Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Dollar koers

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
joriske18
Amerika-newbie

Dollar koers

Bericht door joriske18 »

Momenteel staat de dollar koers gunstig en ik dacht het is misschien wel interessant om al dollars in te kopen. In september ga ik 3 weken naar de west kust en als het voordelig is om nu al wat dollars te kopen wil ik dat zeker doen (zo heb ik nu al wat hotels in dollar betaald)

Heeft iemand hier daar ervaring mee? Voor- en nadelen? Zijn de kosten die je hier bij de bankt betaalt veel hoger tegenover daar geld uit de muur te halen? Andere onkosten om rekening mee te houden? Thoughts?

Sidevraag: kan je met enkel een maestro kaart vlot betalen in de us? Van onze groep heb enkel ik een mastercard, maar als die door problemen uitvalt wil ik toch nog geld kunnen afhalen, zaken betalen.
6foot6
Amerika-expert

Re: Dollar koers

Bericht door 6foot6 »

Hier zijn al heel veel topics over, gebruik de zoekfunctie

Wat koers betreft ben je(voorlopig) twee weken te laat.

Wisselen doe je het voordeligst op het Damrak

Je CC wil er in den vreende nog wel eens mee ophouden maar $100,- biljetten werken altijd.
... maar dat is natuurlijk mijn persoonlijke opvatting
ned in MO
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door ned in MO »

Tegen september is de koers van de euro (of van de dollar, dat kan ik niet goed zien) volledig ingestort zegt mijn glazen bol :blink:
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

6foot6 schreef:Je CC wil er in den vreende nog wel eens mee ophouden maar $100,- biljetten werken altijd.
Al is het wel aan te raden om ze eerst even klein te slaan bij de bank.
6foot6
Amerika-expert

Bericht door 6foot6 »

Alweer die onzin, $100,00 biljetten worden echt overal aangenomen en ik spreek uit ervaring.
Het zijn juist de CCbetalingen waaraan tegenwoordig eisen worden gesteld zoals bijbetaling, minimum besteding of niet bruikbaar
cc minimum.JPG
boot naar Alcatraz
boot naar Alcatraz
cash.JPG (2.21 KiB) 2534 keer bekeken
Kontant levert soms ook nog korting op
cash4.jpg
bedeve
Amerika-expert

Bericht door bedeve »

Tsja wat is de dollar koers in een glazen bol ?
Sinds 3 jaar "middel " ik.
Ik schaf dollars aan op het moment dat ik de koers gunstig vind.
Op reis betaal ik de kosten met mijn CC ( dat is de actuele middenkoers + valutaopslag) tenzij mijn eerder aangeschafte dollars gunstiger zijn in gebruik.
Mijn gemiddelde koers is nu €- $ = 1.40.
Die dollars schaf ik aan via een $ prepaid Mastercard van moneybookers.
Daarmee haal ik ook cash geld (om te tanken bijv in California) uit de ATM.
In het verleden haalde ik cash $ in NL op bij de bank.
Zo was ik dat van oudsher gewend,maar die verkwisting heb ik afgeleerd.

Wanneer je met een groep op stap gaat is zo'n pre-paid $ Mastercard ook een ideaal middel om met elkaar de huishoudpot te vullen.
the proof of the pudding is in the eating
Wil je meer info over jouw voordelen van een Amex Flying Blue creditcards....
Wil je een referral om bij een anvraag meer Flying Blue Miles te ontvangen ...
Stuur mij een PB !
kiamzo
Amerikakenner

Bericht door kiamzo »

Weet niet of ik hier de juiste vraag stel?

Waarom zijn de amerikanen zo zot op 2dollar briefjes.
Heb eens een jaar er veel nieuwe bij , en ze wilde ze allemaal opkopen.
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

6foot6 schreef:Alweer die onzin, $100,00 biljetten worden echt overal aangenomen en ik spreek uit ervaring.
Ik verzin het niet hoor, er zijn op internet genoeg verhalen te vinden van mensen die hebben meegemaakt dat hun 100 dollar biljet werd geweigerd, en ik heb het zelf ook wel eens bij een pompstation zien staan. Fijn dat jij die ervaring niet hebt, maar het gebeurt dus wel.

