves
-
Laatste bericht door Cindy1969
-
- 3 Reacties