Los daarvan maak je kleinere winkeliers niet blij met grote dollarbiljetten. Er zijn winkels die hooguit 100 dollar aan wisselgeld in kas hebben.
6foot6
Amerika-expert

Bericht door 6foot6 »

dimona schreef:er zijn op internet genoeg verhalen te vinden van mensen die hebben meegemaakt dat hun 100 dollar biljet werd geweigerd,
Inderdaad iederéén praat elkaar na en zo blijven die beweringen in stand

"je mag niet meer dan 10.000 meenemen"
"je paspoort moet nog 6 maanden geldig zijn"
"je hebt een internationaal rijbewijs nodig"
bedeve
Amerika-expert

Bericht door bedeve »

6foot6 schreef: "je mag niet meer dan 10.000 meenemen"
En...Bel allemaal je credit card provider om te vertellen dat je naar Amerika gaat !
the proof of the pudding is in the eating
Wil je meer info over jouw voordelen van een Amex Flying Blue creditcards....
Wil je een referral om bij een anvraag meer Flying Blue Miles te ontvangen ...
Stuur mij een PB !
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

6foot6 schreef:
dimona schreef:er zijn op internet genoeg verhalen te vinden van mensen die hebben meegemaakt dat hun 100 dollar biljet werd geweigerd,
Inderdaad iederéén praat elkaar na en zo blijven die beweringen in stand

"je mag niet meer dan 10.000 meenemen"
Ik had het over mensen die berichten posten op fora met hun ervaring en de vraag of dat zo maar kan. Maar goed, ik wil alleen maar zeggen dat 50 of 100 dollar biljetten in de VS een stuk minder courant zijn dan 50 of 100 eurobiljetten in de EU. Ik woon hier nu ruim anderhalf jaar en ik heb er nog nooit eentje (zelfs geen 50 dollar biljet) in handen gehad. Als ik 200 dollar pin, dan komt het in briefjes van 20 dollar uit de automaat rollen. Een echt problem is het natuurlijk niet, want je kunt je grote biljetten altijd even bij de bank omwisselen voor kleine, maar het is toch iets om rekening mee te houden. Wij kochten gisteren een jaarkaart van de stateparks en de ranger had de grootst mogelijke moeite om het wisselgeld bij elkaar te schrapen.
tetouani
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 9

Bericht door tetouani »

@6FOOT6

Meer dan 10.000 US dollar cash kun je ook niet zomaar meenemen. Dan moet je het gaan declareren bij de customs.

Bellen naar je creditcardmaatschappij dat je in een ander land bent, is zo slecht nog niet. Zelf nooit gedaan.
Ik kreeg laatst een brief van ABN amro dat pinnen buiten de EU nog maar alleen mogelijk is als je het activeert i.v.m. (credit)cardfraude.
Hansi1959
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 20

Bericht door Hansi1959 »

6foot6 schreef:Alweer die onzin, $100,00 biljetten worden echt overal aangenomen en ik spreek uit ervaring.
Het zijn juist de CCbetalingen waaraan tegenwoordig eisen worden gesteld zoals bijbetaling, minimum besteding of niet bruikbaar
Onzin? Eerder een persoonlijke ervaring zou ik zeggen....
Ik ben al enkele keren aangelopen tegen een weigering om $100 biljetten te accepteren.... Dus "worden echt overal aangenomen" is (naar mijn ervaring) onzin!
Heb minder vaak een probleem ondervonden om met cc te betalen. Inderdaad is het wel soms goedkoper om cash te betalen (bij tanken bv).
No guts, no glory!
tetouani
Amerikakenner

Bericht door tetouani »

Mag ik vragen waarom het goedkoper is om cash te betalen met tanken?

Vorig jaar heb ik 11.000 km gereden en heb alles betaald met cc.

Wat is het verschil en waardoor komt dat verschil?
Cees A
Amerikakenner

Bericht door Cees A »

tetouani schreef:Mag ik vragen waarom het goedkoper is om cash te betalen met tanken?
Omdat de pomphouder dan geen provisie hoeft te betalen aan de creditcardmaatschappij.
Dit voordeel wordt (al dan niet gedeeltelijk) aan de klant teruggegeven.
Lees bv dit eens: http://www.ocregister.com/articles/cred ... -card.html
tetouani
Amerikakenner

Bericht door tetouani »

Bedankt voor je uitleg en jeetje. Die foto met de prijzen zie ik nu pas terwijl ik elke dag wel aan de pomp heb gestaan, heb ik er eigenlijk nooit op gelet. Ik ging er altijd vanuit dat het erg goedkoop is om te tanken in de VS en heb nooit echt gekeken naar wat ik betaalde. Ik wist alleen dat ik elke keer 35 dollar gaf om te tanken haha.

Volgende keer ga ik maar cash betalen, scheelt toch iets.
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

tetouani schreef:Bedankt voor je uitleg en jeetje. Die foto met de prijzen zie ik nu pas terwijl ik elke dag wel aan de pomp heb gestaan, heb ik er eigenlijk nooit op gelet. Ik ging er altijd vanuit dat het erg goedkoop is om te tanken in de VS en heb nooit echt gekeken naar wat ik betaalde. Ik wist alleen dat ik elke keer 35 dollar gaf om te tanken haha.

Inderdaad. Maar liefst een halve dollar!
Rudolfje
Amerikafan

Bericht door Rudolfje »

dimona schreef:Bedankt voor je uitleg en jeetje. Die foto met de prijzen zie ik nu pas terwijl ik elke dag wel aan de pomp heb gestaan, heb ik er eigenlijk nooit op gelet. Ik ging er altijd vanuit dat het erg goedkoop is om te tanken in de VS en heb nooit echt gekeken naar wat ik betaalde. Ik wist alleen dat ik elke keer 35 dollar gaf om te tanken haha.

Inderdaad. Maar liefst een halve dollar!
Ik woon hier nu ruim 5 jaar en heb nog nooit een pomp gezien waar het uitmaakt of ik met cash of met credit card betaal.
Radarlove
Amerikafan
Partner van: Evie
Aantal x V.S. bezocht: 0

Bericht door Radarlove »

Wij gaan in Juni 2013 naar de Westkust en ik heb even gewacht met boeken tot de dollar de 1,30 onderdook. Ik heb gereserveerd tussen 1,305 en 1,315, en na commissie bij AMEX kwam dit gemiddeld neer op een 1,29. In ieder geval is het nu geen slecht moment om te reserveren. Ik volg de beurs tamelijk goed inclusief de internationale politiek, en momenteel is het zo dat noch de dollar noch de euro "versterken" tegenover elkaar, maar eerder samen verzwakken. De vraag is: wie verzwakt het meest? Een maand geleden had ik mijn geld nog durven zetten tegen de dollar, maar helaas moet ik deze visie enigszins bijstellen en dat omwille van het feit dat enkele Europese groten hun begrotingsdoelstellingen niet zullen halen. De aankondiging hiervan heeft de koers al enkele kletsen toegebracht (weekje terug nog 1,34+, nu 1,3267 op 25/2/13 om 13u00, gestart vandaag op 1,31+).

En ik verzeker je: de eerstvolgende keer dat Mario Draghi zijn mond opendoet, krijgt de euro weer wat tikjes...

Dus, nu heb je de zekerheid dat je kan boeken aan een niet ongunstige koers, het kan mss goedkoper als je even wacht, maar het kan vooral ook duurder. Persoonlijk zou ik eieren voor mijn geld kiezen, de huidige koers is echt niet slecht!
NenE
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 2

Bericht door NenE »

Ik volg dit topic al een tijdje en ik heb een paar vragen.
Ik ga in juni van dit jaar een maand naar Amerika. De tickets en de auto (voor een deel) zijn al betaald.
We moeten alleen de overnachtingen nog reserveren en we willen wat cash geld hebben. Hoe kunnen we dit het beste doen? We boeken de overnachtingen rechtstreeks op de website en boeken dus in dollars. Wat is de beste en goedkoopste betaalmanier en wat is het beste moment?
Waar kunnen we het goedkoopst dollars inkopen om cash mee te nemen, of kan dat het beste in Amerika zelf?
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer